קומץ מתנחלים קיצוני יגרור את האזור כולו למלחמה

המתנחלים שהתפרעו בשבוע החולף בכפרים פלסטינים הם פרומיל מכלל המתנחלים ● אלא שבמקרה הזה מדובר בפרומיל אסטרטגי שיכול לגרור את האזור כולו לעימות דמים חסר תקדים ● במערכת הביטחון מודאגים מהזליגה של המסרים לתוך הצבא, מהמסרים התומכים שמגיעים מהפוליטיקאים - ומחפשים אחר הרב שמאפשר לפעילים הקיצוניים לנסוע בשבת ולהצית אש ● פרשנות

חיילי מג"ב מונעים ממתנחלים להיכנס ליישוב הפלסטיני תורמוס עיא, 21 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
AP Photo/Ohad Zwigenberg
חיילי מג"ב מונעים ממתנחלים להיכנס ליישוב הפלסטיני תורמוס עיא, 21 ביוני 2023

נכון להיום בבוקר (שני), במשטרת ישראל הוחזקו במעצר שבעה אזרחים ישראלים שהשתתפו בשני אירועי התפרעויות בשטחים בשבוע החולף – ארבעה מהאירוע בעיירה תורמוס עיא שעדיין מנועים מלפגוש עורך דין, ושלושה מההתפרעות בשבת בכפר אום ספא שליד הישוב עטרת.

אחד משלושת העצורים מאום ספא הוא חייל בן 21 שהועבר אמש לחקירת שב"כ, וגם הוא מנוע בשלב הזה מלפגוש עורך דין. החשד כלפי החייל הוא כי מעבר להשתתפות בהתפרעות עצמה הוא גם העביר מידע של צה"ל לידי המתנחלים ונבדקת האפשרות שנעשה שימוש בנשק הצבאי שלו.

העובדה שחייל נחקר בחקירת שב"כ מלמדת על חומרת האירועים ועד כמה מודאגים במערכת הביטחון מחלחול המסר הכפול של הפוליטיקאים לשטח.

העובדה שחייל נחקר בחקירת שב"כ מלמדת על חומרת האירועים ועד כמה מודאגים במערכת הביטחון מחלחול המסר הכפול של הפוליטיקאים לשטח

גורמים במערכת הביטחון מדברים על תחושת "בעל בית" שמלווה את המתפרעים בשבועות האחרונים. הם אמנם פרומיל מהמתנחלים, אבל במקרה הזה הם פרומיל אסטרטגי שיכול לגרור את האזור כולו לעימות שאת המחיר שלו נשלם כולנו: בתל אביב, בקריית ארבע, בירושלים בקדומים.

חיילי מג”ב מונעים ממתנחלים להיכנס ליישוב הפלסטיני תורמוס עיא, 21 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
חיילי מג"ב מונעים ממתנחלים להיכנס ליישוב הפלסטיני תורמוס עיא, 21 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)

במערכת הביטחון קיים תסכול גדול מאוד מהתנהלות הדרג המדיני. אף אחד לא אומר זאת בקול, במפורש, אבל טון הדברים בהחלט ניכר בשיחות עם גורמים בכירים במערכת בימים האחרונים.

במערכת הביטחון קיים תסכול גדול מאוד מהתנהלות הדרג המדיני. אף אחד לא אומר זאת בקול, במפורש, אבל טון הדברים בהחלט ניכר בשיחות עם גורמים בכירים במערכת בימים האחרונים

אתמול נפל דבר: הרמטכ"ל הרצי הלוי, המפכ"ל קובי שבתאי וראש שב"כ רונן בר פרסמו הודעה משותפת שבו כינו את התפרעויות הימין הקיצוני, "טרור לאומני". היום כבר זכו להשוואה לכוח וגנר – צבא שכירי החרב הרוסי שהתמרד בסוף השבוע נגד הקרמלין – על ידי שרה בממשלת ישראל.

אבל השורה החשובה ביותר בהצהרת ראשי מערכת הביטחון הסתתרה בשני המשפטים האחרונים של ההודעה:

"אנו קוראים גם למנהיגים ביישובים, מחנכים ומובילי ציבור להוקיע בפומבי את מעשי האלימות הללו ולהירתם למאבק בהם".

אי אפשר לפרש את הדברים אחרת אלא כקריאת מצוקה של ראשי שלוש זרועות הביטחון שפועלות בשטחים.

ראש שב”כ רונן בר והרמטכ”ל הרצי הלוי במהלך חיסולו של מפקד הכוח הרקטי של הג’יהאד האסלאמי במבצע “מגן וחץ”, 11 במאי 2023 (צילום: דובר צה"ל)
ראש שב"כ רונן בר והרמטכ"ל הרצי הלוי במהלך חיסולו של מפקד הכוח הרקטי של הג'יהאד האסלאמי במבצע "מגן וחץ", 11 במאי 2023 (צילום: דובר צה"ל)

מעבר לאכזבה מהנהגה המקומית וגם זו התורנית באזור, אחת התעלומות שאותן חוקרים שב"כ והצבא היא מי הרב שמאפשר לפעילי הימין הקיצוני לנסוע בשבת כדי לפשוט על כפרים ולהצית אש – בדיוק כמו במקרה אום ספא – בתואנה של פיקוח נפש ושליחות מצווה.

מתברר שבשני הכפרים שאותם הציתו המתפרעים ועלו לכותרות, היו עוד הרבה פעולות נקם אחרות שלא הגיעו לתקשורת – אף שאין ממש "עבר ביטחוני" כבד בקרב הפלסטינים החיים שם. ישנן הפרות סדר מדי פעם, אבל אף אחד מהיישובים הללו אינו מעוז של חמאס או של גורם אסלאמי קיצוני אחר.

מתברר שבשני הכפרים שאותם הציתו המתפרעים ועלו לכותרות, היו עוד הרבה פעולות נקם אחרות שלא הגיעו לתקשורת – אף שאין ממש "עבר ביטחוני" כבד בקרב הפלסטינים החיים שם

החשש עכשיו הוא שעם ההרס שזרעו המתפרעים היהודים יגיעו גם רגשי נקם – בדיוק הקרקע הפורייה שאותה מחפשים הארגונים בעזה ולבנון.

ראש מועצת הכפר אום ספא שהתראיין אתמול (ראשון) לגלי צה"ל סיפר כי הם חששו להתעמת עם המתפרעים היהודים משום שנשאו נשק. המשמעות של הדברים שלו – אף שלא אמר זאת – היא כי אם היה לתושביו נשק, הדברים היו נראים אחרת. והיום להשיג נשק בגדה זה לא ממש קשה.

מעבר לכך, ביקורת חריפה מופנית כלפי הרשות הפלסטינית. היא הגורם החוקי החמוש שאמור ולא מצליח להגן על תושבי הכפרים הללו. הרשות גם כך נתפסת כחלשה, מושחתת, לא רלוונטית ומשתפת פעולה עם ישראל. וזה קורה בשעה שישראל עושה מאמץ צבאי, מדיני, בינלאומי ואזורי לדחוק את הרשות לפעול בג'נין ובשכם נגד גדודי הטרור שצמחו שם לאחרונה.

במצב הדברים הזה, ישראל יכולה למצוא עצמה לפתע במקומות כמו אום ספא ותורמוס עיא מול רשות נחושה מאוד וחמושה מאוד. שוטרים פלסטינים פותחים באש לעבר מתפרעים יהודים זה תרחיש בלהות, אבל במצב הדברים הנוכחי זה לא בהכרח תלוש מהמציאות.

במצב הדברים הזה, ישראל יכולה למצוא עצמה לפתע במקומות כמו אום ספא ותורמוס עיא מול רשות נחושה מאוד וחמושה מאוד. שוטרים פלסטינים פותחים באש לעבר מתפרעים יהודים זה תרחיש הבלהות

ועוד לא דיברנו מה יכול לקרות אם אחד המתפרעים היהודים ייתפס בשעת מעשה בכפר מבודד כשהמון פלסטיני סביבו. התגובה הישראלית במקרה כזה של תוצאות טרגיות, תהיה קשה. לממשלה ולמערכת הביטחון לא תהיה ברירה, לא יהיה מרחב תמרון או הכלה, כל שכן תחת לחץ ציבורי ופוליטי. פרומיל אסטרטגי כבר אמרנו?

בפעם האחרונה שזה קרה עם הלינץ' בשני חיילי צה"ל ברמאללה בשנת 2000, ראש הממשלה דאז אהוד ברק הורה להפציץ את בניין המוקטעה במטוסי קרב. חמש שנים אחר כך, ישראל עוד דיממה מהתקפות טרור פלסטיני.

אישה פלסטינית מחוץ לביתה שנשרף כליל בפרעות המתנחלים בתורמוס עיא, 24 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Mahmoud Illean)
אישה פלסטינית מחוץ לביתה שנשרף כליל בפרעות המתנחלים בתורמוס עיא, 24 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Mahmoud Illean)

זה אמנם לא המצב היום, הרשות הפלסטינית היא אחרת, אבל אדי הדלק בשני הצדדים באוויר. ומלבד זאת, המצב המסוכן ביותר לצבא בכלל, הוא להתכונן למלחמה הבאה במונחי המלחמה הקודמת. זה מתכון בטוח לכישלון.

שלא לציטוט מדברים גורמים ביטחוניים על המוטיבציה המוגברת של הפוליטקאים המקומיים. רואים אותם, שומעים אותם ומרגישים אותם בכל אירוע בשטחים.

בנובמבר הקרוב אמורות להיערך בחירות למועצות האזוריות והאירוע הזה מעורר הרבה מאוד יצרים ומהלכים פוליטיים – מרכיבים מסוכנים כשהם מתחברים עם מציאות ביטחונית רעועה.

במערכת הביטחון מרגישים שהם מתמודדים עם רוח פנים חזקה, הפוליטיקה המקומית שנמצאת בקמפיין ושרים בממשלה שמנהלים סדר יום עצמאי לחלוטין, כאילו גם הם בקמפיין בחירות. למשל הקריאה "רוצו אל הגבעות" של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.

במערכת הביטחון מרגישים שהם מתמודדים עם רוח פנים חזקה, הפוליטיקה המקומית שנמצאת בקמפיין ושרים בממשלה שמנהלים סדר יום עצמאי, כאילו גם הם בקמפיין בחירות

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר במאחז אביתר – מימינו ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן ומשמאלו דניאלה וייס, 23 ביוני 2023 (צילום: עוצמה יהודית)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר במאחז אביתר – מימינו ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן ומשמאלו דניאלה וייס, 23 ביוני 2023 (צילום: עוצמה יהודית)

ראש הממשלה בנימין נתניהו הבין מייד את הנפיצות של הדברים הללו, וזו התחדדה אצלו עוד יותר אחרי אירועי שבת באום ספא. לא בכדי הוא התייחס לכך בישיבת הממשלה אתמול, ולמעשה קטל את האמירה של בן גביר.

נתניהו יודע, מרגיש, שומע ורואה את הלחץ האמריקאי בימים האחרונים לנוכח הכאוס ביהודה ושומרון בעידודם של הרועש בן גביר, המאופק בצלאל סמוטריץ' והקורץ שמחה רוטמן.

נתניהו יודע, מרגיש, שומע ורואה את הלחץ האמריקאי בימים האחרונים לנוכח הכאוס ביהודה ושומרון בעידודם של הרועש בן גביר, המאופק סמוטריץ' והקורץ רוטמן

נתניהו לא מוותר על הביקור הנכסף בבית הלבן, ומראות כמו בשבוע האחרון רק מרחיקים אותו משם – כל שכן כשרוב תושבי העיירה הציורית תורמוס עיא הם אזרחים אמריקאים.

תושבות תורמוס עיא מציגות את הדרכון האמריקאי שלהן, 23 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)
תושבות תורמוס עיא מציגות את הדרכון האמריקאי שלהן, 23 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)
עוד 927 מילים
סגירה