הקלות הבלתי נסבלת של הפיגוע בחווארה

האירוע בו נרצחו שי ואביעד ניגרקר אתמול בחווארה ממחיש עד כמה קל לבצע היום פיגוע ביהודה ושומרון, עם נשק זמין וממשק צמוד בין ישראלים לפלסטינים בשטחי B ו-C ● השילוב הזה הוביל מאז תחילת השנה לעשרה פיגועים על ציר שאורכו פחות משלושה ק"מ ● אולם במקביל, קיימת לאחרונה בישראל אופטימיות זהירה לגבי הפעילות הביטחונית של מנגנוני הביטחון הפלסטינים ● פרשנות

חיילי צה"ל בסמוך לזירת הפיגוע בחווארה, 19 באוגוסט 2023 (צילום: פלאש90)
פלאש90
חיילי צה"ל בסמוך לזירת הפיגוע בחווארה, 19 באוגוסט 2023

נכון לכתיבת שורות אלה, צה"ל עדיין מנהל מצוד אחר המחבל שרצח אתמול בצהריים את שי ניגרקר ובנו אביעד בכפר חווארה.

על פי סרטוני מצלמות האבטחה במקום, הפיגוע נראה כפעולה שלא הצריכה תכנון מדוקדק. הצעיר הפלסטיני נראה מגיע למקום בלבוש שחור, ואחרי זמן קצר יורה בשניים מטווח קצר ונמלט. ההערכה היא כי הוא וידא קודם לכן שמדובר ביהודים ורק אז ירה. האקדח נמצא בנתיב ההימלטות שלו, כמה מאות מטרים ממקום הפיגוע.

התיאור הקר הזה ממחיש עד כמה קל לבצע היום פיגוע ביהודה ושומרון. כל המרכיבים נמצאים בהישג יד: נשק זמין וממשק צמוד בין ישראלים לפלסטינים בשטחי B ו-C. צה"ל מתקשה בשנה האחרונה בציר חווארה, אשר מעבר להיותו צוואר בקבוק תחבורתי של ישובי גב ההר ואזור שכם, מושך אליו גם ישראלים רבים בשל הזדמנויות מסחר זולות.

צה"ל מתקשה בשנה האחרונה בציר חווארה, אשר מעבר להיותו צוואר בקבוק תחבורתי של ישובי גב ההר ואזור שכם, מושך אליו גם ישראלים רבים בשל הזדמנויות מסחר זולות

בשונה מאזור ג'נין שידע שגשוג כלכלי בעיקר של ערבים ישראלים שחצו ביודעין לשטחי A, אזור חווארה מושך אליו הרבה יהודים, שכן מדובר בשטח B הנמצא באחריות ביטחונית ישראלית.

עדיין לא ברור מתי תסתיים סלילתו של ציר עוקף חווארה, שאמור להקל על צה"ל בהיבט הביטחוני ולמנוע את הממשק ההדוק בין תנועת רכבים פלסטיניים וישראליים. הממשק הזה איפשר מאז תחילת השנה עשרה פיגועים על ציר שאורכו פחות משלושה ק"מ.

הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי בזירת הפיגוע בחווארה,19 באוגוסט 2023 (צילום: פלאש90)
הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי בזירת הפיגוע בחווארה,19 באוגוסט 2023 (צילום: פלאש90)

אמש היה ניכר כי בצה"ל ובמשטרה הסיקו מסקנות מאירועי פברואר האחרון בחווארה. לצד הכוחות הרבים שהוזרמו למקום כדי ללכוד את המחבל, הוזעקו לאזור 15 צוותי מג"ב בכדי למנוע התפרעויות של פעילי ימין קיצוני. אירועי חווארה של פברואר 2023 ואירוע בורקה האחרון הדהדו בזכרון המבצעי. כולם מבינים לאן יכול להתדרדר עימות כזה.

במהלך הערב נערכו גם שיחות עם הנהגת המתנחלים כדי להרגיע ככל הניתן את השטח. אפילו השר בצלאל סמוטריץ', שקרא בפברואר "למחוק את חווארה", היה מאופק יחסית לעצמו: "צה"ל חייב לעבור להתקפה ביו"ש ולהחזיר את ההרתעה והביטחון, ובמקביל אנו פועלים להעצים את הבנייה וחיזוק ההתיישבות בשטח".

אפילו סמוטריץ' היה מאופק יחסית לעצמו: "צה"ל חייב לעבור להתקפה ביו"ש ולהחזיר את ההרתעה והביטחון, ובמקביל אנו פועלים להעצים את הבנייה וחיזוק ההתיישבות"

אף מילה על ריסון, אף מילה על לקיחת החוק לידיים. באווירה כל כך טעונה ביטחונית, למילים שלא נאמרות יש יותר כוח.

באופן מנוגד לרוח הדברים של השר במשרד הביטחון, המרמז כביכול על רפיסות של מערכת הביטחון, המציאות בשטח שונה. הפיגוע הזה הוא התרחש באזור שנמצא בשליטה ביטחונית ישראלית. בעניין הזה סמוטריץ' לא יכול להפנות אצבע מאשימה לצה"ל, שמשקיע בשנה האחרונה מאמץ גדול ביהודה ושומרון – כולל העברת יחידות מאימונים לפעילות מבצעית בשטח.

חיילי צה"ל בודקים רכב פלסטיני באזור חווארה, 19 באוגוסט 2023 (צילום: AP Photo/Nasser Nasser)
חיילי צה"ל בודקים רכב פלסטיני באזור חווארה, 19 באוגוסט 2023 (צילום: AP Photo/Nasser Nasser)

במקביל לכך, בישראל קיימת לאחרונה אופטימיות זהירה (מאוד) בעניין הפעילות הביטחונית של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים. אמנם לא מדובר ברמות סיכול טרור שייתרו את הפעילות הישראלית, אבל בהחלט בשינוי מגמה – במיוחד אחרי מבצע "בית וגן" בג'נין.

אתמול פרסם כתב השטחים של "כאן 11" אליאור לוי כי ברשות הפלסטינית מודאגים מהמעורבות האיראנית ביהודה ושמרון שהתגברה בשנה האחרונה. על פי הפרסום, גורמים ברמאללה מזהים מאמץ מתגבר של האיראניים לאחד שורות בפעילות הטרור של הג'יהאד האסלאמי וחמאס בגדה, כדי ליצור מכפיל כוח.

ברשות הפלסטינית מודאגים מהמעורבות האיראנית שהתגברה בשנה האחרונה. גורמים ברמאללה מזהים מאמץ מתגבר של האיראניים לאחד שורות בפעילות הטרור של הג'יהאד וחמאס בגדה, כדי ליצור מכפיל כוח

ככל הנראה, חלק מהמאמץ האיראני הזה הוא ניסיונות הברחת הנשק מירדן במטרה להציף את השטח באמצעי לחימה.

אלא שלצד הסימנים המעודדים הללו, אף אחד בישראל לא משלה את עצמו שהרשות יכולה להיכנס בשלב הזה לנעלי לצה"ל. אמנם ברמאללה נבהלו מממדי ההתעצמות שהתגלו במחנה הפליטים בג'נין והבינו כי אם לא יפעלו, הם עלולים לקבל בצפון שומרון את מראות קיץ 2007 ברצועת עזה, אבל עדיין צעדי הרשות מדודים מאוד וזהירים.

שוטרים פלסטינים בג'נין בעת ביקור של ראש הרשות מחמוד עבאס (אבו מאזן) בעיר, 12 ביולי 2023 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
שוטרים פלסטינים בג'נין בעת ביקור של ראש הרשות מחמוד עבאס (אבו מאזן) בעיר, 12 ביולי 2023 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)

בחודש האחרון פועלים מנגנוני הביטחון בעיקר בעיר ג'נין בהיבטי שיטור ורישוי. אמנם לא מדובר במעצר של חמושים ומבוקשים, אבל זהו בהחלט ניסיון חדש להעביר מסר של בעלי בית. למחנה הפליטים שנשלט על ידי החמושים, הם עדיין לא מעזים להיכנס – וכך גם בקסבה של שכם, שנשלטת על ידי ארגון "גוב האריות".

סמיכות הפיגוע אתמול לשכם לא מקרית כנראה. בעיני הפלסטינים, מחנה הפליטים של ג'נין והקסבה בשכם הם עדיין בבחינת אזור מוגן, אקס-טריטוריה.

בישראל מנסים לקעקע זאת ברצף של פעילות מבצעית שמטרתה מצד אחד להעביר מסר שאין ערי מקלט, ומצד שני לשמר את חופש הפעולה של צה"ל בגדה. בלי המאמץ הזה, תהליך עזתיזציה של הגדה יהיה שאלה של זמן – כולל יכולת רקטית בדומה לזו שקיימת ברצועה.

עוד 681 מילים
סגירה