הפגנה בטביליסי מחוץ לבית הפרלמנט של גאורגיה, 23 בנובמבר 2023 (צילום: AP Photo/Sergei Grits)
AP Photo/Sergei Grits

מרי אזרחי לא אלים הוכח ככלי היעיל ביותר להצלת דמוקרטיות

בניגוד להונגריה ופולין, אזרחי גאורגיה ואוקראינה החליטו לפתוח במרי אזרחי לא אלים נגד שלטון שניסה לחסל אצלם את הדמוקרטיה ● הונגריה ופולין נפרדו לאחרונה ממשפחת העמים הדמוקרטית - בגאורגיה ובאוקראינה הדמוקרטיה ניצחה ● ולידיעת הקוראים גנץ ולפיד: מי שהוביל את המרי בשתי המדינות היו ראשי האופוזיציה

משטרת ישראל פתחה לפני כשבועיים בבדיקה בעקבות קריאתו של  ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק לצאת ל"מרי אזרחי לא אלים" אם וכאשר חוקי המהפכה המשפטית יעברו בכנסת.

מעבר לשאלה מה בקריאה הזו הופך אותה לפלילית, הרי שאם מסתכלים על שני העשורים האחרונים מגלים שמדינות אירופאיות שנקטו בשיטה הזו הן מהבודדות שהצליחו להינצל ממשטרים מושחתים שביקשו לחסל אצלן את הדמוקרטיה.

באותו זמן מדינות אחרות, כמו הונגריה ופולין, הדרדרו לאוטוקרטיה. הונגריה ניצלה את חוסר המוכנות של האופוזיציה כדי לעשות בליץ חקיקה מהיר; פולין עשתה את אותו הדבר אבל לאט, בשיטת הסלמי, תוך התשת המתנגדים שכבר מאסו בהפגנות לאורך זמן רב.

במאה ה-21 התרחשו באירופה שני אירועים מפורסמים בהם האזרחים החליטו לצאת למרי אזרחי לא אלים נגד ניסיון המושלים שם לכונן אוטוקרטיה. מדובר בגאורגיה ואוקראינה. אמנם שם הניסיון להשתלטות על הדמוקרטיה נעשה בצורה לא חוקית על ידי המושלים, אבל לאזרח הקטן לא באמת משנה אם הדמוקרטיה שלו תחוסל באופן לא חוקי או שהיא תחוסל "בדרכים המקובלות".

במאה ה-21 התרחשו באירופה שני אירועים מפורסמים בהם האזרחים החליטו לצאת למרי אזרחי לא אלים נגד ניסיון המושלים שם לכונן אוטוקרטיה. מדובר בגאורגיה ואוקראינה

מפגינים חוסמים את נתיבי איילון במחאה על הדחתו של ניצב עמי אשד, 5 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
מפגינים חוסמים את נתיבי איילון במחאה על הדחתו של ניצב עמי אשד, 5 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Oded Balilty)

גם בגאורגיה, כמו באוקראינה, הסתיים המרי האזרחי הלא אלים בניצחון חד-משמעי של תומכי הדמוקרטיה תוך כמה שבועות בודדים. הם אפילו זכו בבונוס בדמות שגשוג כלכלי אדיר לאחר מכן. ומה שמעניין הוא שמי שהוביל את המרי האזרחי הבלתי מתפשר באותן מדינות אלה היו ראשי האופוזיציה.

בניגוד מוחלט למה שקרה באוקראינה ובגאורגיה, נראה שראשי האופוזיציה בישראל מעדיפים לשבת על הגדר ולעשות את המינימום במאבק נגד המהפכה המשפטית כאן בארץ. אם זה יאיר לפיד – שכבר בתחילת התהליך הרים ידיים והודיע שהוא הכין תכנית למקרה שהחוקים יעברו; או בני גנץ – שרודף אחרי הידברות, שכולם יודעים שהיא לא יותר מהצגה אחת גדולה שנותנת עוד זמן לממשלה להתארגן עד להעברת החוק הבא בשיטת סלמי.

בניגוד מוחלט למה שקרה באוקראינה ובגאורגיה, נראה שראשי האופוזיציה בישראל מעדיפים לשבת על הגדר ולעשות את המינימום במאבק נגד המהפכה המשפטית

מהפכת הוורדים: גאורגיה 2003

‏ב-16 בנובמבר‏‏ 2003, באולם הקונצרטים של הפילהרמונית בגאורגיה, החליטה האופוזיציה הגאורגית להקים את ועדת האי-ציות. "נראה שהשלטונות לא שמו לב להפגנות ההמוניות שנערכו בימים אלה", אמרה יו"ר הפרלמנט הגאורגי נינו בורג'נדזה. "הנשיא לא שמע את קולם של עשרות אלפים שהתאספו מול בניין הפרלמנט.

"כיום, איום הדיקטטורה הופך לממשי. דיקטטורה היא לא יותר מאשר ממשלה המחסלת את זכויות אזרחיה ושוללת מהם את הערך היקר ביותר – הזכות לבחירתם. זו הדיקטטורה ואנחנו נילחם עד הסוף כדי שנוכל להביס את הדיקטטורה הזו איתכם".

Embed from Getty Images

שלטי רחוב של יו"ר הפרלמנט דאז נינו בורג'נדזה הושחתו ברחובות טביליסי, גאורגיה, נובמבר 2003

בורג'נדזה ירתה את יריית הפתיחה הרשמית לתחילתו של מרי אזרחי לא אלים בגאורגיה אשר כונה לימים "מהפכת הוורדים". זה קרה אחרי שהגיעו יותר ויותר עדויות על כך שתוצאות הבחירות לפרלמנט הגאורגי זויפו מצד הנשיא "הזוכה" דאז אדוארד שוורדנדזה.

שוורדנדזה, שהביא את השחיתות בגאורגיה לשיאים חדשים, הפך כבר למאוס על ידי רוב בני עמו שהשתוקק להחליפו.

המפגינים יצאו לרחובות עיר הבירה טביליסי ודרשו לקיים מחדש את הבחירות. את המחאה הוביל מיכאיל סאקשווילי, עורך דין צעיר שהיה מבקר קולני של הממשלה.

המפגינים יצאו לרחובות עיר הבירה טביליסי ודרשו לקיים מחדש את הבחירות. את המחאה הוביל מיכאיל סאקשווילי, עורך דין צעיר שהיה מבקר קולני של הממשלה

האופוזיציה הגאורגית קראה למוחים להקיף את מבני הממשל המקומיים ובכך למנוע מפקידי ממשל להגיע לעבודתם. לעובדי מדינה היא קראה לשבות והניעה מיזמים של מרד תשלום מיסים, אלא אם מדובר במיסים שנועדו לצרכים סוציאליים, כמו ביטוח בריאות או תשלום לקרן הפנסיה.

לנהגים הועברה קריאה לעצור את מכוניתם בשעות מסוימות על מנת לעצור את התנועה. חסימות כבישים הפכו לחלק בלתי נפרד מהמחאה.

מנהיג המחאה בגאורגיה מיכאיל סאקשווילי בהפגנה בטביליסי מחוץ לבית הפרלמנט של גאורגיה, נובמבר 2023 (צילום: Aldo Castellani / Alamy)
מנהיג המחאה בגאורגיה מיכאיל סאקשווילי בהפגנה בטביליסי מחוץ לבית הפרלמנט של גאורגיה, נובמבר 2023 (צילום: Aldo Castellani / Alamy)

בנוסף פורסמו מספרי טלפון של מוקד תנועת הסרבנות, שאפשרו לתושבים לקבל מידע על הקמת ארגוני סרבנות. אם תרצו – קבוצות הווטסאפ של אז. מנגד, הממשלה ארגנה עבור עצמה כמה הפגנות תמיכה בנשיא שוורדנזה.

והכי חשוב: ‏הדרישה בכל פעולות המרי של מתנגדי הממשל הייתה להימנע מאלימות ולבצע אותן בדרכי שלום.

ב-21 בנובמבר הגיע המרי האזרחי לנקודת רתיחה עם פתיחת מושב הפרלמנט הראשון לאחר הבחירות. חמושים בפרחי ורדים ומובלים על ידי ראש האופוזיציה, הקיפו המונים את בניין הפרלמנט.

ב-21 בנובמבר הגיע המרי האזרחי לנקודת רתיחה עם פתיחת מושב הפרלמנט הראשון לאחר הבחירות. חמושים בפרחי ורדים ומובלים על ידי ראש האופוזיציה, הקיפו המונים את בניין הפרלמנט

נאום הפתיחה של הנשיא הופסק על ידי אנשי האבטחה שמילטו אותו מאולם הפרלמנט. זה קרה אחרי שמספר מפגינים מובלים על ידי ראש האופוזיציה חדרו לבניין הפרלמנט וקראו לו להתפטר. הם זעמו ששוורדנדזה התעלם במופגן מהבקשות שהופנו אליו שייפגש איתם.

יום למחרת הודיע הנשיא על התפטרותו. המרי האזרחי הושלם בהצלחה, ללא שפיכות דמים. הדמוקרטיה בגאורגיה ניצלה, אבל לא רק היא אלא גם כלכלת גאורגיה.

Embed from Getty Images

מפגינה מחלקת ורדים לשוטרים בהפגנת האופוזיציה בטביליסי, גאורגיה, 23 בנובמבר 2003

מיד לאחר חילופי השלטון החלו בפרלמנט הגאורגי לקדם שורה של רפורמות רדיקליות ומהירות, שנגעו בעיקר לחוקים שעיגנו את החופש הכלכלי, רפורמות במערכת המשפט, מלחמה בשחיתות וחיזוק זכות הקניין. התוצאות נראו תוך זמן קצר.

הכלכלה הגאורגית צמחה בקצב שנתי ממוצע של 10% בין 2004 ל-2007 כששיא הצמיחה הגיעה ב-2007 עם למעלה מ-12%. זה לעומת צמיחה של 5.5% בממוצע בתקופה המקבילה קודם לכן. מדובר בצמיחה מהגבוהות שהיו אז באירופה. השקעות הזרות הישירות בגאורגיה זינקו מפחות מ-330 מיליון דולר ב-2003 לקרוב לכ-2 מיליארד דולר ב-2007.

הכלכלה הגאורגית צמחה בקצב שנתי ממוצע של 10% בין 2004 ל-2007 כששיא הצמיחה הגיעה ב-2007 עם למעלה מ-12%. זה לעומת צמיחה של 5.5% בממוצע בתקופה קודם לכן

המרי האזרחי הוכתר כהצלחה אדירה ששמרה את גאורגיה כדמוקרטיה – עדיין לא מושלמת וכזו המצריכה תיקונים, אבל עדיין דמוקרטיה. בתחום הכלכלי, תוצאות המרי הובילו את גאורגיה למחוזות שאזרחיה אפילו לא האמינו שתוכל להגיע תוך זמן כל כך קצר.

המהפכה הכתומה: אוקראינה 2004

‏לאחר דיווחים כי תוצאות הבחירות לנשיאות ב-21 בנובמבר 2004 בין ויקטור יושצ'נקו לבין ראש הממשלה דאז ויקטור ינוקוביץ' זויפו, לטובת האחרון, פרצו מחאות המוניות באוקראינה. מוקד ההפגנות היה כיכר העצמאות במרכז קייב.‏

‏בתוך ימים, בין מאה אלף לחצי מיליון מפגינים התאספו במרכז קייב, נופפו בדגלים כתומים ולבשו בגדים כתומים. מדובר בצבע הנבחר של הקמפיין של יושצ'נקו.‏‏

מאות אלפי מפגינים נאספו בכיכר המרכזית בקייב, אוקראינה, למחות על זיוף תוצאות הבחירות, 23 בנובמבר 2004 (צילום: AP Photo/Efrem Lukatsky)
מאות אלפי מפגינים נאספו בכיכר המרכזית בקייב, אוקראינה, למחות על זיוף תוצאות הבחירות, 23 בנובמבר 2004 (צילום: AP Photo/Efrem Lukatsky)

זמן קצר לאחר מכן הוקמה עיר אוהלים בכיכר העצמאות בשם מיידאן. מוזיקאים אוקראינים וסלבריטאים הרבו להופיע שם.

המוחים חסמו בין השאר כבישים, גרמו לשיבושי תנועה, הערימו קשיים באספקת סחורות ובין השאר גם מנעו את יכולת ההגעה של נציגי רשויות לבנייני ממשל. שביתות כלליות הוכרזו במדינה. חלק ניכר מהמפגינים סירבו לציית להוראות המשטרה והסתכנו במעצר ובאלימות.

המוחים חסמו בין השאר כבישים, גרמו לשיבושי תנועה, הערימו קשיים באספקת סחורות ובין השאר גם מנעו את יכולת ההגעה של נציגי רשויות לבנייני ממשל. שביתות כלליות הוכרזו במדינה

יושצ'נקו עצמו קרא למפגינים באחד הכנסים: "תנו לפעולה שלנו להישאר שלווה. רק כוח אמיתי יכול להרשות לעצמו להתנהג נכון, בתבונה, בכבוד. אין בעיה לבקר את הממשל הנשיאותי ואת קבינט השרים. אבל אנחנו חייבים להבטיח שהם עצמם יביאו לנו את המפתחות לבניינים האלה. ואנחנו לא נעזוב עד שהם יעשו זאת".

הלחץ השתלם. בסוף דצמבר, בית המשפט העליון של אוקראינה ביטל את תוצאות הבחירות לנשיאות והורה על התמודדות חוזרת. המרוץ החוזר נערך ב-26 בדצמבר 2004 ויושצ'נקו נבחר לנשיא. הדמוקרטיה הצולעת במדינה המפולגת והמשוסעת של אוקראינה ניצלה לפיכך באותה שעה‏.

המהפכה הכתומה של אוקראינה: מפגינים נושאים באנר “לא תעצרו את החופש” ברחובות קייב, 2 בנובמבר 2004 (צילום: AP Photo/Ivan Sekretarev)
המהפכה הכתומה של אוקראינה: מפגינים נושאים באנר "לא תעצרו את החופש" ברחובות קייב, 2 בנובמבר 2004 (צילום: AP Photo/Ivan Sekretarev)

המרי האזרחי אף חיזק את הדמוקרטיה באוקראינה מעצם העובדה שהאזרחים שם הבינו שיש להם כוח מספיק גדול על מנת למנוע התדרדרות לדיקטטורה מסוכנת גם בעתיד.

המרי האזרחי אף חיזק את הדמוקרטיה באוקראינה מעצם העובדה שהאזרחים שם הבינו שיש להם כוח מספיק גדול על מנת למנוע התדרדרות לדיקטטורה גם בעתיד

מצד שני, המדינה עדיין סבלה משיסוע פנימי, שחיתות ששולטת במסדרונות השלטון, ובעיות פנימיות וחיצוניות נוספות שמנעו ממנה לנצל את המומנטום בשביל להזניק אותה לשיאים חדשים כפי שקרה בגאורגיה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 1,160 מילים ו-2 תגובות
סגירה