מלחמה אחת לרשות הפלסטינית ולישראל

פלסטינים חמושים בג'נין. אילוסטרציה (צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)
AP Photo/Majdi Mohammed
פלסטינים חמושים בג'נין. אילוסטרציה

מעבר לחיזוק הרשות הפלסטינית והסרת איום הטילים מצפון הגדה, סיכול פיגועים, וטיפול באובדן המשילות של הרשות במחנות הפליטים בג'נין, שכם וערי רמאללה – ההשלכות של המבצע מרחיקות לכת בזירה הפנימית הפלסטינית.

מדובר בדור השני של ילדי האינתיפאדה השנייה, חוליות לאומניות בתוך ארגון "הפתח", הארגון שנטל אחריות לפרוץ האינתיפאדה השנייה.

חוזקתם של הצעירים היא ביכולת הארגונית שלהם ליום שאחרי. הם שונים מהדור הישן בכך שאצלם אין צורך בבסיסים ומפקדות, משרדים ובניינים. נוכחותם כיום מורגשת בכל שכונות ערי הגדה המערבית.

חוזקתם של הצעירים היא ביכולת הארגונית שלהם ליום שאחרי. הם שונים מהדור הישן בכך שאצלם אין צורך בבסיסים ומפקדות, משרדים ובניינים. נוכחותם כיום מורגשת בכל שכונות ערי הגדה המערבית

העיתוי של המלחמה, שבועיים אחרי ההיתקלות של צה"ל בג'נין, מעיד על כך שצעירי המחנות גררו את ישראל לגדה, מקום מורכב מבחינתה של ישראל בתודעה הבינלאומית.

בשונה ממדינת עזה, בה ארגון חמאס משליט סדר ונתון למסע דה-לגיטימציה לשלטונו במסיבות שונות, צעירי המחנות זוכים לאהדת הפלג האופוזיציוני להנהגת מחמוד עבאס – חוסיין אלשיך ומוחמד א-שתייה, פלג שמתחזק בשנים האחרונות ונתמך כלכלית על ידי גורמים ערבים, בין היתר מוחמד דחלאן.

למלחמה הזאת אין מדד הצלחה או כישלון. זאת תקופה בה מתחוללים שינויים בזירה הפנימית פלסטינית. היכולת של ישראל לשנות משהו היא גבולית, ושלטון היונות של עבאס (ההתייחסות לישראל בכפפות של משי) יגרור את ישראל למלחמה בטווח הארוך בתוך הגדה. גם יורשיו של עבאס לא ישליטו סדר בגדה, לכן צריך להפיק לקחים מהכישלון הישראלי ומהעובדה שצה"ל של 2023 נלחם מהאוויר והיבשה בצעירי המחנות.

המראה המזעזע של פלסטינים שעוזבים את בתיהם לקראת המשך ההתקפות במחנה הפליטים אתמול בלילה (שני) מזכיר לקהילה הבינלאומית את תמונות האינתיפאדה השנייה. אך בשונה מהמלחמה הקודמת, צה"ל נמנע מלהרוס את כל התשתיות, נוקט בפעולות ממוקדות, והחשש הוא להיגרר לעימות רחב יותר, בו יתרחש אובדן שליטה מוחלט של הרשות הפלסטינית בשטחי הגדה.

להערכתי, המלחמה בג'נין לא תימשך זמן רב. כללי המשחק השתנו ושחקנים חדשים קובעים עובדות בשטח. ישראל תיאלץ לנהל מו"מ עם גורמים מחוץ לגדה כדי להרגיע את השטח, למגר את הטרור היהודי בכפרים הפלסטינים ולעצור את הבנייה בהתנחלויות – כי לאותם צעירים בשטח יש חזון אחד והוא: "לא עוד ישראל ועבאס".

הרשות הפלסטינית בקריסה, ארגוני חמאס והג'יהאד מחזקים את מעמדם בדרום וצפון הגדה המערבית, העימות הפנימי יותר קרוב מאי פעם, ובדומה להפיכה בעזה ב-2006 התוצאה ידועה מראש. מי שמחזיק בנשק ובלוחמים מיומנים יותר ישלוט בגדה.

להערכתי, המלחמה בג'נין לא תימשך זמן רב. כללי המשחק השתנו ושחקנים חדשים קובעים עובדות בשטח. ישראל תיאלץ לנהל מו"מ עם גורמים מחוץ לגדה כי לצעירים שם יש חזון אחד: "לא עוד ישראל ועבאס"

אך לישראל יש עדיין הזדמנות כיום להשיג רגיעה ארוכת טווח, להציל את עצמה ממלחמה עתידית קשה יותר, בה תצטרך להתמודד עם אזרחים במקום עם צבא סדיר, משגרים ומפקדות. הכתובת להשגת רגיעה ארוכת טווח והסכם ביניים בצל השיחות של ארצות הברית עם ערב הסעודית אינה חוצה את הגבולות. היא בתוך כותלי הכלא – האסיר מרוואן אל-ברגותי, איש המפתח של כל הגורמים המעורבים.

בהא שחאדה הוא קריין חדשות בערבית במכאן, עורך תוכן ותסריטאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 454 מילים
סגירה