הנשיא יצחק הרצוג בפגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן בוושינגטון, 26 באוקטובר 2022 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
קובי גדעון/לע"מ

הרצוג ממריא לוושינגטון כדי לשפר את היחסים עם ביידן - וגם כדי לשקם את מעמדו שלו

נשיא המדינה ימריא הלילה לארצות הברית, שם ייפגש עם הנשיא ביידן וסגניתו בבית הלבן, וגורמי ממשל על גבעת הקפיטול ● הרצוג גם ינאם בפני שני בתי הקונגרס, ייפגש עם מזכ"ל האו"ם ובקיצור: יעשה את כל מה שראש הממשלה היה רוצה לעשות, אבל לא יכול ● בהזדמנות שהוא שם, הרצוג יצטרך להסביר לאמריקאים - וגם לישראלים - איך זה שההפיכה המשטרית עדיין צועדת קדימה ● פרשנות

נשיא המדינה יצחק הרצוג ימריא הלילה (שני) לביקור ממלכתי בארצות הברית. הרצוג ייפגש עם הנשיא ג'ו ביידן, עם סגניתו קמלה האריס ועם גורמי ממשל בכירים, וינאם בפני שני בתי הקונגרס בכינוס לציון 75 שנים להקמתה של מדינת ישראל.

אחרי הביקור בוושינגטון ייסע הרצוג לניו יורק, ישהה שם שלושה ימים, ייפגש עם מזכיר האו"ם אנטוניו גוטרש ועם ראש עיריית ניו יורק אריק אדאמס. להרצוג מתוכננים גם אירועים עם ראשי הקהילה היהודית בניו יורק. הנשיא יחזור ארצה במוצאי שבת. לביקור הנשיא תצטרף גם לאה גולדין, אימו של סגן הדר גולדין ז"ל שנפל במבצע צוק איתן.

הביקור של הרצוג תופס נפח ועניין מיוחדים דווקא בימים אלה, ויש לו משמעות הרת גורל על רקע מערכת היחסים המתדרדרת בין ארצות הברית וישראל.

באמצעות הביקור ינסה הממשל להוכיח כי אין לו שום בעיה עם מדינת ישראל, אבל הוא מתנגד באופן חריף לממשלת ישראל, למדיניות שהיא נוקטת, להפיכה המשטרית המסוכנת, להרכב הממשלה ולפעולות שנעשות בשטחים בעידוד גורמים קיצוניים בממשלה.

באמצעות הביקור ינסה הממשל להוכיח כי אין לו שום בעיה עם מדינת ישראל, אבל הוא מתנגד באופן חריף לממשלת ישראל, למדיניות שהיא נוקטת, להפיכה המשטרית, להרכב הממשלה ולפעולות שנעשות בשטחים

יו”ר נעם אבי מעוז, יו”ר דגל התורה משה גפני, יו”ר הקואליציה אופיר כץ, יו”ר עוצמה יהודית איתמר בן-גביר, יו”ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ’, יו”ר אגודת ישראל יצחק גולדקנופף, שר החינוך יואב קיש, שר המשפטים יריב לוין, יו”ר ש”ס אריה דרעי וראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ראשי הקואליציה, 22 בינואר 2023
יו"ר נעם אבי מעוז, יו"ר דגל התורה משה גפני, יו"ר הקואליציה אופיר כץ, יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן-גביר, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', יו"ר אגודת ישראל יצחק גולדקנופף, שר החינוך יואב קיש, שר המשפטים יריב לוין, יו"ר ש"ס אריה דרעי וראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ראשי הקואליציה, 22 בינואר 2023

גורם מדיני אמר אתמול לזמן ישראל: "אנחנו משוחחים עם אנשי הממשל ומבינים את הלוך הרוח. הם לא יכולים לסבול את הנוכחות של בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר בממשלה הזו, ובטח שלא התבטאויות כמו 'צריך למחוק את חווארה'. הם מאמינים שהשניים האלה שולטים בראש הממשלה. רק בהמשך מגיעה הרפורמה, שגם עליה הם רותחים".

האמריקאים הולכים להרעיף כבוד רב על הרצוג רק כדי להוכיח שנשיא המדינה ונשיא העם היהודי הוא דמות רצויה בוושינגטון, גם אם ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא פרסונה נון-גרטה בבית הלבן.

האמריקאים הולכים להרעיף כבוד רב על הרצוג רק כדי להוכיח שנשיא המדינה ונשיא העם היהודי הוא דמות רצויה בוושינגטון, גם אם ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא פרסונה נון-גרטה בבית הלבן

הרצוג, מצדו, ינסה בתוקף הנסיבות הללו להחזיק בחיים את הקשר האמריקאי-ישראלי. הוא יעביר את המסרים של נתניהו בנושאי האיראני וינסה למנוע כל הסכם שמתגבש בין וושינגטון וטהרן.

הרצוג יבקש גם למתן את הרושם בממשל נגד המהפכה המשפטית, ויסביר כי עדיין יש סיכוי לחידוש השיחות בחסות בית הנשיא ולהסכמה רחבה. כזכור, נתניהו הבטיח לביידן כי הרפורמה תתקבל בהסכמה רחבה בעם.

נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם צוותי המו”מ של הליכוד, יש עתיד והמחנה הממלכתי בבית הנשיא, 28 במרץ 2023 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם צוותי המו"מ של הליכוד, יש עתיד והמחנה הממלכתי בבית הנשיא, 28 במרץ 2023 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

עם זאת, ההתקדמות המהירה לקראת הקריאה השנייה והשלישית של החוק לביטול עילת הסבירות עלול להעיב על הביקור של הנשיא. הרצוג יתקשה לשכנע את ממשל ביידן כי הרפורמה הולכת לכיוונים טובים אם החוק הזה אכן יעבור בימים הקרובים, אולי אפילו במהלך הביקור שלו בניו יורק.

ההתקדמות המהירה לקראת הקריאה השנייה והשלישית של החוק לביטול עילת הסבירות עלול להעיב על ביקור הנשיא. הרצוג יתקשה לשכנע את ממשל ביידן כי הרפורמה הולכת לכיוונים טובים אם החוק הזה אכן יעבור

בכלל, להרצוג צפויה מלאכה לא פשוטה. גורם מדיני טוען כי ההתבטאויות האחרונות של הממשל בנושא ההפגנות הן חסרות תקדים. "מתי הממשל קרא שלא לנהוג באלימות נגד מפגינים באיזושהי מדינה דמוקרטית?" אמר הגורם המדיני, "אני לא בטוח שהיו קריאות כאלה נגד דיכוי הפגנות אפילו בצילה או בניקרגואה. אצלנו זו כבר התערבות חמורה, דקה לפני צעדים ממשיים".

"אנחנו מכירים היטב את האמריקאים", הוסיף הגורם, "ביידן משדר 'חשיבה מחדש' כלפי ישראל, והדברים מחלחלים לתוך כל המערכות, המנגנונים והמשרדים. זוהי רוח המפקד. פתאום יש עיכוב פה, ועיכוב שם, בדיקה נוספת של בקשות, קצת יותר זהירות. זה תהליך שעברנו אותו פעם, והוא קשה".

אגב, בהודעה קצת משונה שפרסם בית הנשיא לקראת הביקור לא מוזכרת הרפורמה המשפטית למרות שזה יהיה הנושא המרכזי שיעלה בשיחותיו של הרצוג בכל מקום שאליו יגיע.

הנשיא יצחק הרצוג והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בהשתלמות השנתית של משרד המשפטים, 8 בנובמבר 2022 (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
הנשיא יצחק הרצוג והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בהשתלמות השנתית של משרד המשפטים, 8 בנובמבר 2022 (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

"מטרת הנסיעה לחזק את היחסים המשותפים בין ארצות הברית וישראל ולשקף את הקשרים העמוקים בין המדינות הנמצאים מעל לכל מחלוקת", נאמר בהודעה, בלי אף מילה על המשבר החוקתי בישראל והמשבר העמוק בין המדינות.

הרצוג ינסה לנצל את הביקור גם כדי לשפר את מעמדו בארץ, שקצת נשחק בעקבות הדחייה החוזרת ונשנית של הצעות הפשרה והמתווים שהציע.

הרצוג ינסה לנצל את הביקור גם כדי לשפר את מעמדו הציבורי בישראל, שקצת נשחק בעקבות הדחייה החוזרת ונשנית של הצעות הפשרה והמתווים שהציע

בימים הקרובים ייכנס הרצוג לתפקיד הטבעי של נתניהו שיישאר בארץ, כמי שמוביל את יחסי החוץ של ישראל, והתמונות מוושינגטון ישודרו בישראל ללא הפסקה. זה אירוע לא רע בכלל עבור מי שלא רואה את סוף הקריירה הפוליטית שלו ב-2028, עם תום כהונתו בבית הנשיא.

עוד 656 מילים
סגירה