הבחירות המוניציפליות מקצינות עוד יותר את הליכוד

הבחירות לרשויות המקומיות בסוף אוקטובר לא באות לנתניהו בטיימינג טוב ● הקולות שעולים מהשטח הם הקיצוניים ביותר, ומארגני כנסי הבחירות והמתמודדים עצמם מעדיפים את יריב לוין, מאי גולן, דוד אמסלם, טלי גוטליב וחבריהם ● זה הליכוד מודל 2023: מי שיציג עמדות קשוחות יותר נגד השמאל, הערבים ומתנגדי הרפורמה המשפטית - יזכה לאהדה גדולה יותר ● פרשנות

תומכי ליכוד באירוע בחירות בירושלים, אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
תומכי ליכוד באירוע בחירות בירושלים, אילוסטרציה

ביום ראשון בערב התקיים כנס צפוף של הליכוד בעפולה. האירוע התקיים לרגל פתיחת המטה של  שלמה מליחי, המועמד של המפלגה בהתמודדות על ראשות העיר.

מי שהגיע לסניף ברחוב המחשלים 12 בעיר וחצה את מאות המפגינים נגד הרפורמה, התרשם כי לא מליחי עומד לבחירה ב-31 באוקטובר אלא דווקא הנואמים הבכירים שהגיעו לשם: שר המשפטים יריב לוין, מקורבתו השרה מאי גולן ויו"ר הקואליציה אופיר כץ.

באירועים הללו נוכחים פעילי השטח של הליכוד, בדרך כלל חברי מרכז ואנשי הגרעין הקשה של המפלגה, כולם תומכים חסרי פשרות במהפכה המשפטית. לא מפליא שלוין וגולן הרגישו שם עמוק בתוך הבית.

באירועים הללו נוכחים פעילי השטח של הליכוד, בדרך כלל חברי מרכז ואנשי הגרעין הקשה של המפלגה, כולם תומכים חסרי פשרות במהפכה המשפטית. לא מפליא שלוין וגולן הרגישו שם עמוק בתוך הבית

גולן נשאה מול הפעילים נאום חוצב להבות ברוח זו. "הם רוצים להפיל את הליכוד", קראה, "הם רוצים את מדינת כל מסתנניה וכל שב"חיה. אנחנו נמשול ונעביר את הרפורמה המשפטית על אפם ועל חמתם".

הקהל הריע לגולן ממושכות. גם יריב לוין מחא כפיים בהתלהבות. שר המשפטים אמר דברים דומים, וסיפר על המחיר האישי הכבד שהוא משלם, לדבריו. "מגיעים אליי, מטרידים אותי, מצלמים אותי מקפל כביסה. לא נותנים לי מנוח", התלונן לוין. מליחי סיפר שהזמין את לוין לפתיחת המטה כי ידע שהרבה אנשים יבואו לשמוע ולראות אותו.

האירועים הללו יחזרו על עצמם בחודשים הבאים בכל הארץ. זו מערכת בחירות בתוך מערכת בחירות. מי שיציג עמדות קשוחות יותר נגד השמאל, הערבים ומתנגדי הרפורמה יזכה לאהדה גדולה יותר. מי שיבקש להתפשר ייחשב משת"פ או משתפן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מכוון לתוך הקהל הזה. הוא רואה את הכוחות בשטח שמובילים לוין ושותפיו. נתניהו לא יכול לעצור להם את החקיקה בפרצוף, גם אם הוא היה מאוד רוצה. עכשיו הוא מבטיח להמשיך עם החקיקה לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, גם אם הוא מבטיח לעשות את זה בהסכמה. אין לו הרבה ברירות במפלגה הזו ובקואליציה הזו.

נתניהו מכוון לתוך הקהל הזה. הוא רואה את הכוחות בשטח שמובילים לוין ושותפיו. נתניהו לא יכול לעצור להם את החקיקה בפרצוף, גם אם הוא היה מאוד רוצה

הבחירות לרשויות המקומיות בסוף אוקטובר לא באו לנתניהו טוב מבחינת הרפורמה. הקולות שעולים מהשטח הם הקיצוניים ביותר. קשה להניח שיולי אדלשטיין או אופיר אקוניס יהיו הפייבוריטים בכנסים של המתמודדים. המארגנים והמתמודדים מעדיפים את לוין, גולן, דוד אמסלם, אמיר אוחנה, גלית דיסטל-אטבריאן, טלי גוטליב וחבריהם. זה הליכוד מודל 2023.

מאי גולן מצלמת את החברי הקואליציה, ובמרכזם יריב לוין, חוגגים את ביטול עילת הסבירות, 24 ביולי 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מאי גולן מצלמת את החברי הקואליציה, ובמרכזם יריב לוין, חוגגים את ביטול עילת הסבירות, 24 ביולי 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בתחילת השבוע ניהל שר הביטחון יואב גלנט שיחה פרטית עם מישהו. "400 טייסים שלי לא באים להתאמן", הוא התלונן. הנתון הפנומנלי הזה מחריד אותו. החשש לביטחון המדינה ניכר בפניו. ראש הממשלה נתניהו מבין את זה. כדי לצאת מהקטסטרופה, הוא מחויב לקבל את התביעה של יאיר לפיד ולהקפיא את הכול לשנה, שנה וחצי. אבל אז אנחנו חוזרים ליריב לוין ומאי גולן.

וזה בדיוק השיח בליכוד בימים אלה. האם נתניהו ילך לעימות חזיתי מול כוכבי הכנסים הללו, הדמויות הכי פופולריות בליכוד היום? הדעות חלוקות. רבים חושבים שהוא לא יעז. ח"כ בליכוד שדיבר עם זמן ישראל אתמול חושב את ההיפך.

"נתניהו ילך הפעם עם הראש ולא עם הלב. זה יעלה לו במשבר בליכוד, אבל זו הדרך שלו להוכיח מנהיגות ולעצור את הטירוף. מה הבעיה שלו לומר 'עכשיו אנחנו לוקחים פסק זמן והולכים לטפל ביוקר המחיה'? אנשים יבינו את זה".

"נתניהו ילך הפעם עם הראש ולא עם הלב. זה יעלה לו במשבר בליכוד, אבל זו הדרך שלו להוכיח מנהיגות. מה הבעיה שלו לומר 'עכשיו אנחנו לוקחים פסק זמן והולכים לטפל ביוקר המחיה'? אנשים יבינו את זה"

עוד 537 מילים
סגירה