אישה איראנית עוטה ניקאב בטהרן. אילוסטרציה (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)
AP Photo/Ebrahim Noroozi

החיג'אב שוב על המוקד באיראן

כמעט שנה אחרי מותה של מהסה אמיני בזמן שנעצרה על ידי משטרת המוסר באיראן, הממשל בטהרן מנצל את השקט ברחובות - ואת העדר ההתעניינות במערב - כדי להחזיר את מדיניות היד הקשה ● הפעם, השלטון נמנע מאלימות ובמקום זה מחלק קנסות גבוהים, וכן פתח בגל מעצרים של מובילי מחאה עוד בטרם זו התפרצה שוב ● פרשנות

בזמן שהמערב נושא פניו אל ההסכם בין איראן לארצות הברית בדבר שחרור הדדי של אסירים והפשרת מיליארדי דולרים איראניים בבנקים בקוריאה הדרומית, חוזר המשטר בטהרן אט אט למדיניות היד הקשה ברחובות.

למעשה, שוך ההפגנות בחודשים האחרונים ברחובות איראן יצרו עבור ממשל ביידן אווירה נינוחה דיה כדי לדבר עם שלטון האיתוללות, גם אם הוא ארצות הברית לא תודה בכך בפומבי.

אלא שבמקביל להבנות המתגבשות עם ארצות הברית – ואף שלא הצהיר על כך רשמית – הנשיא השמרן אבראהים ראיסי הורה להחזיר את משטרת המוסר לרחובות, כמעט שנה אחרי מותה של הצעירה הכורדית מהסה אמיני מאלימות שהופעלה עליה במהלך מעצרה בגלל שלא עטתה חיג'אב כנדרש.

הנשיא השמרן ראיסי הורה להחזיר את משטרת המוסר לרחובות, כמעט שנה אחרי מותה של הצעירה הכורדית מהסה אמיני מאלימות שהופעלה עליה במהלך מעצרה בגלל שלא עטתה חיג'אב כנדרש

בשונה מהאלימות הקשה שהופעלה נגד נשים לפני מספר חודשים, הפעם משטרת המוסר לא מכה את הצעירות נטולות החיג'אב אלא, במקום זאת, מחלקת קנסות. כנראה שמישהו במשטר סימן את הכיס כמנוף הלחץ אפקטיבי יותר. ויש מי שחושש כי פעילות אלימה מדי בשלב הזה יכולה להעלות שוב את גובה הלהבות.

בעניין הזה הזהירות והחשש בקרב גורמי השלטון גדולים, במיוחד כאשר יום השנה למותה של אמיני ב-16 בספטמבר מתקרב.

שלט בהפגנה בגרמניה בעקבות מותה של מהסה אמיני, 28 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Markus Schreiber)
שלט בהפגנה בגרמניה בעקבות מותה של מהסה אמיני, 28 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Markus Schreiber)

כחלק מההיערכות לכך, החל הפרלמנט האיראני לקדם חוקים שיגדילו את הענישה הכספית על עבירות החיג'אב. הויכוח מתנהל בעיקר בקרב השמרנים, כאשר מחוקק קיצוני מהמחנה השמרני הציע להרחיק לכת ולהעניש את סוררות החיג'אב במלקות. בינתיים ההצעה הזו נגנזה.

"הרעלה היא סמל חשוב של הרפובליקה האסלאמית ובהחלט נראה שהמשטר האיראני מרגיש, אחרי תקופה שקטה יחסית, בטוח מספיק כדי לחזור לאכיפה קפדנית יותר על קוד הלבוש המחמיר", אמר ד"ר רז צימט, מומחה לחברה האיראנית וחוקר במכון למחקרי בטחון לאומי ומרכז אליאנס באוניברסיטת תל אביב, בראיון ל"רצועת הביטחון" בגלי צה"ל.

"הרעלה היא סמל חשוב של הרפובליקה האסלאמית ובהחלט נראה שהמשטר האיראני מרגיש, אחרי תקופה שקטה יחסית, בטוח מספיק כדי לחזור לאכיפה קפדנית יותר על קוד הלבוש המחמיר"

"אבל, צריך להביט על המחאה הזו ותגובת המשטר בראיה ארוכת טווח. חלקים הולכים וגדלים בחברה האיראנית כבר לא מקפידים ולא מרגישים מחוייבים לערכי היסוד של המהפכה האסלאמית. הפער בינם לבין המשטר הולך ומעמיק, וההנהגה מתקשה להתמודד עם זה".

עד כמה התהום הזו הולכת ומעמיקה ניתן ללמוד מפרסום בסוף השבוע האחרון באתר האופוזיציה "איראן אינטרנשיונל".

לידי האתר הגיע מסמך של השלטונות האיראניים, המורה לתחנות הדלק במחוז קרמן לא למכור דלק לנשים שרוכבות על אופנועים מאחר שמדובר בחוסר צניעות. על פי המסמך הזה, גם נשים שמגיעות עם ג'ריקנים אינן יכולות לרכוש דלק, ובעלי התחנות מחויבים לצלם אותן ולשלוח את התמונות לגורמי האכיפה.

המחאה באיראן בעקבות מותה של מהסה אמיני. טהרן, 1 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Middle East Images)
המחאה באיראן בעקבות מותה של מהסה אמיני. טהרן, 1 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Middle East Images)

"ניסיון העבר מלמד שבאיראן לא אוכפים באופן קפדני כל חוק", אומר ד"ר צימט. "יש כאן לעיתים גמישות פרגמטית. למשל, יש באיראן חוק שאסור להתקין צלחות לווין כדי שהאזרחים לא יחשפו למסרים בעיייתים בעיני השלטון בתחנות אופוזיציה שמשדרות מחוץ למדינה. עובדתית אפשר לראות כיום צלחות כאלה על בניינים.

"יש היום, אפילו בקרב המחנה השמרני, מי שמבין שחייבים לעשות התאמה לצרכי הדור הצעיר בכדי להוריד את תחושת הניכור".

בימים האחרונים התרבו הדיווחים באיראן כי גורמי ביטחון הפנים החלו בגל מעצרים של מובילי מחאה ובמקביל חלק מהמשפחות של הרוגי ההפגנות קיבלו שיחות אזהרה. אחד מהם הוא קורוש ואזירי ממחוז מאזנדראן שלחוף הים הכספי, אשר נעצר בשבוע שעבר ללא סיבה.

בימים האחרונים התרבו הדיווחים באיראן כי גורמי ביטחון הפנים החלו בגל מעצרים של מובילי מחאה ובמקביל חלק מהמשפחות של הרוגי ההפגנות קיבלו שיחות אזהרה

ואזירי איבד לפני שנה את אשתו מירי חי של כוחות הבאסיג', בשעה שהשניים תיעדו את המפגינים. חודש לפני המעצר, הוא קיבל שיחת אזהרה שלא לחגוג עם בנם המשותף את יום ההולדת של אשתו המנוחה. דיווחים דומים הגיעו מכל רחבי איראן. מישהו בצמרת זיהה התעוררות של השטח ומנסה למנוע אותה באגרוף ברזל.

מחאה ברחובות טהרן בעקבות מותה של מהסה אמיני שהוכתה למוות על ידי משטרת המוסר באיראן, 1 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Middle East Images)
מחאה ברחובות טהרן בעקבות מותה של מהסה אמיני שהוכתה למוות על ידי משטרת המוסר באיראן, 1 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Middle East Images)

הדיווחים הללו מגיעים גם לארצות הברית. במהלך המהומות בשנה האחרונה הרבו גורמי הממשל האמריקאי לגנות את התגובה האלימה של השלטונות האיראניים, אבל עכשיו הממשל שומר על שתיקה רועמת.

במהלך המהומות בשנה האחרונה הרבו גורמי הממשל האמריקאי לגנות את התגובה האלימה של השלטונות האיראניים, אבל עכשיו הממשל שומר על שתיקה רועמת

דובר משרד החוץ ונדט פאטל נראה בשבוע שעבר מגמגם ומתחמק משאלות ישירות שהופנו אליו בדבר ההסכם הלא חתום עם איראן. פאטל התעקש כי מדובר בהבנות בלבד, מתוך ידיעה שכל מעידה שלו בנוסח הדברים יכולה לסבך קשה את הממשל.

הסיבה: הסכם מחויב באישור הקונגרס ושם לממשל ביידן אין רוב. הבנות הן משהו אמורפי ולא מוגדר. לכן, על מרחב הפעולה הזה ממשל ביידן ממשיך לשמור בכל מחיר, גם אם זה יצריך התעלמות מחידוש מדיניות היד הקשה או שימוש אסור בכספים שהופשרו.

עוד 700 מילים
סגירה