ג'נין מקבלת מאפיינים של לבנון

בצה"ל התעקשו לחלץ אתמול את הכלים שנפגעו בעיקר כדי לחקור את מאפייני המטענים שגרמו לפציעה של חמישה לוחמים ● כל הפצועים נפגעו בפלג הגוף התחתון - מה שמעיד כי המטען חדר את השיריון ● נראה, אם כך, שהחמושים בג'נין מקבלים הדרכה מרחוק - מלבנון, סוריה או איראן ● המשמעות היא שצה"ל יצטרך לעשות התאמות מבצעיות שיהפכו כל פעולה בג'נין למורכבת יותר ● פרשנות

פלסטינים על גבול ישראל-עזה שורפים צמיגים כהזדהות עם הנעשה בג'נין, 19 ביוני 2023 (צילום: Atia Mohammed/Flash90)
Atia Mohammed/Flash90
פלסטינים על גבול ישראל-עזה שורפים צמיגים כהזדהות עם הנעשה בג'נין, 19 ביוני 2023

תוצאת הפעולה אתמול (שני) בג'נין מעלה שוב את השאלה, האם ישראל מאבדת שליטה בצפון השומרון. מחנה הפליטים בעיר והשכונות סביבו הפכו בחודשים האחרונים לאקס טריטוריה: כל כניסה לאזורים הללו מצריכה לחימה בדרך ליעד, תוך כדי השהיה בו, וביציאה חזרה.

גם הפעולה אתמול לפנות בוקר החלה באופן שגרתי לחלוטין, עם דפוס פעולה קבוע. כוח מסתערבים של משמר הגבול סגר על שני בתים בשכונה הסמוכה למחנה הפליטים בג'נין. מייד אחר כך נכנסו כוחות גלויים גדולים לאזור וביצעו מעצר של שני פעילים – האחד בחמאס והשני בג'יהאד האסלאמי. עד לשלב הזה, בסביבות השעה חמש בבוקר, לא היו אירועים חריגים.

אלא שבדרכם החוצה מהאזור, עלה רכב משוריין שהוביל את כוח המסתערבים על מטען חבלה גדול וחמישה לוחמים נפצעו. שניים הוגדרו בשלב הזה במצב קשה. כאן החל קרב חילוץ, כשעוד שישה כלים משוריינים של צה"ל נפגעים ממטענים וירי מדויק.

הפצועים חולצו ראשונים והוטסו לבתי חולים במרכז הארץ. במאמץ לחלץ את הכלים שנפגעו, החלו חילופי אש מטווחים קרובים – ועוד שלושה לוחמים נפצעו. או-אז הונקו לאזור מסוקי קרב שירן לשטחים פתוחים.

כלי רכב של צה”ל בג’נין במהלך הלחימה עם הפלסטינים במקום, 19 ביוני 2023 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
כלי רכב של צה"ל בג'נין במהלך הלחימה עם הפלסטינים במקום, 19 ביוני 2023 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)

התמונות האלה החלו לרוץ ברשתות החברתיות וגרמו לגל שמועות על פעולה נרחבת בג'נין. לקראת הצהריים הסתיים המבצע, ואז התברר שאחד ממסוקי התקיפה נפגע מירי מהקרקע.

מסתייגים מפעולה גדולה

בצה"ל התעקשו לחלץ אתמול את הכלים שנפגעו בעיקר כדי לחקור את מאפייני המטענים שגרמו לפציעה של חמישה לוחמים: כל הפצועים מיחידת המסתערבים של משמר הגבול נפגעו בפלג הגוף התחתון – מה שמעיד כי המטען חדר את השיריון. נראה, אם כך, שהחמושים בג'נין מקבלים הדרכה מרחוק – מלבנון, סוריה או איראן.

אחרי המקרה אתמול אין ספק שיש כאן שיפור משמעותי שהופך את המטענים למסוכנים וקטלניים יותר. מעבר לכך, זה נראה כמו תכנון מוקדם של מילכוד הצירים, עד כדי הפיכת השכונות למתחם צבאי.

אחרי המקרה אתמול אין ספק שיש כאן שיפור משמעותי שהופך את המטענים למסוכנים וקטלניים יותר. מעבר לכך, זה נראה כמו תכנון מוקדם של מילכוד הצירים, עד כדי הפיכת השכונות למתחם צבאי

אם אכן אלה פני הדברים, זה יצריך את צה"ל לעשות התאמות מבצעיות שיהפכו כל מבצע כזה למורכב יותר. בשורה התחתונה, ג'נין מקבלת מאפיינים של לבנון – ואם המצב הזה יחמיר, לישראל לא תהיה ברירה אלא לשקול פעולה נרחבת יותר.

חמושים פלסטינים בהלווית אחד ההרוגים בעימות עם צה”ל בג’נין, 19 ביוני 2023 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
חמושים פלסטינים בהלווית אחד ההרוגים בעימות עם צה"ל בג'נין, 19 ביוני 2023 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)

במערכת הביטחון מודעים היטב למצב הזה ועדיין מסתייגים מפעולה גדולה בצפון השומרון. ההנחה בצה"ל היא כי עדיין ניתן לטפל באיומי הטרור במבצעי מעצר ופעולות נקודתיות. גם הדרג הצבאי הבכיר וגם המדיני מעדיפים בשלב הזה להתמקד באיראן וחזבאללה ולא לפזר את הקשב.

למרות הקריאות – בעיקר מצד הימין המתנחלי – לצאת למבצע נרחב באזור ג'נין, בצה"ל יודעים היטב שמבצע כזה יכול להסתבך מהר מאוד, בוודאי בסביבה רוויית אזרחים.

למרות הקריאות – בעיקר מצד הימין המתנחלי – לצאת למבצע נרחב באזור ג'נין, בצה"ל יודעים היטב שמבצע כזה יכול להסתבך מהר מאוד, בוודאי בסביבה רוויית אזרחים

למרות החולשה של הרשות הפלסטינית, בישראל עדיין מבקשים לשמור מולה על ערוצים פתוחים. הרשות אמנם לא פועלת כמעט בכלל בג'נין, אבל בישראל עדיין מתאמים מולה ככל הניתן את הפעילות הביטחונית.

גם אם זה לא בהכרח נחוץ, עצם קיום ערוץ התקשורת הזה חשוב בהיבט הרחב, כל שכן כשמאבק הירושה בהנהגת הרשות מבעבע. סיבה נוספת לריסון הישראלי הוא חשש שמבצע כזה יגרור לנפגעים רבים בנוסף להרס רב של בתים. זה יפגע ברשות הפלסטינית, החלשה גם כך.

פלסטינים נאספים סביב חלקים של משוריין צה”לי שנפגע ממטען נפץ בג’נין, 19 ביוני 2023 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
פלסטינים נאספים סביב חלקים של משוריין צה"לי שנפגע ממטען נפץ בג'נין, 19 ביוני 2023 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)

השיקול הפוליטי

שיקול נוסף שללא ספק נלקח בחשבון הוא הלחץ הבינלאומי. מצרים רמזה אתמול כי היא לא רואה בעין יפה את פעילות הישראלית שמסכנת אזרחים. בעיתוי הזה, ספק אם מישהו בדרג המדיני ירצה לפתוח במבצע נרחב.

"אין לנו מה להרוויח מלחימה עם הפלסטינים", אומרים במערכת הביטחון, וזה נכון בינתיים גם לתקופה הקרובה – בדגש על בינתיים, משום שאם חלילה הפעולה אתמול הייתה מסתיימת עם הרוגים, יכול מאד להיות שהשיקול היה אחר.

אבל כאן נכנס לתמונה השיקול הפוליטי. בינתיים שר הביטחון יואב גלנט הוא הדומיננטי בקבלת ההחלטות וראש הממשלה בנימין נתניהו מגבה אותו. זה הוכח במבצע האחרון ברצועת עזה, "מגן וחץ", שם הוחלט על פעולה ממוקדת וקצרה כפי שהגדיר שר הביטחון לקבינט לפני האישור.

אבל כאן נכנס לתמונה השיקול הפוליטי. בינתיים שר הביטחון הוא הדומיננטי בקבלת ההחלטות וראש הממשלה מגבה אותו

המהומה הפוליטית, במיוחד בתוך הליכוד, יכולה ליצור גם בעניין הזה קבוצות לחץ. עד כה ראש הממשלה הוכיח כי בעניינים ביטחוניים הוא עושה הפרדה מוחלטת – למעט, כמובן, הפיטורים וההחזרה של גלנט לתפקיד.

עוד 652 מילים
סגירה