שנאת חינם מן התורה

אלוהים, פרט מתוך "בריאת העולם" של מיכלאנג'לו בקפלה הסיסטינית (צילום:DIRECTMEDIA, ויקיפדיה)
אלוהים, פרט מתוך "בריאת העולם" של מיכלאנג'לו בקפלה הסיסטינית (צילום:DIRECTMEDIA, ויקיפדיה)

בשבוע שעבר חל תשעה באב. לא אחת אנו מעלים על דל שפתנו, סביב היום הזה, את האמרה התלמודית השחוקה לפיה "בית המקדש השני חרב מפני שהייתה בו שנאת חינם". היא משמשת אותנו כזכר לעוצמתה של שנאת החינם ולפוטנציאל הגלום בה בהבאה עד כדי חורבן עצמי. יחד עם זאת, מן הראוי שנדבר גלויות ונודה כי כבר בין מִצווֹת התורה עצמה חבויה שנאת חינם, או אם תרצו "תועבת חינם".

כאשר המושג "תועבה" נזכר בתורה, הוא למעשה מלבה שנאה בקרב חסידי האל המקראי כלפי כל מי שעושה את אותן תועבות. שנאה זו אינה נובעת משום רציונל כזה או אחר, אלא רק מפני שכך נצטוו ותו לא.

כאשר המושג "תועבה" נזכר בתורה, הוא למעשה מלבה שנאה בקרב חסידי האל המקראי כלפי כל מי שעושה את אותן תועבות. שנאה זו אינה נובעת משום רציונל כזה או אחר, אלא רק מפני שכך נצטוו ותו לא

הבה ניקח איסורי אכילת תועבות כדוגמה, שכן יהודים מאמינים נוטים לסלוד מאכילת חזיר או שרצים. האם אותם יהודים אכן נמנעים מאכילתם משום שמתעוררת תחושת גועל אובייקטיבית מעצם אכילתם של אלו? כנראה שלא, היות שמיליארדי בני אדם אחרים ניזונים מאלו על בסיס יומיומי באין גועל. אם כן, כל סלידתם של אותם מאמינים נובעת אך ורק מתוך מוסר דאונטולוגי הנובע מן הכתוב המקודש בעיניהם – שעליהם להירתע מכך משום שהאל לו הם סוגדים כינה פעולה זו כתועבה: "לֹא תֹאכַל כׇּל תּוֹעֵבָה" (דברים יד, ג).

למעשה, אם תחשבו על זה, חלק ממצוותיו של האל המקראי כלל לא אינסטינקטיביות, אלא שיש להתעלות על האינסטינקט האנושי כדי לממשן, שכן אין כאמור שום גועל אובייקטיבי באכילת חזיר לצורך העניין.

אפילו בספרא, מדרש הלכתי לספר ויקרא, מצוטט התנא רבי אלעזר בן עזריה אומר: "אֵי אֶפְשִׁי [=אין רצוני] לֹאכַל בְּשַׂר חֲזִיר… אֲבָל [אם] אֶפְשִׁי [כן יהיה ברצוני] – וּמָה אֶעֱשֶׂה? וְאַבָּא שֶׁבַּשָּׁמַיִם גָּזַר עָלַי כָּךְ, שֶׁנֶּאֱמַר "וָאַבְדִּל אֶתְכֶם מִן הָעַמִּים לִהְיוֹת לִי"" (כ, כו), כלומר אם הוא ירצה לאכול חזיר (מה שתיאורטית "עלול" לקרות) הוא יימנע מכך לאור האיסור האלוהי על כך.

לפיכך כאשר אדם מאמין חש גועל מחֲזיר, דומה שהגיע, למעשה, לאותו שלב שגופו כבר פיתח מעין סיבתיות ממשית לשנוא חזיר, כלומר לחוש דחייה כלפי הדבר. שוב, לא בגלל שיש בו בחזיר משהו "מגעיל" כשלעצמו, אלא רק כי אותו אדם פיתח לכך סלידה מתוך קבלת עול מלכות שמיים.

חלק ממצוותיו של האל המקראי כלל לא אינסטינקטיביות, אלא שיש להתעלות על האינסטינקט האנושי כדי לממשן, שכן אין כאמור שום גועל אובייקטיבי באכילת חזיר, אלא סלידה מתוך קבלת עול מלכות שמיים

במדינת ישראל אפילו חילונים גמורים, ועבדכם הנאמן נמנה עימם, מעידים על עצמם כנרתעים מאכילת חזיר, אף שאינם מקבלים את תכתיבי התורה. לא פעם הם מתרצים סלידה זו במעין רתיעה פסיכולוגית בהשראת נוהג תרבותי דומיננטי בחברה, שדוחק בהם להימנע מאכילת חזיר מתוך סולידריות כלשהי. עם הזמן גם הם עשויים לפתח כלפי בשר החזיר תחושת גועל על לא עוול בכפו.

למעט איסור אכילת תועבות, רשימת התועבות שהאל המקראי מְצַווה את בני ישראל לשנוא, כוללת בין היתר: איסור משכב זכר (ויקרא יח, כב; כ, יג), איסור לבישת בגדי המין השני (דברים כב, ה), איסורי עריות (ויקרא יח), איסור מחזיר גרושתו (דברים כד, א–ד) ואיסורי עבודה זרה. מחוץ לחומש, גם בין דברי הנביא זכריה ניתן למצוא כמה משנאותיו של האל המקראי, שכוללות אי־דיבור אמת בין איש לרעהו, כמו גם רצון של אדם שיקרה דבר רע לרעהו (זכריה ח, טז–יז).

לא ממקומי לשפוט את רחשי ליבם של יהודים מאמינים, אך בראייתי אין הבדל של ממש בין תועבותיו שלו האל המקראי, שמחלחלות לחסידיו, לבין שנאת חינם. אף אחד הרי לא תבע מאותם מאמינים להשתתף לצורך העניין במצעד הגאווה או לאכול במסעדות לא כשרות, אך עצם סלידתם מפעולות אלו – יש בהן מן התיעוב לשווא.

אם במקרא האל מנמק את תיעובו כלפי פעולות מסוימות לצורך הרחקת בני ישראל מ"מַעֲשֵׂה אֶרֶץ מִצְרַיִם" או מ"מַעֲשֵׂה אֶרֶץ כְּנַעַן" כדי שיימנעו מעשותם ושמא ילכו בחוקותיהם, ניחא. אבל בימינו אנו, מה בדיוק הרציונל העומד בפני איסור אכילת חזיר? אם הרציונל נותר על כנו לשם היבדלות מהעמים השכנים, מוטב שדווקא נשוב לאכול חזיר, הלוא מיליארד המוסלמים סביבנו נוהגים בדיוק כך, והרי עלינו להיבדל מהם לכאורה.

אין הבדל ממשי בין תועבות האל המקראי, שמחלחלות לחסידיו, לבין שנאת חינם. איש לא תבע מהמאמינים להשתתף במצעד הגאווה או לאכול במסעדות לא כשרות, אך עצם סלידתם מכך הוא תיעוב לשווא

על כל פנים, רצוי שכאשר יהודים מאמינים חשים סלידה עמוקה כלפי פעולות זולתם החילוני או הלהט"בי, יעצרו לרגע לתהות בתוככי נפשם מדוע הם חשים כך מלכתחילה – האם מפני שהם באמת נגעלים מאופי הפעולה, או שמא רק חונכו וצֻוּוּ לכך, ובכך, ניכסו לעצמם תחושת גועל בעל כורחם. אם תשובתם תהיה הראשונה אכבד זאת, אולם אם תשובתם תהיה השנייה – יידעו הם כי שנאת חינם שוכנת בם. שנאת חינם שאלוהיהם ציוָוה לה אותם.

איש עט, משורר (הוציא ספר שירים בהוצאה עצמית לא מסחרית ב־2017), חובב לשון עברית וסטודנט לרפואה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
לפני שנים גילו באי באלי חזיר שעונה על דיני הכשרות, חזיר ברבירוסה, גם שלחו משלחות רבנים לבדוק אבל אלו התרכזו בעיקר בבדיקת הצצי של בנות בבאלי. אבל עכשיו גילו חזירים כשרים גם בארץ !! בעיקר... המשך קריאה

לפני שנים גילו באי באלי חזיר שעונה על דיני הכשרות, חזיר ברבירוסה, גם שלחו משלחות רבנים לבדוק אבל אלו התרכזו בעיקר בבדיקת הצצי של בנות בבאלי. אבל עכשיו גילו חזירים כשרים גם בארץ !! בעיקר בבני ברק ובבית שמש ואפילו בכנסת !

עוד 733 מילים ו-1 תגובות
סגירה