פעילים יהודים מתעמתים עם שוטרים בהפגנה נגד נוצרים ליד מרכז דוידסון בעיר העתיקה בירושלים, 28 במאי 2023 (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)
Arie Leib Abrams/Flash90
פעילים יהודים מתעמתים עם שוטרים בהפגנה נגד נוצרים ליד מרכז דוידסון בעיר העתיקה בירושלים, 28 במאי 2023

יותר מ־30 התנכלויות כלפי נוצרים בחודש האחרון, בעיקר בירושלים

אחות בקופת חולים סירבה לבצע בדיקת דם לנזירה; עוברי אורח צרחו על מדריך תיירים שעמד ליד מזוזה; אבנים וחפצים הושלכו על מנזר פולני – ההתנכלויות כלפי הנוצרים גוברות, בעיקר בירושלים ● מתנדבים פתחו קו חם לדיווחים, אך כמעט שאין מעצרים ● חבר בשגרירות הנוצרית: "התוקפים חושבים שבממשלה יגנו עליהם" ● מדריך תיירים: "לא יעשו לתוקפים כלום. זו בושה גדולה"

ביום ראשון האחרון של מאי התכנסה קבוצה של נוצרים אוונגליסטים לתפילה במרכז דוידסון בירושלים. לאירוע הגיעו במיוחד כמרים מחו"ל וכן חברי הקהילה מישראל, שביקשו לציין את סיום חג הפסחא, בתקופה המקבילה לחג השבועות בלוח השנה היהודי.

בכניסה למקום עמדה קבוצת מפגינים שצעקו וירקו על כל מי שביקש להיכנס בליווי קריאות כמו "לכו מכאן" ו"תחזרו לכנסיות שלכם". הם בעטו, היכו והפילו לרצפה אישה אחת, אזרחית ישראלית. "המשטרה אמרה לבעלה שעליו להגיש תלונה והוא תהה אם בכלל יש בזה טעם או שמוטב להפנות את הלחי השנייה", אומר אחד העדים למקרה, דיוויד פרסונס.

לדבריו, היו שם כמה שוטרים אבל לא מספיק כדי למנוע את היריקות, הצעקות והדחיפות. כחודש לאחר מכן נערכה בירושלים הופעה מוזיקלית של הברית המשיחית בישראל. בנו של פרסונס היה שם במקהלה וכן אשתו וחברי הקהילה הנוצרית.

צוות המתנדבים של השגרירות הנוצרית היבנלאומית ירושלים
צוות המתנדבים של השגרירות הנוצרית הבינלאומית בירושלים (צילום: אינסטגרם)

"כדי להיכנס היית צריך לעבור דרך המפגינים שהצטופפו בכניסה – דחפו, צרחו, ירקו בפנים והרעישו בצפצפות. חוויה מאוד לא נעימה ומאיימת. מטורף"

"התוקפים חושבים שיקבלו גיבוי"

"הייתה שם אותה בעיה: כדי להיכנס היית צריך לעבור דרך המפגינים שהצטופפו בכניסה – דחפו, צרחו, ירקו בפנים והרעישו בצפצפות. חוויה מאוד לא נעימה ומאיימת. מטורף.

"היו רק ארבעה–חמישה שוטרים, הם לא ממש ציפו להרבה מפגינים ובסופו של דבר הגיעו לשם כ־40 שוטרים, שביניהם למפגינים פרץ עימות פיזי", הוסיף פרסונס, אמריקאי במקור, שחי בישראל מזה 26 שנים.

פרסונס מכהן כסגן נשיא השגרירות הנוצרית הבינלאומית בירושלים. בתחילת השיחה הוא פותח בהבהרה ארוכה בדבר התמיכה הבלתי מסויגת של הקהילה הזו בישראל.

"אנחנו ציונים פרו־ישראלים ויודעים שישראל לא זקוקה לנו כמבקרים, אנחנו רוצים לעמוד לצד המדינה ולסייע לה להתמודד עם בעיותיה ולא אוהבים לבקר את מעשיה", אמר. אלא שאז הגיע ה"אבל" והוא החל לתאר את הפחד שלו מההתנכלויות לנוצרים בירושלים.

נוצרים אוונגליסטים בירושלים. 22 בספטמבר 2013 (צילום: Flash 90)
נוצרים אוונגליסטים בירושלים. 22 בספטמבר 2013 (צילום: פלאש90)

"תקיפות נוצרים החלו לפני כעשרה חודשים, בחפיפה לממשלה הנוכחית. מבלי להאשים אותם, יש החושבים שיהיו אנשי ממשל שיגנו עליהם ויתנו רוח גבית למעשים כאלה"

"יש לנו חששות גוברים נוכח התופעה של התקפות על נוצרים מסורתיים ועל חלק מהכנסיות והאתרים ההיסטוריים של הנוצרים בתוך וסביב ירושלים. התופעה החלה לפני קרוב לעשרה חודשים, בחפיפה להתחלת הממשלה הנוכחית. מבלי להאשים אותה בכך, אבל יש אנשים שחושבים שיהיו אנשי ממשל שיגנו עליהם ויתנו רוח גבית למעשים כאלה".

תוקפים את התומכים הנלהבים

כמה אירוני, ההתקפות שתוארו כאן כוונו דווקא כלפי קהילת הנוצרים האוונגליסטים, שכפי שאמר הדובר הינם ציונים ותומכים נלהבים של ישראל, עם נטייה לימין.

פרסונס מציין כי לשתי ההתקפות שהזכיר הגיעו אריה קינג, סגן ראש עיריית ירושלים, ולפחות באחת מהם נכח הכהניסט בנצי גופשטיין, לצד אנשי להב"ה ו"לב לאחים" – ארגון אנטי מיסיונרי שהתפלג מ"יד לאחים".

"יש הבחנה בין האנשים שמנטרים פעילות מיסיונרית ובין רוב המשתתפים המגיעים להפגנות בפועל, עושים את הרעש ומאיימים. ארגונים שונים התריעו מפני הפעילות המיסיונרית – אבל זה היה שטויות.

"כל האירועים היו באנגלית, שום דבר בעברית ובטח שלא משהו שמיועד ליהודים, ובכל זאת כדי להגיע היית צריך לעבור דרך כמאה מהם. נשיא הקהילה שלנו, יורגן בולר, שחי כאן כשלושה עשורים, אמר שהוא מעולם לא ראה כל כך הרבה כעס ושנאה בכל שנותיו בישראל".

תיעוד: נער יורק ומקלל נוצרים ברחוב הפטריארך הארמני בעיר העתיקה

"אמרו שזו פעילות מיסיונרית אבל האירועים היו באנגלית ולא יועדו ליהודים ועדיין הגיעו מפגינים. נשיא הקהילה שלנו אמר שהוא מעולם לא ראה כל כך הרבה שנאה בישראל"

פרסונס בקשר עם פלר חסן־נחום, מחזיקת תיק החוץ בעיריית ירושלים וכן עם המשטרה שביקשה התראה מראש על האירועים הבאים כדי להיערך בהתאם, כמו למשל בחג הסוכות הנוצרי בסוף ספטמבר. הוא שב ומדגיש את ההזדהות עם ישראל אך מצפה להגנה לנוכח ההתפתחות המדאיגה.

"יש הרבה בורות והארגונים שהזכרתי מתייגים כל אחד כמיסיונר אבל הם רק מתריעים ובעקבותיהם מגיעים אנשים אחרים שהופכים ליותר ויותר נועזים. בגלל שמדובר בלהב"ה, שיש להם היסטוריה של אלימות, אנחנו מודאגים. אנחנו תומכים אותנטיים ואחראים של ישראל ויש לנו הרבה אהבה ודאגה ליהודים ולמדינה היהודית. אנחנו חברים ורוצים לקבל יחס בהתאם".

"ללהב"ה יש היסטוריה של אלימות ואנחנו מודאגים. אנו תומכים אותנטיים של ישראל עם הרבה אהבה ודאגה ליהודים ולמדינה היהודית. אנחנו חברים ורוצים יחס בהתאם"

התקפות על נוצרים הם תופעה גוברת בשנה האחרונה. בחודש וחצי האחרון דווחו 30 מקרים כאלה ולפי הערכות יש עוד עשרות שלא ידוע עליהם. בתחילת הקיץ נוסד ארגון בשם "המרכז לנתוני חופש דתי", שהחל להפעיל קו חם של מתנדבים במטרה למנוע מצב שבהיעדר תיעוד, המדינה או אנשי ציבור יוכלו להתעלם מהתופעה או לטעון שהיא שולית.

להלן מדגם מהמקרים שתועדו בחודש החולף ונאספו בדוח שכתבה יסכה הרני, חוקרת נצרות בישראל ומייסדת הקו החם לתיעוד תקיפות נגד נוצרים:

יסכה הרני ליד בוץ וגרפיטי בדלת המנזר הפולני בירושלים. יולי 2013 (צילום: באדיבות המצולמת)
יסכה הרני ליד בוץ וגרפיטי על דלת המנזר הפולני בירושלים. יולי 2013 (צילום: באדיבות המצולמת)

אחות בקופת חולים בירושלים סירבה לבצע בדיקת דם לנזירה שהגיעה לשם ונאלצה להמתין עד שאחות אחרת תגיע לבצע את הבדיקה. נזירה אחרת סורבה כניסה לאגף הנשים בקבר דוד המלך.

סמלי הצלב והכנסייה נמחקו מהדרך הרשמית שמובילה לכנסייה בהר האושר בכפר נחום. מדריך שהוביל סיור לתיירים מסין ספג צעקות "אל תיגע, אל תיגע, אתם גויים!" בזמן שעמד ליד מזוזה בשער יפו.

נזירות במנזר הפולני בירושלים הבחינו באשפה שהושלכה לתוך גינת המתחם. יום לאחר מכן נזרקו לשם אבנים גדולות וניפצו את הקיר של מבנה התפילה, לאחר כמה ימים הושלכו למקום גם תפוחים רקובים.

ילדים ירקו על אדם שביקש להיכנס למקום ונמלטו לבית הספר הסמוך של קהילת ברסלב. כמו כן תועדו במצלמות המנזר שלושה מקרים של גברים שהגיעו בלילה ופעמיים הצליחו להיכנס ולנפץ אגרטלים שהיו שם.

ילדים מקהילת ברסלב ירקו על אדם שביקש להיכנס למנזר הפולני בירושלים. גברים הגיעו לשם שלוש פעמים בלילה ופעמיים הצליחו להיכנס לגינה ולנפץ אגרטלים שהיו שם

מפה של תקיפות נוצרים בירושלים. יולי 2023 (צילום: צילום מסך מתוך Religious Freedom Data Center)
מפה של תקיפות נוצרים בירושלים. יולי 2023 (צילום: צילום מסך מתוך Religious Freedom Data Center)

נזיר קופטי ספג יריקות משלושה אנשים באזור שער יפו ולאחר הגשת תלונה התוקפים נתפסו. לכנסיית סטלה מאריס בחיפה הגיעו עשרות חברי קהילת הרב ברלנד, בעיקר קטינים, והתעמתו עם המקומיים. המשטרה הגיעה ואילצה אותם לחזור לאוטובוסים שהביאו אותם לשם.

צעיר יהודי ניגש לאשת כמורה בעת בסיור הדרכה בהר ציון, קילל והשתיק אותה וצעק עליה שאסור לה להימצא במקום ולא לדבר שם. הוא התקרב לקבוצה המודרכת והחל לאיים עד שהם נאלצו לעזוב. היו שני מקרים של יריקות לעבר המנזר הארמני בעיר העתיקה וקבוצה של יהודים דתיים ירקה לעבר צליינים בוויה דולורוזה.

מחברת הדוח שריכז את הנתונים מעוניינת להגביר את מעורבות ראשי הכנסיות בקמפיין נגד התקיפות, כמו למשל בפנייה שנעשתה על־ידי הפטריארך הלטיני שהפציר בחברי הקהילות לשתף פעולה עם הקו החם. מתנדבים יצוותו למוסדות נוצריים בארץ כדי לאסוף מידע על תקיפות  ויגויסו משפטנים כדי לסייע בהגשת התלונות ובמעקב אחר טיפול המשטרה והפרקליטות.

"לא נעשה דבר"

רסיסי אגרטל שנופץ על דלת המנזר הפולני בירושלים. יולי 2023 (צילום: ללא)
רסיסי אגרטל שנופץ על דלת המנזר הפולני בירושלים. יולי 2023

התקיפות כלפי הנוצרים הן חדשות רעות לעיר כמו ירושלים, שרוב ההכנסות מתיירות אליה היא מקבוצות מאורגנות, הרבה מהן של צליינים או מקבוצות המעוניינות לבקר במקומות הקדושים.

"הפגיעות בנוצרים ללא הבחנה גורמות ליותר ויותר נזק חמור בחו"ל כי מתחילות להיות על זה ידיעות", אומר יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת, הגוף המאגד את החברות העוסקות בתחום ומהווה גם ארגון מעסיקים החתום על ההסכם הקיבוצי של מורי הדרך.

בתחילת יוני הוא פנה לראש העיר בנוגע להתנכלויות ולביזוי התיירים בירושלים ודרש "התערבות דחופה טרם יגרם נזק בלתי הפיך ותתקבע תדמיתה של העיר אצל עמיתנו בחו"ל ככזו שיש להימנע מביקורים בה".

פתאל הציע שמפקחים מהעירייה יוצבו במקומות הבעייתיים בירושלים, שגם ככה "אינה קלה לביקור, גם ללא תופעות פסולות – בעיות חנייה, רוכלות אלימה, צפיפות וניקיון, שגם הן תופעות שכיחות בעיר", לשון הפנייה. אלא שהוא עדיין לא מזהה התעוררות מצד העירייה.

יוסי פתאל (צילום: לשכת מארגני תיירות נכנסת)
יוסי פתאל (צילום: לשכת מארגני תיירות נכנסת)

"ראש העירייה הבטיח לעשות מפגש עם אנשי דת ואמר שאין לו סמכויות לעשות עם זה הרבה. נשיא המדינה יתבטא בנושא הזה בכנס שלנו בסוף החודש. מנכ"ל משרד התיירות אמר שהם פנו למשטרה. כולם מבינים ומנענעים את הראש אך בפועל לא נעשה דבר.

"ירושלים חיה מתיירות ולא יכולה לגדוע את הענף שעליו היא יושבת. ישראל אחראית למקומות הקדושים של שלוש הדתות ואי־התייחסות לזה היא הפקרות. אם כל מני פרחחים יתקפו אנשי דת והנושא לא יטופל על־ידי המדינה, זה מחדל שיעיב על תדמית המדינה וייגרמו נזקים כלכליים. לא נניח לזה".

"כולם מנענעים את הראש אך לא נעשה דבר. ירושלים חיה מתיירות ולא יכולה להרשות את זה לעצמה. ישראל אחראית למקומות הקדושים ואי־התייחסות לזה היא הפקרות"

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "ראש העירייה משה ליאון נמצא בקשר שוטף עם ראשי הקהילות הנוצריות בעיר וקשוב לבעיותיהם ולתחושותיהם. ההתנהגות האלימה כלפי הקהילה הנוצרית בירושלים היא פסולה ונמצאת בטיפולה של משטרת ישראל. העיר ירושלים מכילה את שלוש הדתות ויש בה מקום לכולם".

ונדליזם במנזר הפולני

כפי שמתחוור מהנתונים והתיעודים המצורפים כאן, הקשב של עיריית ירושלים לא נושא תוצאות בשטח. מעבר לכך, נראה שראש העיר הנוכחי לא לקח ברצינות את חשיבות הקשר עם הנוצרים

הצוות האחראי לקשר עם הנוצרים בוטל

כפי שמתחוור מהנתונים והתיעודים המצורפים כאן, הקשב של עיריית ירושלים לא נושא תוצאות בשטח. מעבר לכך, נראה שראש העיר הנוכחי לא לקח ברצינות את חשיבות הקשר עם הנוצרים, שהפך לקריטי במיוחד עכשיו עם התגברות התופעה של ההתנכלויות.

בעיריית ירושלים היה צוות שעסק בניהול היחסים הדיפלומטיים עם המוסדות הנוצריים. תחילה היה אחראי על הנושא שגריר בכיר שהוצב בעירייה ממשרד החוץ ולאחר מכן התחום הועבר לטיפול יועץ ראש העיר למזרח ירושלים, ד"ר דוד קורן. אלא שהצוות בוטל עם כניסתו לתפקיד של ראש העירייה הנוכחי.

בחלק מהתקופה, במהלך 2017–2018, מי שהיה אחראי על הקשר עם הנוצרים הוא ד"ר דויד גורביץ', חוקר ירושלים ונצרות. "הייתי במינוי זמני והוא נגמר. ניסו לייצר תקן חדש, אך הדבר לא הסתייע. אחר כך, כשניר ברקת עזב את התפקיד, הטיפול בנושאים הנוצריים ירד מהשולחן ולמעשה סגרו את כל הלשכה של יועץ ראש העירייה", הוא אמר בשיחה שהתקיימה השבוע.

"היינו צוות שלם שעבד עם אוכלוסייה לא יהודית, בעיקר הפלסטינים ואני עסקתי בנוצרים. קיימנו קשר רציף עם הפטריארכים וראשי העדות. היו מפגשים קבועים, לרבות עם דרגים דיפלומטיים זרים. כשליאון נכנס לתפקיד – ביטלו את הצוות. אין תהליך מלווה מול הקהילות הנוצריות ואין איש קשר מומחה לנצרות שמבין את הצרכים שלהם.

"יש יועץ לענייני מזרח ירושלים, שהוא איש שב"כ לשעבר, שהטילו עליו לבדו את האחריות לקשר עם כלל האוכלוסייה הלא־יהודית במזרח ירושלים".

"אין תהליך מלווה מול קהילות נוצריות. יש יועץ לענייני מזרח ירושלים, איש שב"כ לשעבר, שהטילו עליו לבדו את האחריות לקשר עם כלל האוכלוסייה הלא־יהודית במזרח ירושלים"

קו חם לדיווח על תקיפות נוצרים
קו חם לדיווח על תקיפות נוצרים

גורביץ' מזכיר את היריקות כסיפור שמוכר עוד מלפני הקורונה – והסלים בשנה האחרונה עם חילול בתי קברות, כמו בית הקברות הפרוטסטנטי בהר ציון ומקרה שהיה לפני מאי 2021, שבו שני כמרים ארמנים שהלכו בעיר העתיקה ליד תחנת משטרה נתקלו בצעירים דתיים שהכו אותם עד זוב דם.

"זה לא קורה על בסיס יום־יומי אבל את המגמה הזו אי־אפשר לנתק מהמציאות הפוליטית: ברגע שאנשים לא סובלניים יושבים בעמדות מפתח, אז אנשים פחות סובלניים מהם תופסים רוח במפרשים. כשסגן ראש העירייה בעצמו, אריה קינג, מארגן הפגנה נגד הנוצרים עם מסרים של חוסר סובלנות, שהיא בעצמה לטעמי התנכלות, אז מה אפשר לצפות מאחרים?

"יש לתקיפות הד מעבר לאנשי הכנסייה בירושלים כי המקרים מדווחים בתקשורת בכל העולם. הזוי שאצלנו, במדינת היהודים, יש תקיפות על רקע של שנאה דתית ושזה מתרחש במרחק של 50 מטר מתחנת משטרה. התוקפים יודעים שאין ממה לפחד. בשורה התחתונה, הנוצרים הם מיעוט, והמצב מזכיר כיצד אנחנו כיהודים היינו נתונים בארצות אחרות לתקיפות שנאה. זו בושה גדולה".

ד"ר דויד גורביץ' (צילום: בת-אל כרמי)
ד"ר דויד גורביץ' (צילום: בת־אל כרמי)

"הם תוקפים במרחק 50 מטר מתחנת משטרה ויודעים שאין מה לפחד. זה המצב שבו היינו נתונים בארצות אחרות כמיעוט דתי ולאומי וזה קורה פה אצלנו. זו בושה גדולה"

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
משנת אלפיים לא נכנס לעיר ירושלים.עיר מקצינה.פעם למדתי שם בישיבה לימדו אותי שישוע. יש לו תירגום שלא אחזור עליו פה. הבנתי שאני לא מקבל ומוכן לקיצוניות.עזבתי את הלימודים בישיבה בלי התרעה.מ... המשך קריאה

משנת אלפיים לא נכנס לעיר ירושלים.עיר מקצינה.פעם למדתי שם בישיבה לימדו אותי שישוע. יש לו תירגום שלא אחזור עליו פה. הבנתי שאני לא מקבל ומוכן לקיצוניות.עזבתי את הלימודים בישיבה בלי התרעה.מיתבייש בבני עמי.

אני זוכר פעם אחת בזמן שירותי הצבאי שהגיעו למוצב שלנו שני אנשים מבוגרים שהביאו לנו צופרים מטעם הקרן החדשה, חלק מהחיילים שלי (ביינישים) סירבו לצאת לפגוש אותם (מדובר היה בשני אנשים מעל לגי... המשך קריאה

אני זוכר פעם אחת בזמן שירותי הצבאי שהגיעו למוצב שלנו שני אנשים מבוגרים שהביאו לנו צופרים מטעם הקרן החדשה, חלק מהחיילים שלי (ביינישים) סירבו לצאת לפגוש אותם (מדובר היה בשני אנשים מעל לגילאי ה65, שניהם היו יהודים מערד שהתנדבו לקרן החדשה כדי שיוכלו לפגוש ולצ'פר חיילים), כעסתי על החיילים האלו מאוד, ואמרתי להם, אתם לא חייבים להצטלם או אפילו לאכול, אבל לכבד אותם ולהודות אני מכריח אתכם, אחר כך תזרקו את הממתקים לפח מבחינתי אם אתם מפחדים ששמו בפנים סם שימיר אתכם לנצרות.
אפשר לכבד נוצרים ולהישאר יהודי, כנל עם מוסלמים

עוד 1,688 מילים ו-3 תגובות
סגירה