מקורב לנתניהו: הדיקטטורה האמיתית היא בית המשפט העליון

מפחיד לשמוע על הלוך הרוחות בלשכת ראש הממשלה בימים אלה ● ההתנפלות המתוקשרת על צה"ל נועדה להסביר לכולם למי צריך יהיה לציית אם בית המשפט העליון יבטל את חוק הסבירות ● נתניהו עצמו מרכז את המאמץ ברמטכ"ל, בעוד בשטח האיבה כלפי גלנט בקרב פעילי הליכוד רק גדלה ● "תמיד נפלנו עם אלופי צה"ל", אומר בכיר בליכוד, "זה לא שידוך טוב. הם לא מתחברים אלינו" ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרים במליאת הכנסת, 10 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרים במליאת הכנסת, 10 ביולי 2023

השר דוד אמסלם יכול היה לחייך שלשום (רביעי) בלילה. מקורבו ואיש אמונו אלעד וזאנה נבחר בתום מאבק בסניף ירושלים של הליכוד למקום הראשון ברשימת הליכוד למועצת העיר. לא מדובר בהישג כביר של אמסלם, אבל בחיי היומיום של הליכוד כל ניצחון כזה הוא מסר לפעילי התנועה שמדובר בכוח עולה, דוד ההנהגה החדש של הליכוד.

הכוח והמסר הם השולטים ברגע זה בשדרה הרחבה של הליכוד. אם אמסלם הוא התוקף הבוטה ביותר של מערכות המשפט, המשטרה ובעיקר הצבא, זהו הקו שראוי לנקוט בו. ואם המסרים האלה משתלבים היום היטב עם הרעיונות שמכתיב ראש הממשלה בנימין נתניהו, אז לפעילים טוב שבעתיים. מי שיוצא נגד המסרים הללו שומר את דבריו בינתיים בחדרים סגורים היטב. מי צריך להתעסק היום עם אמסלם?

אצל אמסלם הסיפור הזה אינו חדש. מזה שנים הוא מנהל מאבק קשה במשטרה ובפרקליטות, גם בימים שבהם כיהן כיו"ר ועדת הפנים של הכנסת. מבחינתו צריך להרוס את המבנה כולו ולהעמיד אותו מחדש, כי הרי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה היא, לדבריו, "האדם הכי מסוכן במדינה".

ביום שלישי אמסלם כבר שם על הכוונת את הרמטכ"ל וראשי הצבא. הוא לא עשה להם הנחות. אמסלם האשים את הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, באווירת המרד בצה"ל. אתמול (חמישי) הוא קצת תיקן את עצמו והודיע שהוא מעריך את הרמטכ"ל ומחזק אותו, ואפילו מתרשם ממנו עמוקות בישיבות הקבינט, אבל המסר המאיים לרמטכ"ל ולראשי הצבא כבר עבר: תבחרו את הצד הנכון.

הכול מכוון ל-12 בספטמבר, אז יתכנס בית המשפט העליון לדיון בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות.

השבוע שוחחתי עם אחד המקורבים לנתניהו. זה באמת די מפחיד לשמוע על הלוך הרוחות בלשכת ראש הממשלה בימים אלה. הדיקטטורה היחידה בישראל מבחינתם לא מונחת בסעיפי הרפורמה אלא בתוך בית המשפט העליון.

אסור לציית לדיקטטורה, זה נכון, הוא אומר, אבל השאלה היא מי כאן הדיקטטור האמיתי. אחרי התנסות ארוכה עם רשויות החוק, ברור לאנשים בצמרת המדינה שהם אבירי הדמוקרטיה לעומת כל השאר.

אסור לציית לדיקטטורה, זה נכון, הוא אומר, אבל השאלה היא מי כאן הדיקטטור האמיתי. אחרי התנסות ארוכה עם רשויות החוק, ברור לאנשים בצמרת המדינה שהם אבירי הדמוקרטיה לעומת כל השאר

אף אחד לא אומר את זה בפה מלא. בראיונות לתקשורת האמריקאית נתניהו התחמק מתשובה לשאלה אם יציית לבית המשפט העליון. בסביבה שלו משוכנעים כי בית המשפט לא יעז לשנות את חוק הסבירות ולא את חוק הנבצרות, אבל נערכים למצב שזה אכן יקרה.

על המשבר החוקתי ועל התוצאות הנוראיות שהוא טומן בחובו, מדברים בסביבת נתניהו מהרגע שבו הכנסת העבירה בקריאה שלישית את החוק לצמצום עילת הסבירות, ב-24 ביולי.

יריב לוין ויואב גלנט מתווכחים, כשראש הממשלה בנימין נתניהו בתווך, במהלך ההצבעה על החוק לביטול עילת הסבירות, 24 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יריב לוין ויואב גלנט מתווכחים, כשראש הממשלה בנימין נתניהו בתווך, במהלך ההצבעה על החוק לביטול עילת הסבירות, 24 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

המשבר הזה בעיצומו. ההתנפלות המתוקשרת של נתניהו, אמסלם, קרעי ואחרים על צה"ל נועדה להסביר לכולם למי צריך יהיה לציית אם בית המשפט העליון יבטל את חוק הסבירות. המאבק שמנהלים עכשיו השר איתמר בן גביר והמפכ"ל קובי שבתאי בראש חוצות על חובת הציות היא הפרומו למלחמה האזרחית האמיתית באמת שתהיה כאן, אם החלטת בית המשפט אכן תתהפך על הכנסת.

בן גביר כבר הכריע. המשטרה צריכה לציית לו ולא לבית המשפט. המפכ"ל שבתאי מתחייב לציית לחוק וקונה לעצמו מקום של כבוד בין שומרי הסף בימים אלה, יחד עם הרמטכ"ל, ראש המוסד וראש שב"כ.

צריך לשים לב לניצב יורם סופר, המיועד לתפקיד המפכ"ל, שהתחמק אתמול מהשאלה האם יציית לבג"ץ. זו תגובה תמוהה ואיתות מסוכן מצד ניצב במשטרה, איש החוק מספר אחת בעתיד שצריך לענות ללא היסוס שיציית לחוק. כל חוק.

צריך לשים לב לניצב יורם סופר, המיועד לתפקיד המפכ"ל, שהתחמק אתמול מהשאלה האם יציית לבג"ץ. זו תגובה תמוהה ואיתות מסוכן מצד ניצב במשטרה שצריך לענות ללא היסוס שיציית לחוק. כל חוק

נתניהו עצמו מרכז עכשיו את המאמץ ברמטכ"ל הלוי. הוא מפרק לו את הלגיטימציה ומסביר כך לפעילי הימין שהוא לא ראוי לתפקידו כיוון שלא נלחם בסרבנות ובעצם משרת את מטרות המחאה.

ראש הממשלה נתניהו בפגישתו הראשונה עם הרמטכ"ל הרצי הלוי, 18 בינואר 2023
ראש הממשלה נתניהו בפגישתו הראשונה עם הרמטכ"ל הרצי הלוי, 18 בינואר 2023

צריך רק לשמוע את הדיבור בשטח אצל פעילי הליכוד, ולקלוט את האיבה כלפי שר הביטחון יואב גלנט שנראה כמי שמתייצב לצד הלוי והסרבנים. "תמיד נפלנו עם אלופי צה"ל", אמר אתמול בכיר בליכוד, "זה קרה לנו עם יצחק מרדכי, בוגי יעלון, יוסי פלד וגלנט. אפילו עם אריאל שרון. זה לא שידוך טוב. הם לא מתחברים אלינו".

"תמיד נפלנו עם אלופי צה"ל", אמר אתמול בכיר בליכוד, "זה קרה לנו עם יצחק מרדכי, בוגי יעלון, יוסי פלד וגלנט. אפילו עם אריאל שרון. זה לא שידוך טוב. הם לא מתחברים אלינו"

לנתניהו יש כאן גם עניין אישי. הוא לא רצה את הלוי בתפקידו, למרות שהרמטכ"ל גדל בבית של אחד מראשי הליכוד בירושלים, שלמה (מומו) הלוי. נתניהו רצה לראות בתפקיד את איל זמיר, והתנגד כראש האופוזיציה למינוי של הלוי ערב בחירות, אבל בג"ץ כזכור קבע אחרת.

האם בסביבת נתניהו רואים סיכוי להרגיע את הרוחות? מקורב לנתניהו אומר שהפשרה תהיה דווקא בחוק לשינוי מבנה הוועדה לבחירת שופטים. לדבריו, הממשלה תביא לקריאה השנייה והשלישית הרכב מאוזן לגמרי של הוועדה – חצי חברי קואליציה וחצי חברי אופוזיציה – ללא נציגות ללשכת עורכי הדין.

"האופוזיציה לא יכולה להתנגד להרכב כזה, שהוא בדיוק חצי חצי. ואם היא תתנגד, נצטרך לשקול מה לעשות. יש לנו בכל זאת מדינה לנהל", אומר המקורב בטון מתפשר, אבל נראה שאולי לא תהיה כאן מדינה שאפשר עדיין לנהל.

עוד 773 מילים
סגירה