תחת שלטון סמוטריץ' ובן גביר, ישראל הופכת ללבנון

כמו בלבנון, שם לכל עדה יש מיליציה צבאית, גם ביו"ש פועלות מיליציות בגיבוי ההנהגה הפוליטית החזקה ביותר שעמדה לצידם אי פעם ● וכמו בלבנון, שם מונה נשיא חסר השפעה, גם בישראל מתנהל ראש ממשלה שאיבד שליטה

מתנחלים במחאז אביתר, 10 באפריל 2023. אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
AP Photo/Ariel Schalit
מתנחלים במחאז אביתר, 10 באפריל 2023. אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה

יחיאל אינדור, הצעיר שירה למוות בפלסטיני בן ה-19 קוסאי מעטאן בכפר בורקה ופצע חמישה אחרים, שוכב במחלקה לטיפול נמרץ נוירו-כירורגי בקומה העשירית בבית החולים שערי צדק.

אתמול בצהריים הגעתי למחלקה כדי לשאול אותו מה קרה בכפר בורקה ביום שישי בלילה? מה שעניין אותי במיוחד, מעבר לירי, הוא מה עשו שם אינדור וחבריו בשעה 19:00 בערב, אחרי כניסת השבת?

אינדור, שנתון במעצר בחשד להריגה, ישב על המיטה שלו, תחבושת עוטפת את הצד הימני של הראש. שני שוטרים ושלושה בני משפחה שהו במחיצתו. בבוקר היו שם ח"כ טלי גוטליב ומאוחר יותר ח"כ צבי סוכות. גוטליב אומרת שלא שוחחה עם אינדור על האירוע. סוכות שוחח איתו על הא ועל דא כדבריו.

מה שטוב לחברי כנסת ולבני משפחה, נאסר על עיתונאי. דרכי נחסמה. ניסיתי לשאול את אינדור מה קרה ביום שישי ומדוע הרג את מעטאן אבל השוטרים מיהרו להסיט את הווילון וביקשו באדיבות שלא אשאל יותר שאלות. מבקרים בינתיים המשיכו להגיע לאינדור. אם כך נראה מעצר, אולי ברור גם איך הוא יסתיים.

השוטרים מיהרו להסיט את הווילון וביקשו באדיבות שלא אשאל יותר שאלות. מבקרים בינתיים המשיכו להגיע לאינדור. אם כך נראה מעצר, אולי ברור גם איך הוא יסתיים

ח"כ צבי סוכות מבקר בבית החולים שערי צדק את יחיאל אינדור, החשוד ברצח פלסטיני בתקרית האלימה שהתרחשה בכפר בורקה. 6 באוגוסט 2023
ח"כ צבי סוכות מבקר בבית החולים שערי צדק את יחיאל אינדור, החשוד ברצח פלסטיני בתקרית האלימה שהתרחשה בכפר בורקה. 6 באוגוסט 2023

אני מוכן לקבל את הטענה שהחקירה עוד לא החלה ואין להסיק מסקנות, אבל בינתיים האירוע החמור בכפר בורקה גורר את המערכת לתגובות פוליטיות, שרק משקפות ומחמירות ללא הכר את המציאות הכללית ההרסנית שנוצרה בשטח.

המתקפות הקשות על ראש שב"כ רונן בר על שהעז לומר כי "טרור יהודי מגביר את הטרור הפלסטיני" הרימה אותנו שלב נוסף בסולם האנרכיה, וראש הממשלה בנימין נתניהו אפילו לא מגיב.

המתקפות הקשות על ראש שב"כ רונן בר על שהעז לומר כי "טרור יהודי מגביר את הטרור הפלסטיני" הרימה אותנו שלב נוסף בסולם האנרכיה, ונתניהו אפילו לא מגיב

אין טעם לחזור על האמירות הנואלות שהשמיעו אתמול ובימים האחרונים השרים איתמר בן גביר, עמיחי אליהו ואורית סטרוק ("אין טרור יהודי"), חברי הכנסת לימור סון הר-מלך, עמיחי בוארון, טלי גוטליב וכל האחרים.

מדובר בהתקפה מרוכזת, לאורך זמן, על כל ראשי מערכת הביטחון בשטח, החל ברמטכ"ל ועד אלוף פיקוד המרכז, ראש שב"כ, ומח"ט בנימין. ברור שכל התוקפים מבקשים במקביל להחליש גם את המערכת המשפטית בדרך לשלטון ימני ומתנחלי חסר מעצורים.

ראש שב"כ רונן בר בטקס האזכרה הממלכתי ליצחק רבין, 6 בנומבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ראש שב"כ רונן בר בטקס האזכרה הממלכתי ליצחק רבין, 6 בנומבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

כמעט בלי להרגיש, אנחנו הופכים ללבנון. כמו בלבנון, שם לכל עדה יש מיליציה צבאית (חזבאללה של השיעים, הפלנגות של הסונים, הכוחות של הדרוזים, וכו'), גם בשטחים פועלות מיליציות (או "כנופיות", בלשונו של האלוף גדי שמני, מפקד פיקוד מרכז לשעבר) בגיבוי ההנהגה הפוליטית החזקה ביותר שעמדה לצידם אי פעם.

וכמו בלבנון, שם הנשיא מישל עאון סיים את תפקידו ומונה לו מחליף חסר השפעה בשם נג'יב מיקאתי, גם כאן מתנהל ראש ממשלה שאיבד שליטה.

כפי שכתבנו כאן פעמים רבות בעבר, נתניהו לא מסוגל לעמוד בתקיפות מול החבורה הקיצונית שעוטפת אותו ומאיימת לפרק לו את הממשלה בכל רגע נתון. מי שראה את בן גביר ויריב לוין מהלכים אימים על ראש הממשלה ב-24 ביולי במליאת הכנסת ומונעים ממנו כמעט בכוח כל אפשרות לדחות את החוק לביטול עילת הסבירות ולהציל את המדינה, מבין גם למה הוא אפאטי היום. אין לו ברירה.

ראש ממשלה ממלכתי, בשיא כוחו, היה מעיף מהממשלה את בן גביר שנייה אחרי שהשתלח במחלקה לחקירת שוטרים, גוף שלטוני שנועד למנוע אלימות ושחיתות משטרתית. ראש ממשלה  חזק היה מדיח את כל מי שתוקף בפראות כזו את מפקדי צה"ל וראשי שב"כ.

ראש ממשלה ממלכתי, בשיא כוחו, היה מעיף מהממשלה את בן גביר שנייה אחרי שהשתלח במחלקה לחקירת שוטרים, גוף שלטוני שנועד למנוע אלימות ושחיתות משטרתית

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בביקור במשמר הגבול, 1 באוגוסט 2023 (צילום: דוברות משמר הגבול)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בביקור במשמר הגבול, 1 באוגוסט 2023 (צילום: דוברות משמר הגבול)

אבל נתניהו שותק ומשותק, הבעירה הזו לא נוגעת לו. הוא גמגם משפט תמיכה באלוף הפיקוד יהודה פוקס, ועד לרגע זה לא שמענו התייחסות מול החרפות כלפי ראש שב"כ רונן בר.

נתניהו שותק ומשותק, הבעירה הזו לא נוגעת לו. הוא גמגם משפט תמיכה באלוף הפיקוד יהודה פוקס, ועד לרגע זה לא שמענו התייחסות מול החרפות כלפי ראש שב"כ

אנחנו בעולם הפוך. זהו תור הזהב של הימין בשטחים. המתנחלים בונים אלפי יחידות דיור בכל מקום ועל כל גבעה ברשות ובסמכות, ומסדירים כל מאחז לא חוקי. בצלאל סמוטריץ', השר במשרד הביטחון, ושרת ההתיישבות אורית סטרוק מנצחים על המהלך, שלא נראה כמוהו עשרות שנים.

לוחמים מחרפים את נפשם ומחסלים קיני טרור בג'נין כדי שלא יצאו לדרכם וירצחו מתנחלים בכבישים, אבל הפוליטיקאים מהימין רק משמיצים את ראשי מערכת הביטחון ש"מגבים את המחבלים ולא את המתנחלים". בינתיים משטרת ש"י תחת בן גביר לא מצליחה לשים יד על הפורעים בחווארה, באום ספא ובתורמוס עיא.

אני מציע לנתניהו לעיין היום ב"תוכנית ההכרעה" של סמוטריץ' וללמוד עד כמה הכאוס בשטחים תואם את המאווים המדיניים שלו: מלחמה גדולה, גירוש הפלסטינים והחלת ריבונות ישראלית. אולי אז נתניהו יבין שהוא נתון בצבת שממנה הוא לא מצליח להשתחרר – ואיתו המדינה כולה.

עוד 714 מילים
סגירה