שליפת אקדח ודריסת מפגינים - והמפגינים הם "הטרוריסטים"

אדם מאיים באקדח על מפגין, צילום מסך מסרטון של "חדשות בזמן"
אדם מאיים באקדח על מפגין, צילום מסך מסרטון של "חדשות בזמן"

השבוע התרחשו מספר אירועי אלימות נגד מפגינים במהלך הפגנה של המוחים נגד ההפיכה המשטרית סמוך לתחנת המשטרה בפתח תקווה, לאחר שעיכבו לחקירה שרירותית את אחד המפגינים, בגין "חשד לכוונות פעילות אלימה", לפי הודעת המשטרה.

באותה הפגנה נהג רכב נסע לתוך ההמון ודרס מפגינה. נהג הרכב תועד ע"י המפגינים. ממשטרת ישראל נמסר: "שוטרי תחנת פ"ת פתחו בסריקות עם קבלת דיווח בדבר רכב שנסע סמוך לתחנה בזמן הפגנה שהתקיימה במקום ועפ"י החשד פגע במפגינה שהייתה במקום, כאשר עפ"י גורמי רפוּאה נפצעה באורח קל ופונתה לקבלת טיפול במרכז הרפואי בלינסון בעיר. בתום הסריקות השוטרים עצרו את נהג הרכב – תושב העיר כבן 53 לחקירה, לבחינת הנסיבות".

לאחר מכן תועד אדם כשהוא שולף אקדח לעבר אחד המפגינים.

בהמשך, אותו מפגין שאוים על ידי שולף האקדח פנה לשוטר שעבר במקום, אך במקום לטפל בתלונתו ולרדוף אחר המאיים השיב לו אותו שוטר: "לך לתחנת משטרה, אל תפריע לי כרגע., מי אתה בכלל".

תגובת המשטרה, לגבי שליפת האקדח לעבר המפגינים: "נפתחה חקירה".

בפברואר 2021 כתבתי פוסט שהתפרסם בזירת הבלוגים של זמן ישראל ובו תיארתי מקרים של איום באקדח כלפי מפגינים, כך שלא מדובר בתופעה חדשה.

ב-11 במרץ, ‏ במהלך צעדת האלפים בגבעתיים, אדם ירד מאחד הבניינים ואיים על מפגינים עם פטיש, עד שאחד המפגינים נטרל אותו והוא נעצר.

זאב ינאי, מנכ"ל "גלאי תקשורת" סיפר על תקיפה של רעייתו באחת מההפגנות בקפלן בת"א:

"לפני דקות אחדות בריונים עם שלטים כמו 'שמאלנים בוגדים' וגרוע מזה צרו על הרכב של אשתי בתל אביב, כשהיא חזרה מהעבודה. הם מנעו ממנה לזוז. מקללים אותה. מאיימים עליה. ישבו לה על הרכב. חלקם רעולי פנים. בדיוק מה ש'לה פמיליה' הבטיחו. היא ביקשה סיוע מהמשטרה. לא הגיעה ניידת. אני התקשרתי גם. אמרו שיישלחו. בינתיים אני בבית חסר אונים.

"מישהו שעבר התערב. אחד מהבריונים אמר לה: 'יש לך מזל, יא זונה', והיא הצליחה להימלט ונסעה הביתה. כשהייתה כבר על כביש החוף התקשרו מהמשטרה ואמרו ששוטר בדרך לשם. ביקשנו שיגיעו לאותה נקודה כי יש שם עוד אנשים שהם לכדו.

"אל תגידו לי שאי אפשר היה למנוע את זה. אל תגידו לי שראש ממשלה, ששותק כשמופצות הודעות של 'לה פמיליה', זה לא ראש ממשלה שמסכים למה שקורה. אל תגידו לי שאתם מופתעים כשזה יסתיים בדם".

בפברואר 2021 תיארתי מקרים של איום באקדח כלפי מפגינים, כך שלא מדובר בתופעה חדשה. ב-11 במרץ השנה, ‏במהלך צעדת האלפים בגבעתיים, אדם ירד מאחד הבניינים ואיים על מפגינים עם פטיש

בשלב זה קשה להוכיח כי ההתגייסות המהירה של חברי "לה פמיליה" הגיעה בעקבות הנחייה של בנימין נתניהו או כחלק מתכנית להקים משמרות מהפכה שיפעלו באלימות קשה לדיכוי ההפגנות.

באחת ההפגנות בכיכר גורן בפתח תקווה, כ-100 נשים השתתפו  במיצג המבוסס על הספר "סיפורה של שפחה". חלק מהנשים שהשתתפו במיצג דיווחו על קללות שהוטחו בהן. אחת המפגינות סיפרה על קללות כמו "שרמוטה, זקנה" ולצד הקללות חזר גם המשפט "ביבי המלך".

מפגינה בשם אורה שהשתתפה במיצג סיפרה על מקרה מטלטל שחוותה בהפגנה לפני כשבועיים:

"עמדנו כולנו מסביב לכיכר, זה היה מפחיד. נעצר ג'יפ שחור עם אב לילדים קטנים מאד. אנחנו היינו די קרוב, כמעט על שפת הכיכר, והוא איים לדרוס אותנו. הוא כבר עלה עם הגלגלים על הכיכר והיה קרוב מאד אלינו. הם צרחו, קיללו וירקו. כל הגלימה שלי התמלאה ברוק.

"בצרחות היה כל מה שאפשר לקלל אישה: 'זונות', 'חסר לכם איבר מין גברי', 'תעופו לנו מהעיניים', 'המקום שלכן במטבח', 'רק ביבי', 'אתן בטח גרושות'. מה שהיה לי מאד קשה לראות זה שמדובר בילדים קטנים בגיל גן שצורחים מהחלון ויורקים.

"אנחנו אפילו לא מדברות במיצג, זה מיצג ללא מילים, עומדות נשים ואף אחת לא ענתה להם כי הכוונה הייתה שאף אחת לא עונה, ועדיין הוא השתולל שם. לא תיעדנו כי לא היינו במצב של להתעסק עם סלולרי".

אם כן, מחד – נתניהו, שריו ותומכיו מכנים את המפגינים בשלל כינויים: אנרכיסטים, פורעי חוק, פרחחים, טרוריסטים ועוד, ומנגד – מי שנוקט באלימות פיזית מסוכנת הם כמה מתומכי נתניהו.

מחד – נתניהו, שריו ותומכיו מכנים את המפגינים בשלל כינויים: אנרכיסטים, פורעי חוק, פרחחים, טרוריסטים ועוד, ומנגד – מי שנוקט באלימות פיזית מסוכנת הם כמה מתומכי נתניהו

באמצע חודש מרץ האחרון הושקה מערכת בשם "אלימות ישראל", שמאפשרת לדווח על מקרי אלימות של אזרחים ושוטרים נגד מפגינים.

ענבר יסעור מ"אלימות ישראל" טוענת שהרבה מהאירועים לא מדווחים בכלל ובפועל ישנם הרבה יותר מקרים:

"הפלטפורמה מאפשרת לאזרחים שחוו אלימות בהפגנות לדווח עליהם, ומאפשרת מקום אחד שבו מרוכזים מקרי האלימות ומאפשר לנפגעים לזהות את התוקפים. ריכוז מקרי האלימות מאפשר לזהות מגמות, שיטות, תוקפים שחוזרים על עצמם וכדומה.

"במערכת הצטברו 609 דיווחים על אלימות, הן של שוטרים נגד מפגינים והן של אזרחים נגד מפגינים. סך כל הדיווחים הוא חלקי ביותר מסך כל המקרים. בהערכה גסה מדובר ב-20% מהמקרים, ועדיין מדובר על מקרים רבים, ואפשר להגיע להרבה יותר דיווחים.

במערכת הצטברו 385 דיווחים על אלימות מצד אזרחים, כולל האירועים השבוע בפ"ת. הנתונים הללו נאספו רק מאמצע מרץ ונוגעים רק לאלימות ע"י אזרחים ולא שוטרים. מתוכם 53 דיווחים על יריקות, 42 דיווחים על זריקות ביצים על מפגינים, 63 דיווחים על ניסיונות דריסה. 25 דיווחים על אלימות פיזית (מכות, דחיפות, חניקות). ואלו כאמור נתונים המתבססים על דיווחים של שלושת החודשים האחרונים.

נתוני “אלימות ישראל” שנמסרו ע”י בכיר שב”כ דביר קריב לתכנית של אלמוג בוקר בערוץ 13, צילום מסך
נתוני "אלימות ישראל" שנמסרו ע"י בכיר שב"כ דביר קריב לתכנית של אלמוג בוקר בערוץ 13, צילום מסך

יסעור מספרת עוד: "בתאריך 1/4 היה ערב מאד אלים בת"א, הייתה תקיפה של נערה (מלצרית) והייתה זריקת אבנים על צעירה עם דגל להט"ב, ובזכות הדיווחים הצלחנו לקשור בין האירועים האלו ולגרום למשטרה לפתוח תיק שהיא סגרה.
לפי הפילוח במקרים רבים מדובר על קבוצה של נערים, אפילו בגילאי 13-15".

במערכת הצטברו 609 דיווחים על אלימות, הן של שוטרים נגד מפגינים והן של אזרחים נגד מפגינים. סך כל הדיווחים הוא חלקי ביותר מסך כל המקרים. בהערכה גסה מדובר ב-20% מהמקרים

השאלה המתבקשת היא האם כל האלימות הזו מחלחלת מלמעלה בעזרת מסריו של נתניהו או אפילו באמצעות הנחיות מפורשות ממקורביו. ההערכה הרווחת בקרב המפגינים היא שמי שקורא לכאורה להרגעת הרוחות, דואג מאחורי הקלעים שאנשים יסלימו את המצב, כשהוא ממשיך לפעול לפילוג בחברה הישראלית.

עיתונאי, בעל תואר B.A בממשל ודיפלומטיה ותואר MA במדיניות ציבורית מאוניברסיטת ת"א. עוסק בקידום נושאי סביבה וקיימות וממשל פתוח, שקיפות, ממשל מקוון ושיתוף ציבור. מאמין בהשפעת התקשורת על חיזוק הדמוקרטיה וחקר האמת

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 895 מילים ו-2 תגובות
סגירה