מרד, בגידה ונקמה קטלנית - חיסול פריגוז'ין וצמרת כוח וגנר

הפלת מטוסו של פריגוז'ין, צילום מסך מסרטון שעלה ברשתות
הפלת מטוסו של פריגוז'ין, צילום מסך מסרטון שעלה ברשתות

יבגני פריגוז'ין, האוליגרך הרוסי ומי שעמד בראש כוח וגנר, אירגון שכירי החרב הרצחני, הוא אחד ההרוגים בהתרסקות מטוס המנהלים שהתרסק אתמול במחוז טבר ברוסיה. מטוס המנהלים מדגם Embraer Legacy 600 עם מספר הזנב 2795, שימש בעבר את פריגוז'ין, שנהרג יחד עם עוד תשעה בני אדם, אחד מהם הוא לא אחר מדימיטרי אוטקין, לאומן רוסי ניאו-נאצי ומייסד כוח וגנר.

קצת אחרי ההתרסקות דיווחה התקשורת הרוסית כי באזור ההתרסקות זוהו גופות השניים (אם כי גם ב-2019 פריגוז'ין "מת" בהתרסקות מטוס תובלה בקונגו, ששמו היה ברשימת הנוסעים שלו, רק כדי לצוץ לגמרי בחיים).

קצת אחרי ההתרסקות דיווחה התקשורת הרוסית כי זוהו גופות פריגוז'ין ואוטקין (אם כי גם ב-2019 פריגוז'ין "מת" בהתרסקות מטוס תובלה בקונגו, כשהופיע ברשימת הנוסעים שלו, רק כדי לצוץ לגמרי בחיים)

כעת מתעוררות כמה שאלות חשובות מאוד שיש לדון בהן.

  • מה זהות שאר הקורבנות? ע"פ דיווחים ברוסיה כל צמרת הפיקוד של וגנר הייתה על המטוס. אם אכן כך, הארגון כפי שהכרנו אותו חדל מלהתקיים.
  • כיצד נפל המטוס? האם נורה לעברו טיל נ"מ? האם הייתה פצצה במטוס שהתפוצצה באמצע הטיסה? מבט בסרטונים והאופן שבו צלל המטוס לקרקע כשהוא בוער יכול אולי ללמד שאחת משתי האופציות הללו גרמו להתרסקות.
  • בהנחה שצמרת הפיקוד של וגנר התאדתה בהתרסקות – מה ההשלכות על פעילות עשרות אלפי שכירי החרב עצמם? כיצד יגיבו למותה של כל שדרת הפיקוד? האם ינסו לנקום? נאמנותם לפריגוז'ין הייתה מוחלטת. כיצד תשפיע ההתפתחות על פעילות שכירי החרב ביבשת אפריקה? האינטרסים של רוסיה ברחבי היבשת לא נעלמו עם פריגוז'ין כמובן, אבל הוא במידה רבה פעל בעקביות למימושם עבור הקרמלין, ומעניין לראות מה יהיו כעת ההשלכות על הפעילות באפריקה ובמקומות אחרים.
  • בנוסף – פריגוז'ין היה שווה הון עתק – במזומן ובאמצעות נכסים שונים והכנסות עתק מפעילות בכל הזירות. מה יעלה בגורל כל אלה? האם פוטין יעבירם לנאמניו?

בעקבות מותו של פריגוז'ין, שני האנשים הכי מאושרים כעת, אפילו יותר מוולדימיר פוטין, הם שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו והרמטכ"ל הרוסי ולרי גרסימוב, שתיעבו ושנאו את פריגוז'ין שנאת מוות ממש. מותו, אולי לצד בכירים נוספים בארגונו, סתם את הגולל פעם ולתמיד על הסכסוך החריף והמר שהיה להם איתו – והם ניצחו בנוק אאוט.

שני האנשים הכי מאושרים כעת, אפילו יותר מפוטין, הם שר ההגנה שויגו והרמטכ"ל גרסימוב, ששנאו את פריגוז'ין שנאת מוות. מותו סתם את הגולל על הסכסוך החריף והמר שהיה להם איתו – והם ניצחו בנוק אאוט

ולגבי הנשיא פוטין עצמו – ממש כמו במאפיה ובעולם הפשע, החיסול הזה של פריגוז'ין, אוטקין ואחרים, בא לשדר מסר מאוד ברור, חד משמעי, מרתיע ומאיים – זה יהיה סופו של כל בוגד. זה יהיה סופו של כל מי שחושב שהוא יכול לקום על הנשיא המכהן, ולהפילו בכוח.

גם אם ישנם עדיין כאלה בצמרת הרוסית ובמוקדי הכוח ששאפו לעשות מעשה, לתכנן מזימות כאלה ואחרות ולנסות להפיל את משטרו של פוטין – הם כנראה יוותרו די מהר על הרעיון, עם תחושת חלחלה גדולה מאוד. וזו בדיוק הייתה המטרה של פוטין.

פוטין מעולם לא הסתיר, ושב וחזר על זה גם בראיונות בתקשורת לאורך השנים, שיש דבר אחד שהוא לעולם לא יסלח עליו – בגידה. עבור פוטין, נאמנות היא ערך עליון. אלה לא רק מילים – כל הצמרת הרוסית כולה והמעגל הקרוב שלו בפרט – כוללים אישים שהולכים איתו שנים ארוכות, ומעולם לא העזו להמרות את פיו.

לכן הם בתפקידם שנים ארוכות – שויגו מכהן בתפקידו 11 שנים, גרסימוב גם, ראש "המועצה לביטחון לאומי" ניקולאי פטרושב מכהן 15 שנה, ראש "שירות הביטחון הפדרלי" אלכסנדר בורטניקוב מכהן 15 שנה, ראש "שירות הביון החיצוני" סרגיי נרישקין 7 שנים (וקודם תפקידים בכירים אחרים), וככה זה ממשיך עוד ועוד. למה? כי בדיוק כמו בארגון פשע, הנאמנות היא הדבר החשוב ביותר.

ממש כמו במאפיה ובעולם הפשע, חיסול פריגוז'ין, אוטקין ואחרים, בא לשדר מסר מאוד ברור, חד משמעי, מרתיע ומאיים – זה יהיה סופו של כל בוגד. של כל מי שחושב שהוא יכול לקום על הנשיא המכהן, ולהפילו בכוח

פריגוז'ין, שהלך לצד פוטין מאמצע שנות התשעים ושירת אותו היטב, הגיע לנקודה בה חש שכרון כוח כנראה, והאמין שיש לו יכולת לשחק בשדה הפוליטי, תוך הפעלת כוח סמי צבאי. זה גרם לו לעבור את הקו ולהפוך לבוגד בעיני פוטין. ובבוגדים, אליבא דפוטין, צריך לטפל.

*  *  *

על פי שורת דיווחים בקבוצות טלגרם רוסיות ובלארוסיות, מטוסי תובלה מגיעים לבלארוס כדי לפנות משם את אלפי שכירי החרב של כוח וגנר, שעתידם כעת לוט בערפל בעקבות מות פריגוז'ין ואוטקין.

לא לגמרי ברור עד כמה הדיווחים מהימנים, אך יש בהם היגיון כמובן, בהתחשב בהתפתחויות הדרמטיות. מעבר לזה, אני משתף עוד מחשבות שלי לגבי מה שהתרחש. זה לא ברור לכולם, וצריך להדגיש את זה – פריגוז'ין היה שנוא ממש על רבים בצמרת הממסד הצבאי-ביטחוני ברוסיה. לא רק בגלל האופן המשפיל והעקבי שבו מתח ביקורת חודשים ארוכים על הצבא הרוסי ובכירי משרד ההגנה, ביקורת בוטה, ארסית, משפילה ומזלזלת, שכללה גם האשמה של בכירי משרד ההגנה בבגידה – היה גם המרד.

המרד, שהחל לפני חודשיים בדיוק בעיר רוסטוב על הדון, ממנה החלו שכירי החרב בתנועה צפונה לכיוון מוסקבה – היה הקש ששבר את גב הגמל. במהלך התנועה צפונה הפילו שכירי החרב של פריגוז'ין כמה כלי טיס של חיל האוויר הרוסי, כולל מטוס ביון עם קציני מודיעין עליו, וגרמו למותם של 15 קצינים וחיילים רוסים, בהם גם טייסים.

חשוב לזכור את זה כשעוסקים באופן שבו נהרגו היום פריגוז'ין ואוטקין – ע"י הפלת מטוסם, בדרכו ממוסקבה. הרעיון שהצבא הרוסי, וליתר דיוק חיל האוויר הרוסי, שפריגוז'ין ואנשיו הרגו את טייסיו וקציניו במרד לפני חודשיים, נקם היום את נקמתו בפריגוז'ין ואוטקין באמצעות טיל ששוגר למטוסם – איננו מופרך כלל.

הרעיון שהצבא הרוסי, וליתר דיוק חיל האוויר הרוסי, שפריגוז'ין ואנשיו הרגו את טייסיו וקציניו במרד לפני חודשיים – נקם היום את נקמתו בפריגוז'ין ואוטקין באמצעות טיל ששוגר למטוסם – איננו מופרך כלל

יתר על כן, בדיוק יום לפני ההתרסקות הודיע משרד ההגנה הרוסי על הדחתו של הגנרל סרגיי סורוביקין, שהיה שותף חלקי למרד ומקורב לפריגוז'ין, מתפקידו כמפקד העליון של כוחות התעופה והחלל, ומינויו של סגנו לתפקיד באופן קבוע.

כזכור, סורוביקין נעצר מיד לאחר המרד ב-24 ביוני, ולא נראה מאז בפומבי. היו דיווחים שהוא נחקר ימים ארוכים, ולאחר מכן הועבר למעצר בית. במקרה או שלא במקרה, אתמול גם הופל מטוסו של פריגוז'ין, והחשבון עמו נסגר.

ומה הלאה?

הנבואה ניתנה לשוטים, ובכל זאת – לצד ההערכה שחיסולו של פריגוז'ין שולח מסר ברור וחד משמעי, שיסייע לייצב ולחזק את משטרו ומעמדו של הנשיא פוטין, יש גם אפשרות שהחיסול הזה יפתח תיבת פנדורה שתעמיק ותסלים את המאבק בתוך מוקדי ומנגנוני הכוח בצמרת הרוסית.

לזה צריך להוסיף את התהייה, כאמור, מה ייעשו כל עשרות אלפי שכירי החרב שהיו נאמנים לפריגוז'ין באופן אישי, מלא ומוחלט. נצטרך להמתין ולראות.

לצד ההערכה שחיסול פריגוז'ין שולח מסר ברור שיסייע לייצב ולחזק את משטרו ומעמדו של פוטין, יש גם אפשרות שהחיסול יפתח תיבת פנדורה שתעמיק ותסלים את המאבק במוקדי ומנגנוני הכוח בצמרת הרוסית

כרגע יש יותר שאלות מתשובות, אבל למען האמת זה די אופייני לרוסיה. אין רגע דל.

עיתונאי "ידיעות אחרונות" ופרשן לענייני רוסיה, לשעבר כתב ״קול ישראל״ ו״ידיעות אחרונות״ במוסקבה, יליד ירושלים, אוהב מאוד כדורגל אנגלי בכלל ואת ליברפול בפרט, חיית ספרים, אקטואליה וחדשות חוץ במיוחד, שנהנה לסקר מה מתרחש בעולם ואיך הכל קשור אחד לשני. התגורר בעשרים השנים האחרונות בחמש מדינות - בריטניה, צרפת, ספרד, רוסיה וכעת הולנד. איש העולם הגדול:)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,060 מילים
סגירה