נתניהו יצא מהטשטוש, אבל לוין נשאר ראש הממשלה

בחצי שנה האחרונה גייס לוין לצדו שרים וחברי כנסת הסרים למרותו ● מול הצבא הפוליטי הזה, מתברר, גם שר הביטחון וצבא ההגנה לישראל לא יכלו לעמוד אתמול ● גם לא נתניהו ● ביום ראשון לפנות בוקר, במשך כשעתיים, היה לוין ראש הממשלה בפועל כאשר נתניהו עבר השתלת קוצב לב ● כפי שזה נראה אתמול בכנסת, לוין עדיין לא החזיר את התפקיד לנתניהו ● פרשנות

הקואליציה חוגגת את ביטול עילת הסבירות עם סלפי, 24 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
יונתן זינדל, פלאש90
הקואליציה חוגגת את ביטול עילת הסבירות עם סלפי, 24 ביולי 2023

אתמול בשעה 15:04 אחרי הצהריים, במליאת הכנסת, אפשר היה להבין את תמצית מפת ההשפעה  ודרך הפעולה של הממשלה הנוכחית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל שיחת טלפון ומיהר לצאת החוצה. השרים יריב לוין ואיתמר בן גביר נדרכו. במשך כל זמן ההצבעה אתמול על החוק לצמצום עילת הסבירות הם שמרו אישית על נתניהו, ועכשיו היה נדמה שהוא חומק מהם.

זו הייתה הפעם השנייה שראש הממשלה נראה כמי שהולך לרכך את החוק ולהגיע לפשרה עם האופוזיציה, בניגוד לדעתם של שני ראשי הממשלה בפועל שישבו לצדו.

בפעם הראשונה יצא נתניהו בעקבות פתק שנשלח אליו ובן גביר שיגר במהירות את לוין בעקבותיו כדי שלא יעשה שטויות. "לך תראה מה קורה איתו שמה", דחף בן גביר את לוין, והוסיף מכה קלה בכתפו.

יריב לוין וראש הממשלה בנימין נתניהו אחרי שהחקיקה לביטול עילת הסבירות עברה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, 24 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יריב לוין וראש הממשלה בנימין נתניהו אחרי שהחקיקה לביטול עילת הסבירות עברה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, 24 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

לוין יצא למשימה, חזר במהירות ודיווח לבן גביר שהכול בסדר ולא קרה כלום. עכשיו, בשעה 15:04, היה תורו של בן גביר להרגיע את לוין.

ראש הממשלה, שיצא בעקבות שיחת הטלפון, חזר למליאה. בן גביר הגיח לעברו במהירות ושאל אם חל איזה שינוי. "שום דבר, אל תדאג", ענה לו נתניהו. בן גביר רץ ללוין עם הבשורה, והשניים חייכו בסיפוק. ראש הממשלה בידינו.

נתניהו רצה לעכב את החקיקה או להגיע לאיזושהי פשרה, אבל הוא כבר לא היה יכול. הוא שבוי בידי מחנה לוין בממשלה ובידי בן גביר, שאף איים אתמול במלים מפורשות להפיל את הממשלה אם החוק לא יעבור ומנת הסלטים שהבטיח לבוחריו לא תוגש במועד, לפני המנות העיקריות של הדיקטטורה שהוא מבטיח.

ראש הממשלה באזיקים. כולם יודעים את זה. ח"כ טלי גוטליב (ליכוד) אומרת את זה בגלוי. "ראש הממשלה גילה שיש כאן קואליציה מאוד חזקה ושאי אפשר יהיה במחי החלטה לדחות את החקיקה", אמרה גוטליב לזמן ישראל.

ראש הממשלה באזיקים. כולם יודעים את זה. "ראש הממשלה גילה שיש כאן קואליציה מאוד חזקה ושאי אפשר יהיה במחי החלטה לדחות את החקיקה", אמרה גוטליב לזמן ישראל

"אנחנו עומדים מול קבוצת ימין שנטעה בנו אמון וזה לא הכיסא הפרטי שלנו. אני חושבת שלראשונה ראש הממשלה הבין שהוא לא יכול לקחת איזשהו צעד של נסיגה לאחור. יש פה קבוצה מאד מאוד חזקה שרוצה לעשות את מצוות בוחריה. זה הכול".

ח"כ טלי גוטליב על העברת החקיקה לביטול עילת הסבירות, 24 ביולי 2023 (וידיאו: שלום ירושלמי)

במשך כשעתיים, ביום ראשון לפנות בוקר, היה לוין ראש הממשלה בפועל כאשר נתניהו היה תחת טשטוש לצורך השתלת קוצב לב. כפי שזה נראה אתמול, לוין עדיין לא החזיר את התפקיד לנתניהו.

לוין יצא אתמול למפגן כוח לאומי, יחד עם חברו הטוב שמחה רוטמן, יו"ר ועדת החוקה, ורמס כל מי שנמצא בדרכו, מבית המשפט העליון ועד לשר הביטחון. יואב גלנט, שר הביטחון שצריך לשמור על המדינה ורואה איך צבא המילואים מתפרק לו בין הידיים, ניסה להשיג ריכוך, אבל לא היה לו שום סיכוי מול לוין.

לוין יצא אתמול למפגן כוח לאומי ורמס כל מי שנמצא בדרכו, מבית המשפט העליון ועד לשר הביטחון. יואב גלנט ניסה להשיג ריכוך, אבל לא היה לו שום סיכוי מול לוין

בשבעת החודשים האחרונים, מאז נכנס לתפקידו, גייס לוין לצדו שמונה משרי הליכוד שסרים למרותו, ועוד קבוצה של חברי כנסת. מול הצבא הפוליטי הזה, מתברר, גם שר הביטחון וצבא ההגנה לישראל לא יכלו לעמוד אתמול.

צריך היה רק לראות את גלנט שוטח את צרותיו בפני חברתו מהצבא, ח"כ אורנה ברביבאי מיש עתיד. גלנט תיאר בתנועות ידיים מעגליות את המצור המיניסטריאלי סביב ראש הממשלה. "ניסיתי, אבל זה המצב", אמר גלנט וספק כפיים בייאוש.

שר המשפטים יריב לוין ושר הביטחון יואב גלנט מתווכחים במליאת הכנסת לקראת ההצבעה על החקיקה לביטול עילת הסבירות, 24 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר המשפטים יריב לוין ושר הביטחון יואב גלנט מתווכחים במליאת הכנסת לקראת ההצבעה על החקיקה לביטול עילת הסבירות, 24 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

העוזרים הקרובים של נתניהו הבטיחו אתמול כי הרפורמה הסתיימה. נתניהו לא ימשיך הלאה. המהלכים של אתמול בכנסת, הם אמרו, וצמצום עילת הסבירות היו המינימום שנתניהו יכול היה להביא לימין, וזה מה שהוא עשה.

נתניהו עצמו דיבר אתמול על מהלכי חקיקה שיבואו מעתה בהסכמה, אבל באופוזיציה יתקשו לשבת איתו בבית הנשיא אחרי כל מה שקרה אתמול.

כולם מבינים שנתניהו הוא ראש ממשלה נשלט. מאות אלפי המפגינים שיצאו למחאת הזעם אתמול בלילה שמעו את מה שלוין אמר בנאום הסיכום שלו, ולא התייחסו לנתניהו ולהבטחות הסרק שלו.

כולם מבינים שנתניהו הוא ראש ממשלה נשלט. מאות אלפי המפגינים שיצאו למחאת הזעם שמעו את מה שלוין אמר בנאום הסיכום שלו, ולא התייחסו לנתניהו ולהבטחות הסרק שלו

"זהו צעד ראשון במהלך היסטורי", הבטיח לוין לפני שירד להצטלם לתמונת ניצחון עם רוטמן וכל החברים מהציונות הדתית ועוצמה יהודית.

עוד 641 מילים
סגירה