האנטר ביידן לצד אביו ג'ו ביידן באירלנד, 13 באוגוסט 2022 (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)
AP Photo/Manuel Balce Ceneta

החשדות נגד הבן של ביידן הסתיימו בהסדר טיעון, אבל האקדח מופנה לנשיא

החקירה נגד האנטר ביידן, שנפתחה בימי הנשיא טראמפ, הסתיימה בהסדר טיעון מקל יחסית הכולל הודאה בעבירות של אי־תשלום מס, בלי מאסר בפועל ● הרפובליקאים מצדם טוענים כי מדובר בשחיתות מצד משרד המשפטים ומתכוונים לעשות הכול כדי להוכיח שהמעשים של ביידן הבן קשורים לאביו, הנשיא ● פרשנות

לפני כמה ימים הודיע עו"ד דיוויד וייס – התובע המיוחד שחקר את החשדות לפלילים מצד בנו של נשיא ארה"ב האנטר ביידן – כי הגיע לעסקת טיעון עם ביידן הבן. בתום החקירה, שנמשכה כחמש שנים, וייס הודיע כי האנטר יודה במסגרת העסקה בעבירות של אי־תשלום מס על הכנסות בשנים 2017–2018 וגם בכך שדיווח על ניכויי מס בגובה 30 אלף דולר, ניכויים שלא היה זכאי להם.

כמו כן, אם ביידן יעמוד בתנאי העסקה, עבירת הנשק תימחק מהרישום הפלילי שלו. ביידן, כיום בן 52, רכש אקדח בשנת 2018 ובטפסי הרישום ציין שאינו נוטל סמים. אולם, בשנים שלאחר מכן נחשף שהאנטר ביידן התמכר לסמים קשים בדיוק באותן השנים. במסגרת העסקה עם ביידן הוא התחייב לא לחזור להשתמש בסמים במשך 24 חודשים וגם כי לא יחזיק יותר לעולם בנשק.

וייס, ששימש כתובע הכללי במדינת דלאוור, מונה לנהל את החקירה נגד האנטר ביידן על־ידי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. טראמפ הורה על החקירה נגד בנו של סגן הנשיא לשעבר (דאז) שנה אחרי שנכנס לתפקידו. עיקר העניין עסק בקשרים העסקיים שניהל האנטר ביידן עם גורמים עסקיים באוקראינה ובסין, תוך שהוא משתמש במעמדו של אביו לקידום עסקיו.

מעבר לחשדות ההתחלתיים, לוייס הייתה הרבה עבודה – והחקירה נמשכה חמש שנים. רבים מהפרטים נחשפו בצהובוני הסופרמרקטים במהלך השנים. אולם, בשנת 2021 ביידן הבן חשף בספרו "דברים יפים" מידע על שפע הסתבכויותיו.

האנטר ביידן, בנו של נשיא ארצות הברית ג’ו ביידן, בבית הלבן ב-18 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
האנטר ביידן, בנו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, בבית הלבן, 18 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

טראמפ הורה לחקור את בנו של סגן הנשיא לשעבר (דאז) שנה אחרי שנכנס לתפקידו. עיקר העניין עסק בקשרים העסקיים שניהל האנטר עם גורמים עסקיים באוקראינה ובסין, תוך שהוא משתמש במעמדו של אביו

בין היתר, הוא ציין כי התדרדר לסמים קשים כמו קראק וקוקאין במהלך השנים שבהן שימש אביו כסגן הנשיא דאז ברק אובמה. עיקר ההתדרדרות אירעה בשנים שאחרי פטירת אחיו הגדול בו ביידן מגידול סרטני בראשו.

האנטר נהג לרכוש כמויות גדולות של סמים, לשתות אלכוהול ולהתמסטל במהלך סופי השבוע. בסופו של דבר הוא ביקש מסוחר הסמים שלו לעבור להתגורר איתו ולספק לו סמים ללא הרף.

בשלב כלשהו, האנטר נעלם למשפחתו למשך חודש שלם – ולא השיב לטלפונים ולפניות. ג'ו ביידן, אז כאמור, סגן הנשיא, הגיע פיזית למקום מגוריו של האנטר כשהוא מלווה בשירות החשאי. "אתה חייב להסכים לעזרה מקצועית", אמר ג'ו ביידן לבנו, אך גם זה לא עזר.

ג'ו ביידן סירב לעזוב את ביתו של האנטר ואף ארגן מפגש התערבות משפחתי. בתגובה האנטר צעק, השתולל וניסה לברוח מביתו. הסצנה שהתרחשה שם כמו לקוחה מסרט הוליוודי. האב, סגן הנשיא, רדף אחרי בנו, עצר אותו פיסית ברחוב והתחיל לבכות כשהוא מתחנן בפניו לקבל עזרה מקצועית.

נשיא ארה”ב ג’ו ביידן בטקס בונבירסטית פנסילבניה לציון סיום לימודיה של נכדתו מייזי, לצד אשתו ג’יל, בנו האנטר ואשתו אשלי, 15 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Patrick Semansky)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בטקס באונבירסטית פנסילבניה לציון סיום לימודיה של נכדתו מייזי, לצד אשתו ג'יל, בנו האנטר ואשתו אשלי, 15 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Patrick Semansky)

ב־2020, בזמן שג'ו ביידן נבחר לנשיא ארה"ב, החליט התובע הכללי של ארה"ב מריק גרלנד להשאיר את וייס בתפקיד החוקר המיוחד. וייס (במהלך עדות שנתן בקונגרס) ציין שאף אחד לא הצר את צעדיו

במקביל, נישואיו התפרקו בשל השימוש בסמים והאנטר החל לנהל מערכת יחסים עם היילי ביידן – אלמנת אחיו. היא זו שמצאה אצלו את האקדח, ומשום שחששה שיפגע בעצמו – זרקה אותו למכל האשפה. ההתנהגות הפרועה לא הסתיימה בכך: ב־2018 היה להאנטר רומן נוסף – וזוגתו הרתה. האנטר הכחיש כי הפך לאב לבת מחוץ לנישואין, אך בדיקת דנ"א הוכיחה את אבהותו.

החוקר המיוחד וייס בדק גם את העסקאות של האנטר ביידן באוקראינה ובסין. העסקאות הבינלאומיות בוצעו בזמן שאביו שימש כסגן נשיא והטענה שהושמעה הייתה שהאנטר (אז וגם כיום) נוהג להשתמש בשם אביו כדי לקדם את עסקיו. הרפובליקאים טוענים כל השנים שהשימוש הזה מעיד על שחיתות מצד הנשיא ביידן.

על כל אלה יש להוסיף את פרשיית הלפטופ של האנטר, שהושאר בחנות אלקטרוניקה בדלאוור ב־2019. בעלי החנות, גבר בעל לקויות ראייה, לא היה בטוח אם האדם שהשאיר את הלפטופ לתיקון הוא האנטר ביידן או מישהו אחר. ביידן טען בהמשך שהמחשב נגנב ממנו ונפרץ.

כך או כך, החומרים שעל המחשב שימשו במשך השנים כבסיס לטענות קונספירטיביות לגבי האופן שבו האנטר ניהל את עסקיו. ב־2020, בזמן שג'ו ביידן נבחר לנשיא ארה"ב, החליט התובע הכללי של ארה"ב מריק גרלנד להשאיר את וייס בתפקיד החוקר המיוחד. וייס (במהלך עדות שנתן בקונגרס) ציין שאף אחד לא הצר את צעדיו – והוא המשיך לחקור ללא הפרעה.

דונלד טראמפ עוזב את בית המשפט הפדרלי במיאמי, פלורידה, אחרי שכפר באישומים נגדו, 13 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Chris O'Meara)
דונלד טראמפ עוזב את בית המשפט הפדרלי במיאמי, פלורידה, אחרי שכפר באישומים נגדו, 13 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Chris O'Meara)

במפלגה הרפובליקאית טוענים שמשרד המשפטים והחוקר המיוחד וייס לוקים ב"אכיפה בררנית". לא ייתכן לטענתם שהנשיא לשעבר טראמפ עומד בפני שני כתבי אישום בזמן שהאנטר יוצא כמעט חלק

כאמור, לפני כמה ימים הסתיים הפרק המשפטי הראשון בן חמש השנים. הרבה מהטענות שהושמעו כלפי האנטר ביידן לא נמצאו בכתב האישום ו/או בעסקת הטיעון.  וייס פרסם את החלטתו במסמך תמציתי והודיע על עסקת הטיעון. למרות ההחלטה על העסקה, במובנים רבים החקירות והטענות נגד האנטר ביידן מתחילות רק עכשיו.

במפלגה הרפובליקאית טוענים שמשרד המשפטים והחוקר המיוחד וייס לוקים ב"אכיפה בררנית".

לא ייתכן לטענתם שהנשיא לשעבר טראמפ עומד בפני שני כתבי אישום – אחד מדינתי בנוגע לחשדות הונאה בכספי קמפיין ותשלומי השתקה בניו יורק, ואחד פדרלי בנוגע לנטילת מסמכים סודיים – בזמן שהאנטר יוצא כמעט חלק מכל החקירות נגדו. אחרי הסדרת תשלומי המס הוא אפילו לא ישלח לכלא.

כל מי שפותח את רשת פוקס ניוז בימים אלה שומע רק על השחיתות של האנטר ועל סגירת התיקים המקלה. יתרה מכך, בידי פוקס ניוז ובידי חברי הקונגרס הרפובליקאים מצויה פנייה של חוקר פנימי מטעם שירות הכנסות הפנים שטען כי סגרו לו את התיקים באופן מקל.

בנו של נשיא ארה”ב האנטר ביידן לוחץ את ידי הקהל באירלנד, 12 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Patrick Semansky)
בנו של נשיא ארה"ב האנטר ביידן לוחץ את ידי הקהל באירלנד, 12 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Patrick Semansky)

התקשורת בארה"ב מדווחת כי האנטר לא נוגע יותר בסמים ושהוא התחתן בפעם שנייה ומקפיד על אורח חיים נטול סמים ואלכוהול. האנטר מודע למעמדו הבעייתי, ממעט להגיע לבית הלבן או לאירועים הרשמיים

שמו של החוקר לא פורסם משום שהוא דרש לקבל הגנה על חושפי מעשי שחיתות. הסיפור הזה ממשיך לבעבע. איך ישפיע הסיפור של האנטר על קמפיין הבחירות 2024 של ג'ו ביידן? בינתיים לא בטוח שיש לכך השפעה.

הנשיא ביידן נשאל על כך על־ידי עיתונאים והשיב שהוא אוהב את בנו ותומך בו. הוא לא היה מוכן להשיב לשום שאלה באופן ישיר. התקשורת בארה"ב מדווחת כי האנטר לא נוגע יותר בסמים ושהוא התחתן בפעם השנייה ומקפיד על אורח חיים נטול סמים ואלכוהול.

האנטר מודע למעמדו הבעייתי, ממעט להגיע לבית הלבן או לאירועים הרשמיים של אביו. לפני כחצי שנה נערכה בגן הוורדים בבית הלבן חתונת בתו של האנטר, הנכדה הראשונה של הנשיא ביידן, שהתחתנה בבית הלבן.

את סיפור החיים הטראגי של משפחת ביידן רבים מכירים. הנשיא התאלמן בגיל צעיר, כשאשתו הראשונה – אימם של בו והאנטר ביידן – נהרגה בתאונת דרכים. הבת התינוקת נהרגה גם כן. בו והאנטר היו מאושפזים בבית חולים וג'ו, אז סנטור צעיר מדלאוור, העביר את מרבית שנתו הראשונה כסנטור לצד הבנים בשיקום.

נשיא ארה”ב ג’ו ביידן בוושינגטון, 3 ביוני 2023 (צילום: (AP Photo/Manuel Balce Ceneta)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בוושינגטון, 3 ביוני 2023 (צילום: (AP Photo/Manuel Balce Ceneta)

אין לרפובליקאים כוונה להסתפק בתשדירי בחירות עוינים. הם מעוניינים בפתיחת חקירה רשמית בקונגרס, באיסוף עדויות – ושואפים לקשר בין כל המעשים של האנטר לאביו

בו ביידן – הבן הגדול שנחשב כל השנים למוצלח ולממשיך דרכו של ביידן – נפטר ב־2015 מגידול בראש. האירוע הזה שבר את המשפחה. אולם, האנטר עשה את דברים נוראיים בעצמו, כולל התכחשות לבתו הקטנה – כיום בת חמש. כל המעשים האלה הם חומר קמפיין עסיסי עבור המפלגה הרפובליקאית.

אולם, אין לרפובליקאים כוונה להסתפק בתשדירי בחירות עוינים. הם מעוניינים בפתיחת חקירה רשמית בקונגרס, באיסוף עדויות נוספות – ושואפים לקשר בין כל המעשים של האנטר לאביו, ג'ו.

עוד 1,075 מילים
סגירה