נתניהו מותח את החבל מול הממשל האמריקאי

נתניהו מעולם לא שש אלי קרב מול הממשל האמריקאי והיה מעדיף לבקר בבית הלבן בכל הזדמנות אפשרית ● אבל במצב שנקלע אליו כיום, עם חרם מצד הנשיא ביידן מצד אחד וקואליציה ימנית קיצונית בעלת דרישות משלה מצד שני, נתניהו מתמרן על גבול העימות מול וושינגטון ● בין נסיעה לסין ועד הרחבת ההתנחלויות - נתניהו מסתכן במשבר שלא היה כמוהו עם ארצות הברית ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים עם שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן בירושלים, 25 במאי 2021 (צילום: Menahem Kahana/Pool Photo via AP)
Menahem Kahana/Pool Photo via AP
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים עם שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן בירושלים, 25 במאי 2021

ראש הממשלה בנימין נתניהו מותח את החבל מול הבית הלבן עד למקסימום. הוא לא רוצה בזה. מעולם הוא לא שש אלי קרב מול הממשל האמריקאי, שאותו הוא מעריץ בדרך כלל.

אילו הדברים היו תלויים רק בו, הקריירה שלו הייתה רצופה בביקורים תכופים בבית הלבן ובתמונות מחויכות עם הנשיאים. אבל ברגע זה המציאות היא אחרת, בזירה הבינלאומית ובשטחים, וראש הממשלה מתמרן בתוקף הנסיבות מדיניות חדשה על קו העימות מול הבית הלבן.

שלשום פרסמנו כאן לראשונה את הידיעה על ההחלטה של נתניהו לבקר בסין. נתניהו רוצה לשדר לממשל ביידן שמטיל עליו חרם ולא מזמין אותו לבית הלבן שיש לו גם אופציות אחרות בזירה המדינית. נתניהו גישש לאורך תקופה ארוכה את דרכו ללשכתו של נשיא סין, שי ג'ינפינג, עד שהשיג ממנו את ההזמנה המיוחלת.

בגלל הרגישות הרבה, המגעים עם הסינים התנהלו בחשאיות, ואפילו עוזריו הקרובים ביותר של נתניהו לא ידעו עליהם דבר. הפרסום בזמן ישראל הפתיע גם אותם. הם סירבו להתייחס לידיעה באופן רשמי. אתמול, בעקבות הסערה שעורר הפרסום, נאלץ נתניהו לאשר את הידיעה באמצעות שיחה שניהל עם חברי קונגרס אמריקאים שביקרו בלשכתו.

בגלל הרגישות הרבה, המגעים עם הסינים התנהלו בחשאיות, ואפילו עוזריו הקרובים ביותר של נתניהו לא ידעו עליהם דבר. הפרסום בזמן ישראל הפתיע גם אותם. הם סירבו להתייחס לידיעה באופן רשמי

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם משלחת דו-מפלגתית מבית הנבחרים של ארה”ב מטעם איפא”ק, 27 ביוני 2023 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם משלחת דו-מפלגתית מבית הנבחרים של ארה"ב מטעם איפא"ק, 27 ביוני 2023 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

נתניהו ניסה למזער נזקים אפשריים מול האמריקאים ודיווח לאורחיו כי הממשל מעודכן בביקורו המיועד בסין וכי "ארצות הברית תמיד תהיה בעלת הברית החיונית של ישראל, שאין לה תחליף". עם זאת, גורמים בכירים חזרו ואמרו אתמול כי הביקור נועד להוכיח לאמריקאים שנתניהו לא יעמוד ויחכה לביקור בבית הלבן באפס מעשה, והם גם מודעים לתוצאות.

האמריקאים טרם הגיבו באופן רשמי על הביקור יוצא הדופן שמתכנן נתניהו במדינה שהיא אולי הכי שנואה היום על הממשל. סין מונהגת על ידי הנשיא שי שאותו מכנה הנשיא ג'ו ביידן "דיקטטור". שאלתי אתמול גורם בכיר בישראל איך הם יתמודדו אם האמריקאים יביעו זעם וינקטו צעדים נגד הביקור. "שיכעסו, לא נורא", הגיב הגורם הבכיר.

מעבר לכל זה, נתניהו ינסה לרתום את ההשפעה הסינית גם לטובת האינטרס הישראלי. סין מעורבת בחודשים האחרונים בהתרחשויות דרמטיות במזרח התיכון.

מעבר לכל זה, נתניהו ינסה לרתום את ההשפעה הסינית גם לטובת האינטרס הישראלי. סין מעורבת בחודשים האחרונים בהתרחשויות דרמטיות במזרח התיכון

בחודש מרץ האחרון תיווכה סין בין סעודיה ואיראן והצליחה לחדש את היחסים הדיפלומטיים ביניהן אחרי שנים של נתק. לפני שבועיים ביקר נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) בבייג'ינג ושמע על תכנית השלום לאזור של הסינים, שזהה כמעט לתוכנית השלום הסעודית.

נשיא סין שי ג’ינפינג ויו”ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בבייג’ינג, 14 ביוני 2023 (צילום: Jade Gao/Pool Photo via AP)
נשיא סין שי ג'ינפינג ויו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בבייג'ינג, 14 ביוני 2023 (צילום: Jade Gao/Pool Photo via AP)

אבל לא רק בזירה הסינית. נתניהו מבצע היום מהלכים מול הממשל האמריקאי גם בשטחים, וברור שגם כאן הוא מבקש להביע מורת רוח על היחס כלפיו.

נתניהו קיבל החלטות על היקפי בנייה בשטחים שכמותן לא קיבל מעולם. 5,623 יחידות דיור מאושרות ונבנות היום בהתנחלויות ותהליכים מתקצרים באופן דרמטי. זה הבדל מהותי בין נתניהו שהקפיא את הבנייה בהתנחלויות בנובמבר 2009, ועכשיו משחרר כל רסן.

נתניהו קיבל החלטות על היקפי בנייה בשטחים שכמותן לא קיבל מעולם. 5,623 יחידות דיור מאושרות ונבנות היום בהתנחלויות ותהליכים מתקצרים באופן דרמטי

מקורבי נתניהו, שעוקבים אחרי ההחלטות האחרונות שלו, מסבירים כי אחרי מעשי הטרור האחרונים הוא לא יכול לעמוד מול המתנחלים והקואליציה הימנית שלו בלי מענה, ואישורי הבנייה המאסיביים הם התשובה הטוב ביותר לכולם.

"הטרור מיועד להביא לנסיגה וראש הממשלה מאשר היום בנייה איפה שהוא רק יכול", אומר מקורב. "אחרי הפיגוע בעלי אישרנו תב"ע שהייתה תקועה, 200 מטר ממקום הפיגוע. זה קרה עוד באותו הלילה. 1,428 יחידות דיור חדשות יקומו בעלי".

ההתנחלות עלי בנפת בנימין בגדה המערבית (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)
ההתנחלות עלי בנפת בנימין בגדה המערבית (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)

בעקבות ההחלטה על הבנייה בעלי אמר דובר משרד החוץ האמריקרי מתיו מילר כי ארצות הברית "מוטרדת מאד מהבנייה בהתנחלויות", אבל נתניהו עדיין יודע את קו הגבול.

לדברי המקורב לראש הממשלה, נתניהו יציף את השטח ביחידות דיור – אבל ינסה להרחיב התנחלויות קיימות ככל האפשר, ויימנע מבנייה בשטח 1E או הקמת התנחלויות גדולות חדשות, מהלכים שיגררו תגובה אמריקאית חריפה מאוד.

נתניהו יציף את השטח ביחידות דיור – אבל ינסה להרחיב התנחלויות קיימות ככל האפשר, ויימנע מבנייה בשטח 1E או הקמת התנחלויות גדולות חדשות, מהלכים שיגררו תגובה אמריקאית חריפה מאוד

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
לא מבין הוא נבחר לטפל במדינה מי נתן לו את האישור להתנהג ממש כמו אחרון המתאבדים ולקחת איתו מדינה שלמה .צריך לזרוק אותו לפח אשפה הקרוב .השתגענו מה זה אוליי נצא למחלמה נגד העולם כדי שהוא י... המשך קריאה

לא מבין הוא נבחר לטפל במדינה מי נתן לו את האישור להתנהג ממש כמו אחרון המתאבדים ולקחת איתו מדינה שלמה .צריך לזרוק אותו לפח אשפה הקרוב .השתגענו מה זה אוליי נצא למחלמה נגד העולם כדי שהוא יקבל אפשרות לכביסה בחינם .מטורפים תזרקו אותו לקיבינמאט .ואפשר לעשות ממשלה שניתן להתקדם איתה בצורה מבוקרת לכל יעד .מטורף מאפיונר איבד את עצמו לדעת

עוד 613 מילים ו-1 תגובות
סגירה