אילוסטרציה: ניסוי גרעיני בנבדה, ארה"ב, 22 באפריל 1952 (צילום: AP Photo)
AP Photo
אילוסטרציה: ניסוי גרעיני בנבדה, ארה"ב, 22 באפריל 1952

"כל כור למטרות אנרגיה עשוי לעבור הסבה ולהפוך למתקן לייצור נשק"

ד"ר אלי לויטה, לשעבר המשנה (למדיניות) למנכ"ל הוועדה לאנרגיה אטומית, מזהיר בריאיון לזמן ישראל כי אם ארה"ב וישראל יסכימו לדרישת ערב הסעודית לבניית כור גרעיני, עלול להיווצר תקדים בינלאומי: "פתיחת תיבת פנדורה מצד האמריקאים" ● הדרישה הסעודית להעשרת אורניום עלולה, למעשה, להזניק מרוץ חימוש גרעיני במזה"ת: "זה כבר לא ישנה כמה ערבויות נקבל מסבא"א"

תכיפות הפגישות הדיפלומטיות בין וושינגטון, ירושלים וריאד מבהירות לציבור הישראלי כי משהו מתבשל בין שלוש המדינות.

אחרי הנסיעות של מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ושליח המועצה לביטחון לאומי למזרח התיכון ברט מקגורק, פורסם אתמול (שני) ב"וואלה!" שגם ראש המוסד דדי ברנע ביקר לאחרונה בבית הלבן וב־CIA בנוגע להסכם המשולש שהאמריקאים מנסים לרקום.

ערב הסעודית הציבה שלושה תנאים בסיסיים עבור הסכם הנורמליזציה עם ישראל: גישה לרכישת נשק אמריקאי כמו מערכת טילי ה־THAAD, כינון ברית הגנה עם ארה"ב והסכמה אמריקאית לפיתוח גרעין למטרות אנרגיה.

בכל  אחת מהדרישות לעיל טמונה בעייתיות עבור מדינת ישראל. הנושא של פיתוח נשק אנרגיה המבוסס על גרעין הוא אולי המטריד ביותר. ערב הסעודית היא מדינה דיקטטורית וכל פיתוח של גרעין למטרות אנרגיה עלול להוביל לפיתוח מקביל או עתידי של נשק גרעיני. ברגע שמדינה מסוימת מחזיקה בידע, ביכולות ובמתקנים – הדרך לנשק גרעיני מהירה.

ראש המל"ל צחי הנגבי במשרד ראש הממשלה בירושלים, 15 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש המל"ל צחי הנגבי במשרד ראש הממשלה בירושלים, 15 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

צחי הנגבי: "לא נדרש אישור שלנו, זה הסכם בין ארה"ב לסעודיה. עשרות מדינות מקיימות פרויקטים של כורים גרעיניים אזרחיים. זה לא דבר שמסכן אותם או את שכניהם"

יתרה מכך, ישראל טוענת במשך שנים שאסור לאיראן לפתח תוכנית לאנרגיה גרעינית משום שהיא מסתירה בכך את תוכנית הגרעין הצבאית שלה. מעבר לאיומים שאיראן מפנה כלפי ישראל, החשש הוא מאחזקת נשק גרעיני בידי גורמים המפעילים טרור נגד ישראל.

ערב הסעודית לא נחשדת כיום בהפניית איומים כאלה, אך אופי המשטר ידוע. הסיכונים מפיתוח תוכנית גרעין על־ידי מדינה שאינה דמוקרטית ברורים. אתמול, בראיון לכאן רשת ב, נשאל ראש המועצה לביטחון לאומי צחי הנגבי על המדיניות הישראלית בנוגע לפיתוח תוכנית גרעין סעודית.

לדברי הנגבי, ישראל לא מתנגדת. "לא נדרש אישור שלנו, זה הסכם בין ארה"ב לסעודיה. עשרות מדינות מקיימות פרויקטים של כורים גרעיניים אזרחיים. זה לא דבר שמסכן אותם או את שכניהם.

"בשכונה שלנו למצרים יש כור כזה ולאמירויות יש כור כזה. ארה"ב היא המובילה בעולם למניעת תפוצת נשק גרעיני, כך שלחשוב שהיא זו שתאפשר למדינה כלשהי, לא רק לסעודיה, להיעזר בהסכם כדי לקדם תפוצת נשק גרעיני – זה דבר מופרך", הוסיף הנגבי.

.שר האנרגיה ישראל כ"ץ בכנסת, 4 ביולי 2023
שר האנרגיה ישראל כ"ץ בכנסת, 4 ביולי 2023 (צילום: יונתן זידנל, פלאש90)

ישראל כ"ץ: "מטבע הדברים, ישראל לא מעודדת דברים מהסוג הזה [העשרת אורניום]. אני לא חושב שישראל אמורה להסכים לדבר כזה, אבל יש מגעים"

לדבריו, ישראל עדיין לא קיבלה את נוסח הסיכומים. "כאשר יציגו את הסיכומים לפנינו, יש אצלנו הנהגה מדינית וצבאית שיודעת לעמוד על משמר האינטרסים שלנו", אמר.

אולם, לפני כמה שבועות נשאל שר האנרגיה ישראל כ"ץ על היבט נוסף של ההסכם – היחס הישראלי לנושא העשרת אורניום. התשובה של כ"ץ הייתה מסויגת. בראיון ל־ynet אמר: "מטבע הדברים, ישראל לא מעודדת דברים מהסוג הזה (העשרת אורניום, ט"ש). אני לא חושב שישראל אמורה להסכים לדבר כזה, אבל יש מגעים".

כ"ץ ציין כי הנורמליזציה עם ערב הסעודית היא דבר חשוב. "אני מקווה שיהיה גם הסכם שלום". ערב הסעודית לא מבקשת רק להקים כורים גרעיניים למטרות אנרגיה בשטחה, אלא, כאמור, מעוניינת לחצוב אורניום, להעשיר אורניום ולמכור אורניום מועשר – וכאן נמצא שורש הבעיה, הן מבחינת ארה"ב והן עבור ישראל (אם כי אין הודעה רשמית על כך).

ד"ר אלי לויטה – עמית מחקר בכיר בקרן קרנגי ולשעבר המשנה (למדיניות) למנכ"ל הוועדה לאנרגיה אטומית – אומר בריאיון לזמן ישראל כי עם כורים למטרות אנרגיה אין בעיה – ובלבד שהם יטופלו ויתוחזקו כמו שצריך.

ד"ר אלי לויטה מתארח באוניברסיטת רייכמן בהרצליה (צילום: יוטיוב)
ד"ר אלי לויטה מתארח באוניברסיטת רייכמן בהרצליה (צילום: יוטיוב)

עשויה להיות בעיה בכורים עצמם?
"לכור גרעיני יש פוטנציאל נזק גדול. אם מתרחשת שם תקלה ביטחונית או תפעולית, עשוי להיווצר נזק סביבתי עצום. היו מספיק מקרים בהיסטוריה שהעידו על כך כמו פוקושימה (יפן, 2011) או צ'רנוביל (אוקראינה, 1986).

"אם ערב הסעודית תבנה כור, הם יכולים למקמו רק ליד ים סוף, כי כור זקוק למים לקירור – ואם יתרחש שם אסון או מתקפת טרור, הסיפור יהיה לא פשוט, גם עבורנו, שנמצאים במרחק לא גדול משם".

"אם ערב הסעודית תבנה כור, הם יכולים למקמו רק ליד ים סוף, כי כור זקוק למים לקירור – ואם יתרחש שם אסון או מתקפת טרור, הסיפור יהיה לא פשוט, גם עבורנו"

מעבר לאסונות הכרוכים בכור למטרות אנרגיה, יש את החשש ליישום צבאי.
"בהחלט. כל כור למטרות אנרגיה עשוי לעבור הסבה ולהפוך למתקן לייצור פלוטוניום לנשק. כמובן שמשטר ההפעלה והשימוש בכור כבר לא יהיה אופייני לכור למטרות אנרגיה, אך היה והסעודים יחליטו שהם רוצים לייצר פלוטוניום לנשק – זה במסגרת הפוטנציאל שלהם".

ומה הסעודים רוצים?
"הבעיה הגדולה ביותר היא שהם לא מסתפקים בכורים למטרות אנרגיה והם מעוניינים בפרויקט העשרת אורניום. זה החלק הבעייתי והרגיש ביותר בעסקה שאולי נרקמת בימים אלה.

הכור הגרעיני בבושהאר, איראן, ב-2010 (צילום: AP Photo/Mehr News Agency, Majid Asgaripour)
הכור הגרעיני בבושהאר, איראן, 2010 (צילום: AP Photo/Mehr News Agency, Majid Asgaripour)

"יש פה שתי בעיות מרכזיות. הראשונה, הפיכתה של ערב הסעודית למקבילה לאיראן מבחינת פיתוח תוכנית גרעין. השנייה, פתיחת תיבת פנדורה מצד האמריקאים"

"הסיבה היא כמובן שטכנולוגיית העשרת אורניום מובילה לאגירת חומר בקיע ולנשק גרעיני – ובמידה שזו תהיה תוצאת העסקה עם האמריקאים, אז זה כבר לא ישנה כמה ערבויות נקבל מסבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית)".

"יש פה שתי בעיות מרכזיות. הראשונה, הפיכתה של ערב הסעודית למקבילה לאיראן מבחינת פיתוח תוכנית גרעין. השנייה, פתיחת תיבת פנדורה מצד האמריקאים.

"ההתחייבות בנוגע להעשרה היא מול ארה"ב, למשל איחוד האמירויות, שהתחייבה לא לבצע העשרה של אורניום או הפרדה של פלוטוניום. בעגה המקצועית זה נקרא סטנדרט הזהב. אם יאפשרו לערב הסעודית זה יהיה לא רק מאתגר מאוד בהקשר הסעודי אלא תקדים בעייתי בינלאומי".

מה הסעודים רוצים להשיג באמצעות ההעשרה?
"יורש העצר מוחמד בן סלמאן רוצה לבסס את מעמדו כמנהיג מוביל, אפילו מעל למעמדם של מנהיגי האמירויות. נוסף על כך הוא רוצה לבנות את מעמדו מעל לאיראנים. אם הם יקבל אישור לפתח תוכנית גרעין וגם להעשיר אורניום הוא מאמין שימחקו לו פשעי העבר – רצח ג'מאל חאשוקג'י והיחסים המעורערים עם האמריקאים בגלל מחירי הנפט.

צנטריפוגות בכור ההעשרה הגרעיני בנתנז, איראן, נומבמבר 2019 (צילום: Atomic Energy Organization of Iran via AP)
צנטריפוגות בכור ההעשרה הגרעיני בנתנז, איראן, נובמבר 2019 (צילום: Atomic Energy Organization of Iran via AP)

"מבחינת מרבצי האורניום, הוא רוצה לנצל את המאגרים מבחינה מסחרית, כיוון שיש משמעות כלכלית גדולה בהרבה למכירת אורניום מועשר, לעומת מכירת חומרים גולמיים. הדבר הכי חשוב זה שהעשרת האורניום תאפשר לסעודים להיות פחות תלויים באספקת דלק לכורים".

מבחינת האמריקאים, הם מעוניינים בתמיכה ישראלית במהלך? 
"מצד אחד, הנשיא ביידן מעוניין בעסקה מול הסעודים כדי להפעיל לחץ על ישראל בנושא הפלסטיני ולהראות הישג. אך הדבר החשוב יותר עבור מדיניות החוץ שלו זה ניתוק הקשר בין סין ובין ערב הסעודית. כלומר, לתקוע את הסינים.

"היבט נוסף הוא הצורך של ארה"ב לקבל מישראל הסכמה למהלך, כיוון שתמיכה ישראלית תרכך את ההתנגדות בקונגרס – והרי עשויה להיות התנגדות, גם מהצד הדמוקרטי – שם יש סנטורים המעוניינים לשמור על היתרון האיכותי של ישראל (כגון הסנטור הדמוקרט בוב מננדז, ט"ש) – וגם מהצד הרפובליקאי.

"לכן, אם הסעודים ייתקעו ויאמרו כי ללא אישור להעשרת אורניום לא תהיה עסקה – ארה"ב תרצה את ישראל כמליצת יושר".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בכינוס של מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ בג'דה; משמאלו – יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, 16 ביולי 2022 (צילום: Evan Vucci, AP)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בכינוס של מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ בג'דה; משמאלו – יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, 16 ביולי 2022 (צילום: Evan Vucci, AP)

"ביידן מעוניין בעסקה מול הסעודים כדי להפעיל לחץ על ישראל בנושא הפלסטיני ולהראות הישג. אך הדבר החשוב יותר עבור מדיניות החוץ שלו זה ניתוק הקשר בין סין ובין ערב הסעודית"

ד"ר אלי לויטה (צילום: באדיבות המצולם)
ד"ר אלי לויטה (צילום: באדיבות המצולם)

ידוע לך על נוסחה שתאפשר לערב הסעודית לקבל אישור להעשיר אורניום?
"אני מבין שמדברים על בניית מפעל העשרת אורניום שיהיה בבעלות אמריקאית, אך יוקם על אדמת ערב הסעודית. מחפשים כל מיני פתרונות יצירתיים מהסוג הזה".

במשך שנים ארוכות העולם המערבי, בהובלת ארה"ב, מנסה לצמצם את מרוץ החימוש ומתנגד לכך שמדינות ישיגו אמצעים גרעיניים, מעבר לתוכניות אנרגיה. עם מתן אישור אמריקאי לסעודים להעשיר אורניום, עשוי להיפתח מרוץ חימוש ברחבי המזרח התיכון. והחמור מכל עבור ישראל ושאר מדינות האזור – מדינות דיקטטוריות מצטרפות למעגל פיתוח והעשרת אורניום.

עוד 1,079 מילים
סגירה