מטוס קרב רוסי סוחוי Su-35 (צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko)
AP Photo/Alexander Zemlianichenko

הערכה בארה"ב: רוסיה ואיראן פועלות לדחיקת הצבא האמריקאי מסוריה

בזמן שבישראל מתמקדים במתיחות שבין ירושלים לוושינגטון, הדרג הביטחוני הבכיר בארה"ב מודאג מהחזית הרוסית–איראנית המתפתחת בסוריה ● ההתגרות הרוסית האווירית לצד הדיווחים כי חזבאללה משתף פעולה מאחורי הקלעים עם דאעש מעוררים דאגה גם בישראל ● החשש הוא כי התלות המתגברת של רוסיה באיראן והדשדוש במלחמה באוקראינה יכולים לשנות את ההבנות הקיימות עם מוסקבה ● פרשנות

בזמן שהתקשורת הישראלית מתמקדת ביומיים האחרונים במתיחות שבין ירושלים לוושינגטון סביב "הרפורמה" המשפטית וביקור הנשיא יצחק הרצוג, לנשיא ג'ו ביידן מתפתחת חזית עימות חדשה במזרח התיכון – חזית שמדאיגה מאוד את מעגל מקבלי ההחלטות בדרג הביטחוני הבכיר של ארה"ב.

מדובר בשיתוף פעולה צבאי שהולך ומתהדק בין איראן לרוסיה – על אדמת סוריה, מהלך הכולל פעילות צבאית אקטיבית נגד מטרות ונכסים אמריקאיים. במובן מסוים, המתיחות המתגברת הזו קשורה גם לישראל ואמורה להדאיג גם אותה, לא פחות.

עד כמה הדברים מתדרדרים יעיד רצף האירועים של השבוע האחרון: ביום שישי שעבר הרוסים עלו שלב בתעוזה שלהם מול הכוחות האמריקאיים בסוריה, כשזוג מטוסי קרב מתקדמים מדגם סוחוי Su-35 המוצבים בבסיס חיל האוויר הסורי סמוך ללטקיה שבמערב המדינה ביצעו טיסות התגרות מעל בסיס חיל האוויר האמריקאי טנף שבמזרח, סמוך לגבול עם עיראק.

נוסף על כך, המטוסים הרוסיים החמושים יירטו מל"ט אמריקאי שהיה בטיסת איסוף מודיעין באזור. הם אומנם לא הפילו אותו, אבל ביצעו מספר תמרונים מסוכנים שגרמו למפעילים להחזיר אותו לנחיתה. האמריקאים ניסו בשלב הזה להפעיל את מנגנון התיאום מול הרוסים, אבל "אף אחד בצד השני של קו הטלפון לא ענה", העיד קצין בפנטגון.

תיעוד שפרסם הצבא האמריקאי: מטוסים רוסיים יורים אבוקות בנתיב הטיסה של המל"ט האמריקאי בסוריה, 6 ביולי 2023 (צילום: U.S. Air Force via AP)
תיעוד שפרסם הצבא האמריקאי: מטוסים רוסיים יורים אבוקות בנתיב הטיסה של המל"ט האמריקאי בסוריה, 6 ביולי 2023 (צילום: U.S. Air Force via AP)

המטוסים הרוסיים החמושים יירטו מל"ט אמריקאי שהיה בטיסת איסוף מודיעין באזור. האמריקאים ניסו בשלב הזה להפעיל את מנגנון התיאום מול הרוסים, אבל "אף אחד בצד השני של קו הטלפון לא ענה", העיד קצין בפנטגון

עד כמה חמורים הדברים תעיד העובדה שעל פי סיכום שהושג ב־2015 בין וושינגטון למוסקבה, המרחב האווירי מעל הבסיס הוא שטח אסור בטיסה למטוסים רוסיים, בכדי למנוע התנגשות לא מתוכננת בין שני חילות האוויר. "היירוט הרוסי נעשה בחוסר מקצועיות והיווה סכנה אמיתית למטוס האמריקאי", סיפר גורם בוושינגטון לכתבים השבוע.

התגובה האמריקאית, שהייתה חסרת תקדים בהיקף הכוח שלה, לא איחרה להגיע. שלשום הודיע הפנטגון כי הוא מקדם למזרח הים התיכון נושאת מטוסים, ופורס באזור מיידית טייסת מטוסי F-35 של חיל האוויר האמריקאי. עד כמה הדאגה האמריקאית גדולה תעיד העובדה שזו פריסה שלישית בתוך 10 ימים של טייסות עילית אמריקאיות באזור.

ביום שבת הובאה טייסת מטוסי F-16S  לבחריין, ביום ראשון נפרסו מטוסי חמקן F-22 בבסיס באזור – ושלשום, כאמור, נוספה להם טייסת F-35. כמו כן דווח אתמול על העברת ספינת קרב אמריקאית נושאת טילי שיוט למפרץ הפרסי.

תיעוד שהפיץ הצבא האמריקאי: מטוס סוחוי su-35 רוסי טס ליד מל"ט אמריקאי בסוריה, 5 ביולי 2023 (צילום: U.S. Air Force via AP)
תיעוד שהפיץ הצבא האמריקאי: מטוס סוחוי su-35 רוסי טס ליד מל"ט אמריקאי בסוריה, 5 ביולי 2023 (צילום: U.S. Air Force via AP)

ביום שבת הובאה טייסת מטוסי F-16S  לבחריין, ביום ראשון נפרסו מטוסי חמקן F-22 בבסיס באזור – ושלשום נוספה טייסת F-35. כמו כן דווח על העברת ספינת קרב אמריקאית נושאת טילי שיוט למפרץ הפרסי

בשלב הזה הצבא האמריקאי לא מתגבר כוחות קרקעיים, אולי כדי להשאיר לעצמו עוד שלבים בסולם ההתרעה שהוא מנסה לבנות במצב הדברים הנוכחי בסוריה. מספרית, באזור דיר א־זור שבמזרח סוריה מוצבים כיום כ־900 חיילים של הצבא האמריקאי.

הרוסים מחזיקים במערב המדינה 2,500 חיילים המרוכזים בבסיס חיל האוויר הרוסי בחמיימים ובנמל הימי של הצי בטרטוס. שני הנכסים מוגדרים כיום כאקס טריטוריה רוסית על אדמת סוריה, חלק מהאתנן של בשאר אל־אסד לולדימיר פוטין על עזרתו במלחמת האזרחים.

ההערכה היא כי מאחורי הקלעים הרוסים והאיראנים בתיאום עם אסאד העלו שלב בתוכנית לדחוק את ארה"ב מסוריה. הכוחות האמריקאים נמצאים שם מ־2015 כחלק מהמלחמה נגד המדינה האסלאמית. הבסיסים האמריקאיים פרוסים באזור הפקת הנפט של סוריה, כשחלק מההכנסות של השדות הללו מופנה לכוחות הכורדיים בצפון־מזרח המדינה.

הכוחות הכורדיים, שנחשבים לאיכותיים מאוד בלחימה בדאעש, מודרכים ומחומשים על־ידי צבא ארה"ב – והעניין הזה הוא לצנינים בעיני כל השחקניות האחרות המעורבות בסוריה – איראן, רוסיה וטורקיה.

אזרחים כורדים בסוריה משתתפים בהלוויה לזכר ההורגים בעקבות התקיפות האוויריות הטורקיות, 21 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Baderkhan Ahmad)
אזרחים כורדים בסוריה משתתפים בהלוויה לזכר ההורגים בעקבות התקיפות האוויריות הטורקיות, 21 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Baderkhan Ahmad)

באזורים הנשלטים על־ידי הכורדים נמצאים גם בתי כלא שבהם מוחזקים כ־10 אלף לוחמים של המדינה האסלמאית וכמה מחנות הכוללים את פליטי המדינה האסלאמית

באזורים הנשלטים על־ידי הכורדים נמצאים גם בתי כלא שבהם מוחזקים כ־10 אלף לוחמים של המדינה האסלמאית וכמה מחנות הכוללים את פליטי המדינה האסלאמית, בעיקר נשים וילדים. חלקם, אגב, עדיין נאמנים לרעיון של דאעש.

סיבה נוספת לדאגה האמריקאית היא הדיווחים המתגברים לאחרונה כי חזבאללה בלבנון מקיים שיתוף פעולה סודי, מתחת לרדאר, עם גורמים של המדינה האסלאמית בסוריה. לפי הדיווחים, כבר בשנת 2021 הוקם מנגנון תיאום ושיתוף פעולה חשאי בין הצדדים, שהלך וצבר תאוצה ככל שהתוצאות שלו שירתו את האינטרסים של שני הצדדים.

דאעש מבחינתו התחייב שלא לתקוף שיירות נשק של חזבאללה החוצות מעיראק דרך סוריה ללבנון, ובתמורה חזבאללה ומשמרות המהפכה של איראן מספקים להם מודיעין לגבי הכוחות הכורדיים בצפון סוריה. התיאום הזה הוא אולי הדוגמה הטובה ביותר לעד כמה מצב הדברים במזרח התיכון נזיל.

עד לפני שנתיים איראן, ארה"ב ורוסיה שיתפו פעולה מבצעית ומודיעינית במסגרת הקואליציה הבינלאומית למלחמה במדינה האסלאמית. כל הסימנים הללו מעוררים דאגה רבה בקרב פיקוד המרכז האמריקאי. לראשונה מזה זמן, ההערכות האמריקאיות לגבי פעילותה של איראן נצבעות בצבעים קודרים.

גורמים רוסיים, סוריים ואחרים ליד שיירה אמריקאית במזרח קמישלי שבסוריה, 12 בפברואר 2020 (צילום: AP)
גורמים רוסיים, סוריים ואחרים ליד שיירה אמריקאית במזרח קמישלי שבסוריה, 12 בפברואר 2020 (צילום: AP)

כל הסימנים הללו מעוררים דאגה רבה בקרב פיקוד המרכז האמריקאי. לראשונה מזה זמן, ההערכות האמריקאיות לגבי פעילותה של איראן נצבעות בצבעים קודרים

בדיוק כמו התרת הרסן של חזבאללה מול ישראל בגבול הצפון, האמריקאים מזהים מגמה דומה בסוריה, עם פעילות מתגברת של המיליציות השיעיות.

כאן נכנסת לתמונה ישראל. נכון לשלשום נראה שמנגנון התיאום עם הצבא הרוסי ממשיך לעבוד, תעיד על כך התקיפה האווירית הנרחבת שיוחסה לישראל בשטח סוריה. אלא שהחשש בישראל הוא כי התלות המתגברת של רוסיה באיראן והדשדוש במלחמה באוקראינה יכולים לשנות את ההבנות שבינתיים – עם דגש על בינתיים – רוסיה מקפידה לקיים.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
ה הניתוח שלך של המצב? נתחיל מזה שרוסיה ואיראן נמצאות בסוריה בהזמנת ממשלת סוריה. בניגוד לארה"ב, השוהה בסוריה באופן בלתי חוקי, למרות הדרישה והקריאות של אסד למועצת הביטחון של האו"ם להתערב ... המשך קריאה

ה הניתוח שלך של המצב?
נתחיל מזה שרוסיה ואיראן נמצאות בסוריה בהזמנת ממשלת סוריה. בניגוד לארה"ב, השוהה בסוריה באופן בלתי חוקי, למרות הדרישה והקריאות של אסד למועצת הביטחון של האו"ם להתערב במצב. ולסוריה יש את כל הזכות להפיל מטוסים אמריקאים במרחב האווירי שלה.
שְׁנִיָה. מה גורם לך לחשוב שחיזבאללה משתף פעולה עם דאעש? שמועות או עובדות?
שְׁלִישִׁי. על איזו "תלות גוברת" של רוסיה באיראן אתה מדבר? המשך דליריום עם מל"טים וטילים בליסטיים? רוסיה ואיראן מסוכסכות על רקע המלחמה באוקראינה. רוסיה ואיראן מתחרות על השפעה בסוריה. רוסיה ואיראן אינן
בעלות ברית, וכל מומחה יודע זאת.

עוד 784 מילים ו-1 תגובות
סגירה