מתפללים מוסלמים במכה, ערב הסעודית, 22 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)
AP Photo/Amr Nabil

יוקר המחיה לא מונע ממיליוני מאמינים מוסלמים לעלות למכה

העולים לרגל מישראל ומהרשות הפלסטינית משלמים את המחיר היקר ביותר ● המנהיג הדרוזי בלבנון פורש – בנו תפס את מקומו ● לקראת הבחירות לנשיאות במצרים, הביקורת נגד א־סיסי מתגברת ● השלטון הסורי יתקשה לשרוד בלי סחר בסמים ● והשבוע ב־2013 – המצרים חוזרים לכיכר תחריר ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזה"ת

למרות המחירים הגבוהים, המוסלמים נוהרים לחג'

העולם המוסלמי החל לחגוג ביום רביעי את חג עיד אל־אדחא (חג הקורבן) ובערב הסעודית החל החג' – העלייה לרגל לעיר הקדושה מכה. לפי הידיעות שהתפרסמו בעיתונות הסעודית, לפחות כשני מיליון צליינים הגיעו לממלכה.

"החג' הכי גדול בתולדות האנושות יצא לדרך", זעקו הכותרות. בשנים האחרונות, רבים נאלצו לדחות את העלייה לרגל בגלל הקורונה – והמתינו בסבלנות עד ההזדמנות הנוכחית. יחד עם זאת, אין ספק שעבור רבים בעולם הערבי והאסלאמי הכרטיס לחג' יישאר בגדר חלום רחוק.

העלייה לרגל למכה תמיד הייתה עניין יקר – והשנה המחירים זינקו עוד יותר. גם מי שישן באוהל פשוט – ולא בבית מלון מפואר עם נוף למסגד הגדול – ישלם אלפי דולרים. מסתבר שמי שמשלם הכי הרבה הם העולים לרגל מישראל ומהרשות הפלסטינית, בעיקר בגלל הלוגיסטיקה המורכבת.

רעיון ה"חג' אקספרס" עלה בעבר – וייתכן שבקרוב ניתן יהיה להגיע לג'דה בטיסה ישירה מישראל, מה שיקל מאוד על עולי הרגל המבוגרים. אולם, כרגע העסק תקוע. וכרגיל, שום חג' לא עובר ללא סערות כאלה ואחרות. ביום חמישי גבר חמוש פתח בירי בקרבת הקונסוליה האמריקאית בג'דה. הוא פצע והרג מאבטח ולאחר מכן נוטרל. המשטרה הסעודית חוקרת את נסיבות האירוע.

עולים לרגל למכה, ערב הסעודית, 28 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)
מוסלמים עולים לרגל למכה, ערב הסעודית, 28 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)

העלייה לרגל למכה תמיד הייתה עניין יקר – והשנה המחירים זינקו עוד יותר. גם מי שישן באוהל פשוט – ולא בבית מלון מפואר עם נוף למסגד הגדול – ישלם אלפי דולרים

עידן חדש־ישן בלבנון

לפני כחודש, המנהיג הדרוזי בלבנון וליד ג'ונבלאט הודיע על פרישה מהחיים הפוליטיים אחרי 45 שנים בשלטון. כצפוי, בנו תימור יתפוס את מקומו כראש המפלגה הסוציאליסטית הפרוגרסיבית. המפלגה הודיעה שתימור "זכה בבחירות".

השבוע התקיים טקס הפרידה מהאב וטקס ההכתרה של ג'ונבלאט הצעיר. ביום חמישי דורותי שיי, שגרירת ארה"ב בלבנון, נפגשה עם המנהיג החדש של הדרוזים בארץ הארזים. לאף אחד בלבנון לא היה ספק שהבן יירש את האב, בדיוק כמו שקרה גם במפלגתו של רפיק אל־חרירי "מוסתקבל".

גם שם הבן – סעד א־דין אל־חרירי ירש את אביו שנרצח על־ידי מתנקשים בפברואר 2005. ובכל זאת, נראה שדור צעיר יותר של פוליטיקאים משתלט בהדרגה על ההנהגה הפוליטית. האם המעבר הבין־דורי הזה יכול להניע תהליכים פוליטיים שונים כדי להוציא את לבנון מהמשבר?

לתימור ג'ונבלאט יהיה תפקיד מפתח בכל מה שקשור לבחירת הנשיא החדש בלבנון, עניין שמתעכב כבר חודשים רבים. קשה עדיין לקבוע אם הוא יתנהל באופן שונה מאביו, שהגיע לשלטון עוד בימי מלחמת האזרחים.

תימור ג’ונבלאט מגיע לפרלמנט הלבנוני, ביירות, 14 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
תימור ג'ונבלאט מגיע לפרלמנט הלבנוני, ביירות, 14 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)

לתימור ג'ונבלאט יהיה תפקיד מפתח בכל מה שקשור לבחירת הנשיא החדש בלבנון, עניין שמתעכב כבר חודשים רבים. קשה עדיין לקבוע אם הוא יתנהל באופן שונה מאביו

לקראת הבחירות לנשיאות במצרים הביקורת מתגברת

בפברואר 2024 יתקיימו במצרים הבחירות לנשיאות. הנשיא הנוכחי עבד אל־פתאח א־סיסי שולט במדינה בפועל מאז שהודח הנשיא מוחמד מורסי בשנת 2013 – ובאופן רשמי מאז שניצח בבחירות ב־2014. מעטים המצרים המטילים ספק שא־סיסי לא יבחר גם ב־2024. אולם, בכל זאת כמה מועמדים אמיצים כבר הכריזו על ריצה לנשיאות.

אחד מהם, אחמד אל־פדאלי – שעומד בראש מפלגת השלום הדמוקרטית – העביר מסר לנשיא המכהן דרך התוכנית הפופולרית "אל־חיקאיה" בהגשת המנחה המפורסם עמרו אדיב. אל־פדאלי אמר שהוא מאמין שהשלטון חייב להתחלף "כמו שנהוג במדינות דמוקרטיות" כדי למנוע ניוון, ושהוא מתכוון קודם כל להיאבק ביוקר המחיה בשביל להקל על חיי המצרי הממוצע.

בראיון לאדיב, אל־פדאלי גם סיפר שמתנגדיו כבר מפיצים נגדו שמועות זדוניות על כך שהוא קשור לתנועת האחים המוסלמים או משתייך לארגון טרור. "אנחנו רוצים שהמצרים יצאו החוצה, ידברו וישתתפו. אנחנו לא רוצים מהפכה, אלא השתתפות עממית משמעותית. אנחנו רוצים בחירות שבהן נראה שורות ארוכות של בוחרים", אמר פדאלי ורמז להשתתפות הדלה בבחירות לנשיאות ב־2018.

ביקורת נגד האופי הסמכותני של המשטר המצרי נשמעה לאחרונה גם במסגרת "הדיאלוג הלאומי" – תהליך הידברות המתקיים באישור ובעידוד המשטר המצרי. מדובר באירוע חריג מאוד בנוף המצרי בהשתתפות אינטלקטואלים ואנשי רוח המזוהים עם האופוזיציה.

נשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי בפסגת האקלים בפריז, 23 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Lewis Joly, Pool)
נשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי בפסגת האקלים בפריז, 23 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Lewis Joly, Pool)

בראיון לאדיב, אל־פדאלי סיפר שמתנגדיו כבר מפיצים נגדו שמועות זדוניות על כך שהוא קשור לתנועת האחים המוסלמים או משתייך לארגון טרור. "אנחנו רוצים שהמצרים יצאו החוצה, ידברו וישתתפו"

חלקם אף סובלים מהגבלות תנועה ומעיצומים אחרים. יחד עם זאת, נציגי המשטר לא משתתפים בדיאלוג באופן פעיל, דבר שהעלה מאוד את רמת החשדנות בקרב אלה שהוזמנו לפורום.

אסד יוותר על ממלכת הקפטגון?

לפני כמה שבועות הליגה הערבית שוב פתחה את שעריה בפני הנשיא הסורי בשאר אל־אסד וכמה מדינות ערביות החלו לחמם את יחסיהם עם דמשק כדי להחזיר את סוריה "אל חיק המשפחה הערבית". מאחורי המילים הגבוהות, כרגיל, היו אינטרסים יותר ארציים – מאז שפרצה מלחמת האזרחים, סוריה הפכה לאימפריית סמים בקנה מידה עולמי – בחסות המשטר.

הקפטגון – סם סינטטי מסוכן וזול – הציף את מדינות המפרץ ואת ירדן, ולאחר מכן הגיע גם לאירופה ולארה"ב. ערב הסעודית ואיחוד האמירויות דיווחו על מגפת הקפטגון, וככל הנראה המצב המסוכן הזה הניע אותן לעשות צעד לקראת דמשק בתקווה להפסיק את הפצת הסם הקטלני בארצם.

השבוע פורסם ברשת בי־בי־סי תחקיר עומק המעיד על המעורבות העמוקה של המשטר הסורי וארגון חזבאללה בייצור ובהפצת קפטגון. "הם השתמשו במכוניות של קציני הדיוויזיה הרביעית כדי להסיע קיצוניים, נשק, סמים, משום שזה היה הגוף היחיד שיכול היה לעבור את המחסומים בסוריה", סיפר מקור מתוך הדיוויזיה הרביעית של מאהר אל־אסד – אחיו של אסד.

מיליוני גלולות קפטגון מוברחות בתוך רימונים שמקורן בלבנון נתפסו במכס בגבול סעודיה, אפריל 2021 (צילום: Saudi Press Agency via AP)
מיליוני גלולות קפטגון מוברחות נתפסו בגבול ערב הסעודית, אפריל 2021 (צילום: Saudi Press Agency via AP)

החיילים העניים, שמרוויחים סכומים זעומים – וגם הקצינים הזוטרים – נאלצים להיכנס למעגל הפצת הקפטגון כדי להרוויח עוד כמה גרושים. כך יוצא שחלק ניכר מצבא אסד עוסק בייצור, בהפצה ובסחר בסמים

לפי העדויות, החיילים העניים, שמרוויחים סכומים זעומים – וגם הקצינים הזוטרים – נאלצים להיכנס למעגל הפצת הקפטגון כדי להרוויח עוד כמה גרושים. כך יוצא שחלק ניכר מצבא אסד עוסק בייצור, בהפצה ובסחר בסמים.

צוות הבי־בי־סי חשף גם מאות הודעות ואטסאפ של סוחרי ומבריחי קפטגון, שהובילו אל מספר שתיים בדיוויזיה הרביעית – הגנרל ג'סאן בילאל. עד כמה רווחי הקפטגון משמעותיים עבור הכלכלה הסורית, או יותר נכון – עבור המשטר הסורי?  "תקציב המדינה מתגמד לעומת היקף ההכנסות [מהסם]", אמר לרשת הבריטית ג'ואל רייבורן, לשעבר השליח האמריקאי המיוחד לסוריה.

"אם ההכנסות של הקפטגון יופסקו או יפגעו בצורה רצינית, אני לא חושב שמשטר אסד יוכל לשרוד את זה". לנוכח ההערכות הללו, קשה להאמין שהמדינות הערביות יצליחו לגרום לאסד לוותר על הפרה החולבת שלו בתמורה להשקעות בכלכלה הסורית.

השבוע בתולדות מזה"ת: הפיכה מהפכנית במצרים

ב־30 ביוני 2013, מאות אלפי אזרחים מצרים יצאו מבתיהם וצעדו לכיוון כיכר תחריר – ערש הולדתו של האביב הערבי במצרים. רק שנתיים וחצי קודם לכן ההמונים שהגיעו לכאן דרשו את הדחת הנשיא חוסני מובארכ, אותו תפסו כמקור הרוע במצרים.

הפגנות בכיכר תחריר בקהיר ב-3 ביולי 2013 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)
הפגנות בכיכר תחריר בקהיר, 3 ביולי 2013 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)

הפעם על הכוונת היה נשיא אחר – מוחמד מורסי, איש האחים המוסלמים שנבחר לתפקידו רק לפני כשנה. הכיכר געשה וגם כל הרחובות הסמוכים התמלאו בבני אדם. רבים מהם לבשו חולצות עם דיוקנו של א־סיסי

הפעם על הכוונת היה נשיא אחר – מוחמד מורסי, איש האחים המוסלמים שנבחר לתפקידו רק לפני כשנה. הכיכר געשה וגם כל הרחובות הסמוכים התמלאו בבני אדם. רבים מהם לבשו חולצות עם דיוקנו של עבד אל־פתאח א־סיסי, שר ההגנה הכריזמטי שרמז כי כוחות הביטחון יתערבו רק במקרה של "סכנה למולדת".

לאירועי תחריר קדמו הפגנות ומחאות נגד מורסי וממשלתו – וגם קמפיין רחב בשם "תמארוד" (מרד). למוחרת המטות של תנועת האחים המוסלמים בערו ברחבי מצרים, וברחובות החלו התנגשויות בין אנשי "האחים" לבין המתנגדים שלהם.

כיממה לאחר מכן הנשיא מורסי ייעצר יחד עם עוזריו ויועציו. אחר כך הוא יואשם בבגידה ובשיתוף פעולה עם מדינות זרות – וייזרק לבית הכלא, שם גם ימות. שר ההגנה שעמד מאחורי הקלעים של האירוע הזה, שבפי מצרים רבים כונה באירוניה "הפיכה מהפכנית", הפך דה פקטו לשליט מצרים, ומאוחר יותר, כעבור פחות משנה, התמודד בבחירות לנשיאות – וניצח בפער גדול.

עוד 1,140 מילים
סגירה