עלייה חדה במספר מקרי הרצח גם בחברה היהודית

הפשיעה גואה לא רק בחברה הערבית: מתחילת השנה נרצחו באירועי פשיעה בחברה היהודית 29 בני אדם - עלייה של 61%, לעומת 18 נרצחים בתקופה המקבילה אשתקד ● "האזרחים איבדו את שארית האמון שלהם. יותר ויותר מקרי אלימות - סכסוכי שכנים, קטטות - נסגרים בחודשים האחרונים בלי המשטרה"

שוטרים בכביש 90, במקום שבו נרצח תושב אילת אושר גזי, 11 ליוני 2023 (צילום: דוברות המשטרה)
דוברות המשטרה
שוטרים בכביש 90, במקום שבו נרצח תושב אילת אושר גזי, 11 ליוני 2023

מתחילת 2023 ועד אתמול (ראשון) נרצחו בישראל באירועי פשיעה פלילית – לא כולל פיגועים – 29 אזרחים ותושבים יהודים ו"אחרים" (עולים לא-יהודים ועובדים זרים). כך עולה מבדיקת זמן ישראל.

מדובר בעלייה של כ-61% במספר הנרצחים היהודים וה"אחרים" מהתקופה המקבילה אשתקד, שעמד על 18 בלבד.

הנרצח האחרון בחברה היהודית היה אושר גזי, בן 21 מאילת, שנדקר שלשום למוות במכוניתו בכביש 90, כנראה במארב מתוכנן בידי עבריינים.

מספר הנרצחים בחברה הערבית הגיע אתמול ל-102 עם רציחתם של ואתק קשקוש, סטודנט לסיעוד בן 28 מקלנסווה, שנורה למוות ברחוב בעירו, ואשרף כרוב בן ה-49 שנורה שלשום למוות בתוך בית בג'לג'וליה. מדובר בזינוק של פי שלושה לעומת 35 נרצחים ערבים בתקופה המקבילה אשתקד.

המשטרה ליד ביתה של רילי פרי ז”ל מראשל”צ, שנרצחה בידי בן זוגה לשעבר, 12 למאי 2023 (צילום: דוברות מד"א)
המשטרה ליד ביתה של רילי פרי ז"ל מראשל"צ, שנרצחה בידי בן זוגה לשעבר, 12 למאי 2023 (צילום: דוברות מד"א)

ביחס לגודל האוכלוסייה, מספר הרציחות בחברה הערבית גדול השנה יותר מפי 12 מאשר בחברה היהודית. בחלק ניכר ממקרי הרצח בחברה היהודית מוגשים כתבי אישום תוך מספר שבועות. זאת, בניגוד למצב בחברה הערבית, שבה מרבית מקרי הרצח נותרים לא מפוענחים.

מנתוני המשטרה שנחשפו הבוקר ב"ידיעות אחרונות" עולה כי מתחילת 2022 ועד אמצע אפריל השנה פוענחו 75% ממקרי הרצח בקרב יהודים לעומת 19% בלבד בחברה הערבית.

משטרת ישראל אינה חושפת את נתוני הפשיעה השוטפים. המעקב אחרי הרציחות בחברה הערבית מתבצע בידי ארגון יוזמות אברהם. הנתונים שאספנו על הרציחות בחברה היהודית מבוססים על דוח של מרכז המידע והמחקר של הכנסת, המפרט את מספר הנרצחים מדי חודש לפי מגזרים עד התאריך 3 במאי השנה.

למספר הנרצחים המצוין בדוח הוספנו חמישה בני אדם שנרצחו מאז – אושר גזי, רילי פרי, שני בני זוג שנרצחו בנתניה וילד בן ארבע שנרצח בחיפה בידי אמו שהתאבדה. ממספר הנרצחים בינואר-יוני 2023 הורדנו שלוש רציחות שאירעו בין ה-11 וה-30 ביוני אשתקד.

שוטרים, מתנדבים ופעילים מספרים כי בחודשים האחרונים חלה הידרדרות בתפקוד המשטרה, שלא היה מזהיר גם קודם

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בזירת הפשע ביפיע, אחרי שנרצחו שם חמישה בני אדם. 8 ביוני 2023 (צילום: Fadi Amun/Flash90)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בזירת הפשע ביפיע, אחרי שנרצחו שם חמישה בני אדם. 8 ביוני 2023 (צילום: Fadi Amun/Flash90)

שוטרים, מתנדבי משטרה ופעילים חברתיים מספרים כי בחודשים האחרונים חלה הידרדרות בתפקוד המשטרה, שלא היה מזהיר גם קודם. שלשום פורסם ב"כאן 11" כי 40 תובעים משטרתיים ועשרות חוקרים ביקשו להתפטר מהמשטרה – שסובלת גם כך ממחסור באלפי שוטרים. המפכ"ל, קובי שבתאי, הזהיר שלשום כי הוא עלול "להשאיר אחריו אדמה חרוכה".

קציני משטרה בדימוס מקשרים את ההידרדרות ישירות למהלכי השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר. שישה מפכ"לים לשעבר – אסף חפץ, דודי כהן, יוחנן דנינו, משה קראדי, רפי פלד ושלמה אהרונישקי ועשרות ניצבים בדימוס שלחו שלשום מכתב לרה"מ בנימין נתניהו שבו דרשו לפטר את בן גביר.

במכתב נכתב:

"משטרת ישראל מתרסקת…שוטרים ומפקדים מצוינים נוטשים את הארגון בקצב ובתדירות שמעולם לא ידענו. קצרה היריעה מלפרט את הגורמים שהביאו את המשטרה למצבה… השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, הוא חלק מרכזי מהבעיה… בשלב הראשון, יש להרחיקו מהמשרד לביטחון לאומי לאלתר. בשיבתו על כיסא השר הוא מהווה סכנה מוחשית ומיידית לביטחון ישראל".

קצינים ושוטרי שטח בדימוס מסבירים כי הסכסוכים והוויכוחים הרבים בין השר למפכ"ל ולקציני משטרה בכירים יוצרות בעיות ניהוליות שמחלחלות לשטח.

"השוטרים בשטח מרגישים שאין גיבוי, שהמפקדים אדישים, וזה משפיע עליהם, הם לא מתפקדים האזרח מאבד אמון. יותר ויותר מקרים נסגרים בלי המשטרה"

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לצד מפכ”ל המשטרה קובי שבתאי, 2 במאי 2023 (צילום: Oren Ben Hakoon/Flash90)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לצד מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, 2 במאי 2023 (צילום: Oren Ben Hakoon/Flash90)

לדבריהם, המשטרה בנויה, מטבעה, על ציות לפקודות; ולכן, כאשר השר מזלזל בחוק ובנוהל התקין, והקצינים אינם מצייתים לשר, הפגיעה בהיררכיה מחלחלת הלאה, אל השוטרים בשטח שנעשים מבולבלים וחסרי מוטיבציה. ואילו העבריינים מזהים את חולשתה של המשטרה ומנצלים אותה.

"בעיות המשטרה החמירו מאוד בחצי השנה האחרונה", אומר דוד חליווה, איש ביטחון בדימוס שמדריך שוטרים בקורסים לאמנות הלחימה שאדו המשמשת למעצרים.

לדבריו, "השוטרים מרגישים שאין גיבוי, שהמפקדים אדישים, שיש אווירת ייאוש, וזה משפיע עליהם, הם לא מתפקדים. יש פער הולך וגדל בין ערים עם שיטור עירוני לערים בלי. השיטור העירוני מגיע תוך זמן סביר ומטפל. במקומות אחרים זמן ההמתנה הולך ומתארך.

"התוצאה היא שהאזרח מאבד את שארית האמון שלו ומחליט להסתדר לבד. יותר ויותר מקרי אלימות – סכסוכי שכנים, פריצות, קטטות – נסגרים בחודשים האחרונים בלי המשטרה, דרך חברות אבטחה או בבריונות. גם בחברה היהודית".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
העיקר הם עפים על עצמם, להסית אח נגד אח, לגייס ילדים כדי להפליל את אביהם, להרעיל ולסמם אזרחים תמימם כדי לבשל אותם בתוך תיק, אלו מעשים בלתי חוקיים העליל ומנווים מעשים בלתי אנושיים כהגדרתם... המשך קריאה

העיקר הם עפים על עצמם, להסית אח נגד אח, לגייס ילדים כדי להפליל את אביהם, להרעיל ולסמם אזרחים תמימם כדי לבשל אותם בתוך תיק, אלו מעשים בלתי חוקיים העליל ומנווים מעשים בלתי אנושיים כהגדרתם בחוקת רומא.
אני הזהרתי את משטרת ישראל לנהוג בתבונה, או שהם יצטרכו בסוף לאכול את ילדיהם על מה שהם עשו לי ולילדי.
עכשיו כל שנותר לי הוא לאחל להם זה, בתיאבון. אין רחמים יש מצליח

עוד 581 מילים ו-1 תגובות
סגירה