ראשי מערכת הביטחון מפעילים לחץ על ראשי האופוזיציה להגיע לפשרה

הפגישה של יאיר לפיד עם ראש שב"כ רונן בר אמש התקיימה ביוזמת בר, ואילו הפגישה של בני גנץ עם הרמטכ"ל הרצי הלוי התקיימה ביוזמת הלוי ● בר והלוי קיבלו את אישורם של נתניהו וגלנט - ייתכן שאפילו התבקשו על ידם לקיים את הפגישות הללו ● כך או אחרת, לפיד יצא מהפגישה עם בר נכון לפשרה כפי שלא היה מתחילת ההפיכה ● פרשנות

ראש הממשלה יאיר לפיד בפגישה עם ראש השב"כ רונן בר, 20 בדצמבר 2022 (צילום: חיים צח/ לע"מ)
חיים צח/ לע"מ
ראש הממשלה יאיר לפיד בפגישה עם ראש השב"כ רונן בר, 20 בדצמבר 2022

יו"ר האופוזיציה וראש ממשלה לשעבר יאיר לפיד נועד אתמול עם ראש שב"כ רונן בר, באישור ראש הממשלה בנימין נתניהו. לזמן ישראל נודע כי הפניה ללפיד נעשתה ביוזמת בר, לא ביוזמת לפיד.

מיידית עלתה אתמול השאלה, מי ביקש מרונן בר ליצור קשר עם לפיד ולבקש להיפגש עמו? האם ראש הממשלה נתניהו, ממיטת חוליו בבית חולים שיבא תל השומר, ביקש זאת? או שמא היה זה רעיון של בר?

פנינו לכל הגורמים בנדון – לפיד, בר, נתניהו – ואף אחד לא הסכים להגיד מי שלח את בר לפגוש את לפיד. כך או כך, אחרי הפגישה עם בר – ואחרי שנפגש גם עם נשיא המדינה יצחק הרצוג שבדיוק חזר מארצות הברית – לפיד פרסם הודעת המראה נכונות להתפשר, לראשונה מאז החלה המהפכה המשפטית בתחילת השנה.

אחרי הפגישה עם בר – ואחרי שנפגש גם עם נשיא המדינה יצחק הרצוג שבדיוק חזר מארצות הברית – לפיד פרסם הודעת המראה נכונות להתפשר, לראשונה מאז החלה המהפכה המשפטית בתחילת השנה

"העקרונות שהוצגו לי על ידי הנשיא תואמים את העקרונות שעומדים לנגד עינינו: שמירה על שומרי הסף, עצירת הקרע בעם ועילת סבירות שלא פוגעת בדמוקרטיה שלנו", אמר לפיד בהודעה שיצאה סמוך לאחת עשרה בלילה.

"בלי עוצמתה ומחויבותה של המחאה זה לא היה קורה. בלי מאות אלפי האנשים שיצאו לרחובות החקיקה הייתה נמשכת באין מפריע. אעשה ככל שביכולתי כדי להביא הסכמה רחבה למען ישראל דמוקרטית וחזקה".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד נואם בהפגנה נגד המהפגה המשפטית בהוד השרון, 15 ביולי 2023 (צילום: אלעד גוטמן)
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד נואם בהפגנה נגד המהפגה המשפטית בהוד השרון, 15 ביולי 2023 (צילום: אלעד גוטמן)

במקביל, נפגשו אתמול בערב גם שר הביטחון לשעבר ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ והרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי. גם הפגישה הזו נעשתה לבקשת הרמטכ"ל ולא גנץ יזם אותה. שר הביטחון יואב גלנט אישר מראש את קיום הפגישה.

מכל זה עולה שנתניהו ו/או גלנט, שלחו את שני אנשי הביטחון הבכירים לדבר על ליבם של לפיד וגנץ. המטרה, ככל הנראה, לשקף להם מידע מיד ראשונה על האיומים הביטחוניים נגד המדינה, על האיומים הפנימיים, קריסת המערכות השלטוניות בעת הקרובה וכמה קציני וחיילי מילואים כבר הודיעו שהם מפסיקים השבוע את התנדבותם או שירותם הצבאי.

מכל זה עולה שנתניהו ו/או גלנט, שלחו את שני אנשי הביטחון הבכירים לדבר על ליבם של לפיד וגנץ. המטרה, ככל הנראה, לשקף להם מידע מיד ראשונה על האיומים הביטחוניים

ראשי תנועת המחאה "אחים לנשק" הצהירו במוצאי שבת כי מדובר בכעשרת אלפים משרתים. המספרים המדויקים ידועים לרמטכ"ל ולראש שב"כ. הם לא טומנים ראשם בחול והם מודעים לגודל הסכנה.

וכך, למרות שבקואליציה טוענים שמדובר על מספר מועט; ובעוד שהצבא שומר על עמימות באשר למספרים האמיתיים של אי ההתייצבות, ייתכן שאת האמת הלא-נעימה שטחו אתמול הלוי ובר בשיחותיהם עם לפיד וגנץ, במטרה להניע אותם להסכים לפשרה ולסיים את המשבר החריף.

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ בפנייה לראש הממשלה בנימין נתניהו, 23 ביולי 2023

פגישה, חצי פגישה

גלנט הגיע אתמול בבוקר לבית חולים שיבא בתל השומר. הוא לא היה שם כדי לבקר את נתניהו, שהתאושש מניתוח להשתלת קוצב לב, אלא בשל סדרת בדיקות תקופתיות ושגרתיות שנקבעו לו מראש, באותו בית החולים.

בזמן שראש הממשלה שכב במחלקת הלב ושר הביטחון הגיע לבדיקות רפואיות, מנהל בית החולים שיבא, פרופ' איציק קרייס – תא"ל במיל' ולשעבר קצין רפואה ראשי של צה"ל – עשה את דרכו לירושלים, לכינוס חירום של אנשי המקצועות הרפואיים, והשתתף בהפגנות נגד ההפיכה המשטרית.

בזמן שנתניהו שכב במחלקת הלב וגלנט הגיע לבדיקות רפואיות, מנהל בית החולים שיבא עשה את דרכו לירושלים, לכינוס חירום של אנשי המקצועות הרפואיים, והשתתף בהפגנות נגד ההפיכה המשטרית

המציאות הישראלית מזמנת מפגשי מסדרון מורכבים ומוזרים. הצמד ראש ממשלה ושר הביטחון אמור להיות הציר החשוב ביותר בממשלה – בכל ממשלה. בדמיון הישראלי, שני בעלי התפקידים החשובים ביותר נשענים זה על זה, מתייעצים, מקבלים החלטות, מתכוננים בפני איומים עכשוויים ועתידים. תחת זאת, קיבלנו בממשלה ה-37 ציר ראש ממשלה-שר ביטחון על סף פיצוץ תמידי.

גלנט עשה את תחילת דרכו הפוליטית עשה מחוץ לליכוד, במפלגת כולנו של משה כחלון. הוא בן 64, צעיר מנתניהו בתשע שנים ועושה הרבה יותר ספורט ממנו. סביר להניח שתוצאות הבדיקות הגופניות של שר הביטחון טובות בהרבה מאלה של ראש הממשלה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט במליאת הכנסת, 15 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט במליאת הכנסת, 15 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

על המנהיג הוותיק של מדינת ישראל רואים את החולשה הפיזית. הפגיעות נחשפה, במיוחד אחרי חשיפת פרטים נוספים על מצבו הבריאותי של נתניהו, וכאשר שני הרופאים המטפלים בו – פרופ' רועי בינרט, מנהל המכון להפרעות קצב בשיבא, ופרופ' איל נוף, מנהל שירות אלקטרופיזיולוגיה פולשנית בשיבא, אמרו, כמעט כלאחר יד, כי לנתניהו "ישנה הפרעת הולכה כבר עשרות שנים".

נתניהו וגלנט יכלו להיפגש בבית החולים, אך זה לא קרה, גם לא באקראי. תחת זאת, גלנט חטף עוד שיחת טלפון לא נעימה מכיוון שניסה לקדם בימים האחרונים הצעה להארכת כנס הקיץ של הכנסת במספר שבועות על מנת להגיע להסכמה רחבה על החקיקה לצמצום עילת הסבירות.

נתניהו וגלנט יכלו להיפגש בבית החולים, אך זה לא קרה, גם לא באקראי. תחת זאת, גלנט חטף עוד שיחת טלפון לא נעימה מכיוון שניסה לקדם הסכמה רחבה על החקיקה לצמצום עילת הסבירות

הפרסום אמש של ירון אברהם בערוץ 12 על שיחת צעקות בין נתניהו וגלנט הוכחש על ידי יועצי התקשורת של נתניהו. הייתה שיחה, הם אומרים, אך לא היו בה נזיפות ולא איומי פיטורים. הבעיה היא שהאמינות הציבורית של דוברי ראש הממשלה נמוכה מאוד, בוודאי אחרי סיפורי ההתייבשות שהם דחפו בשבת שעברה והסתרת מצבו הרפואי האמיתי של נתניהו.

גם מצבו התקשורתי של שר הביטחון יותר טוב בעת הזו ממצבו התקשורתי של ראש הממשלה. מאז חזר לשלטון בסוף דצמבר 2022, נתניהו לא שולט בסדר היום, לא מנסה לשוחח עם הציבור הישראלי, לא משיב לשאלות, ונראה לפרקים עייף ולא מרוכז.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בסרטון שפרסם משיבא, 15 ביולי 2023 (צילום: צילום מסך מתוך הסרטון של נתניהו)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בסרטון שפרסם משיבא, 15 ביולי 2023 (צילום: צילום מסך מתוך הסרטון של נתניהו)

אמינותו הציבורית של נתניהו הייתה נמוכה ממילא גם בעבר, אך כעת עושה רושם שהוא איבד את כושר השכנוע והעברת המסרים שכה אפיינו אותו. הנאום שלו בשידור חי בערב יום חמישי האחרון לא סיפקה מידע נוסף לישראלים על הסיבה לביטול עילת הסבירות.

גלנט, לעומת זאת, מנהל מדיניות תקשורתית זהירה ומתונה. הוא נזהר שלא להיתפס בדבר שקר, ממצב עצמו כמבוגר האחראי של הממשלה הזו ומי שקשוב יותר לציבור המרכז-ימין.

גלנט מעולם לא הביע בקול שאיפות להתמודד על הנהגת הליכוד בעתיד. ספק אם המחשבה לא עוברת בראשו ביתר שאת בימים אלה.

עוד 908 מילים
סגירה