סיפוח תודעתי

.איתמר בן גביר בזירת הפיגוע בעלי (צילום: Flash90)
Flash90
איתמר בן גביר בזירת הפיגוע בעלי

"טרור הוא טרור בכל מקום, יכול להיות בחדרה ויכול להיות בבנימין", אמר ראש המועצה בבנימין לכתבים בזירת הפיגוע הקשה ליד עלי, בו נרצחו 4 בני אדם ונפצעו 4 נוספים.

דיווחי החדשות ימשיכו לעסוק בחיפוש, במרדף, בריכוז הכוחות, בהעלאת מסוקים לאיתור המחבלים ובכל טקטיקה מודיעינית שאפשר לפטפט עליה בחדשות עד אין סוף. נדמה שהבעיה היא בכלל טקטיקה צבאית ולא סכסוך דמים לאומי שרק פתרון מדיני יכול לפתור.

דיווחי החדשות ימשיכו לעסוק בחיפוש, במרדף, בריכוז הכוחות, בהעלאת מסוקים לאיתור המחבלים ובכל טקטיקה מודיעינית שאפשר לפטפט עליה בחדשות עד אין סוף. נדמה שהבעיה היא בכלל טקטיקה צבאית

אבל מי מדבר על פתרון? הרי בישראל 2023, אם רק תגיד שהבעיה היא כיבוש של 2.5 מיליון פלסטינים, מיד תוקע כשמאלן ואיש לא יקשיב. אם רק תעז לומר שחייהם תחת שלטון צבאי הם אלה שיוצרים התנגדות ובה הם נלחמים באמצעות טרור – נשקו של החלש, אומרת הקלישאה – תוקע.

מי מהפרשנים והכתבים שרק יעלה בחדשות את הטיעון – מיד ינודה לפינת "שמאלנים בוגדים", סביר שמנהלו יקרא לו לברור ואולי אף ירחיק אותו, ישעה אותו, יקפיא את עבודתו, כדי שהערוץ כולו לא יחטוף ביקורת משרי הממשלה, מאבירי חופש העיתונות בערוץ 14 וממכונת הרעל וההסתה הפרושה לאורכה ולרחבה של ארץ השיח ברשתות ובאולפנים.

כשראשי השב"כ והמל"ל עצמם ניסו לסכם משהו עם מקביליהם הפלסטינים והירדנים בפסגת עקבה, מיד קמו איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ ללגלג ולפסול כל הסכמה ישראלית.

נחזור לראש מועצת בנימין, ישראל גנץ. מה הוא בעצם אומר? אין הבדל בין חדרה לבין בנימין? למעשה יש פה ניסיון לנרמל את הסיטואציה שבה ישראלים חיים ביו"ש בזכות שמירה צה"לית הדוקה בתוך רוב פלסטיני עוין ומדוכא.

הטיעון ש"יהודים נרצחו כי הם יהודים", הוא כמו הטיעון ש"אין הבדל בין חדרה לבנימין". ראשי המתנחלים למעשה כבר סיפחו תודעתית את יו"ש למדינת ישראל. הם דורשים ביטחון שווה לתושבי מרכז הארץ, למרות שהמציאות בין הקו הירוק לבין השטחים הפוכה לחלוטין.

אבל מי מדבר על פתרון? הרי בישראל 2023, אם רק תגיד שהבעיה היא כיבוש 2.5 מיליון פלסטינים, שחייהם תחת שלטון צבאי הם שיוצרים התנגדות ובה הם נלחמים באמצעות טרור, נשקו של החלש – תוקע כשמאלן

לתושבי השטחים, מיותר לומר, אין זכויות ואין שוויון ואין ריבונות ועצמאות, כמו שיש לתושבי ישראל בקו הירוק. אין להם אפשרות לבחור את נציגיהם לפרלמנט כמו שיש לערביי ישראל, והם לא יכולים לעשות הסכמים פוליטיים בכנסת עם בנימין נתניהו תמורת הצבעה כזו או אחרת. בקו הירוק יש רוב יהודי ובשטחים יש רוב פלסטיני.

יהודים נרצחים בשטחים בגלל השליטה הישראלית בחיי הפלסטינים. כמו שיהודים הרגו בריטים בגלל הכיבוש הבריטי בתקופת המנדט, לא בגלל שהם נוצרים או בריטים, אלא בגלל שהם היו כובשים.

אין לטרור הפלסטיני פתרון כוחני. גם אם צה"ל כולו יכנס שוב לשטחים ויכבוש שוב, כמו בחומת מגן, את כל הערים ויטהר אותן מאנשי חמאס וג'יהאד, הדור הבא יוולד, יגדל וימשיך במאבק.

20 שנה חלפו בין מלחמת ששת הימים לאינתיפאדה הראשונה. דור צעיר נולד, גדל והתמרד נגד השלטון הצבאי. 13 שנים אח"כ כבר פרצה האינתיפאדה שנייה. למרות הסכמי אוסלו הסכסוך נמשך כי אין הסדר קבע ואין יישות עצמאית אחראית לשטח ולאוכלוסייה בשטחים, ואין הסכם בין ישראלים לפלסטינים שמאפשר חיים משותפים על אותה טריטוריה.

ממשלת הימין חייבת, אם היא לא רוצה שהמציאות תחייב אותה, להיכנס למו"מ עם הרשות הפלסטינית. היא עלולה לקבל החלטות בניגוד להבטחות הבחירות של חלק ממרכיביה, אבל אין לה ברירה.

יהודים נרצחים בשטחים בגלל השליטה הישראלית בחיי הפלסטינים. כמו שיהודים הרגו בריטים בגלל הכיבוש הבריטי בתקופת המנדט, לא בגלל שהם נוצרים או בריטים, אלא בגלל שהם היו כובשים

עוד מבצע צבאי בשטחים לא ישנה את המציאות. אין שום תוחלת להצעות של עוצמה יהודית – לגרש, או לאלה של הציונות הדתית – לספח. הם יודעים שזה רק יביא ללחימה נחושה יותר של הפלסטינים. יביא לפיגועים נוספים ורבים יותר ורק ימשיך את מעגל הדמים.

הגיע הזמן של ממשלת ימין מלא מלא להביט במציאות המלאה. לא בסיסמאות בחירות ולא בהבטחות חסרות כיסוי למגר את הטרור בגלל "עוצמה יהודית" מדומיינת כלשהי.

חובתה של הממשלה הנוכחית, כמו של כל ממשלה, להביא לפתרון בין ישראל לבין אויביה. הרי מוכח יומיום שגם ממשלת ימין מלא לא מסוגלת להביא שקט וביטחון.

סיפוח תודעתי לא יעזור כדי לספח בפועל את השטחים ולא יביא לשום פתרון לטרור.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 641 מילים
סגירה