מועמדי המפלגה הרפובליקאית מרימים את ידם בתשובה לשאלה האם הם ימשיכו לתמוך בטראמפ במקרה שיורשע, 23 באוגוסט 2023 (צילום: AP Photo/Morry Gash)
AP Photo/Morry Gash

החלק המעניין ביותר בעימות הרפובליקאי הראשון עסק בטראמפ

הם פרחו בנושא ההפלות, סיפקו נשק לקמפיינים הדמוקרטיים, החווירו כשדובר בנשיא לשעבר – ורק אחד מהם סירב להצהיר כי יתמוך בטראמפ גם אם יורשע ● העימות הראשון במפלגה הרפובליקאית היה מעניין – אך המועמד המרכזי הופיע בריאיון מוקלט ברשת החברתית של מאסק ● והמנצח הגדול של העימות היה בכלל זמר קאנטרי ● פרשנות

החלק המעניין – ואולי אף החשוב ביותר – בעימות הראשון של מועמדי המפלגה הרפובליקאית הגיע כאשר המנחים של רשת "פוקס ניוז" שאלו את שמונת המועמדים מי מהם ימשיך לתמוך בנשיא לשעבר דונלד טראמפ – אם יורשע באישומים נגדו.

ארבעה מועמדים הניפו את ידם במהירות ובנחרצות – הסנטור טים סקוט, המושלת לשעבר ניקי היילי, המושל דאג בורגום והיזם ויווק רמאסוואמי. כן, הם ימשיכו לתמוך בטראמפ. אחריהם הצטרפו בהנפת יד מהוססת יותר מושל פלורידה רון דה־סנטיס וסגן הנשיא לשעבר מייק פנס, שהרים את ידו בחוסר חשק.

המושל לשעבר כריס כריסטי הרים את ידו ואז הסיט אותה בתנועת מחאה. "אסור לנרמל את ההתנהגות הזו (של טראמפ)", הוא אמר. מושל ארקנסו לשעבר אייסה האצ'ינסון היה היחיד שסירב לתמוך בטראמפ.

כמה דקות לאחר מכן, סגן הנשיא לשעבר מייק פנס פצח בנאום מהלב. לדבריו, טראמפ רצה שהוא ישים אותו – פרסונלית – מעל לחוקה האמריקאית – אך הוא לא הסכים. "עבורי החוקה היא מעל לאדם כזה או אחר", הוא אמר.

כמה דקות לאחר מכן, סגן הנשיא לשעבר מייק פנס פצח בנאום מהלב. לדבריו, טראמפ רצה שהוא ישים אותו – פרסונלית – מעל לחוקה האמריקאית – אך הוא לא הסכים

הרגעים האלה המחישו את המצב המביך, הקלוקל והמעציב שאליו הגיעה המפלגה הרפובליקאית. רוב המועמדים על הבמה בעימות רצו לשאת חן בעיני הבייס השמרני המפורסם, אבל הם ממשיכים לומר כי יתמכו בנשיא לשעבר למרות ההסתערות על הקפיטול – ולמרות כתבי האישום.

אולם, דווקא כשהם התייחסו לנושא ההפלות, הם הפכו פתאום לאמיצים. "צריך להנהיג את המדינה על פי המוסר ולא לפי הרצון להגיע לקונצנזוס עם הצד השני", הטיף פנס למושלת קרוליינה הדרומית לשעבר היילי. אבל בכל הקשור בשמירה על הנהגה מוסרית – שם החבורה הזו פחות נוכחת.

העימות הרפובליקאי הראשון היה מעניין, לוחמני וקצבי, אבל מבחינה פוליטית מדובר באירוע שולי. המועמד המוביל של המפלגה טראמפ לא השתתף. בשבוע האחרון הוא אמר שגם לא יגיע לעימותים בכלל.

מעניין אם הוא יבוא להתעמת עם הנשיא ג'ו ביידן בעוד שנה. לפחות חמישה מתוך שמונת המועמדים על הבמה מתמודדים בפועל על תפקיד סגן נשיא ארה"ב. אם מישהו מהם יצליח להבקיע את חומת הסקרים, אולי טראמפ יראה בו או בה כאדם המתאים לתפקיד.

מושל פלורידה רון דה־סנטיס בעימות המפלגה הרפובליקאית, 23 באוגוסט 2023 (צילום: AP Photo/Morry Gash)
מושל פלורידה רון דה־סנטיס בעימות המפלגה הרפובליקאית, 23 באוגוסט 2023 (צילום: AP Photo/Morry Gash)

לפחות חמישה מתוך שמונת המועמדים על הבמה מתמודדים בפועל על תפקיד סגן נשיא ארה"ב. אם מישהו מהם יצליח להבקיע את חומת הסקרים, אולי טראמפ יראה בו או בה כאדם המתאים לתפקיד

מהצד השני של המסך, ברשת החברתית "אקס" (טוויטר לשעבר), שודר – במקביל לעימות – ריאיון עם הנשיא טראמפ שהוקלט מראש. הוא לא ייצר יותר מדי כותרות, אלא אם הפחתת הרגולציה על כמות המים שניתן להזרים במקלחות ("The Showerhead Rule"), מותו של ג'פרי אפשטיין והתנצחויות עם עיתונאים ספציפיים – נחשבות לכותרות.

רשתות הטלוויזיה לעומת זאת – "פוקס", המארחים של העימות, וגם רשתות CNN ו־MSNBC – וידאו שהחרמת העימות על־ידי טרמאפ לא תזכה לזמן מסך משמעותי אצלם.

ב"פוקס" היו אפילו נקמנים. טראמפ לא הוזכר כלל בשעה הראשונה של העימות ובשעה השנייה – "מייד לאחר הפרסומות" – הם הודיעו שהם מתכוונים לדון בכתבי האישום שלו, תוך שהם משדרים בשידור "חי" מהכניסה של בית המאסר במחוז פולטון, "המקום שבו טראמפ יתייצב למשפטו בעוד כמה שעות".

התמונה הזאת הייתה כמובן אפלה וקפואה. אף אדם לא עומד מול שער הכניסה לכלא במדינת ג'ורג'יה בשעה 22:00 בלילה. זו הייתה בחירת בימוי נקמנית. במקום לשדר את פניו של טראמפ, הם שידרו משער ריק.

עימות המפלגה הרפובליקאית, 23 באוגוסט 2023 (צילום: AP Photo/Morry Gash)
עימות המפלגה הרפובליקאית, 23 באוגוסט 2023 (צילום: AP Photo/Morry Gash)

ב"פוקס" היו אפילו נקמנים. טראמפ לא הוזכר כלל בשעה הראשונה של העימות ובשעה השנייה – "מייד לאחר הפרסומות" – הם הודיעו שהם מתכוונים לדון בכתבי האישום

שינוי האקלים הוא "המצאה"

אולם, הקטע שחשף בצורה המביכה ביותר עד כמה הפוליטיקאים השמרנים מנותקים מהדור הצעיר היה הוויכוח על שינויי האקלים. למרות השרפות הקיצוניות בהוואי וההוריקן הראשון מזה 80 שנה בדרום קליפורניה – המועמדים הרפובליקאים טענו שהבעיה אינה במעשי בני האדם אלא במדיניות הנשיא ביידן.

"ההתחממות הגלובלית היא בכלל המצאה, פיקציה", אמר רמאסוואמי. "אני היחיד על הבמה שלא ממומן – אז אני יכול לדבר חופשי". המועמדים האחרים גמגמו בנושא והעדיפו לא לתת תשובות ברורות, אבל כריס כריסטי ניצל את ההזדמנות כדי להיכנס חזיתית ברמאסוואמי. "הספיק ערב אחד לצד בחור שנשמע כאילו שהוא שלף תשובות מצ'אט GPT… הוא חובבן".

הרפובליקאים חזרו על מדיניות ההגבלות על הפלות

אם יש דבר אחד שהמפלגה הדמוקרטית יכולה לצאת מבסוטית ממנו, זה הדיון בנושא המגבלות על ההפלות. דה־סנטיס נשאל על ההגבלה לביצוע הפלה מהשבוע השישי – ואז פנס זינק פנימה לדיון והבהיר את הגישה המחמירה. "עובר בתוך הרחם יכול להרגיש כאב", הוא אמר ונתן התייחסות דתית לנושא.

מבחינתו, הגבלה על ביצוע הפלה מהשבוע השישי היא מובנית מאליה. הציבור הכללי בארה"ב, לפי כל הסקרים, נמצא רחוק מאוד מהדעות הללו. אחת הסיבות שהמפלגה הרפובליקאית נחלה תבוסה בבחירות אמצע הקדנציה בנובמבר 2022, היא הכיוון הנוקשה בנושא ההפלות.

טראמפ, שכאמור נעדר מהדיון, עשוי להיות פחות קיצוני בתחום הזה משום שהוא צפוי להיות מועמד המפלגה לנשיאות. כל הקבוצה לעיל בעיקר סיפקה "נשק" לקמפיינים הדמוקרטים.

מי ניצח את העימות? הזמר הלא מוכר

ואי אפשר לסכם את העימות בלי להתייחס לדקה הראשונה שפתחה את השידור. המנחים בחרו לפתוח בשאלה חריגה וקלילה – הם שידרו חלק משיר קאנטרי של אוליבר אנתוני שזכה לעשרות מיליוני צפיות בשבועות האחרונים.

השיר הביקורתי על "העשירים מצפון ריצ'מונד" הפך להמנון הלא רשמי של הבוחרים הלבנים העניים מאזור האפלצ'ים של ארה"ב. לכן, אם שואלים מי ניצח את העימות הרפובליקאי אתמול בלילה, התשובה ברורה

השיר הביקורתי על "העשירים מצפון ריצ'מונד" הפך להמנון הלא רשמי של הבוחרים הלבנים העניים מאזור האפלצ'ים של ארה"ב. אם שואלים מי ניצח את העימות הרפובליקאי אתמול בלילה, התשובה ברורה: הזמר הלא מוכר (עד לאחרונה) אוליבר אנתוני.

עוד 840 מילים
סגירה