ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט בזירת פיגוע בדרום הר חברון. 21 באוגוסט 2023 (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
עמוס בן גרשום / לע"מ

עבור המתנחלים, נתניהו וגלנט "השמאלנים" אשמים בגל הטרור

ראשי המתנחלים מודים כי מציאות כזו - של טרור יומיומי וחוסר ביטחון - לא הייתה בשטחים מזה שנים רבות ● אבל הכול הרי מתרחש תחת ממשלת הימין הרדיקלית שלה הם ייחלו מאז מלחמת ששת הימים ● את הסתירה הזו פותרים במועצת יש"ע בחלוקת הממשלה והצבא לימין ושמאל ● ובצד השמאלי נמצאים נתניהו וגלנט: "אנחנו הולכים עכשיו לעשות חיים קשים לשני השמאלנים האלה" ● פרשנות

המאהל שהקימו אתמול ראשי מועצת יש"ע מול משרד ראש הממשלה לא היה חוקי. האיש בעירייה שהיה אמור להעניק להם את הרישיון נמצא בחופשה. לטובת העניין נחלץ אריה קינג, סגן ראש עיריית ירושלים ואחד המוחים נגד מדיניות הממשלה והטרור ביהודה ושומרון.

"תקימו מאהל, תעשו את מסיבת העיתונאים שלכם ותתקפלו אחרי 45 דקות. אף אחד לא יספיק אפילו לרשום לכם דוח", הציע קניג לחבריו.

וכך אכן היה. מנהיגי המתנחלים – יו"ר מועצת יש"ע שלמה נאמן, יו"ר מועצה אזורית שומרון יוסי דגן, יו"ר מועצת בנימין ישראל גנץ ויו"ר מועצת דרום הר חברון יוחאי דימרי – עמדו בסיטואציה מוזרה ביותר תשעה חודשים אחרי שהושבעה כאן ממשלת ימין מלא מלא.

מאחורי גבם של המוחים נתלו כתובות בנוסח "רוצים שינוי בתפיסת הביטחון" וראשי המתנחלים קראו לממשלה לצאת למלחמה גדולה ביהודה ושומרון, או כלשונו של יוסי דגן "מבצע צבאי מקיף, בית וגן מלא בכל יהודה ושומרון ובכל מקום שצריך".

ראשי המתנחלים קראו לממשלה לצאת למלחמה גדולה ביהודה ושומרון, או כלשונו של יוסי דגן "מבצע צבאי מקיף, בית וגן מלא בכל יהודה ושומרון ובכל מקום שצריך"

יוסי דגן, שלמה נאמן וישראל גנץ במסיבת עיתונאים במאהל המחאה שהקימו מול משרד ראש הממשלה, 22 באוגוסט 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יוסי דגן, שלמה נאמן וישראל גנץ במסיבת עיתונאים במאהל המחאה שהקימו מול משרד ראש הממשלה, 22 באוגוסט 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ראשי המתנחלים אכן נקרעים בתוך שורה של פרדוקסים, וההתנהלות שלהם בהתאם. הם מודים כי מציאות כזו בשטח, של טרור יומיומי וחוסר ביטחון שמונע מאנשים לצאת מהבית, לא הייתה ביהודה ושומרון שנים ארוכות. מצד שני, הכול קורה תחת ממשלת הימין הרדיקלית שהם חיכו לה מאז מלחמת ששת הימים.

מעבר לזה, מול גלי הטרור דורשים המתנחלים תמיד, גם עכשיו, הקמת יישובים חדשים, הרחבת התנחלויות קיימות והכשרת מאחזים. אבל בפועל, ביהודה ושומרון כבר קיימת תנופת בנייה שכמוה לא הייתה אולי מעולם, והכל בסמכות וברשות.

מול גלי הטרור דורשים המתנחלים תמיד, גם עכשיו, הקמת יישובים חדשים, הרחבת התנחלויות קיימות והכשרת מאחזים. אבל בפועל, ביהודה ושומרון כבר קיימת תנופת בנייה שכמוה לא הייתה אולי מעולם

אלפי יחידות דיור אושרו ונבנו יחד עם תשתית כבישים ודרכים ענפה. אין כמעט מאחז לא חוקי מתוך מאות שלא הוכשר. השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' מתכנן להזרים קרוב למיליארד שקל לבנייה ישראלית בשטחי C ומסבך אותנו עם האמריקאים. אז למי המתנחלים יכולים לבוא היום בטענות? ליאיר לפיד?

את המבוכה הזו פתרו במועצת יש"ע בדרך הזו: הם מחלקים את הממשלה והצבא לימין ושמאל. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ומפקד פיקוד מרכז האלוף יהודה פוקס הם השמאל המובהק, שמפקירים את חיי המתנחלים. סמוטריץ', איתמר בן גביר ורוב השרים האחרים בליכוד, בציונות הדתית ובעוצמה יהודית הם הימין המובהק, שהשמאל כובל את ידיו. נוסחת הפרדה כזו עוד לא ראינו כאן.

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר במליאת הכנסת ביום השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר במליאת הכנסת ביום השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מקורב לסמוטריץ אמר לזמן ישראל אתמול: "ההתדרדרות בשטח נוראית. רצף כזה של אירועי ירי לא היה הרבה זמן. אנחנו רותחים על גלנט. הוא מתנהל בתור שמאלן. הצבא נתפס אצלנו כמי שמתמודד עם מה שיש ולא יוזם כלום. גלנט משלים עם המצב הזה. המבצע בג'נין היה אירוע חשוב אבל הוא לא הביא תוצאות, וגם זה קרה רק אחרי שבן גביר עשה פיצוץ בממשלה".

"ההתדרדרות בשטח נוראית. רצף כזה של אירועי ירי לא היה הרבה זמן. אנחנו רותחים על גלנט. הוא מתנהל בתור שמאלן. הצבא נתפס אצלנו כמי שמתמודד עם מה שיש ולא יוזם כלום. גלנט משלים עם המצב הזה"

קינג עצמו יתמודד בבחירות הקרובות למועצת עיריית ירושלים בראש רשימה משותפת – לדבריו, הוא בוחן כרגע עם מי לרוץ, בכלל זה עם עוצמה יהודית, חב"ד ונעם.

אתמול קינג נשמע נחרץ אפילו יותר. "המחאה שלנו היא כלפי האנשים שאחראים למה שקורה בשטח – נתניהו וגלנט. נתנו לשני השמאלנים האלה לנהל את העניינים וזו התוצאה. אילו היו מעבירים את הסמכויות הביטחוניות לסמוטריץ' ובן גביר, הכול היה נראה אחרת. אנחנו הולכים עכשיו לעשות חיים קשים לשני השמאלנים האלה".

נתניהו שמאלן?!
"שמאלן קטן. הוא ברח מגוש קטיף, מסר לפלסטינים את חברון וצפון השומרון, מסר את יריחו, את אבו דיס, הקפיא את הבנייה בירושלים. אני לא מדבר על חאן אל-אחמר ומקומות אחרים. זו הבעיה שלנו איתו. כל אחד אחר בליכוד שלא מסר מטר מרובע מארץ ישראל – עדיף על נתניהו".

מה יקרה עכשיו בשטח?
"יהיו פעולות נקם. אנשים יעשו מעשי ייאוש מתוך ייאוש. הם רואים שהצבא מרחם על המחבלים. מי יודע לאן זה יתפשט".

אריה קינג בריאיון לזמן ישראל, 22 באוגוסט 2023 (וידיאו: שלום ירושלמי)

קינג וחבריו מבינים שמהפך בממשלה לא יהיה – סמוטריץ' לא יהיה ראש הממשלה ובן גביר לא יהיה שר הביטחון במקום גלנט. הם בכל זאת מקווים שהלחץ שנוצר מתוך הבייס של הימין יקרב את מלחמת ההכרעה שלה מייחל השר סמוטריץ'.

ומה יקרה אם בכל זאת סמוטריץ' ובן גביר יובילו את המדיניות, מה שיגביר קרוב לוודאי את מעשי הטרור. מי יצא להפגין מולם? נערי הגבעות? ומה הם יציעו לעשות הפעם?

קינג מציע שכל מחבל יידון למוות, המשפחה שלו תגורש, ואת בתיהם יתנו למתנחלים, בני המשפחות של קורבנות הפיגוע כדי שיתחילו להקים יישובים יהודיים בכפרים הערביים. קינג עצמו הוא תושב מעלה הזיתים, השכונה היהודית שהוקמה בראס אל עמוד ומונה כבר אלפי תושבים.

קינג מציע שכל מחבל יידון למוות, המשפחה שלו תגורש, ואת בתיהם יתנו למתנחלים, בני המשפחות של קורבנות הפיגוע כדי שיתחילו להקים יישובים יהודיים בכפרים הערביים

שאלתי אתמול את עירא פפפורט, איש המחתרת היהודית של שנות השמונים ותושב שילה, מה עוד צריך לעשות. רפפורט הולך צעד קדימה ומדבר על גירוש חצי כפר של המחבל, כל מחבל, מה שיפסיק לדעתו את הטרור.

"הערבים רוצים להרוג אותנו, לחסל את מדינת ישראל ולחיות תחת מדינה אסלאמית? אז אני נותן להם הזדמנות. שיברחו ללבנון, סוריה, ירדן, מצרים או עזה".

עוד 814 מילים
סגירה