ארבע הערות נבחרות על הבחירות

עימות בין איימן עודה לבנימין נתניהו במהלך דיון על חוק המצלמות, 11 בספטמבר 2019 (צילום: דוברות הכנסת)
דוברות הכנסת
עימות בין איימן עודה לבנימין נתניהו במהלך דיון על חוק המצלמות, 11 בספטמבר 2019

1

הקולות צפים יותר וצפויים פחות – דפוסי ההצבעה של הישראלים פחות צפויים ויותר נזילים ממה שמקובל לחשוב. עלייתה המטאורית של כחולבן בבחירות הראשונות שלה, ויציבותה בבחירות הנוספות 5 חודשים אח"כ, היא הדוגמה הבולטת לגמישות של האלקטורט הישראלי.

כך גם הכפלת כוחו של ליברמן בתקופה קצרה זו, ומחיקתו של כחלון. הליכוד נותרה המפלגה היחידה שמשמרת מספר גדול של מצביעים לאורך שנים רבות, אבל ברור שבעשור האחרון המנדטים הללו רשומים על שמו של נתניהו. ביום שאחריו יתכן מאוד שמצביעים רבים יעדיפו לתת את קולם למפלגות ימין אחרות.

לא רק הצרכנים הישראלים, גם הבוחרים הישראלים פתוחים לחידושים ולשינויים, מאמצים במהירות מותגים חדשים, ומוכנים גם לתת הזדמנויות נוספות למותגים כושלים

לא רק הצרכנים הישראלים, גם הבוחרים הישראלים פתוחים לחידושים ולשינויים, מאמצים במהירות מותגים חדשים, ומוכנים גם לתת הזדמנויות נוספות למותגים כושלים.

2

דור שלם דורש שילוב – "הדור הזקוף" של אזרחי ישראל הערבים יוצר שינוי בדפוסי ובמניעי ההצבעה של האוכלוסיה הערבית, ומבשר שינוי מהותי בפוליטיקה הישראלית.

הצעירים הערבים דורשים שילוב אזרחי וכלכלי מלא בפוליטיקה הארצית והמקומית, במשרדי הממשלה ובמוסדות המדינה, כמו גם באקדמיה ובמגזר הפרטי.

"הדור הזקוף" של אזרחי ישראל הערבים יוצר שינוי בדפוסי ובמניעי ההצבעה של האוכלוסיה הערבית, ומבשר שינוי מהותי בפוליטיקה הישראלית

אמנם באיחור, אבל המהלך המבריק של אימן עודה – הצבת תנאים פומביים לחבירה לגוש חוסם נתניהו – היה ככל הניראה מענה מדויק לרצונם הקולקטיבי של המצביעים הערביים דורשי ההשתלבות.

הקמת גוש חוסם שכזה, או בחירת עודה לראשות האופוזיציה, יהיו נקודות ציון הסטוריות, אך בכל מקרה נראה כי הכנסת הקרובה תעמוד בסימן הזדקפות קומתם של האזרחים הערבים.

3

חסינות, עדיין על הפרק – הגם שדומה כי תרחיש הבלהות האנטי-דמוקרטי של קואליציית חסינות והתגברות ירד מן הפרק, מומלץ לא להזיז את העיניים מכדור החסינות העגול.

נתניהו היה ונשאר השחקן המיומן, הממומן המתוחכם והנואש ביותר על המגרש, והוא רחוק מלמצות את כל ארסנל התרגילים – חוקיים או לא – שברשותו. שום דבר לא קדוש במלחמת ההישרדות הזו, לא מועד השימוע, ולא הפרדה בין ענייני בטחון ומדינאות לבין ענייניו האישיים.

נתניהו היה ונשאר השחקן המיומן, הממומן, המתוחכם והנואש ביותר על המגרש, והוא רחוק מלמצות את כל ארסנל התרגילים – חוקיים או לא – שברשותו. שום דבר לא קדוש במלחמת ההישרדות הזו

בסיבוב הקודם היו לנתניהו על הנייר 60 אצבעות לחסינות והתגברות. בסיבוב הנוכחי יש לו לכאורה 64. כן, אין להתבלבל מתעתועי ליברמן. האיש מעולם לא התנגד לחסינות, וניתן להניח שיש לו, כמו גם לשאר חברי מועדון להב 433 דרעי, ליצמן, ביטן, כץ ואחרים, עניין אישי לוחץ ביצירת תקדים של חסינות מהותית על עבירות שוחד, מירמה והפרת אמונים.

4

50 גוונים של 'ימין' – בכנסת ה-22 יהיו כ-100 מנדטים ו-10 מפלגות ימין ומרכז-ימין. 25 שנים, דור שלם של הסתה כנגד השמאל, בהובלת נתניהו, הביאו לגימוד המחנה הפוליטי השמאלי לכדי 11 מנדטים של מפלגות ציוניות, ועוד כ-4 של חד"ש.

השיח הפוליטי הישראלי עבר מיסגור-מחדש מכוון ושיטתי, באופן שמדיר את ההשקפה השמאלית, וכמובן את האזרחים הערבים, ומקבע עליונות יהודית-לאומית-ימנית. רובו הגדול של העם מגדיר את עצמו "ימני", בדרך כלל מתוך דחף לאומי-יהודי, בבחינת "יהודי טוב הוא יהודי ימני".

השיח הפוליטי הישראלי עבר מיסגור-מחדש מכוון ושיטתי, באופן שמדיר את ההשקפה השמאלית, וכמובן את האזרחים הערבים, ומקבע עליונות יהודית-לאומית-ימנית

אבל מהו ה"ימין" הזה? הגיע הזמן למיפוי מדויק בהרבה של הספקטרום הפוליטי בישראל, והעשרת מילון המונחים הפוליטי, הציבורי והתקשורתי.

ימים ספורים לפני הבחירות אמר גנץ שהוא "ימין מדיני", ולא הרחיב באשר לשייכותו למחנה הימין הכלכלי, החברתי או הדתי. שקד ובנט ניסו להחדיר אל השיח הימני את המושג האמריקני "שמרנות", אך באותה נשימה לטעון גם לאחיזה בקצה השני של המקל – "ליברליות", מילה שבפי שמרנים אמריקניים אותנטיים מותזת כקללה. ליברמן ונתניהו הטיחו זה בזה אינספור פעמים "הוא לא ימין אמיתי, אין לו שום קשר לימין".

שקד ובנט ניסו להחדיר אל השיח הימני את המושג האמריקני "שמרנות", אך באותה נשימה לטעון גם לאחיזה בקצה השני של המקל – "ליברליות", מילה שבפי שמרנים אמריקניים אותנטיים מותזת כקללה

ד"ר צבי לניר טבע את ההגדרה "מושג-מטרייה", עבור מילים שאיבדו את משמעותן עקב התרחבות-יתר, ונעשה בהן שימוש אינפלציוני ובלתי מדוייק. הצייצן ואיש התקשורת תומך נתניהו שמעון ריקלין הזדרז לקבוע בבוקר שאחרי הבחירות כי הימין נזקק ל"חשבון נפש". אבל כולנו זקוקים לחשיבה מחודשת על המפה הפוליטית הישראלית, ולהמשגה חדשה ומדוייקת בהרבה של מונחים בסיסיים כמו ימין, שמאל, ליברליות, דמוקרטיה, שלטון החוק ועוד.

 

ערן עציון הוא יזם מדיני ופוליטי, דיפלומט בכיר לשעבר, כיהן כסגן ראש המועצה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, וכראש התכנון המדיני במשרד החוץ. המוטו שלו הוא: Speak Truth to Power. מאמין שהמפתח לעתיד ישראל, והעולם החופשי, הוא מהפיכה בשיטה הדמוקרטית

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 652 מילים
סגירה