נשיא סין שי ג'ינפינג, ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן (צילום: AP Photo, מונטז')
AP Photo, מונטז'

למרות המתיחות מול ארה"ב, סין הפכה לכוח שישראל לא יכולה להתעלם ממנו

נתניהו קורא נכון את התמונה בהקשרים אזוריים ● נסיעה לסין היא אולי לצנינים בעיני ממשל ביידן, אבל לצד זאת היא ביטוי לדאגה הישראלית מהוואקום האמריקאי שהתפתח לאחרונה במזרח התיכון ● עמדתה של סין קריטית, למשל, בהקשר לגרעין האיראני ● פרשנות

הפרסום המהדהד בזמן ישראל על יציאתו הצפויה של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפגישה עם נשיא סין שי ג'ינפינג, גרר מייד גל תגובות שעיקרו היה פוליטי-מדיני.

אין עוררין כי לביקור הזה יש משמעויות בכל הקשור ליחסים עם ארצות הברית ולאי ההזמנה של נתניהו לבית הלבן, חצי שנה מאז שהושבע לכהונה נוספת במשרד ראש הממשלה. הנשיא ג'ו ביידן מעביר מסר בהתמהמהות להזמין; נתניהו מעביר מסר בנסיעה מתוכננת לסין.

שני הצדדים עוקצים האחד את השני אבל נזהרים לא לשבור את הכלים. ראש המל"ל צחי הנגבי אישר בריאיון לגלי צה"ל כי לשכת ראש הממשלה והמל"ל עידכנו את האמריקאים בנסיעה המתוכננת לבייג'ין, אבל הוא לא שיתף מה בדיוק הייתה התגובה בוושינגטון.

וכאן המקום לשים לב למשמעויות נוספות של הנסיעה הצפויה של נתניהו מזרחה, מעבר למתיחות המובנת שלה מול וושינגטון.

מארג היחסים החדש במזרח התיכון הצריך את כל מדינות האזור לעשות חישוב מסלול מחדש לגבי האינטרסים הלאומיים שלהם. זה מה שגרם לערב הסעודית לחמם מחדש את היחסים עם איראן ולהחזרת סוריה לליגה הערבית.

מארג היחסים החדש מצריך את כל מדינות האזור לעשות חישוב מסלול מחדש לגבי האינטרסים הלאומיים שלהם. זה מה שגרם לערב הסעודית לחמם מחדש את היחסים עם איראן ולהחזרת סוריה לליגה הערבית

שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדולחיאן (משמאל) לוחץ ידיים עם שר החוץ של סין קין קאנג ושר החוץ של ערב הסעודית פרחאן אל סעוד (מימין) בפגישתם בבייג’ינג, סין, 6 באפריל 2023 (צילום: Iranian Foreign Ministry via AP)
שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדולחיאן (משמאל) לוחץ ידיים עם שר החוץ של סין קין קאנג ושר החוץ של ערב הסעודית פרחאן אל סעוד (מימין) בפגישתם בבייג'ינג, סין, 6 באפריל 2023 (צילום: Iranian Foreign Ministry via AP)

גם ישראל חייבת להגיב למצב הנוכחי שבו היא מתנהלת למעשה במדיניות מורכבת – מצד אחד מתח מובנה בין ביידן לנתניהו בענין הרכב הממשלה, המצב בשטחים וההסכם החדש עם איראן; ומצד שני מאמץ קדחתני של שני הצדדים לחימום יחסים עם ערב הסעודית.

נתניהו קורא נכון את התמונה בהקשרים אזוריים. הנסיעה לסין היא אולי לצנינים בעיני הממשל, אבל לצד זאת היא ביטוי לדאגה הישראלית מהוואקום האמריקאי שהתפתח לאחרונה במזרח התיכון.

סין, השושבינה של ההתקרבות בין ערב הסעודית לאיראן, שסחפה אחריה גל של פיוסים, היא כוח שישראל לא יכולה להתעלם ממנו, כל שכן כאשר סין מגבירה משמעותית את הנוכחות וההשפעה שלה במזרח התיכון.

סין, השושבינה של ההתקרבות בין ערב הסעודית לאיראן, שסחפה אחריה גל של פיוסים, היא כוח שישראל לא יכולה להתעלם ממנו, כל שכן כאשר סין מגבירה משמעותית את הנוכחות וההשפעה שלה במזה"ת

זניחת סין בשלב הזה, של ציר מתהווה בינה לבין איראן ורוסיה, יפגע ישירות באינטרס הישראלי. עמדתה של סין קריטית, למשל, בהקשר לגרעין האיראני.

השיח בין ישראל לרוסיה בעניין הגרעין האיראני נפגע משמעותית עם ההתקרבות בין מוסקבה לטהרן והתמשכות הלחימה באוקראינה. שיח ישיר ישראלי-סיני יכול לייצר אוזן קשובה לכל הסכם גרעין חדש שיגובש.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשיחת זום עם נשיא איראן אבראהים ראיסי, 17 במאי 2023 (צילום: Mikhail Klimentyev, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשיחת זום עם נשיא איראן אבראהים ראיסי, 17 במאי 2023 (צילום: Mikhail Klimentyev, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)

מעבר לכך, סין הופכת במצב הנוכחי לצינור שיכול להעביר מסרים ולמתן במקרים מסוימים אגרסביות איראנית, כמו למשל האיום המתמיד על תנועה ימית במצרי הורמוז או הים האדום.

סין אותתה בימים האחרונים כי היא רוצה מאוד לסיים את משבר הגרעין ומהר. דובר משרד החוץ הסיני אמר אתמול (רביעי) בבייג'ין כי השיחות הלא ישירות בין ארצות הברית ואיראן הן "סימן חיובי לקראת הבנות שיחדשו את האמון בין הצדדים".

כלומר, בענין הזה סין וארצות הברית רואות את הדברים עין בעין – שתיהן רוצות להוריד מהשולחן את המשבר עם איראן ולהמשיך הלאה. במצב הדברים הזה, דעתה של ישראל חייבת להישמע.

בענין הגרעין סין וארה"ב רואות את הדברים עין בעין – שתיהן רוצות להוריד מהשולחן את המשבר עם איראן ולהמשיך הלאה. במצב הזה, דעתה של ישראל חייבת להישמע

ההתקרבות הסינית-סעודית יכולה גם היא לשחק לטובת ישראל, במיוחד אחרי המסר שהעביר מוחמד בן סלמאן לנשיא ביידן בשנה האחרונה. כשזה הגיע לביקור בסעודיה, האייר פורס 1 האמריקאי נחת בג'דה וביידן התקבל שם על ידי המושל המקומי. כשנשיא סין הגיע לביקור כמה חודשים אחר כך, הוא התקבל בריאד על ידי בן סלמאן עצמו. גם במערב יודעים שיש כאן מסר ברור מיורש העצר.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מקבל את פניו של נשיא סין שי ג’ינפינג בארמון יאמאמה בריאד, 8 בדצמבר 2022 (צילום: Saudi Press Agency via AP)
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מקבל את פניו של נשיא סין שי ג'ינפינג בארמון יאמאמה בריאד, 8 בדצמבר 2022 (צילום: Saudi Press Agency via AP)

אין עוררין על כך שהסינים ישמחו מאוד לקבל ראש ממשלה ישראלי בעיתוי הזה. מבחינתם זה המשך ישיר למדיניות דחיקת הרגליים האמריקאית מהמזרח התיכון.

הביקור של שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן בשבוע שעבר בבייג'ין בניסיון להוריד קצת מהמתח בין המדינות הסתיים אחרי יומיים כשהנשיא ביידן כינה את הנשיא הסיני "דיקטטור".

הביקור של שר החוץ האמריקאי בלינקן בשבוע שעבר בבייג'ין בניסיון להוריד קצת מהמתח בין המדינות הסתיים אחרי יומיים כשהנשיא ביידן כינה את הנשיא הסיני "דיקטטור"

בישראל חייבים להלך כאן בין הטיפות. סביר להניח שנתניהו יתמקד בנושאים הכלכליים והאזוריים. יהיה מעניין לשמוע בהצהרות הפומביות האם יתייחס לאיראן. כל איזכור בהקשר הזה יכול להביך את הסינים, ולכן נדרשת כאן תבונה מדינית יתרה.

עוד 644 מילים
סגירה