גם אחרי ביטול הסבירות, גלנט נותר בודד במערכה

לא במקרה נבחר שר הביטחון להיות הגורם הרשמי הראשון שהממשל האמריקאי בחר ליצור עמו קשר אחרי העברת החקיקה לביטול עילת הסבירות ● בניגוד למשבר במרץ, למשבר השבוע גלנט הגיע כשהוא בודד, ללא חברי כנסת מהליכוד מאחוריו ● והוא נותר כעת הנציג היחיד בממשלה שביידן כינה "הקיצונית ביותר בתולדות ישראל" שנתפס כמי שמבין את גודל האירוע ● פרשנות

שר הביטחון יואב גלנט (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
אבשלום ששוני/פלאש90
שר הביטחון יואב גלנט

היה מעניין מאוד להשוות את הודעת לשכת שר הביטחון יואב גלנט שיצאה שלשום (שלישי) להודעה שיצאה דקות אחר כך מהפנטגון, על שיחת שרי הביטחון וההגנה של ישראל וארצות הברית.

השיחה משר ההגנה לויד אוסטין בוושינגטון אל גלנט הגיע לשכת שר הביטחון אחרי יממה סוערת מאוד בכנסת, יממה שבה גלנט הפסיד קרב לעיני המצלמות.

בהודעת שר הביטחון נאמר שהוא הדגיש באוזני אוסטין כי "ישראל היא דמוקרטיה חזקה וכך תישאר גם בעתיד". בהמשך ההודעה מפורטים נושאים נוספים כמו הפעולה בג'נין, הכשירות המבצעית של צה"ל, והיחסים עם הרשות הפלסטינית.

גם בהודעת הפנטגון היו נושאים למכביר שכללו את הרפורמה המשפטית, עם דגש על הצורך בהסכמה רחבה, המחויבות האמריקאית לביטחונה של ישראל, האיומים האזוריים המשותפים לישראל וארצות הברית, הצורך בחיזוק הקשר עם הרשות הפלסטינית ולבסוף אמירה נחרצת: נדרשת פעולה נחושה נגד הימין הקיצוני שפוגע בפלסטינים חפים מפשע.

שר הביטחון יואב גלנט ושר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין בשגרירות ארצות הברית בבריסל, 15 ביוני 2023 (צילום: אלעד מלכה)
שר הביטחון יואב גלנט ושר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין בשגרירות ארצות הברית בבריסל, 15 ביוני 2023 (צילום: אלעד מלכה)

את המשפט הבא, שמצוטט מהמקור, צריך לקרוא אמנם באנגלית אבל להבין אותו באמריקאית:

He urged Minister Gallant to address extremist settler violence against Palestinian civilians.

כלומר, הממשל דורש פעולה נחרצת יותר נגד פעולות תג מחיר של הימין הקיצוני בשטחים. צריך לצלול לטקסט כדי להבין כמה רבדים יש בו. לא בכדי יש כאן את השימוש במילה Urged  – כלומר דחק. לא ביקש, לא אמר, לא הפציר אלא דחק. בדיפלומטיה אמריקאית זו דרך להביע חוסר שביעות רצון ממה שקורה ביהודה ושומרון.

לא בכדי יש כאן את השימוש במילה Urged  – כלומר דחק. לא ביקש, לא אמר, לא הפציר אלא דחק. בדיפלומטיה אמריקאית זו דרך להביע חוסר שביעות רצון ממה שקורה ביו"ש

למעשה, הממשל משתמש כאן בשר הביטחון גלנט כדי להעביר מסר לממשלת נתניהו, זו שחברים בה השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר – זו שהנשיא ג'ו ביידן כינה "הקיצונית ביותר בתולדות ישראל". גלנט במקרה הזה הוא רק השליח. ולא בכדי הוא נבחר להיות הגורם הרשמי הראשון שהממשל האמריקאי מדבר איתו אחרי העברת החקיקה לביטול עילת הסבירות.

ממשל ביידן היה אחד הגורמים העיקריים לעיכוב הפיטורים של גלנט במרץ השנה, עם מסרים חריפים במיוחד שהועברו מוושינגטון לירושלים באותה עת. לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, שחלק מהדיונים הסגורים בה מתנהלים באנגלית, הבינה היטב למה ובעיקר למי התכוונו האמריקאים במילה "Urged".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט במליאת הכנסת במהלך ההצבעה על החוק לביטול עילת הסבירות, 24 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט במליאת הכנסת במהלך ההצבעה על החוק לביטול עילת הסבירות, 24 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אם נחזור לרגע שוב לדרמה המצולמת ביום החקיקה: גלנט נראה בה כארי בסוגר. לא רק השפתיים שנעו במהירות אלא גם שפת הגוף. מעבר לכל מה שנאמר על הרגע ההיסטורי המצולם הזה, של מקח וממכר על קו הסיום מתחת לאפו – תרתי משמע – של ראש הממשלה, ניכר היה שגלנט בודד.

במהלך סוף השבוע שעבר דאגו במערכת הביטחון לתדרך באופן אישי את שר המשפטים יריב לוין על משמעות העברת החוק מבחינת ממדי הסירוב והפגיעה בכשירות צה"ל. לוין לא מצמץ בשום שלב. מאחוריו עמד בן גביר עם איום ממשי לפרק את הממשלה ומולו ראש ממשלה שהיסס.

במהלך סוף השבוע שעבר דאגו במערכת הביטחון לתדרך באופן אישי את שר המשפטים יריב לוין על משמעות העברת החוק מבחינת ממדי הסירוב והפגיעה בכשירות צה"ל. לוין לא מצמץ בשום שלב

למשבר הזה – בניגוד לקודם – גלנט הגיע לבד, ללא גייסות בקרב חברי הכנסת והשרים בליכוד. אז, בחודש מרץ, הוא חשב שהם מאחוריו אבל נוכח לדעת שכולם השתפנו מייד אחרי הפיטורים שלו, והוא נותר בודד. השבוע הוא כבר אמר לסובבים אותו: "הצבעה שלי נגד התיקון לא תשרת את מדינת ישראל, אני יכול להשפיע הרבה יותר כשר ביטחון".

את היישום הראשון לאמירה הזו ניתן לראות בדיון המיוחד שיכונס ביום שני הקרוב בקריה בתל אביב עם ועדת חוץ וביטחון של הכנסת.

מישהו הקפיד להזמין את כל המליאה ולא את אחת מוועדות המשנה, שבהן ניתן להציג חומרים סודיים יותר. לכן, הנתונים שיוצגו לוועדה יהיו מרודדים מבחינת הסיווג. הם יכללו את ממדי הכשירות הנוכחיים והעתידיים לנוכח אי ההתייצבות, את תמונת המצב המודיעינית ומפת האיומים העכשווית, ואת נושא הלכידות בצה"ל.

יריב לוין ויואב גלנט מתווכחים, כשראש הממשלה בנימין נתניהו בתווך, במהלך ההצבעה על החוק לביטול עילת הסבירות, 24 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יריב לוין ויואב גלנט מתווכחים, כשראש הממשלה בנימין נתניהו בתווך, במהלך ההצבעה על החוק לביטול עילת הסבירות, 24 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

את כל הנתונים הללו נתניהו קיבל בשבוע האחרון מדי יום, כולל במיטת חוליו בשיבא. גלנט והרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, לא ויתרו בעניין הזה. השניים, אגב, מתואמים כמעט בכל מהלך בכל הקשור לרמת הכשירות.

הטענה היא שבינתיים אין פגיעה ממשית, שכן רוב הטייסים המתינו עד לקריאה השלישית. גלנט והלוי מבינים שהאחריות עליהם, לכן בכל שלב תהיה להם את תמונת המצב המדויקת על יכולות צה"ל, ולו רק כדי שראש הממשלה יקבל הכול, מהר ובזמן אמת.

גלנט והלוי מבינים שהאחריות עליהם, לכן בכל שלב תהיה להם את תמונת המצב המדויקת על יכולות צה"ל, ולו רק כדי שראש הממשלה יקבל הכול, מהר ובזמן אמת

כדי לבנות את תמונת מצב הכשירות החלו בחיל האוויר בשבוע האחרון בנוהל יומי: בשעות הערב משוחח מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר עם כל מפקדי הבסיסים ומקבל מהם את הנתונים היומיים – מי טס, כמה, איזה מתאר מבצעי תורגל או לא, ובעיקר מי לא התייצב.

ח"כ מתן כהנא חשף אתמול (רביעי) בתוכנית "חמש עם רפי רשף" בערוץ 12 שכבר ביום שני, יום ההצבעה בכנסת, לא היו לאחת הטייסות בחיל האוויר מספיק טייסים כדי לתרגל משימה של הגנת שמי המדינה.

את הנתון הזה הוא הראה בטלפון הנייד שלו, תוך כדי הדרמה במליאת הכנסת, לכולם – לראש הממשלה, לשר לוין, וליו"ר ש"ס אריה דרעי. גלנט ניסה אחריו ללחוץ שוב – זה היה השלב שבו הוא נראה אומר ללוין כמעט בצעקות, "תן לי משהו".

שר המשפטים יריב לוין ושר הביטחון יואב גלנט מתווכחים במליאת הכנסת לקראת ההצבעה על החקיקה לביטול עילת הסבירות, 24 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר המשפטים יריב לוין ושר הביטחון יואב גלנט מתווכחים במליאת הכנסת לקראת ההצבעה על החקיקה לביטול עילת הסבירות, 24 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הסוף ידוע. שר המשפטים סירב להתגמש, משום שבעיניו כינוס הוועדה לבחירת שופטים מסוכן הרבה יותר מירידה בכשירות של חיל האוויר.

סיכום ביינים: חזית לוין-בן גביר ניצחה קרב. נותר לקוות שמדינת ישראל לא תפסיד מלחמה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 818 מילים ו-2 תגובות
סגירה