מתנחל במאחז הלא חוקי אביתר ב-30 ביוני 2021. אילוסטרציה: למצולם אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)
AP Photo/Sebastian Scheiner

אחרי שנים של התראות, ישראל מתעוררת לקיומן של מיליציות ביהודה ושומרון

אין חדש באזהרה שהעביר ראש שב"כ לראש הממשלה בסוף השבוע - דברים חריפים יותר, למשל, נשמעו בפגישת השניים אחרי הפרעות בחווארה ● זו הסיבה ששר הביטחון אישר הוצאת צווי מעצר מנהליים נגד חלק מהפעילים - ולא מן הנמנע שיאשר צווים נוספים כבר בקרוב ● הבעיה היא שבממשלה הנוכחית ישנם שרים אחרים המגבים את האלימות ומשדרים לשטח רוח גבית ● פרשנות

כתב ערוץ 12 גלעד שלמור בילה במהלך 2021 שבוע שלם עם נוער הגבעות. הגיבור המרכזי שלו בסדרה היה אלישע ירד, דמות מרכזית בהווית גבעות השומרון שסוחף אחריו צעירים רבים.

לצילום הסדרה קדם תהליך ארוך של אישורים: שלמור עבר סדרת ראיונות על ידי הנהגת נוער הגבעות לפני שארז ציוד לשבוע. קטעים מהסדרה, שצולמה באוגוסט 2021, שודרו שלשום בערוץ 12 ונראו עכשוויים, חדשותיים ועדכניים כאילו צולמו השבוע. מה שאומר שבשנתיים האחרונות לא הרבה השתנה, ואם כן השתנה, אז רק לרעה.

"אלישע ירד הוא דמות כריזמטית יוצאת דופן", מספר לי שלמור. "הוא יכול לתת פקודה לא הגיונית ואנשים מתייצבים מייד לבצע אותה. כך היה, למשל, בנטיעת עצים בצוהרי היום בחום של 35 מעלות. אף אחד לא צייץ. לנערים הללו אין שום סמכות אחרת שהם מצייתים לה, לא סמכות שלטונית, לא סמכות דתית ולא סמכות הורית".

"אלישע ירד הוא דמות כריזמטית יוצאת דופן. הוא יכול לתת פקודה לא הגיונית ואנשים מתייצבים מייד לבצע אותה. כך היה, למשל, בנטיעת עצים בצוהרי היום בחום של 35 מעלות. אף אחד לא צייץ"

ירד, שמתגורר במאחז הלא חוקי רמת מגרון, הוא אחד העצורים בפרשת הריגתו של הצעיר הפלסטיני בכפר בורקה בליל שישי האחרון. מי שהסתובב עד לא מזמן במסדרונות הכנסת כדוברה של חברת הכנסת לימור סון הר-מלך – ראה, שמע, התחכך בעוצמה ובמידע – נמצא עכשיו במעצר, שותק.

לא בכדי אנחנו שומעים לאחרונה תכופות את המונח "מיליציה" בהקשרים של פעילות הימין הקיצוני ביהודה ושומרון. המונח הזה עולה בדיוני הערכות מצב ביטחוניות בכל הדרגים, הצבאיים והמדיניים.

גם האזהרה שהעביר ראש שב"כ רונן בר לראש הממשלה בנימין נתניהו איננה חדשה; דברים חריפים יותר נשמעו בפגישת השניים אחרי אירועי חווארה בחודש פברואר, אז פרצו מאות מתנחלים לכפר הפלסטיני והציתו עשרות בתים ורכבים באש.

זו הסיבה ששר הביטחון יואב גלנט אישר אז שמונה צווי מעצר מנהליים נגד חלק מהפעילים ולא מן הנמנע שיאשר צווים נוספים כבר בקרוב.

"אם יש משהו שצריך להטריד מאוד אותנו זו העובדה שמתנהלת כאן אופרציה עצמאית לחלוטין", אומר גורם ביטחוני. "כאשר פעולת תג מחיר או הפגנת נוכחות חמושה בכפר פלסטיני מסתבכת, הטלפון הראשון נעשה לכוח כוננות של פעילי ימין שנמצאים בסביבה. לא צה"ל הוא זה שמוזעק למקום, אלא עוד פעילים חמושים.

"אם יש משהו שצריך להטריד אותנו זו העובדה שמתנהלת כאן אופרציה עצמאית לחלוטין. כשפעולת תג מחיר מסתבכת, לא צה"ל הוא זה שמוזעק למקום, אלא עוד פעילים חמושים"

"זה בדיוק מה שקרה ביום שישי בבורקה. הטלפון הראשון הגיע בכלל מהפלסטינים למנהל האזרחי. ההודעה מרבש"ץ המאחז לצה"ל הגיע 50 דקות אחר כך, רק אחרי שהתברר למתפרעים שהם נמצאים בעמדת נחיתות מול עשרות ואולי מאות פלסטינים".

אלישע ירד נלקח למעצר אחרי מעורבותו באירוע האלים ליד הכפר בורקא בשטחים שבו נהרג הפלסטיני קוסאי מעטאן, 5 באוגוסט 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
אלישע ירד נלקח למעצר אחרי מעורבותו באירוע האלים ליד הכפר בורקא בשטחים שבו נהרג הפלסטיני קוסאי מעטאן, 5 באוגוסט 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

במערכת הביטחון מדברים לאחרונה על מדרון שהפך תלול מאוד בכל הקשור לפעילות הימין הקיצוני. העובדה שבאירוע חווארה בפברואר השתתפו יותר מ-200 אזרחים ישראלים הדליקה נורה אדומה בחטיבה היהודית בשב"כ.

"תוך זמן קצר מאוד ראינו מעבר חד מפעילות ריסוס כתובות תג מחיר על ידי בודדים, לפעילות מאורגנת, סדורה ומנוהלת, של עשרות ואחר כך מאות פעילי ימין", מספר גורם ביטחוני.

"תוך זמן קצר מאוד ראינו מעבר חד מפעילות ריסוס כתובות תג מחיר על ידי בודדים, לפעילות מאורגנת, סדורה ומנוהלת, של עשרות ואחר כך מאות פעילי ימין"

כל פעיל כזה נהנה מגב משפטי מיידי שמסופק על ידי ארגון "חוננו", שמחזיק כונני מעצרים 24/7, שבתות וחגים. תעיד על כך ההתכתבות שניהל תחת שם בדוי עיתונאי "הארץ" חיים לוינסון עם עו"ד נתי רום במהלך השבת, מיד אחרי מעצרם של ירד ויחיאל אינדור על ידי המשטרה.

מעבר לכך, ותיקי נערות הגבעות עברו סדנאות איך לעמוד בחקירה של שב"כ והמשטרה. בצה"ל קוראים לזה "סדרת שבי" ועוברים אותה לוחמי צוות אוויר ויחידות מיוחדות שיכולים ליפול בשבי האויב. בנוער הגבעות זה הדי-אן-איי הארגוני שמתוחזק על ידי עורכי הדין של ארגון "חוננו".

עורכי הדין של ארגון "חוננו" עדי קידר ונתי רום, בבית המשפט בלוד, 12 ביולי 2023 (צילום: יונתן שאול/פלאש90)
עורכי הדין של ארגון "חוננו" עדי קידר ונתי רום, בבית המשפט בלוד, 12 ביולי 2023 (צילום: יונתן שאול/פלאש90)

אגב, מי שהניח את האדנים לידע הזה הוא לא אחר מהשר לביטחון לאומי כיום, איתמר בן גביר. הוא העביר בזמנו סדנת חקירות מיוחדת לנוער ארגון להב"ה.

בולטת מאוד בעניין הזה שתיקתם הרועמת של מנהיגי הציבור ביהודה ושומרון ובמיוחד ראשי המועצות. "הם נמצאים בשנת בחירות, אף אחד לא רוצה לעשות טעויות אלקטורליות", אומר גורם ביטחוני שנמצא בקשר רציף עם ראשי היישובים.

כלומר, כל אמירה ערכית בימים אלה ברוח החוק הישראלי הופכת למסוכנת: מסוכנת ברשת החברתית, מסוכנת בקלפי ומסוכנת, תרתי משמע, אם אתה מסתובב במקומות הלא נכונים ביהודה ושומרון.

כל אמירה ערכית בימים אלה ברוח החוק הישראלי הופכת למסוכנת: מסוכנת ברשת החברתית, מסוכנת בקלפי ומסוכנת, תרתי משמע, אם אתה מסתובב במקומות הלא נכונים ביהודה ושומרון

"צריך להבין את החשיבה הבסיסית של נוער הגבעות", מספר גלעד שלמור. "הם בזים למדינה ולחוק הישראלי שבעיניהם הוא רופס ומייצר עבורם מציאות יומיומית מסוכנת. הם בזים למתנחלים האחרים שגרים בישובים מגודרים.

נוער הגבעות במאחז לא חוקי בשומרון, אילוסטרציה. למצולם אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: מתניה טאוסיג/פלאש90)
נוער הגבעות במאחז לא חוקי בשומרון, אילוסטרציה. למצולם אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: מתניה טאוסיג/פלאש90)

"במשולש ארץ ישראל, עם ישראל ותורת ישראל יש צלע אחת ארוכה ושתיים מאוד קצרות. ארץ ישראל ארוכה מאוד, עם ישראל קצרה הרבה פחות והכי קצרה באופן מפתיע היא תורת ישראל. לא ראיתי שם יותר מדי שיעורים והקפדה על מצוות".

"במשולש ארץ ישראל, עם ישראל ותורת ישראל יש צלע אחת ארוכה ושתיים קצרות. ארץ ישראל ארוכה מאוד, עם ישראל קצרה הרבה פחות והכי קצרה היא תורת ישראל: אין שם יותר מדי הקפדה על מצוות"

התמונה שמציירים במערכת הביטחון ובצה"ל – שבא עם האנשים הללו במגע יומיומי – מדאיגה מאוד. המסרים הברורים מצד השר בן גביר והשתיקה של בצלאל סמוטריץ' משדרים לשטח רוח גבית. כך, למשל, במקרה של מאחז עוז ציון, ממנו יצאו המתנחלים הפורעים ביום שישי.

בשבוע שעבר הוצאו צווי הריסה למספר מבנים, הם חולקו בשטח והשבוע אמורים להיהרס. ספק אם זה יקרה, משום שהשר במשרד הביטחון סמוטריץ' מעכב את פינוי המאחז מזה כמה חודשים.

כלומר, המנהל האזרחי בדק ומצא שמדובר בתפיסת אדמות פלסטיניות, הוציא צו פינוי – ואילו השר האחראי על יישום החוק מונע זאת. יש אזורי חיוג שיכנו את זה "חוסר משילות". במקומות אחרים קוראים לה "החלת ריבונות".

עוד 876 מילים
סגירה