המלחמה על הוועדה לבחירת שופטים- על חשבון האזרחים

פטיש שופטים. אילוסטרציה (צילום: iStock)
iStock
פטיש שופטים. אילוסטרציה

שר המשפטים יריב לוין לא מכנס את הוועדה לבחירת שופטים ומי שמשלם את המחיר אלה עורכי הדין והאזרחים שמנהלים הליכים בבתי המשפט ובהוצאה לפועל; הכדור אצל לוין אחרי שנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות עשתה צעד לקראתו.

*  *  *

הוועדה לבחירת שופטים לא התכנסה מאז אפריל 2022, במשך כמעט שנה וחצי, והמחסור בתקני שופטים הולך ומחריף.

שר המשפטים יריב לוין לא מכנס את הוועדה מסיבות פוליטיות, כאמצעי לחץ על הגורמים השונים לשנות את הרכב הוועדה בהתאם לתכנית שלו לשינויים מרחיקי לכת במערכת המשפט, ומי שסובל מכך הם עורכי הדין והציבור הרחב, שהפכו לשבויים במאבק משפטי והפכו לצד בו בעל כורחם.

הוועדה לבחירת שופטים לא התכנסה מאז אפריל 2022, במשך כמעט שנה וחצי, והמחסור בתקני שופטים הולך ומחריף. שר המשפטים לוין לא מכנס את הוועדה מסיבות פוליטיות

השבוע הודיעה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות כי אחד משלושת נציגי בית המשפט העליון בוועדה יהיה שופט העליון נעם סולברג השמרן מההתנחלות אלון שבות שבגוש עציון, במקום השופט עוזי פוגלמן הליברל מתל אביב, שצפוי לפרוש מהעליון בשנה הקרובה. בכך למעשה החלישה את טענות שר המשפטים לוין כי בוועדה לבחירת שופטים יש רוב מוצק למחנה הליברלי וכי שופטי העליון הם בהכרח לעומתיים לעמדות הממשלה והקואליציה הימניים.

דו"ח שבדק את העומס בבתי המשפט לפני שנתיים מצא שמספר התיקים האזרחיים בישראל כפול ממספר התיקים הנפתחים במדינות אירופה, 4.8 בישראל לעומת 2.4 תיקים ל-100 אלף בני אדם באירופה.

לפי אותו מחקר, שפרסמה הנהלת בתי המשפט ביולי 2021, חסרים בישראל 222 שופטים כדי להשוות את מספר השופטים למקובל בעולם. מספר השופטים הממוצע במדינות אירופה עומד על 22 לכל 100 אלף תושבים לעומת 8.2 בלבד ל-100 אלף תושבים בישראל. מאז פרסום הדוח המצב רק מתדרדר.

נכון להיום, בבתי המשפט יש מחסור של 32 שופטים ורשמים ביחס לתקן. אם הוועדה לא תכונס עד סוף השנה – המספר יעלה ל-54. זאת בניגוד לדברי ח"כים מהאופוזיציה כאילו כבר כיום חסרים כמאה שופטים. חשוב לדייק ולא לטעון מפוזיציה אלא לטובת המערכת המשפטית ולמען התנהלות טובה וראויה, שבשורה התחתונה גם תעניק שירות לאזרחים.

לפי מחקר מיולי 2021, חסרים בישראל 222 שופטים כדי להשוות את מספרם למקובל בעולם. מאז פרסום הדוח המצב רק מתדרדר. נכון להיום, בבתיהמ"ש יש מחסור של 32 שופטים ורשמים ביחס לתקן

אי כינוס הוועידה לבחירות שופטים מהווה פגיעה קשה בעבודת עורכי הדין ובציבור שסובל מעינוי דין, בין היתר בשל מערכת שנמצאת במחסור תמידי בכוח אדם. כל יום שהוועדה לא מתכנסת מביא לנזק אדיר לעורכי הדין ומועד הכינוס עדיין לא נראה באופק. הכל בגלל מאבקי כוח פוליטיים.

במקום לנהל משפט ולהגיע לחקר האמת, המצב והשופטים העמוסים לוחצים עלינו להגיע לפשרות ולעסקאות טיעון. זה לא דבר תקין למערכת שתפקידה לשמוע את הצדדים בלב פתוח ובנפש חפצה ולשקול את הדברים והראיות כראוי במאזני הצדק.

עד סוף 2024 אמורים לפרוש 18 שופטים ורשמים נוספים, ולפי הסכמים והתקציב היו אמורים להתווסף למערכת 41 תקנים נוספים של שופטים ורשמים. אם המשבר יימשך עד סוף השנה הבאה יהיו חסרים סך הכל 113 שופטים ורשמים.

המצב מביא בין היתר להימשכות מיותרת של תיקים ולדחיית דיונים, עד כדי כך שהשופט אינו זוכר מה אמר בדיון הקודם. זאת לא אשמת השופטים כמובן, הם נדרשים לכוחות על כדי להישאר רעננים ולא להישחק עקב העומס.

אני מנצלת את הבמה כדי לקרוא לכל המעורבים לשבת יחד ולדון עד שיצא עשן לבן ותהיה פשרה מבורכת ומוסכמת.

במקום לנהל משפט ולהגיע לחקר האמת לוחצים עלינו להגיע לפשרות ולעסקאות טיעון. זה לא דבר תקין למערכת שתפקידה לשמוע את הצדדים בלב פתוח ובנפש חפצה ולשקול את הדברים והראיות כראוי

נשיאת העליון אסתר חיות עשתה צעד מסוים בכיוון הזה עם הודעתה על נציג העליון בוועדת השופטים. עכשיו הכדור אצל שר המשפטים לוין.

עו"ד עדן זינו, מתמחה במשפט פלילי, דיני צבא וזכויות חיילים. היא בוגרת תואר ראשון במשפטים LL.B במרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן. עו"ד זינו מייצגת בכל בתי המשפט והערכאות, לרבות בתי הדין הצבאיים - וההתנהלות המקצועית מול כל גורמי הצבא - בית משפט לתעבורה, בית משפט מחוזי ועליון.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 558 מילים
סגירה