חזיר בחצר בניין בחיפה, 8 בפברואר 2023 (צילום: Shir Torem/Flash90)
Shir Torem/Flash90
חזיר בחצר בניין בחיפה, 8 בפברואר 2023

האמת החזירית

ראשת עיריית חיפה התפארה לאחרונה בהצלחת המודל שלה לטיפול בנגע החזירים והודתה, כנראה לראשונה, בהמתה מכוונת של עשרות חזירים ● רק לפני כמה שנים אותה קליש רותם עצרה באבחה את דילול החזירים והעבירה ביקורת חמורה על המדיניות הלא הומנית כביכול ● התוצאה: מאות חזירים הפכו לאלפים המשוטטים ברחובות, הופכים פחים ומפחידים את העוברים והשבים ● פרשנות

ראשת עיריית חיפה התפארה לאחרונה בהצלחת המודל שלה לטיפול בנגע החזירים והודתה, כנראה לראשונה, בהמתה מכוונת של עשרות חזירים ● רק לפני כמה שנים אותה קליש רותם עצרה באבחה את דילול החזירים והעבירה ביקורת חמורה על המדיניות הלא הומנית כביכול ● התוצאה: מאות חזירים הפכו לאלפים המשוטטים ברחובות, הופכים פחים ומפחידים את העוברים והשבים ● פרשנות

בינואר האחרון נהג ג'וני אלפקס במונית שלו מכיוון שכונת אחוזה למרכז הכרמל, כשלפתע התפרץ חזיר למרכז הכביש, פגע במונית בעוצמה וגרם לה נזק של עשרות אלפי שקלים. היה זה מקרה נוסף בשרשרת של אירועים שבהם אזרחים נתקלים בחזירי הבר המתהלכים בחופשיות במרכז העיר.

מדובר בכ־2,000–3,000 חזירים, כך על־פי ההערכות האחרונות הנשמעות בסביבת העירייה – תוצאה של מחדל מתמשך בטיפול באחת הסוגיות שהכי מטרידות את תושבי עיר החוף הצפונית, ועשויה להיות גורם משמעותי בהכרעת הבחירות באוקטובר הקרוב.

הפעם האירוע הסתיים בסך הכל בנזק למכונית, בניגוד למקרים אחרים שבהם נפצעו עוברי אורח מפגיעת חזירים, אבל מעניין היה לראות כאן את תגובת העירייה כשאלפקס תבע אותה לבית המשפט לתביעות קטנות בעיר בטענה כי לא דאגה לסילוק חזירי הבר מתחומי העיר; לא התקינה מעקה שימנע מחזירי בר להתפרץ לכביש; לא הציבה שלטים המזהירים מהסכנה; לא דאגה למנוע את כניסתם של חזירי הבר לכבישים העירוניים ועוד.

כמו שקורה כמעט באופן קבוע תחת שלטונה של עינת קליש רותם, סירבה העירייה לקחת אחריות גם על המחדל הזה וטענה כי פעלה "ככל שיכולתה לטפל במפגעים", ושהיא פועלת "בדרכים של הסברה לצורך צמצום תופעת חזירי הבר", וכן כי במידה שהייתה שולחת סיירים "בכל שעות היממה ובכל אזורי העיר, הדבר היה גורם להגדלה תקציבית חסרת תקדים, שתכביד על כיסו של משלם המיסים".

חזירי בר, אם וגוריה, בשדרות מוריה בחיפה, אפריל 2021 (צילום: יעל הורוביץ, חי פה - חדשות חיפה)
חזירי בר, אם וגוריה, בשדרות מוריה בחיפה, אפריל 2021 (צילום: יעל הורוביץ, חי פה – חדשות חיפה)

כמו שקורה כמעט באופן קבוע תחת שלטונה של עינת קליש רותם, סירבה העירייה לקחת אחריות על המחדל וטענה, בין היתר, שהיא פועלת "בדרכים של הסברה לצורך צמצום תופעת חזירי הבר"

אבל גם הפעם, כמו במקרים קודמים, לא התאפקה העירייה והפנתה אצבע מאשימה אל "תושבי העיר המאכילים את חזירי הבר, דבר שמעודדם להגיע לאזורים המאוכלסים" ואפילו אל הנהג עצמו, אותו האשימה בנהיגה רשלנית, לא פחות.

בית המשפט לא קיבל את הטיעונים הללו וקבע כי העירייה תפצה את אלפקס בשל אחריותה ובשל הזנחת הטיפול בסוגיית החזירים בסכום של כ־16 אלף שקלים. בהכרעתו קבע בית המשפט כי העירייה "לא טרחה להשיב לתובע אשר העלה שורה של פעולות שהעירייה הייתה צריכה לבצע ולא ביצעה".

הרשם הבכיר בנימין בן סימון, שכתב את פסק הדין, לא התאפק והוסיף: "אני אכן סבור שהיעד העיקרי של העירייה בעניין תופעת חזירי הבר הוא לדאוג לסילוק חזירי הבר מתחומי העיר. חזיר בר אינו צריך לשהות בשטח העיר ועל העירייה מוטלת החובה למגר את התופעה".

בהמשך הופכת ההחלטה השיפוטית משמעותית יותר עבור תושבי חיפה המקשיבים לקליש רותם מתרברבת שוב ושוב שהתוכנית שלה לטיפול בחזירים "מהווה מודל לחיקוי בעולם", כפי שהצהירה רק לאחרונה בריאיון חנף בעיתונות המקומית. בית המשפט לא התרשם מכך או מזה שהאשמה נעוצה בתקציבים שלא אושרו:

"רשלנותה של העירייה באה לידי ביטוי באופנים הבאים: לא הראתה שהתקינה גדר אשר תמנע מחזירי הבר להתפרץ לכביש; לא הראתה שהזהירה את נהגי הדרך בדבר הסכנות […]

"לא הראתה שהציבה שלטים המזהירים מהתפרצות חזירי הבר […] אין ממש בטענות העירייה שהתובע נהג ברשלנות […] אין ממש בטענת הנתבעת לפיה במידה שהייתה שולחת סיירים בכל שעות היממה ובכל אזורי העיר, הדבר היה גורם להגדלה תקציבית חסרת תקדים […]"

תמרור שלכאורה אמור להזהיר על קיומם של חזירי בר ברחובות חיפה (צילום:  iStock)
תמרור שלכאורה אמור להזהיר על קיומם של חזירי בר ברחובות חיפה (צילום:  iStock)

שקרים, מניפולציות ומשחקי אגו

אפשר היה לגלות אמפתיה מסוימת כלפי ראשת עיר המתמודדת עם תופעה אקולוגית מורכבת, במיוחד כזו שגם על־פי מחקרים מקומיים מטרידה את הבוחרים יותר מאשר כל בעיה מקומית אחרת, אלמלא הייתה מפגינה מהרגע הראשון שחצנות, יוהרה וביטחון עצמי מופרז סביב מספרם הגואה של חזירי הבר המצולמים שוב ושוב כשהם מחטטים בפחים בחצרות, מפחידים את הילדים בפארקים וצועדים בסך בגאווה כבעלי המפתחות לעיר.

ובעיקר, אלמלא הייתה מספרת לציבור שקרים סביב הדרכים האפשריות לטיפול בבעיה. לפני כמה ימים עלתה קליש רותם לשידור ברדיו צפון לריאיון חנפני במיוחד אצל המגישים יונתן הללי ושמעון סבג (מקורבם של בנימין ושרה נתניהו, שמנהל את מוזיאון השואה השנוי במחלוקת בעיר).

"הם היו פה לפני 15–20 שנה", אמרה על החזירים. "יש את אלה שמבטיחים שהם נעלמים, שזאת בדיחה. ויש כאלה שאומרים שלא יגעו בהם בכלל ולא יהרגו אף אחד. אנחנו כן מוציאים [להורג] לצערי, הורגים את החזירים שאיבדו פחד מבני אדם, הם נקראים מוחתמים בח', מהמילה חותמת.

"אנשי מקצוע מבינים שהמוחתמים הם כבר לא חיות בר – חיות בר פוחדות מבני אדם. חיה שלוקחת אוכל לאדם מהיד, לצערי הרב אנחנו צריכים להרדים ולהרוג אותם. אנחנו עושים את זה לא בכמויות, כשאנחנו מקבלים חוות דעת מרשות הטבע והגנים".

ראשת עיריית חיפה עינת קליש רותם (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)
ראשת עיריית חיפה עינת קליש רותם (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)

קליש רותם: "יש את אלה שמבטיחים שהם נעלמים, שזאת בדיחה. ויש כאלה שאומרים שלא יגעו בהם בכלל ולא יהרגו אף אחד. אנחנו כן מוציאים [להורג] לצערי, הורגים את החזירים שאיבדו פחד מבני אדם"

המאזין העירני היה צריך לשפשף את אוזניו בתדהמה. "יש כאלה" שאומרים שלא יהרגו אף אחד? יש כאלה? הרי רק לפני ארבע שנים, בסוף קיץ 2019, הייתה זאת אותה קליש רותם שקיבלה את ההחלטה המשמעותית ביותר בתחום הטיפול בחזירים: להפסיק את תהליך דילולם באמצעות ציד מבוקר, שהופעל בחיפה במשך שנים בהצלחה לא מבוטלת.

ההחלטה הזו נעשתה בחופזה, מבלי לגבות אותה בצעדים נדרשים אחרים וללא תוכנית חליפית. זאת על אף שברחבי העולם מקובל לאשר ציד מבוקר של מינים המפרים את האיזון האקולוגי ומסכנים את הציבור במרכזים אורבניים גדולים, ואף שרשות הטבע והגנים – האמונה על הטיפול בתחום מטעם המדינה – מפעילה דילול מבוקר באזורים אחרים בארץ, ומאמינה שבשילוב עם אמצעי מניעה אחרים הדילול הכרחי כדי לשלוט במצב.

קליש רותם הגנה על החלטתה גם כשהחלו לזרום נתונים המראים על אובדן שליטה, וגם כשהביקורת נגדה הלכה וגברה מכל כיוון, כולל דוח חמור של מבקר הפנים של העירייה – והסתתרה מאחורי נימוקים של הומניות והוראות החוק, כביכול.

בפועל הייתה זו מרידה מכוונת ברשות הטבע והגנים (עימה התקוטטה קליש רותם בפומבי בפוסטים ילדותיים בפייסבוק), שלוותה בבוז פומבי לשלטון הקודם, שהוציא להורג חזירים, כביכול. כבר אז הבהירה רשות הטבע והגנים כי בלי דילול אקולוגי מבוקר לא ניתן יהיה למנוע את התפשטות החזירים ברחבי העיר.

חזיר בחצר בניין בחיפה, 8 בפברואר 2023 (צילום: Shir Torem/Flash90)
חזיר בחצר בניין בחיפה, 8 בפברואר 2023 (צילום: Shir Torem/Flash90)

החזירים פשטו עם שחר. איך הגיבה קליש רותם כשהוצגו בפניה הנתונים המדאיגים? לדברי מקורות בעירייה היא ביטלה אותם וטענה שיתכן שהעלייה בתלונות נובעת מכתבות בתקשורת

אבל קליש רותם העדיפה להיוועץ באקולוגים "הומניים" יותר, בהם היועצת לענייני בעלי חיים של נתניהו טל גלבוע – דמות שנויה במחלוקת שהופיעה בפני מועצת העיר כשזו התכנסה במרץ 2021 כדי לדון בממצאים הקשים של מבקר העירייה לגבי הטיפול בחזירים – והגנה על מדיניותה של ראשת העיר.

עד מהרה החזירים פשטו עם שחר. הנתונים הראו על עלייה של מאות אחוזים במופעי הפיכת פחים וחדירה של תהלוכות חזיריות משפחתיות לאזורים מאוכלסים. בשיא המשבר נרשמו במוקד העירייה לא פחות מ־3,500 תלונות של תושבים על צפיות של חזירים ברחובות ובחצרות.

איך הגיבה קליש רותם כשהוצגו בפניה הנתונים המדאיגים האלה? לדברי מקורות בעירייה היא ביטלה אותם וטענה שיתכן שהעלייה בתלונות נובעת מכתבות בתקשורת המעודדות תושבים להתלונן.

בשיא הפארסה, כשתמונות החזירים מילאו את כלי התקשורת לא רק בחיפה, אלא גם בערוצים הארציים, ניסתה קליש רותם טקטיקה תמוהה חדשה: היא פיזרה שלטי גאווה מקומית המצהירים על "חזיר בר חיפאי בסביבה" והתפארה בריאיון ל"שבעה ימים" איך תיירים המבקרים בעיר מחפשים את האטרקציה המקומית הנוחרת.

חזירי בר (צילום: Haim Shohat/Flash90)
אילוסטרציה: חזירי בר (צילום: Haim Shohat/Flash90)

בסופו של יום נאלצה קליש רותם להתקפל: גם מול רשות הטבע והגנים, לה נאלצה לשלם מאות אלפי שקלים מקופת העירייה עבור שיתוף פעולה שערים אחרות נהנים ממנו ללא תמורה, וגם מול מדיניות הדילול של מה שקוראים כיום "פרטים סוררים" (המוגדרים באופן רשמי כ"פרטים שאיבדו את החשש מבני אדם ומהווים סיכון לתושבים").

תחילת ההתקפלות נעשתה בהיסוס, ללא הודאה מלאה, תוך שימוש בשפה המכובסת "הרדמה של חזירים". כיום כבר מתפרסמים נתונים רשמיים המראים כי בחודשים האחרונים "מחוסלים" בין 10 ל־20 חזירים בחודש.

הנתונים עדיין לא תומכים בטענות להצלחה

באותו ריאיון רדיו הזוי, שבמהלכו הוצגה הקדנציה האחרונה, עמוסת השערוריות ופרשיות הבזבוז והשחיתות כהצלחה רבתי, התפארה קליש רותם בהצלחה מרשימה בטיפול בחזירים. "אנחנו מנהלים מדיניות עם רשות הטבע והגנים בצורה מאוד מדעית, אנליטית.

"משבוע לשבוע אנחנו בודקים איך צריך לטפל בהם ואיפה צריך לטפל בהם, הכול עם נתונים כמותיים. תושבי חיפה מבינים שצריך לפעול במדיניות סבירה, מקצועית, רצינית. היום רשות הטבע והגנים מציגים את המודל שלנו בעולם".

ראשת עיריית חיפה עינת קליש רותם (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)
ראשת עיריית חיפה עינת קליש רותם (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)

קליש רותם: "תושבי חיפה מבינים שצריך לפעול במדיניות סבירה, מקצועית, רצינית. היום רשות הטבע והגנים מציגים את המודל שלנו בעולם". הנתונים לא בהכרח מצביעים על הצלחה גדולה – בוודאי לא גאווה בינלאומית

המודל המשותף עם רשות הטבע והגנים (שכאמור, בתחילה סירבה קליש רותם לשתף עימם פעולה) אכן מנוטר באמצעות נתונים מדויקים, המתעדכנים מדי חודש בדיווח שקוף ומסודר, שמאפשר מעקב רציני אחרי התקדמות הפעילות. אבל הנתונים לא בהכרח מצביעים על הצלחה גדולה בינתיים, בוודאי לא הצלחה המצדיקה גאווה בינלאומית.

כך, למשל, אם בשיא המשבר לפני שנתיים, ביוני 2021, נרשמו 452 תצפיות של חזירי בר, הרי הירידה ביוני 2022 וביוני 2023 היא מינורית יחסית עם 435 ו־395 תצפיות בהתאמה.

בחלק מהחודשים (נובמבר, למשל) הירידה משמעותית יותר (מ־602 תצפיות ב־2021 ל־265 ב־2022) אבל בחודשים אחרים נותרו המספרים זהים, כמו בין מרץ 2022 למרץ 2023 – בשני החודשים הללו נרשם מספר זהה של תצפיות חזירי בר – 535.

מגמת הירידה אינה עקבית, ולמעשה מעת לעת נרשמת עלייה מחודשת בפעילות החזירית. כך, למשל, סביב מספר הפיכות הפחים – אינדיקציה מוכרת לפעילות "עוינת" של חזירים באזורי מגורים – קשה להבחין במגמת בלימה מלאה, וזאת על אף העובדה שהעירייה אטמה לא מעט פחים ברחבי העיר.

חזירי בר, אם וגוריה, בשדרות מוריה בחיפה, אפריל 2021 (צילום: יעל הורוביץ, חי פה - חדשות חיפה)
חזירי בר, אם וגוריה, בשדרות מוריה בחיפה, אפריל 2021 (צילום: יעל הורוביץ, חי פה – חדשות חיפה)

במילים אחרות: מנטרי הפעילות מדווחים מעת לעת על ירידה במדדים ועל אופטימיות, אבל על מגמה מובהקת של צמצום עדיין מוקדם כנראה לדבר

ביוני נרשמה אומנם ירידה משמעותית במספר הפחים ההפוכים – מ־245 אירועים ל־45 בלבד. אולם, חודש קודם לכן, במאי, דווקא נרשמה מגמה הפוכה – עלייה תלולה מ־152 אירועים במאי 2022 ל־312 במאי 2023. במילים אחרות: מנטרי הפעילות מדווחים מעת לעת על ירידה במדדים ועל אופטימיות, אבל על מגמה מובהקת של צמצום עדיין מוקדם כנראה לדבר.

יאמר שוב – אין פתרונות קסם לחזירים במרחב העירוני. היעד היה תמיד שמירה על איזון מספרי (בעבר מנה מספר החזירים בין 200 ל־600 פריטים באזור חיפה) ובעיקר הרחקתם ממרכז העיר. לעת עתה, לאחר חמש שנים של מדיניות מזוגזגת וחסרת שקיפות נראה כי קליש רותם כשלה בהשגת שני היעדים. וחמור מכך, היא נכשלה באמירת האמת לציבור בוחריה, בסוגיה המטרידה אותם יותר מהכול.

עוד 1,509 מילים
סגירה