ראש כוח וגנר יבגני פריגוז'ין ב-25 במאי 2023 (צילום: UPI/Alamy)
UPI/Alamy
ראש כוח וגנר יבגני פריגוז'ין ב-25 במאי 2023

השליחות הקטלנית של יבגני פריגוז'ין

ראש כוח וגנר חשף בסוף השבוע את חולשתו של משטר פוטין והדגים שגם מי שאינו נחשב לאסטרטג דגול, עם כוח צבאי יחסית מצומצם, יכול להשתלט על חלקים נרחבים מרוסיה, לקטוע אספקה לצבא הרוסי באוקראינה ולא לפגוש בהתנגדות כלל ● פריגוז'ין לא התכוון לבצע הפיכה והשיג את העסקה שרצה ● האם מישהו אחר, בתוך רוסיה או מחוצה לה, ימשיך בנקודה בה הפסיק?

למי קראת בוגד

"לגבי 'הבגידה במולדת', הנשיא טעה עמוקות. אנחנו פטריוטים של מולדתנו, נלחמנו ונלחמים, כל לוחמי החברה הביטחונית של וגנר. ואף אחד לא מתכוון לבוא ולהיענות לבקשתו של הנשיא, ה-FSB או כל אחד אחר. כי אנחנו לא רוצים שהמדינה תמשיך לסבול משחיתות, הונאה ובירוקרטיה".

הנאום הזה של יבגני פריגוז'ין, ראש כח וגנר – צבא של שכירי חרב אכזרים שהפך לחוד החנית של הפלישה הרוסית לאוקראינה – היה שונה מכל נאום קודם שלו, בו השתלח בשר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו, הרמטכ"ל ולרי גרסימוב או האוליגרכים השנואים עליו.

מזה זמן מה שפריגוז'ין מהווה אופוזיציה קולנית לראשי מערכת הביטחון של רוסיה, מותח ביקורת על העדר האספקה לצבא הרוסי באוקראינה ומאשים אותם במאות האבדות שספג צבאו שלו. בסוף השבוע, דרש את ראשו של שר ההגנה שויגו כנקמה על מות חייליו, וצבאו החל צועד לעבר מוסקבה.

חיילי כוח וגנר השתלטו בדרך על המתקנים הצבאיים בעיר רוסטוב – כולל על שדה התעופה – וכן על אתרי הצבא בעיר וורונז', כ-500 קילומטרים בלבד מדרום למוסקבה. פריגוז'ין הודיע כי ימשיך עד למוסקבה ו"ישמיד כל איש העומד בדרכו", אלא אם שויגו וגרסימוב יגיע לשוחח איתו.

בתגובה, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הודיע בנאום לאומה כי המדינה מתמודדת עם מרד ש"כל השותפים בו הם בוגדים" והשווה את המרד למהפכת אוקטובר:

"האינטריגות ב-1917 הסתיימו בטלטלה ענקית – הרס הצבא ופירוק המדינה, אובדן של טריטוריות ענקיות, ובטרגדיה של מלחמת אזרחים…לא ניתן יד למלחמת אזרחים, נגן על עמנו מבגידה. כל השותפים למרד ייענשו בחומרה. מדובר בדקירה בגב – והתגובה תהיה חריפה".

פריגוז'ין – עבריין מורשע הקשור בעקיפין למוות של אלפים רבים באוקראינה, סוריה ומדינות אפריקה – נעלב עד עמקי נשמתו מהמילים החריפות של פוטין. הוא, שהשיג את הניצחון בחזית בבחמוט ושהקריב את אנשיו על מזבח החלום הרטוב של פוטין על "רוסיה הגדולה", בוגד?

פריגוז'ין – עבריין מורשע הקשור בעקיפין למוות של אלפים רבים באוקראינה, סוריה ומדינות אפריקה – נעלב עד עמקי נשמתו מהמילים החריפות של פוטין

בעוד שכל הצמרת הביטחונית של רוסיה התחננה שיפסיק, פריגוז'ין רמז שהוא רק מתחיל.

רובין הוד של רוצחים ואנסים

בחצי שנה האחרונה היה נדמה לרבים שפריגוז'ין מהלך על חבל דק. הוא התרברב בניצחונותיו באוקראינה קצת יותר מדי, תקף את שר ההגנה שויגו בתדירות, והאיומים שלו לעזוב את החזית באוקראינה יחד עם אנשיו הסבו למשטר הרוסי קצת יותר מדי כאב ראש.

שר ההגנה של רוסיה סרגיי שויגו, 8 ביוני 2023
שר ההגנה של רוסיה סרגיי שויגו, 8 ביוני 2023

פריגוז'ין, שעד לפני שפרצה המלחמה באוקראינה היה דמות כמעט מיתית, דווקא נהנה מתשומת לב הציבורית והתקשורתית. הוא גייס את האנסים והרוצחים מבתי הכלא והסביר להם שהוא מציע להם את עסקת חייהם – מי שישרוד את התופת של אוקראינה יקבל כסף רב וגם חירות נכספת – העבר הפלילי שלו יימחק.

פריגוז'ין הופיע עם אנשיו בחזית והתלונן על כך שמשרד ההגנה אינו מספק לכוח וגנר את התחמושת הדרושה "על מנת לנצח". באמצעות הלחימה של אנשיו באוקראינה ואימפריית התקשורת שבנה במשך שנים במקביל לעסקי הלבנת כספים, גיוס ואימון של שכירי חרב והשפעה על משטרים חלשים באפריקה או האמריקה לטינית, פריגוז'ין קיבל בולטות בלתי רגילה.

בעוד שפוטין היה מוקף במקורבים המיליארדים שלו אי שם בבונקר כזה או אחר, פריגוז'ין (מיליארדר גם הוא) היה בשדה הקרב, בחזית. פוטין היה לבוש חליפה – פריגוז'ין לבש רק בגדי חאקי, זלנסקי-סטייל. פוטין הפך למבודד והתרחק עוד יותר מהעם הרוסי; פריגוז'ין ניסה לבנות תדמית של "איש עממי", אחד שמכיר את העם, או לפחות את אותו חלק ממנו שנלחם או ישב בבתי הסוהר.

בעוד שפוטין היה מוקף במקורבים המיליארדים שלו אי שם בבונקר כזה או אחר, פריגוז'ין (מיליארדר גם הוא) היה בשדה הקרב, בחזית. פוטין היה לבוש חליפה – פריגוז'ין לבש רק בגדי חאקי, זלנסקי-סטייל

אנחנו מאמינים לך?

במשך אותם חודשים שקדמו לדרמה שהתחוללה בין רוסטוב לליפצק בסוף השבוע, התקשורת במערב עסקה לא מעט בדמותו של פריגוז'ין, האיש שהעז לבקר את מנגנוני הביטחון של רוסיה ואת הצמרת הביטחונית.

פריגוז'ין לא הסתיר את העובדה שהוא רואה בעצמו אם לא יורש אפשרי של פוטין אז לפחות מספר 2 שלו – אולי שר ההגנה, במקום שויגו השנוא עליו. האם האיש הנוראי הזה, שהקים מפעלי בוטים, אימן את לוחמי וגנר לענות ולהרוג, והתפאר במעשי זוועה שביצעו אנשיו יקבל את הגישה לארסנל הגרעיני של רוסיה?

ראש כוח וגנר יבגני פריגוז’ין משדר מהעיר רוסטוב ומאיים להצעיד את חיילי צבאו למוסקה, 24 ביוני 2023 (צילום: Pool Photo/Wagner Group/Alamy)
ראש כוח וגנר יבגני פריגוז'ין משדר מהעיר רוסטוב ומאיים להצעיד את חיילי צבאו למוסקה, 24 ביוני 2023 (צילום: Pool Photo/Wagner Group/Alamy)

תסריט פלצות זה גרם לזעזוע בקרב מומחי רוסיה וקובעי המדיניות. ואז פתאום היה נדמה שהתסריט הזה הולך להתממש, והעולם עצר את נשימתו. בעוד שפריגוז'ין התחיל במסע הצלב שלו "נגד השחיתות של הממסד הביטחוני", באוקראינה ובמערב – וכן בקרב האופוזיציה הרוסית – היו כאלה ששמחו על כך ואף קראו לפריגוז'ין "פטריוט אמיתי".

שוב נזכיר, שמדובר באיש שלאחר ההצהרות הלוחמניות שלו בבחמוט הציע בפומבי את שירותיו למערב ולאוקראינה.

לאחר שבמשך 16 חודשים אף אחד לא אתגר את פוטין ברצינות מבית, העולם היה מוכן להאמין גם לפריגוז'ין, שבמקביל לקללות נגד שויגו דיבר על כך שהוא אישית "מתנגד למותם של חפים מפשע באוקראינה".

לאחר שבמשך 16 חודשים אף אחד לא אתגר את פוטין ברצינות מבית, העולם היה מוכן להאמין גם לפריגוז'ין, שבמקביל לקללות נגד שויגו דיבר על כך שהוא אישית "מתנגד למותם של חפים מפשע באוקראינה"

החגיגה חייבת להימשך

אתמול (שבת) בבוקר, כאשר מומחים רבים העריכו שאם אנשי וגנר יתקדמו באותו קצב מסחרר, הם יגיעו לפאתי מוסקבה בשעה שש או שבע בערב והיו עסוקים בספירת ראשים של הלוחמים וסקירה של הציוד שברשותם, מרבית התושבים של הבירה הרוסית כלל לא היו מודעים לדרמה המתרחשת.

תשאול קצר של חברים המתגוררים במוסקבה הצביע על כך שבשעות הצהריים, כאשר כל העולם עסק בפריגוז'ין ותוכניותיו, הם בנו תוכניות אחרות לגמרי – טיול בפארק עם הילד, בראנץ' עם חברים או ביקור באחת התערוכות בעיר.

תיירת לוקחת סלפי על רקע דרכי הגישה הסגורות לקרמלין במוסקבה, 24 ביוני 2023 (צילום: Vlad Karkov/SOPA Images via ZUMA Press/Alamy)
תיירת לוקחת סלפי על רקע דרכי הגישה הסגורות לקרמלין במוסקבה, 24 ביוני 2023 (צילום: Vlad Karkov/SOPA Images via ZUMA Press/Alamy)

המלחמה, כידוע, טרם הגיעה למוסקבה – בה החיים ממשיכים כמעט כמו תמיד. אז כמה מסעדות שינו את שמן בגלל שהרשתות הזרות פרשו מרוסיה, והמבחר של המותגים נהיה קצת יותר מצומצם, אך בעיצומו של יוני ריחני ופורח במוסקבה ההדורה היה קשה להאמין שדם, יזע ודמעות של המלחמה באוקראינה יגיעו גם לשם.

לאחר שפריגוז'ין עשה אחורה פנה, אנשי מוסקבה – שאוהבים לכנות אותה בשם "העיר הטובה בעולם" – נשמה לרווחה. המפגש עם המציאות נדחה למועד בלתי ידוע.

לאחר שפריגוז'ין עשה אחורה פנה, אנשי מוסקבה – שאוהבים לכנות אותה בשם "העיר הטובה בעולם" – נשמה לרווחה. המפגש עם המציאות נדחה למועד בלתי ידוע

הכל סחיר

לקראת שש בערב, כאשר פריגוז'ין התחיל לרמוז לכך שהוא לא באמת רוצה למרוד נגד פוטין וכי הוא תומך באופן מוחלט במטרות של "המבצע הצבאי המיוחד" באוקראינה, התחלתי לחשוד.

גם אם פריגוז'ין יכול היום בקלות להשתלט על ערים רוסיות גדולות יחסית כגון רוסטוב, האם בהעדר תמיכה של גורמים ביטחוניים אחרים הוא באמת יעז להתקרב למוסקבה? האם הוא באמת שואף לכך?

פריגוז'ין אינו פוליטיקאי או איש צבא אלא איש מאפיה שאת ניסיונו הצבאי רכש ברחובות של סנט פטרסבורג בשנות התשעים, שם התחוללו מלחמות רחוב בלתי פוסקות בין ארגוני הפשע המאורגן השונים. הארגונים הלוחמים טבחו זה בזה ואז לאחר שהבינו שלא ניתן להשמיד זה את זה – שיתפו פעולה.

ייתכן שאתמול בבוקר, פריגוז'ין היה שיכור מההצלחות הראשוניות שלו ובאמת האמין שיוכל להמשיך את הבליץ שלו עד מוסקבה וכי שום דבר לא יעמוד בדרכו.

אך ככל שעברו השעות, התברר שרבים מתומכיו הגלויים מעדיפים לשתוק, שראשי הצבא לא מצטרפים אליו, שהאזרחים ברובם הגדול אדישים וגם אם הוא נהנה מפופולריות בקרב חוגים מסוימים, זה עדיין לא מספיק על מנת לפרוץ למוסקבה ולפתוח את הדלת של קרמלין בבעיטה.

פריגוז'ין היה מוכן לעסקה – ואת העסקה הזאת הוא קיבל: הקרמלין יבטל את האישומים הפליליים נגדו, הוא עצמו יעבור לגור בבלארוס, חייליו שהשתתפו במרד יזכו לחנינה ואילו אותם חיילים שלא לקחו חלק בפעולה יהפכו לשכירים של משרד ההגנה.

פריגוז'ין היה מוכן לעסקה – ואת העסקה הזאת הוא קיבל: הקרמלין יבטל את האישומים הפליליים נגדו, הוא עצמו יעבור לגור בבלארוס, וחייליו שהשתתפו במרד יזכו לחנינה

כל צד התפאר בניצחון והישגים משמעותיים. ייתכן מאוד שאת הפרטים של העסקה האמיתית לא נדע או נדע באופן חלקי בלבד. כך או אחרת, אין ספק שמדובר בעסקה מלוכלכת בין שלטון אכזרי לזרוע צבאית בלתי פורמלית אותה הוא יצר.

אם פריגוז'ין ואנשיו לא ימשיכו לרצוח באוקראינה, הם יעשו את זה במקום אחר. אך מה שחשוב באמת, זה לא העסקה של פריגוז'ין, גם אם הוא קיבל מיליארדי דולרים והבטחות לביטחון אישי בתמורה לנסיגה של כוחותיו, ולא הפירוק האפשרי של וגנר שיקרה או שלא.

המפקדה הראשית של כוח וגנר בסנט פטרסברג (צילום: AP Photo)
המפקדה הראשית של כוח וגנר בסנט פטרסברג (צילום: AP Photo)

פריגוז'ין חשף את חולשתו של המשטר הרוסי והדגים שגם מי שאינו נחשב לאסטרטג דגול עם כוח צבאי יחסית מצומצם, יכול להיות להשתלט על חלקים רחבים מרוסיה, לקטוע אספקה לצבא הרוסי באוקראינה ולא לפגוש בהתנגדות כלל.

האם יהיה ברוסיה או מחוצה לה מי שיישם את לקח הזה? ייתכן מאוד שהמרד הקצרצר של פריגוז'ין היה רק יריית פתיחה לבאות.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,291 מילים ו-1 תגובות
סגירה