כיצד תשפיע המהפכה המשפטית על הבחירות לרשויות המקומיות

ראשי המחאה נגד המהפכה המשפטית, בהם שקמה שוורצמן ברסלר, רן הר נבו, משה רדמן, רועי נוימן ומורן זר קצנשטיין, בירושלים, 24 ביולי 2023 (צילום: רוני להב)
רוני להב
ראשי המחאה נגד המהפכה המשפטית, בהם שקמה שוורצמן ברסלר, רן הר נבו, משה רדמן, רועי נוימן ומורן זר קצנשטיין, בירושלים, 24 ביולי 2023

הבחירות המוניציפליות הקרובות הן אולי החשובות ביותר שהיו כאן. השלטון המקומי הוא משקל נגד רב חשיבות מול השלטון המרכזי, גם אם בישראל מידת האוטונומיה של הרשויות מוגבלת ומשרד הפנים עוקב על כל צעד שלהן ומתקצב בהתאם.

פורום הערים העצמאיות, המונה 17 רשויות חזקות שאינן תלויות בסיוע ממשלתי – כולל 40% מתושבי המדינה ומיוצר בהן 70% מהתל"ג של ישראל. אלה כבר הוכיחו עצמאות בשורת נושאים. כך, למשל, עיריית תל אביב הכניסה לאחרונה לתכנית הלימודים בעיר לימודי יהדות ליברלית וציונית, תחבורה בשבת ועוד.

פורום הערים העצמאיות, המונה 17 רשויות חזקות שאינן תלויות בסיוע ממשלתי – כולל 40% מתושבי המדינה ומיוצר בהן 70% מהתל"ג של ישראל. אלה כבר הוכיחו עצמאות בשורת נושאים

השלטון המקומי יכול להקשות מאוד על שינוי משטרי ויישומו, וכן בהתנגדות לו. לפיכך אני מעריך כי בבחירות הקרובות נראה מספר מגמות:

1

אחוז ההצבעה נמוך. בבחירות המוניציפליות האחרונות עמד שיעור ההצבעה על 60%, אולם נתון זה חריג. אחוזי ההצבעה הנמוכים ביותר הינם דווקא בערים הגדולות וביישובי הערבים והדרוזים. בבחירות הללו נראה כי אחוז ההצבעה יעמוד על כ–40-45% בלבד.

הציבור הישראלי סובל בחצי השנה האחרונה מ"לאות פוליטית", מצב רוח לאומי ירוד, אובדן אמון במערכת הפוליטית ובפוליטיקאים, ובעיקר מתחושת "חוסר אפקטיביות פוליטית" – שפירושה תחושה של גימוד וחוסר יכולת לשנות באמצעות הצבעה.

מצב של אחוז הצבעה נמוך נותן יתרון רב למועמדים מכהנים, למועמדים מוכרים, ולמועמדים מאורגנים. לאור הלאות והעייפות הציבורית – הקמפיינים יהיו קצרים וממוקדים. קמפיינים ארוכים רק יורידו עוד את אחוז ההצבעה.

2

"המחאה" תשפיע, הן בבחירות הארציות והן במקומיות, אם תחליט לסייע למועמדים או מפלגות. מעולם לא היה בישראל גוף מאורגן גדול וממושמע כל כך. הסיוע הארגוני שלהם יכול להכריע בחירות.

"המחאה" תשפיע, הן בבחירות הארציות והן במקומיות, אם תחליט לסייע למועמדים או מפלגות. מעולם לא היה בישראל גוף מאורגן גדול וממושמע כל כך. הסיוע הארגוני שלהם יכול להכריע בחירות

הזיהוי הפוליטי עם ה"רפורמה" או נגדה יכול להוות יתרון או חיסרון, תלוי ב"צבע" הפוליטי של כל עיר. מצד אחד יהיו מי שיתרחקו מזיהוי כימין ולהיפך, ודי ברור כי ידביקו תגיות למתמודדים, וכן ידביקו אותן למפלגות כדי להחלישן.

3

נושאי הקמפיין המוניציפלי ישתנו: ליברליות – ולא רק ביוב או גינון. נושאי דת וכפייה דתית ברשויות המקומיות, שמירה על סטטוס קוו, וקמפיין "החרדים נוהרים" כדי להעלות את אחוז ההצבעה.

4

הווליום של הקמפיין המוניציפלי נמוך בדרך כלל. הפעם הידרדרות השיח ברמה הפוליטית הארצית, בעיקר ברשתות החברתיות, יכולה גם היא לזלוג לקמפיינים המקומיים.

5

בבחירות הללו, לנטיות ההצבעה הארצית תהיה חשיבות ברמה המקומית, והמפלגות מבינות זאת היטב, גם אם המועמדים מנסים להסתיר כל שיוך פוליטי.

השלטון המקומי יכול לתקוע מקלות בגלגלי ההפיכה. בעולם יש ערים המכונות כבר ערי-מדינה, שיכולות להסתדר ללא השלטון המרכזי, והשפעתן על המשק רבה מאוד. ממש מדינה בתוך מדינה. שלטון מקומי כזה יכול להיות קונטרה לשלטון הארצי, בייחוד בתל אביב שהיא מדינה בתוך מדינה.

נושאי הקמפיין המוניציפלי ישתנו: ליברליות – ולא רק ביוב או גינון. נושאי דת וכפייה דתית ברשויות המקומיות, שמירה על סטטוס קוו, וקמפיין "החרדים נוהרים" כדי להעלות את אחוז ההצבעה

למרות שמדובר, כאמור, בבחירות המוניציפליות החשובות ביותר שהיו פה, אחוז ההצבעה יהיה נמוך. תהיה השפעה גדולה לגופים מאורגנים, וערים תיצבענה כ"ליברליות", "שמרניות", "מקורבות שלטון", "עצמאיות" וכדומה.

בקיצור, לכו להצביע.

אייל פרדיס הוא מרצה לתקשורת ויועץ אסטרטגי. לשעבר יועץ בכיר לשר משה שחל בממשלת רבין ז"ל, דובר ההסתדרות הכללית, מנכ"ל עיריית עפולה, שדרן ופרשן פוליטי. מתגורר בקרית טבעון

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 480 מילים
סגירה