נתניהו תקוע עם בן גביר

אם הדבר היה תלוי בו, נתניהו היה מדיח את בן גביר מתפקידו כשר לביטחון לאומי ● אבל נתניהו לא יכול, הוא תלוי בבן גביר כדי להבטיח את המשך שלטונו - ובן גביר מצידו מנצל את התלות הזו ומשיג כל מה שהוא רוצה ● את המחיר משלמים אזרחי המדינה ● פרשנות

איתמר בן גביר ובנימין נתניהו בישיבת ראשי סיעות הקואליציה בכנסת, 23 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
AP Photo/Ohad Zwigenberg
איתמר בן גביר ובנימין נתניהו בישיבת ראשי סיעות הקואליציה בכנסת, 23 במאי 2023

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הגיע ביום רביעי לכפר טירה, בעקוב הרצח של מנכ"ל העירייה עבד אל רחמן קשוע. בעקבות הביקור, גנץ הוציא הודעה בה דרש מראש הממשלה בנימין נתניהו לפטר את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.

לפי גנץ, בן גביר מוכיח חוסר יכולת ניהול ואין לו רצון לעזור לחברה הערבית. "בן גביר מקים מיליציה פרטית במקום שוטרים ומעדיף מקורבים ולא חוקרים שישימו יד על הרוצחים. במקום להחדיר תחושת ביטחון, הוא זורע כאוס".

אם הדבר היה תלוי בו, נתניהו היה קונה את ההמלצה של גנץ ומדיח את השר לביטחון לאומי. סביר להניח שבהודעת הפיטורין או בתדריך הלא רשמי הוא היה משתמש בנימוקים של גנץ עצמו. בן גביר לא מוכיח יכולת הנהגה וניהול, והתוצאות מדברות בעד עצמן.

אם הדבר היה תלוי בו, נתניהו היה קונה את ההמלצה של גנץ ומדיח את השר לביטחון לאומי. סביר להניח שבהודעת הפיטורין או בתדריך הלא רשמי הוא היה משתמש בנימוקים של גנץ עצמו

גנץ צודק גם בעניין חוסר הרצון של בן גביר לעזור לחברה הערבית. מי שטיפח לאורך כל כך הרבה שנים שנאה לערבים – וחבריו מעידים שזו המוטיבציה העיקרית שמניעה אותו – לא ישנה עכשיו את עורו ויתגייס באמת לסייע להם לבטל את הטרור הפלילי ומעשי הרצח והטבח ברחובות.

בני גנץ במסיבת עיתונאים בטירה, 23 באוגוסט 2023 (וידיאו: אלעד מלכה)

בן גביר שולח את גנץ לראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן). אין לו תשובה עניינית לטענות נגדו. מבחינתו, הוא שמונה חודשים בתפקיד, ירש משרד לביטחון לאומי ומשטרה מפורקים והוא צריך לבנות את הכול מחדש ולשקם את מעמד השוטרים. בן גביר רוצה לערב את שב"כ במלחמה בפשיעה בחברה הערבית, מה שמעיד על האמון שהוא רוחש למשטרה שתחת חסותו.

ובכל זאת, גם אם צריך לערב את שב"כ במלחמה באירועים המחרידים בערים הערביות, ספק אם לבן גביר אין כוונות נוספות במהלך חסר התקדים הזה. מבחינתו, אין שום הבדל בין ערבי ישראלי וערבי בשטחים. על פי משנתו של הרב מאיר כהנא, מורו ורבו של בן גביר, שניהם ראויים לגירוש.

השבוע שאלתי איש בכיר בסביבת נתניהו האם הוא מרוצה מהרכב הממשלה, עם בן גביר, בצלאל סמוטריץ' והמפלגות החרדיות. הבכיר לקח צעד לאחור, פרש שתי ידיים קדימה וענה בייאוש: "מה, יש לנו ברירה? כל האחרים מחרימים אותנו".

השבוע שאלתי איש בכיר בסביבת נתניהו האם הוא מרוצה מהרכב הממשלה, עם בן גביר, סמוטריץ' והמפלגות החרדיות. הבכיר ענה בייאוש: "מה, יש לנו ברירה? כל האחרים מחרימים אותנו"

נתניהו רדף אחרי בן גביר לפני הבחירות האחרונות, אירח אותו בארמונו בקיסריה ושכנע אותו לרוץ ביחד עם סמוטריץ' מתוך חשש שאחד מהם לא יעבור את אחוז החסימה. עד למועד הבחירות, נתניהו סירב כזכור להצטלם עם בן גביר על במה אחת.

מודעת בחירות של עוצמה יהודית מפברואר 2020 עם איתמר בן גביר ובנימין נתנוהו תחת הסיסמה "רק עם בן גביר יש ביבי" (צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
מודעת בחירות של עוצמה יהודית מפברואר 2020 עם איתמר בן גביר ובנימין נתנוהו תחת הסיסמה "רק עם בן גביר יש ביבי" (צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)

נתניהו תלוי בבן גביר, שרוצה לקדם את המהפכה המשפטית בכל מחיר , גם אם נתניהו מסתייג. החוק לביטול עילת הסבירות עבר בסוף יולי תחת האיום של בן גביר לפוצץ את הממשלה.

היום בן גביר מנצל את התלות הזו, ונתניהו מוכן לבלוע הכול בלית ברירה. ראש הממשלה יודע שהנוכחות של בן גביר וסמוטריץ' בממשלה שלו מטרידה את האמריקאים לא פחות, ואולי יותר, מהרפורמה המשפטית.

בן גביר מנצל את התלות הזו, ונתניהו מוכן לבלוע הכול בלית ברירה. ראש הממשלה יודע שהנוכחות של בן גביר וסמוטריץ' בממשלה שלו מטרידה את האמריקאים לא פחות, ואולי יותר, מהרפורמה המשפטית

נתניהו רואה גם איך מתנהלות ישיבות הקבינט שלו ומה יוצא מהן. יש לו בסיס טוב או רע להשוואה. נתניהו ישב ב-2009 בקבינט יוצא דופן עם הרמטכ"לים לשעבר אהוד ברק ומשה בוגי יעלון, שר המשפטים ומזכיר הממשלה דן מרידור, השר בני בגין, שר הפנים אלי ישי, שר החוץ והאוצר סילבן שלום.

בקבינט הנוכחי, למעט גלנט וישראל כ"ץ בעלי הניסיון המדיני והביטחוני – ואולי גם אבי דיכטר ורון דרמר – אין לאחרים ניסיון משמעותי בתחומים הללו, בטח שלא לבן גביר, סמוטריץ' ושרי ש"ס. זו הסיבה שנתניהו רוצה לראות שם את אריה דרעי, אפילו כמשקיף חסר זכות הצבעה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מפטר את אריה דרעי בישיבת הממשלה, 22 בינואר 2023 (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו מפטר את אריה דרעי בישיבת הממשלה, 22 בינואר 2023 (צילום: קובי גדעון / לע"מ)

בן גביר בינתיים משיג בדרך הזו כמעט כל מה שהוא רוצה, כולל את המשמר הלאומי שנתניהו נאלץ להסכים להעניק לו ביום הפגנת הימין הגדולה מול הכנסת. נתניהו גם מקדיש לבן גביר שעות ארוכות של שיחות אישיות כדי לרצות אותו, ונדמה לי שגם על זה הוא היה מוותר ברצון. היה מוותר, כאמור, אבל הוא לא יכול.

עוד 645 מילים
סגירה