ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 13 במרץ 2023 (צילום: אריק מרמור/פלאש90)
אריק מרמור/פלאש90

הבחירות לוועדה לבחירת שופטים הפכו למאבק בין מחנות הליכוד - אבל נתניהו ינצח

למרות הקרב הפוליטי הייצרי שמתרחש כעת בתוך הליכוד, קארין אלהרר צפויה להיבחר היום כנציגת האופוזיציה לוועדה לבחירת שופטים - מהסיבה הפשוטה שזה מה שנתניהו רוצה ● עם זאת, בסביבתו של נתניהו מבהירים כי הכנסת נציגת האופוזיציה לוועדה מגיעה עם תג מחיר: "אם יהיה נציג של האופוזיציה ולא נקבל משהו בתמורה, אנחנו הולכים להעביר את חוקי הרפורמה באופן חד-צדדי" ● פרשנות

הבחירות הצפויות להתקיים היום בכנסת לוועדה לבחירת שופטים הופכות לקרב פוליטי בתוך הליכוד בין המחנות השונים, והוא שיכריע את התוצאה הסופית.

המטרה הלא מוצהרת היא להחליש את יריב לוין, שנתפס כאיום על בכירי הליכוד האחרים, באמצעות הצבעה עם האופוזיציה לטובת המועמדת קארין אלהרר, וכך למנוע שני נציגי קואליציה בוועדה כפי שרוצה לוין.

שני שרים בליכוד אמרו ביומיים האחרונים לזמן ישראל שיצביעו עבור אלהרר, ולא משנה להם מה תחליט הקואליציה. אחד מהם אמר שלוין גרר את הליכוד ואת הימין למקומות קשים והוא לא מוכן לתת לזה יד.

"70% ממתפקדי הליכוד רוצים פשרה בשיחות", אמר השר, "אנחנו לא שמחה רוטמן והציונות הדתית ולא עוצמה יהודית. אנחנו מפלגת השלטון ויש לנו אחריות שונה. אסור להביא לפיצוץ השיחות כבר עכשיו".

"70% ממתפקדי הליכוד רוצים פשרה בשיחות. אנחנו לא שמחה רוטמן והציונות הדתית ולא עוצמה יהודית. אנחנו מפלגת השלטון ויש לנו אחריות שונה. אסור להביא לפיצוץ השיחות כבר עכשיו"

השר העריך כי נציגת האופוזיציה תיבחר היום בכנסת, ואז העיניים יהיו נשואות לעבר הבחירות למועצת לשכת עורכי הדין, שם יבחרו בעוד שבוע את שני הנציגים שלהם לוועדה למינוי שופטים.

השרים דוד אמסלם ויריב לוין בדרכם לישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 29 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
השרים דוד אמסלם ויריב לוין בדרכם לישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 29 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"אם שני נציגי הלשכה יהיו נגד הרפורמה, נאבד לגמרי את היכולת שלנו להשפיע על בחירת השופטים במדינה. במקרה כזה יריב לוין יתפטר מתפקידו כשר המשפטים וגם מהכנסת ויפרוש מהחיים הפוליטיים. בכדורגל קוראים לזה וולה החוצה", הוסיף השר מהליכוד בנימה של תקווה.

עם זאת, לוין שולל בשיחותיו האחרונות את האפשרות שיתפטר מתפקידו.

הבחירה שתתקיים היום בכנסת היא לא עניינית, ואינה קשורה בהכרח לפרק המשפטי אלא העסקני. ההצבעה חשאית ואין אפשרות לדעת מה יקרה מאחורי הפרגוד. עדיין לא ברור אילו הוראות יוריד בנימין נתניהו לחברי סיעתו במהלך הבוקר, אבל במקרה הזה הוא מתנגד לקו של לוין ומצטרף למחנה שמתארגן נגדו בליכוד.

אגב, לוין עצמו מודה בימים האחרונים שלא שיער את עוצמת ההתנגדות לרפורמה שבאה דווקא מתוך הליכוד – בעיקר מהכיוון של יואב גלנט, דוד ביטן, אבי דיכטר, יולי אדלשטיין ועוד חברי כנסת בליכוד. ויחד עם זאת ברור, שנתניהו לא רוצה שלוין יישאר חסר-כל וילך הביתה. הוא עדיין זקוק לו כשר המשפטים.

לוין עצמו מודה בימים האחרונים שלא שיער את עוצמת ההתנגדות לרפורמה שבאה דווקא מתוך הליכוד – בעיקר מהכיוון של גלנט, ביטן, דיכטר, אדלשטיין ועוד חברי כנסת בליכוד

מקורבי ראש הממשלה דיברו אתמול בפירוש על האפשרות שייבחר נציג האופוזיציה לוועדה. באותה נשימה דיברו המקורבים על פיצוי ראוי שיפיס את דעתו של לוין.

צוות המו”מ שנשלחו לבית הנשיא מטעם יש עתיד והמחנה הממלכתי, 3 באפריל 2023
צוות המו"מ שנשלחו לבית הנשיא מטעם יש עתיד והמחנה הממלכתי, 3 באפריל 2023

"אנחנו לא הולכים להניף גדל לבן", אמר אחד המקורבים לזמן ישראל, "צריך משהו בתמורה. אם יהיה נציג של האופוזיציה ולא נקבל משהו בתמורה, אנחנו הולכים להעביר את חוקי הרפורמה באופן חד-צדדי".

במקרה כזה, מודים מקורבי נתניהו, ביטול עילת הסבירות יקפוץ לראש סדר בעדיפויות, מה שיאפשר לכאורה את חזרתו של אריה דרעי לממשלה. אם כי, גם זה עומד בסימן שאלה בגלל פסק הדין של בג"ץ מינואר השנה, שפסל את דרעי מלהיות שר בעילת ההשתק השיפוטי – ולא רק בשל עילת הסבירות.

הבחירות בכנסת יתקיימו היום בשעות הצהריים. בבוקר ישב נתניהו עם ראשי הקואליציה ובהמשך עם סיעת הליכוד, שם הוא עשוי להוריד מועמדים של המפלגה שהחליטו להתמודד. כאמור, ההוראות שינחית נתניהו לא בהכרח משתלבות עם האינטרסים הפוליטיים של בכירי הליכוד, כך שהתוצאה בקלפי עשויה בסוף להפתיע.

הבחירות בכנסת יתקיימו היום בשעות הצהריים. בבוקר ישב נתניהו עם ראשי הקואליציה ובהמשך עם סיעת הליכוד, שם הוא עשוי להוריד מועמדים שהחליטו להתמודד

מי שעובד בכל הכוח מאחורי הקלעים הוא נשיא המדינה יצחק הרצוג, באמצעות היועץ האסטרטגי עובד יחזקאל, שמרכז את ההידברות בבית הנשיא.

נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם צוותי המו”מ של הליכוד, יש עתיד והמחנה הממלכתי בבית הנשיא, 28 במרץ 2023 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם צוותי המו"מ של הליכוד, יש עתיד והמחנה הממלכתי בבית הנשיא, 28 במרץ 2023 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

יחזקאל התקשר אתמול לחברי כנסת בליכוד – יש אומרים בהיסטריה – ותבע מהם לבחור את נציגת האופוזיציה כדי שהשיחות לא יתפוצצו. לאורך כל הימים האחרונים מתנהל גם קמפיין של פעילים מכל המחנות בליכוד בעד ונגד בחירת נציגה לאופוזיציה.

חברי הכנסת יבחרו שני נציגים (בהם לפחות אישה אחת). המועמדים המוסכמים הם יצחק קרויזר (עוצמה יהודית) של הקואליציה וקארין אלהרר של האופוזיציה. יש גם מועמדים נוספים, אבל רק טלי גוטליב (ליכוד) הודיעה בנחרצות שתתמודד עד הסוף.

עוד 597 מילים
סגירה