המתקפה על הנוצרים בירושלים היא חלק ממפעל הייהוד של העיר

חפירות ארכיאולוגיות בסילואן, כלי מרכזי לייהוד האגן ההיסטורי (צילום: אורי ארליך)
אורי ארליך
חפירות ארכיאולוגיות בסילואן, כלי מרכזי לייהוד האגן ההיסטורי

כבר עשרות שנים שמדינת ישראל פועלת לשנות את מיתוגה המוצלח של ירושלים כעיר רב תרבותית המקודשת לשלוש הדתות, ולהפוך אותה לעיר בעלת סיפור יהודי בלעדי. את המתקפה האחרונה על הנוצרים סמוך לכותל אי אפשר לנתק מהמפעל הרחב יותר של ייהוד העיר.

לאורך השנים השקיעה מדינת ישראל מיליארדים רבים של שקלים במיזמים תיירותיים-ארכיאולוגיים שמספרים סיפור יהודי, כדי לשנות את האופן בו נתפסת העיר.

בשבועות האחרונים, כמדי שנה ביום ירושלים, הודיעה ממשלת ישראל על השקעה של עשרות מיליוני שקלים נוספים בחפירות ומיזמים ארכיאולוגיים שמפעילה עמותת הימין הקיצוני אלע"ד.

בשבועות האחרונים, כמדי שנה ביום ירושלים, הודיעה ממשלת ישראל על השקעה של עשרות מיליוני שקלים נוספים בחפירות ומיזמים ארכיאולוגיים שמפעילה עמותת הימין הקיצוני אלע"ד

החפירות והמיזמים הצפויים עתידים לספר את סיפורה היהודי של ירושלים, כאשר חלק ניכר מהתקציב מוקדש להבאת חיילים ותלמידים שישתתפו בחפירות ובאירועים תרבותיים שייערכו באתרים אלה. יהיה תמים לחשוב שלכל אלה לא יהיו גם השלכות מעשיות.

לפני כשבועיים הפגינו עשרות יהודים מול מרכז דוידסון, סמוך לכותל, נגד נוכחותה של קבוצת נוצרים שהגיעה למקום. שוטרים נדרשו להגן על המבקרים באתר בגופם, ולהדוף בכוח את המפגינים אשר ירקו לעבר הנוצרים וצעקו להם "מיסיונרים לכו הביתה". 

בין המפגינים היו גם הרב טאו וסגן ראש עיריית ירושלים אריה קינג.

האירוע הזה גרר תגובות בארץ ובעולם ומשרד החוץ נדרש לנושא וצייץ כי הוא "מגנה כל פגיעה בחופש הדת והפולחן בירושלים וכל אלימות כלפי אנשי דת", כנראה כי עמדתה של מדינת ישראל בעניין כבר אינה ברורה. אגב, המשרד המגנה הודיע שלא ישתתף בכנס שיעסוק בנושא.

ההפגנה נגד הנוצרים בירושלים גררה תגובות בארץ ובעולם, ומשרד החוץ נדרש לנושא וצייץ גינוי על "כל פגיעה בחופש הדת והפולחן בירושלים וכל אלימות כלפי אנשי דת", נראה שעמדת ישראל בעניין כבר אינה ברורה

השיח הישראלי התאפיין בביקורת על המפגינים אשר מציגים לעולם פנים קנאיות וקיצוניות ופחות בפנים עצמן. מרגע שהפרקטיקה של ייהוד ירושלים באמצעות מיזמים תיירותיים בלב שכונות פלסטיניות, כמו האתר הארכיאולוגי עיר דוד, הפכה למיינסטרים, ועטרת כהנים הפכה גם היא לארגון לגיטימי ששרי ממשלה מבקשים להיות מזוהים עימו, צמד המילים ייהוד ירושלים כבר לא היה בזוי. כאשר ייהוד ירושלים הוא חלק מהיומיום, גם המתקפה בשטח נגד כל מה שאינו יהודי בעיר הפך ליומיומי.

כשבוע לפני ההפגנה נגד הנוצרים צעד ברובע המוסלמי מצעד הדגלים שקרא תיגר על אופיו המוסלמי של המרחב. בחודשים האחרונים היו מספר אירועי ונדליזם נגד כנסיות ובתי קברות נוצריים בעיר, ומה שבעבר היה נחלתו של מיעוט קיצוני שפעל באופן מתוחכם לייהד את העיר, הפך כמעט לשגרה ישראלית. 

טקס ניסוך המים באתר הארכיאולוגי עיר דוד (צילום: אורי ארליך)
טקס ניסוך המים באתר הארכיאולוגי עיר דוד שבסילואן, המדינה השקיעה עשרות מיליארדי שקלים באתרים ארכיאולגיים המספרים סיפור יהודי באגן ההיסטורי (צילום: אורי ארליך)
המצעד בסמטאות הרובע המוסלמי (צילום: אורי ארליך)
מצעד הדגלים בסמטאות הרובע המוסלמי, קריאת תיגר על אופיו המוסלמי של המרחב (צילום: אורי ארליך)

השבוע פרסם הרב שלמה עמאר גילוי דעת נגד המתקפה. אבל רק לאחרונה פרסם הרב עמאר, יחד עם הרב טאו שנכח בהפגנה יחד עם עוד רבנים חרד"לים, פרסום אחר נגד המקום בו התקיימה ההפגנה – מרכז דוידסון.

במכתב שנשלח לאנשי חינוך בישיבות ואולפנות ובכל מוסדות החינוך של המגזר, קראו הרבנים שלא להגיע למקום, מאחר שבגן הארכיאולוגי מוצגים ממצאים שאינם יהודיים וכי אין בו אזכור לבית המקדש השלישי.   

חיילות (צילום: אורי ארליך)
חיילות מוסקות עצי זית בחווה החקלאית של עמותת אלע"ד, חלק ממפעל הייהוד של ירושלים (צילום: אורי ארליך)

אפשר להיאחז באמירה שמדובר בזרם קיצוני, גם אם לא קטן, אבל מי שיעשה כן יתכחש לעובדה הפשוטה – פרויקט ייהוד ירושלים הוא פרויקט לאומי. הוא התחיל כיוזמה פרטית של התנחלות בשכונות פלסטיניות והמשיך בהפקדת אחד האתרים הארכיאולוגיים החשובים בעולם בידיה של עמותה פוליטית שמטרתה המוצהרת היא ייהוד האזור.

פרויקט ייהוד ירושלים הוא פרויקט לאומי, שהחל כיוזמה פרטית של התנחלות בשכונות פלסטיניות והמשיך בהפקדת אחד האתרים הארכיאולוגיים החשובים בעולם בידי עמותה פוליטית שמטרתה המוצהרת היא ייהוד האזור

כעת הוא הגיע עד לידי ביזוי כל מי שאינו יהודי במרחב על ידי קבוצה גדולה בציבור הישראלי. מי שמבקש להילחם בתופעות האלה צריך לעקור את השורש שנשתל בסילואן לפני שנים רבות.

אורי ארליך הוא עיתונאי לשעבר, פעיל שמאל ודובר ארגון הארכיאולוגים "עמק שווה".

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 548 מילים ו-1 תגובות
סגירה