ישראל יכולה למנוע רצח עם ארמני חדש

הנשיא הרצוג לוחץ את ידו יגוב איובוב, סגן שר החוץ של אזרבייג'ן שהגיע לקבלו בשדה התעופה. 30 במאי 2023 (צילום: חיים צח/לע״מ)
חיים צח/לע״מ
הנשיא הרצוג לוחץ את ידו יגוב איובוב, סגן שר החוץ של אזרבייג'ן שהגיע לקבלו בשדה התעופה. 30 במאי 2023

בימים אלה ממש ישראל שותפה בעקיפין למה שלואיס מורנו אוקמפו, התובע הראשי הראשון של בית הדין הפלילי הבינלאומי, כינה החודש "רצח עם חדש" נגד ארמנים. אבל עם זאת, ישראל גם נמצאת בעמדה ייחודית לשים קץ לזוועה.

אני מתכוון למצור בן שמונת החודשים שהטילה אזרבייג'ן, בעלת הברית המוסלמית של מדינת היהודים, על המובלעת נגורנו קרבאך. בחודשיים האחרונים אפילו משימות הומניטריות של הצלב האדום לא הורשו לעבור, ובשבוע שעבר התושב הראשון מת מרעב.

אזרבייג'ן, בעלת הברית המוסלמית של מדינת היהודים, הטילה לפני 8 חודשים מצור על המובלעת הארמנית נגורנו קרבאך. לאחרונה אפילו הצלב האדום לא הורשה לעבור, ובשבוע שעבר מת תושב ראשון מרעב

המזון והתרופות בנגורנו קרבאך אוזלים, ואוקמפו הזהיר כי מקרי מוות רבים נוספים צפויים אם אזרבייג'ן לא תפסיק לאלתר לחסום את מסדרון לאצ'ין, כביש הגישה החיוני של המובלעת.

כפי שידעו קוראים רבים, נגורנו קרבאך הוא טריטוריה המאוכלסת בארמנים אתניים, שאחרי קריסת ברית המועצות נתקעה בצד האזרי של הגבול בגלל תחבולות מיפוי סובייטיות לאורך השנים. כ-30 שנה היא פועלת בכל זאת כיישות בשלטון עצמי, אך ב-2020 אזרבייג'ן תקפה וכבשה חלק גדול מהאזור במלחמה בה נהרגו אלפי ארמנים. מל"טים ישראלים שסופקו לאזרבייג'ן מילאו תפקיד גדול באותו ניצחון.

כעת מגיע המצור נגד מה שנשאר מנגורנו-קרבאך ו-120,000 הארמנים החיים שם, שמטרתו בבירור להוביל למנוסתם בשל איום הרעב. אכן, נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב היה די שקוף כאשר קבע לאחרונה כי על התושבים לקבל אזרחות אזרבייג'נית או לחפש בית אחר.

בין הנצורים בנגורנו קרבאך ישנם 30,000 ילדים, 9,000 נכים ו-20,000 קשישים.

"ללא שינוי דרמטי מיידי, קבוצת הארמנים הזו תושמד בעוד כמה שבועות", כתב אוקמפו בימים האחרונים בדו"ח פרו בונו (קראו אותו כאן), שכותרתו "רצח עם נגד ארמנים ב-2023".

בין הנצורים בנגורנו קרבאך יש 30,000 ילדים, 9,000 נכים ו-20,000 קשישים. "ללא שינוי דרמטי מיידי, קבוצת הארמנים הזו תושמד בעוד כמה שבועות", כתב אוקמפו בדו"ח: "רצח עם נגד ארמנים ב-2023"

הוא ציין כי סעיף II ג' לאמנה למניעת רצח עם קבע כי "השפעה מכוונת לקבוצה של תנאי חיים שנועדו להביא להרס הפיזי שלה" מהווה רצח עם.

"לא תמצאו משרפות בנגורנו קרבאך, וגם לא מצ'טות, אבל רצח עם ברעב הוא לא פחות הרסני", אמר אוקמפו. "זו הייתה אותה שיטה קטלנית ששימשה נגד ארמנים ב-1915, נגד פולנים ויהודים ב-1939, ונגד תושבי סרברניצה ב-1993".

אוקמפו טען שמדינות חייבות להתערב כדי לאלץ את אזרבייג'ן לסיים את המצור, והנושא נמצא כעת בדיון במועצת הביטחון של האו"ם.

רבים יעריכו שהכוונה לאיחוד האירופי או לארצות הברית, שמקדמים "שיחות שלום" מדומות בין ארמניה ואזרבייג'ן, שבהן למעשה אין לתושבי נגורנו קרבאך קול. או אולי אפילו לרוסיה, שיש לה כוחות "לשמירת שלום" חסרי שיניים באזור ושיש לה ברית אסטרטגית עם אזרבייג'ן.

אבל אולי צריך לחשוב דווקא על ישראל.

"לא תמצאו שם משרפות או מצ'טות, אבל רצח עם ברעב הוא לא פחות הרסני", אמר אוקמפו. "זו הייתה השיטה קטלנית ששימשה נגד ארמנים ב-1915, נגד פולנים ויהודים ב-1939, ונגד תושבי סרברניצה ב-1993"

המדינה היהודית, שהוקמה לאחר שיהודים ספגו את רצח העם הגדול ביותר בהיסטוריה, קרובה עד מאוד למשטרו הנתעב של הנשיא אלייב בבאקו.

ישראל מוכרת למשטר הזה נשק לשימוש נגד ארמניה, שהיא מדינה דמוקרטית  ואחת התרבויות הנוצריות הוותיקות בעולם. ישראל קונה כמויות אדירות של נפט מהמשטר הזה. ישראל עושה עסקים בהיקף רב וגדל עם המשטר הזה. וישראל גם מקבלת בסיס קדמי נגד אויבתה איראן מהמשטר.

זהו מקרה קלאסי של ריאל-פוליטיק בפעולה.

הסיבה לכך היא שבתמורה לדברים הללו, ישראל נכנסה למיטה עם קלפטוקרטיה משפחתית, שלפי ניירות פנדורה נטלה לעצמה מאות מיליוני דולרים מעושר הנפט והגז הטבעי של ארצה, ואשר מאפשרת לתושביה להתפלש בעוני ושוללת מהם חירויות בסיסיות. היא גם מתסיסה בפראות נגד ארמנים וארמניה עצמה, מבצעת זוועות נגדם ומחללת והורסת באופן שיטתי אתרי מורשת ארמנית שנופלים לידה.

עכשיו מגיע מה שמתואר על ידי אחד המשפטנים המובילים בעולם כניסיון לרצח עם ארמני שני.

דווקא ליהודים אסור להתעלם מהזוועה. אם לא די באהדה לארמניה, שבדומה לישראל מנסה לתפקד כדמוקרטיה בחלק לא דמוקרטי של העולם, בוודאי שהדיון ברצח העם צריך להבהיר את צו השעה. יהודים לא יכולים להיות שותפים לזה.

ישראל מוכרת למשטר הזה נשק לשימוש נגד ארמניה, וקונה כמויות אדירות של נפט מהמשטר הזה. ישראל עושה עסקים בהיקף רב וגדל עם המשטר הזה. וישראל גם מקבלת מהמשטר בסיס קדמי נגד אויבתה איראן

במרחק של 50 ק"מ בדיוק מאזור האסון, ישראל מיישמת תוכניות השקעה רחבות היקף. ישראל היא בין 10 שותפות הסחר המובילות של אזרבייג'ן, כאשר הסחר בין שתי המדינות הגיע בשנה שעברה ל-1.7 מיליארד דולר. כ-90 חברות ישראליות פועלות באזרבייג'ן. לפני שלושה חודשים ביקר הנשיא יצחק הרצוג באזרבייג'ן ודן בפרויקטים חדשים נוספים.

ההשפעה הגוברת של ישראל על אזרבייג'ן והנוכחות הרחבה של חברות ישראליות במדינה יכולות לספק מנוף.

במהלך המצור על נגורנו קרבאך המשיכה ישראל לספק נשק לאזרבייג'ן. מאז 2016, היו 92 טיסות עם אספקת נשק ישראלית. המסירה האחרונה הייתה בימים האחרונים ממש: מטוס IL-76TD של חברת Silk Way Airlines של אזרבייג'ן הגיע לבסיס עובדה כדי לקבל נשק המיועד לבאקו.

הקפאה זמנית על אספקת הנשק למדינה שמבצעת פשעים קטלניים נגד אזרחים עשויה להיות איתות רציני עבור אזרבייג'ן לשקול מחדש את מדיניותה.

דגלי ישראל ואזרבייג'ן בארמון הנשיאותי בבאקו, 13 בדצמבר 2016 (צילום: רפאל אהרן)
דגלי ישראל ואזרבייג'ן בארמון הנשיאותי בבאקו, 13 בדצמבר 2016 (צילום: רפאל אהרן)

אנחנו יודעים שיש צדיקים בישראל שמסכימים. רק בשבוע שעבר פנתה קבוצה גדולה של מדענים, עיתונאים, אישי ציבור ורבנים ישראלים במכתב פתוח לנשיא הרצוג בעניין האסון ההומניטרי.

הרב אבידן פרידמן סימן בבירור את הבחירה בין רווח פוליטי למוסר: "כישראלי וציוני, אני חש פרץ גאווה כשהישראלים הם הראשונים שמגישים תמיכה במשברים הומניטריים ברחבי העולם… כשישראל חושבת שהיא משרתת את האינטרסים שלה על ידי מתן נשק למדינות שמבצעות הפרות חמורות של זכויות אדם – זו הפרה קורעת לב של המשימה שלנו".

במהלך המצור על נגורנו קרבאך המשיכה ישראל לספק נשק לאזרבייג'ן. מאז 2016, היו 92 טיסות עם אספקת נשק ישראלית. המסירה האחרונה הייתה בימים האחרונים: מטוס של אזרבייג'ן הגיע לעובדה לקבל נשק לבאקו

העם הארמני ששרד את רצח העם הראשון של המאה ה-20 לא יכול היה להישאר אדיש במהלך השואה. לכן 24 ארמנים הוכרו רשמית כחסידי אומות העולם ביד ושם.

לישראל יש כעת הזדמנות לעשות כזה חסד וצדק בעצמה, ולהעניק שיעור במוסר לעולם שברובו אדיש.

ד"ר סרגיי מלקוניאן מתגורר בירוון, בירת ארמניה. הוא עמית מחקר במכון החשיבה APRI בירוואן. את הדוקטורט שלו עשה על ישראל והמזרח התיכון - ובמסגרת הלימודים למד עברית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 908 מילים
סגירה