ראש הממשלה בנימין נתניהו מצביע בבחירות לוועדה לבחירת שופטים בכנסת, 14 ביוני 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

נתניהו ממשיך לטבוע בביצת הליכוד ומבזבז לכולם את הזמן

בליכוד התקשו להסביר אתמול את מהלכי היום ● ח"כים, יועצים, דוברים ודברנים נראו מתרוצצים כמו עכברים במבוך במרחבי בניין הכנסת, מנסים ללקט פירורי מידע על המהלך התקנוני המוזר שמעולם לא שמעו עליו ● ובעיקר, התקשו להסביר "מה ביבי רוצה" ● התוצאה בהתאם: כאוס מוחלט שבסופו אף אחד בליכוד לא השיג את מה שרצה ● פרשנות

אתמול בשעות הצהריים נועצו מספר אנשים בשתי חברות כנסת. בעמידה אקראית במסדרונות – מצד אחד הכניסה למזנון הח"כים ומהצד השני הכניסה למליאה – עמדו שני עיתונאים, שלושה יועצים פוליטיים, שני עוברי אורח, ושתי חברות הכנסת שעברו במקרה, אחת מהקואליציה ואחת מהאופוזיציה.

"האם תוכלו להסביר לי מה הטעם בדחייה של 30 ימים בבחירות לוועדה לבחירות שופטים?" שאלתי כל אחת מהח"כיות בתורה. מה תיתן הדחייה? האם לא היה סיכום עם האופוזיציה שמצביעים היום על ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית ועל ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד?

האם בליכוד מצפים כעת מכל חברי הקואליציה להיכנס לאחורי הפרגוד ולהצביע "נגד" גם על ח"כ טלי גוטליב וגם על ח"כ אלהרר? ומה יקרה אם אחת המועמדות תקבל ריבוי הצבעות "נגד" והשנייה תקבל ריבוי הצבעות "בעד"?

השאלה נותרו תלויות באוויר. הח"כיות לא ידעו כיצד להשיב עליהן. ובכלל, בליכוד התקשו להסביר את מהלכי היום ולא דאגו לתדרך את אנשיהם. למעט הדלפה לכמה עיתונאים, כל הח"כים, היועצים, העוזרים, הדוברים והדברנים נראו מתרוצצים כמו עכברים במבוך במרחבי בניין הכנסת, מנסים ללקט פירורי מידע על המהלך התקנוני המוזר שמעולם לא שמעו עליו.

ח”כ שמחה רוטמן גוער בח”כ טלי גוטליב במליאת הכנסת, 14 ביוני 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ח"כ שמחה רוטמן גוער בח"כ טלי גוטליב במליאת הכנסת, 14 ביוני 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

חברות הכנסת לא ידעו להסביר "מה ביבי רוצה". הן גם לא הכירו את סעיף התקנון המאפשר לדחות את הבחירות לוועדה לבחירת שופטים ב-30 יום, ואף אחת מהן לא ירדה לסוף דעתם של השלישייה המובילה – בנימין נתניהו, יריב לוין ושמחה רוטמן. האם זה מהלך מתוחכם?

"באופוזיציה צריכים להגיד תודה לנתניהו", אמרה לזמן ישראל ח"כית אחרת. "הוא עושה מהלך עבורם, כדי שהעסק יידחה בעוד חודש ואפשר יהיה להמשיך לדון במו"מ בבית הנשיא".

"באופוזיציה צריכים להגיד תודה לנתניהו", אמרה לזמן ישראל ח"כית אחרת. "הוא עושה מהלך עבורם, כדי שהעסק יידחה בעוד חודש ואפשר יהיה להמשיך לדון במו"מ בבית הנשיא"

טוב, הספין הזה פחות עבד. ראשי האופוזיציה יאיר לפיד ובני גנץ פחות הרגישו שנתניהו עושה מהלך לטובתם. נהפוך הוא. הם לא הופתעו כי הורגלו לאורך השנים בתחמונים של נתניהו, אבל זעמו על משיכת זמן נוספת בהליך המינוי לוועדה.

נזכיר: ההצבעה במליאה על בחירת חברי הכנסת לוועדה לבחירת שופטים הייתה אמורה להתקיים כבר בחודש פברואר, שלושה חודשים אחרי סיום הבחירות לכנסת ה-25. באופן חריג, הקואליציה דחתה את ההליך, כדי להעביר את חוקי המהפכה המשפטית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו יוצא מישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 14 ביוני 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו יוצא מישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 14 ביוני 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

משלא הצליחו לוין ורוטמן להעביר את החקיקה של השתלטות פוליטית-ממשלתית על הוועדה, הם עברו לניסיון להשתלט עליה בכללים הקיימים. לוין דחף למינוי שני נציגים לקואליציה, בניגוד לנוהג בלתי מחייב של עשרות שנים. הוא גם מייחל לבחירתו של אפי נוה לראשות לשכת עורכי הדין בשבוע הבא כדי להשיג את תמיכת שני הקולות של לשכת עורכי הדין בוועדה לבחירת שופטים.

ונתניהו? ראש הממשלה ממשיך לשדר מסרים כפולים. מצד אחד, הוא משדר לבייס שההפיכה המשטרית חשובה וכי בכוונתו להעביר אותה, ושרים מטעמו – כולל גלית דיסטל אטבריאן, שלמה קרעי ובצלאל סמוטריץ' – חוזרים על האג'נדה הזו בכל הזדמנות. מצד שני, נתניהו ממשיך מאחורי הקלעים לעשות הכול כדי לסכל את המהלכים של לוין.

נתניהו ממשיך לשדר מסרים כפולים. מצד אחד, הוא משדר לבייס שההפיכה המשטרית חשובה וכי בכוונתו להעביר אותה. מצד שני, נתניהו ממשיך מאחורי הקלעים לעשות הכול כדי לסכל את המהלכים של לוין

נראה כי בבחירה בין ג'ו ביידן ליריב לוין, נתניהו מעדיף את יחסיו עם נשיא ארצות הברית ומשתוקק לבקר בבית הלבן. המצב כה נואש שאתמול אחר הצהריים, במסגרת אווירת "איי לאב יו טרמינל", נתניהו ליווה את אשתו לשדה התעופה רק כדי לראות מטוס גדול ממריא דרך דמעה שקופה.

ובחזרה לח"כיות שלא ידעו את הפרוצדורה ולא הצליחו להבין לאן נתניהו חותר: הסיבה לכך נבעה מנתניהו עצמו. אי אפשר היה אתמול להשתחרר מהתחושה שראש הממשלה לא ידע לאן רוטמן ולוין משכו אותו באף. הוא נכנס לתוך ההליך על פי סעיף תקנון לא מוכר מבלי לשקול את כל האופציות והאפשרויות של האירוע.

יריב לוין במשרד ראש הממשלה בירושלים, 11 ביוני 2023 (צילום: Menahem Kahana/Pool Photo via AP)
יריב לוין במשרד ראש הממשלה בירושלים, 11 ביוני 2023 (צילום: Menahem Kahana/Pool Photo via AP)

אחת השאלות המיידיות הייתה –  ומה יקרה אם אחת המועמדות תקבל ריבוי הצבעות "נגד" והשנייה תקבל ריבוי הצבעות "בעד" (כפי שקרה בסוף)? ניכר היה שנתניהו לא חשב על כך. ההחלטות הביזאריות אתמול בצהריים היו חפוזות, פזיזות וללא התייחסות לכך שהאופוזיציה לא מוכנה לזרום עם כל התרגילים והתמרונים, רק כי נתניהו נהנה מאמנות האפשר.

ההחלטות הביזאריות אתמול בצהריים היו חפוזות, פזיזות וללא התייחסות לכך שהאופוזיציה לא מוכנה לזרום עם כל התרגילים והתמרונים, רק כי נתניהו נהנה מאמנות האפשר

אם יש משהו שניתן ללמוד מהסקרים הפוליטיים של החודשים האחרונים הוא שלציבור הישראלי נמאס ממשחקי הכס של נתניהו. לו רק היה מקדיש חצי מהזמן שמוקדש לתמרונים פוליטיים כדי להפחית את מספר מקרי הרצח בחברה הערבית ו/או להתמודד עם יוקר המחיה, אולי הדברים היו נראים אחרת.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
ביבי...לך הביתה עבר זמנך. לך תעשה הרצאות תגרוף מיליונים רבים. בשביל מה אתה מבזבז זמן ומתבזה בגועל נפש הזה שגררת את המדינה אליו? משילות - אפס. יוקר מחייה - אפס. איראן - אפס. יחסי ח... המשך קריאה

ביבי…לך הביתה עבר זמנך. לך תעשה הרצאות תגרוף מיליונים רבים. בשביל מה אתה מבזבז זמן ומתבזה בגועל נפש הזה שגררת את המדינה אליו?
משילות – אפס. יוקר מחייה – אפס. איראן – אפס. יחסי חוץ – אפס. פילוג בעם – 100%.
מה לעזאזל אתם עושים שם?
שחררו את העם האומלל הזה כבר מהגועל נפש הזה!

עוד 684 מילים ו-2 תגובות
סגירה