בואו נבדוק לעומק

שלט בהפגנה נגד ההפיכה המשפטית (צילום: Karen Saar)
Karen Saar
שלט בהפגנה נגד ההפיכה המשפטית

אנחנו בעיצומו של אסון מתגלגל. אנחנו בעין הסערה. ממשלת השמד המובלת על ידי אולטרה קיצונים הצליחה לנצח, זמנית, במערכה הראשונה.

המחאה היא הצלחה עצומה, מכוננת, למרות העברת ביטול עילת הסבירות. כי מה שלא סביר בצורה קיצונית סופו להתבטל.

בתוך הכאוס הזה, יש לי הצעה.

בואו נעשה ביחד תרגיל מחשבתי: מה תושבי מדינת ישראל באמת רוצים? לשם מה אנחנו חיים כאן? מהם החלומות והערכים שלנו, כולנו?

בתוך הכאוס הזה, יש לי הצעה. בואו נעשה ביחד תרגיל מחשבתי: מה תושבי מדינת ישראל באמת רוצים? לשם מה אנחנו חיים כאן? מהם החלומות והערכים שלנו, כולנו?

לאורך חצי השנה האחרונה, באופן עקבי, כל הסקרים מראים שממשלת ישראל, במעשיה, מייצגת מיעוט בקרב אזרחי ישראל. עם זאת היא ממשלה חוקית.

להבנתי הקואליציה הנוכחית קיימת למען מגוון אינטרסים.

האינטרסים של הקואליציה הנוכחית

מה רוצים עוצמה יהודית והציונות הדתית (של בצלאל סמוטריץ' – לא זו של פעם)? הם רוצים מדינה שתתנהל לפי חוקי ההלכה, הם רוצים בהנצחת השליטה בעם אחר ובהפיכתם לתושבים משוללי זכויות פוליטיות. היינו, לקיים מדינה בה יש מיליונים של תושבים פלסטינים שיהיו לנצח במעמד אזרחי נחות.

החזון הזה מוליך בהכרח לקיומה של מדינה משיחית עם סממנים פשיסטיים של משטר אוטוקרטי הדוגל בקדושת הגזע והאדמה, שונא מיעוטים, נשים ולהט"בים. במילים אחרות – דיקטטורה המתקיימת במדינת אפרטהייד הנשלטת על ידי מיעוט יהודי.

מה רוצים החרדים? מנהיגי החרדים רוצים שיתנו להם כסף שהרוויחו אחרים, בתקציבי עתק הולכים ותופחים, שאין חברה ואין כלכלה היכולות לעמוד בהם. בנוסף, הם מעוניינים לחיות כרצונם, בחברה גברית סגורה הנשלטת על ידי רבנים. הם לא רוצים לשרת בצבא ולהשתתף בבניין הארץ, בכלכלתה והגנתה, והם רוצים לכפות על הרוב אורח חיים דתי, הן במרחב הציבורי והן במרחב האישי.

מה רוצה בנימין נתניהו? נתניהו רוצה להימלט מאימת הדין. בדרך לשם הוא גורם להשחתה מוחלטת של המערכת המשפטית והציבורית.

לאורך חצי השנה האחרונה, באופן עקבי, כל הסקרים מראים שממשלת ישראל, במעשיה, מייצגת מיעוט בקרב אזרחי ישראל. עם זאת היא ממשלה חוקית וקיימת למען מגוון אינטרסים

מה רוצים יריב לוין ותומכיו? מדינה עם רשות אחת. דיקטטורה מלאה. מה שקרוי בעולם הקומוניסטי רפובליקה עממית.

מה רוצה הליכוד? הליכוד (מודל 2023, מודל שלא קשור למה שהייתה תנועת הליכוד בעבר, מודל יציר כפיו של נתניהו) רוצה לא לצאת פראייר, לספק לנבחריו ולאנשי מרכז הליכוד כוח, כסף וכבוד. ארבעים וארבע שנים היו בשלטון והם עדיין לא מרוצים מהתוצאה. בדרך לשם הם הורסים מכל הבא ליד.

אני נוטה לחשוב, שבניגוד למה שמנחה את הקואליציה החשוכה הזו, רוב רובם של אזרחי ישראל מסכימים על עקרונות בסיס משותפים.

עקרונות בסיס משותפים לקיומה של המדינה

  • ראשית – דמוקרטיה מתפקדת עם הפרדת רשויות ובעיקר פיקוח של הרשות השופטת על המבצעת.
  • בנוסף – מדינה יהודית, במובן של חוק השבות, של סמלי המדינה וכמה סממנים מוגבלים במרחב הציבורי (למשל – השבת כיום המנוחה הרשמי).
  • חירות אישית ושוויון אזרחי מוחלט, בזכויות ובחובות בין כלל אזרחי המדינה – יהודים, כולל חרדים, ערבים ולא יהודים אחרים.
  • סיום השליטה בפלסטינים וקיומה של מדינה בעלת רוב יהודי מוצק;
  • מדינה מתפקדת, המעניקה לתושביה ביטחון אישי וביטחון מדינתי תוך שאיפה וחתירה בפועל לשלום עם שכנותינו;

אשמח מאד אם מכון מחקר אובייקטיבי ורציני יערוך מחקר עומק, סוג של סקר עמדות על החזון והייעוד למדינת ישראל של כלל האזרחים, כולל שאלת השטחים בהם אנחנו שולטים בגורלו של עם אחר. במילים אחרות, לברר לעצמנו מה החזון המשותף, המטרות שלנו והשיטה למימושם ומהם הערכים שמנחים את הדרך להגיע לשם.

ומה נעשה עם המחקר / סקר העמדות הזה?

יתכן שזה יחדד אצלנו את ההבנה למי ולמה עלינו להצביע, ומי מהמפלגות מניפה את הדגלים שקרובים לערכים בהם אנו מאמינים כחברה. נקבל אולי החלטה יותר מושכלת ופחות רגשית. ואולי מחקר כזה יביא אותנו להחלטה מה אנחנו מוכנים לעשות על מנת שהממשלה שלנו תקדם את החזון המשותף לרובנו.

יתכן שסקר עמדות יחדד אצלנו את ההבנה למי ולמה עלינו להצביע, ומי מהמפלגות מניפה את הדגלים שקרובים לערכים בהם אנו מאמינים כחברה. נקבל אולי החלטה יותר מושכלת ופחות רגשית.

אז מציע לכל אחת ואחד לברר עם עצמו את השאלות האלה. וזו בעצם המוטיבציה העיקרית שלי להצעה הזו. שכל אחת ואחד ישב עם עצמו ויעשה חושבים על מנת שיוכל להביט בראי גם עוד שנה.

ועד אז נעשה הכל על מנת שהממשלה הזו לא תמשיך לפרק את העסק.

חיים רובוביץ היה ראש אגף בדימוס בשב"כ והמנכ"ל הראשון וממייסדיה של עמותת "דרך כפר יוזמות חינוך", שפעילה ב-70 קהילות חינוך בפריפריה החברתית והגיאוגרפית. חיים הלך לעולמו ב-16 בדצמבר 2023. יהי זכרו ברוך.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 637 מילים
סגירה