התפרקות המשטרה בראי האלימות של השבוע האחרון

שוטרים מפנים באלימות מפגין נגד המהפכה המשפטית בתל אביב, 24 ביולי 2023 (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
Avshalom Sassoni/Flash90
שוטרים מפנים באלימות מפגין נגד המהפכה המשפטית בתל אביב, 24 ביולי 2023

בשבועות האחרונים אנו עדים להחמרה ברמת האלימות המופעלת מצד המשטרה כלפי מפגינים נגד הממשלה. משה רדמן, ממנהיגי המחאה, זומן לאחרונה לחקירה מבלי שנמסרה לו הסיבה. אמיתי בריליאנט, הנער שחטף אגרוף ממפקד יס"מ תל-אביב, מיטלטל גם הוא בין חקירות חסרות פשר, בעוד השוטר שהכה אותו הגיע לחקירת מח"ש בעניינו מלווה בפמליית שוטרים במדים שמפגינים לטובתו ועושים שימוש בציוד משטרתי לשם כך.

מדי יום מתועדים שוטרים מפרים את חובתם החוקית לענוד תגי זיהוי, ומפרים את החוק ביודעין ובזדון. השיא הגיע במוצאי שבת לפני האחרונה (29.7), כשבצעד מיואש פרסמו מפגינים תמונות של שוטרים אלימים במיוחד. בתגובה, הודיעה דוברות המשטרה על פתיחה בחקירה נגד המפרסמים, ללא האישור הדרוש לשם כך מהפרקליטות. משבר האמון החמור הזה מסמל יותר מכל את הצלחתו של איתמר בן-גביר לשסות שוטרים ואזרחים אלה באלה, כדי לגרוף מכך הון פוליטי אישי ובזוי.

מדי יום מתועדים שוטרים מפרים את חובתם החוקית לענוד תגי זיהוי, ומפרים את החוק ביודעין. כשבצעד מיואש פרסמו מפגינים תמונות שוטרים אלימים, הודיעה דוברות המשטרה על פתיחה בחקירה נגד המפרסמים

שאיפתו ההרסנית של השר איתמר בן-גביר להשמיד כל זכר ליחסי אמון בין המפגינים לשוטרים הפכה למדיניות מוצהרת וגלויה מיד עם הקמת הממשלה. הממשלה חוקקה את תיקון 37 לפקודת המשטרה, שהעביר לשר סמכויות שעד כה היו בתחום סמכותו של המפכ"ל. בהן התוויה של מדיניות המשטרה והנחיית עקרונות כלליים בתחום החקירות. זאת בנוסף להסמכת המפכ"ל למנוע פרסום פקודות. כך עשה בן-גביר הכול כדי לצייר את המשטרה  בעיני המפגינים כזרוע פוליטית, והכתים לעד את המוניטין שלה עוד לפני תחילת ההפגנות.

מיד לאחר מכן, ועם התגברות המחאות נגד הממשלה, הופיע בן-גביר בחפ"ק המשטרה הסמוך להפגנות, ביטא בגלוי את ציפיותיו מן השוטרים לנהוג באלימות כלפי המפגינים נגדו במנותק מן הנסיבות בשטח, ותקע טריז נוסף בין האזרחים לבין המשטרה. משטרה שברובה מורכבת משוטרים מקצועיים ושחוקים, אשר נחטפו על-ידי ממשלה, המנצלת אותה לצרכיה הפוליטיים.

במציאות זו מתברר היקף האסון שממיט השר בן-גביר על המשטרה, הציבור והמדינה, כמי שמייצר במכוון מציאות בה מפגינים לעד יחשדו שהשוטרים פועלים לא מתוך שיקול דעת שנסמך על ניתוח עובדתי ונסיבתי של המציאות (ובתוך כך גם הפעלה מוטעית שלו) אלא מתוך רצון להשתיק כל מחאה נגד השלטון ומוכנות להפעיל אלימות לשם כך.

בתוך פחות משנה קעקע השר את תדמיתה של משטרת ישראל לאחר 75 שנות פעילות מקצועית, גם אם לא בלי ליקויים קשים והפעלת כוח לא מידתית כלפי ערבים, אתיופים וקבוצות אחרות. מעתה, ישאל כל אזרח שיצא להפגין נגד הממשלה אם השוטר שעומד מולו משרת את הממלכה או את המלך.

עם התגברות המחאות הופיע בן-גביר בחפ"ק המשטרה הסמוך להפגנות, ביטא בגלוי את ציפיותיו מן השוטרים לנהוג באלימות כלפי המפגינים נגדו במנותק מן הנסיבות בשטח, ותקע טריז נוסף בין האזרחים למשטרה

במציאות חסרת תקדים זו ובניסיון להציל את משטרת ישראל מהממונה עליה, פנו עשרות מפכ"לים וניצבי משטרה לשעבר לראש הממשלה נתניהו, בטענה כי "בן-גביר בתפקיד השר לביטחון לאומי מהווה סכנה מוחשית ומיידית לביטחון המדינה".

הם רואים טוב מכולם את המחיר הכבד שגובה השר מהשוטרים. גם הניצב הפורש עמי אשד ראה זאת ולכן בנאום פרישתו דיבר על "ניפוץ האמנה שבין המשטרה לאזרחי המדינה".

הן אשד, הן בכירי המשטרה בעבר והן בג"ץ שהוציא צו על תנאי נגד תיקון 37 לפקודת המשטרה – מבינים את מדיניותו של השר וצופים נדהמים בפעולותיו ההרסניות.

כדי להוסיף חטא על פשע הגיב השר לפסיקת בג"ץ כי מדובר ב"הפיכה" וכי יש לתקן את "פקודת המשטרה תיקון נוסף, שבו יהיה ברור שהשר לביטחון לאומי לא רק יתווה מדיניות למשטרה, אלא גם יוודא שהמדיניות שלו מתקיימת בצורה מעשית בשטח".

במציאות חסרת תקדים זו ובניסיון להציל את משטרת ישראל מהממונה עליה, פנו עשרות מפכ"לים וניצבי משטרה לשעבר לנתניהו, בטענה כי "בן-גביר בתפקיד השר לביטחון לאומי מהווה סכנה מוחשית ומיידית לביטחון"

תגובה זו של השר הייתה צפויה ויש לצפות שהוא רק ירוויח מכל העמקה נוספת של המשבר. לכן, מחודש לחודש מובן שאנו מתקדמים לקראת הכרעה: או שבן-גביר יכריע את השוטרים ומשטרת ישראל תחדל סופית מלשרת את אזרחיה, או שהמחאה תכריע את השר ותציל את משטרת ישראל מידיו.

עו"ד נמרוד גורנשטיין הוא עמית מחקר במכון זולת. חבר ועד מנהל באגודה למען הלהט"ב, מייסד היחידה ללהט"ב במשרד לשוויון חברתי, עורך דין ופעיל חברתי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 609 מילים
סגירה