רוב מאלי, השליח המיוחד לענייני איראן של ממשל ביידן (צילום: Brendan Smialowski / AFP)
Brendan Smialowski / AFP

האיראנים חושפים את מכתב ההדחה של רוב מאלי - ומביכים את האמריקאים

השליח המיוחד לענייני איראן ומי שהיה מאדריכלי הסכם הגרעין עם איראן בממשל אובמה, נבעט במפתיע ממחלקת המדינה לפני חודשיים ● הסיבות לעזיבתו לא התפרסמו עד כה, עד שהעיתון האיראני "טהרן טיימס" חשף בשבוע שעבר את מכתב ההדחה של מאלי ● איך הגיע המכתב הזה לידי האיראנים ומה משמעות ההדחה של מאלי? ● כך או אחרת, בישראל לא עצובים על עזיבתו ● פרשנות

הדחתו של רוב מאלי, השליח המיוחד לענייני איראן בממשל ביידן, ממשיכה להעסיק את הפוליטיקה האמריקאית – ולא רק אותה.

לפני חודשיים דווח כי מאלי הוצא ל"חופשה כפויה" – אך בשבוע שעבר נדהמו בארצות הברית לגלות בעיתון האיראני "טהרן טיימס" את מכתב ההדחה של מאלי ממשרד החוץ האמריקאי.

במכתב שנשלח לו על ידי ארין סמרט, ראשת מנגנון הביטחון של מחלקת המדינה, נכתב:

"אני קובעת כי בתוקף סמכותי קיים חשד חמור שפעילותך אינה עולה קנה אחד עם האינטרסים של ארצות הברית. לכן, על פי המידע הקיים ברשותנו אנחנו משעים מיידית את הסיווג הביטחוני שלך בחשד להתנהלות אישית לא ראויה, שימוש לא זהיר/ראוי במידע רגיש ושימוש במאגרי מידע מקוונים".

ממשל ביידן לא התייחס לפרסום, אבל לצד זאת גם לא הכחיש אותו, מה שמחזק את ההערכה שאכן מדובר במכתב ההדחה האותנטי. הצילום שפורסם נראה כמו סריקה של המכתב שהודפס, שכן ניכרים בו קיפולים של הנייר.

זו הפעם הראשונה שבה נחשפים החשדות כלפי מאלי, מה שהעלה מייד את זעמם של הנציגים הרפובליקאים בגבעת הקפיטול. חבר הקונגרס מייק מקול, המכהן כיושב ראש ועדת החוץ, קרא לפתוח בחקירה מקיפה כיצד – ולא בפעם הראשונה – מגיע מסמך כל כך רגיש פוליטית וביטחונית לידי העיתון האיראני.

מאלי בינתיים הצטרף כמרצה לשתי אוניברסיטאות יוקרה בארצות הברית, ייל ופרינסטון. בשתיהן הוא ילמד דיפלומטיה ויחסים בינלאומיים. עד כה הוא שומר על שתיקה תקשורתית. בחשבון הטוויטר שלו, שבעבר היה פעיל מאד, הוא הוסיף לביוגרפיה את המשפט: "בתהליך עזיבה של משרד החוץ".

מאלי בינתיים הצטרף כמרצה לשתי אוניברסיטאות יוקרה בארצות הברית, ייל ופרינסטון. בשתיהן הוא ילמד דיפלומטיה ויחסים בינלאומיים. עד כה הוא שומר על שתיקה תקשורתית

הציוץ האחרון שלו הגיע אתמול (שבת), בו הספיד את לכתו של שגריר ארה"ב לשעבר ביל ריצ'רדסון.

קודם לכן, ציוץ מה-10 באוגוסט נגע אמנם לאיראן, אבל היה ברוח מאד פטריוטית, כשמאלי בירך את האסירים האמריקאים שהועברו מבתי הכלא ברחבי איראן למעצר בית בטהרן, וזאת במסגרת עסקה עם ארצות הברית. בהודעה הזו הוא הוסיף: "אני בטוח שחבריי במשרד החוץ ימשיכו לעשות הכול עד שתחזרו הביתה".

לרוח החברית הזו של מאלי כלפי עמיתיו במשרד החוץ האמריקאי יש סיבה: מאלי הוא חבר קרוב של מזכיר המדינה הנוכחי אנתוני בלינקן. שניהם למדו יחד באותה כיתה בתיכון היוקרתי "ז'נין מנואל" בפריז.

שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן נפגש עם משלחת של נשים איראניות במשרדי מחלקת המדינה בוושינגטון. בקצה השולחן משמאל: רוב מאלי, השליח המיוחד לענייני איראן של ממשל ביידן. 14 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Cliff Owen)
שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן נפגש עם משלחת של נשים איראניות במשרדי מחלקת המדינה בוושינגטון. בקצה השולחן משמאל: רוב מאלי, השליח המיוחד לענייני איראן של ממשל ביידן. 14 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Cliff Owen)

מאלי, יליד 1963, הוא בנם של ברברה סילברסטין וסיימון מאלי, יהודים מניו יורק. האב, יליד מצרים, הצטרף בצעירותו למפלגה הקומוניסטית בקהיר. לימים הוא תמך בהפיכה של נאצר והקצינים, ובהמשך מונה לכתב העיתון המצרי "אל גומהוריה" בארצות הברית.

את אימו של מאלי פגש סיימון באו"ם, כשעבדה במשלחת החזית לעצמאות לאומית, מפלגת השלטון באלג'יריה, זו שניצחה במלחמת העצמאות וגירשה את הצרפתים.

בשלב מסויים עקרה המשפחה לפריז, שם נשלח רוברט לתיכון היוקרתי. השהייה בפריז גרמה לבני הזוג מאלי להקצין את דעותיהם ולהיות פעילים בתנועות אנטי-קולוניאליסטיות. לימים זה הרגיז את השלטונות הצרפתיים, מה שגרם לנשיא צרפת ואלרי ז'יסקר ד'אסטן לסלק את האב מהמדינה ב-1969. יאסר ערפאת, על פי כמה פרסומים, היה ידיד קרוב של המשפחה – ומאלי הבן הכיר אותו אישית.

השהייה בפריז גרמה לבני הזוג מאלי להקצין את דעותיהם ולהיות פעילים בתנועות אנטי-קולוניאליסטיות. יאסר ערפאת, על פי כמה פרסומים, היה ידיד קרוב של המשפחה – ומאלי הבן הכיר אותו אישית

הרקע הזה שבו גדל מאלי, יכול להסביר הרבה מאד על אופן ההתנהלות שלו. בישראל היה בשלב מסוים מי שהגדיר אותו כרך מדי מול הגורמים האיראניים.

רוב מאלי, השליח המיוחד לענייני איראן של ממשל ביידן (צילום: Brendan Smialowski / AFP)
רוב מאלי, השליח המיוחד לענייני איראן של ממשל ביידן (צילום: Brendan Smialowski / AFP)

כאחד האנשים הקרובים ביותר לנשיא ברק אובמה, הוא נחשב לדמות בולטת בגיבוש הסכם הגרעין עם איראן ב-2015. כאשר ג'ו ביידן נבחר לנשיאות, מאלי חזר לתפקיד איש הקשר לאיראן ופעל בקדחתנות להחזיר אותה להסכם. בישראל יש האומרים, קדחתנות יתר עד כדי עיוות המציאות.

"מאלי סיפר הרבה מאד סיפורים", אומר בכיר ישראלי שהיה בסוד המגעים הקרוב ביותר עם ארצות הברית. "הוא היה המתווך הכמעט ישיר בין ארצות הברית לאיראן. בהרבה מקרים לא הבנו על איזה עובדות הוא מתבסס בהערכות שהוא הציג למחלקת המדינה. לעיתים זה היה נראה תלוש לחלוטין מהמציאות. אבל, בכל הזמן הזה הוא נהנה מגיבוי מוחלט של בלינקן".

"בהרבה מקרים לא הבנו על איזה עובדות הוא מתבסס בהערכות שהוא הציג למחלקת המדינה. לעיתים זה היה נראה תלוש לחלוטין מהמציאות. אבל, בכל הזמן הזה הוא נהנה מגיבוי מוחלט של בלינקן"

גורם ישראלי בכיר אחר שנמצא עדיין בקשר קרוב עם האמריקאים נזהר מאד בכבודו של מאלי, אם כי שפת הגוף בהחלט מסגירה את החשדנות כלפיו. בין הדברים ניתן לשמוע גם ממנו את הביקורת על השליח המודח.

"מאלי הוא פטריוט אמריקני", הוא אומר. "זו הנחת בסיס שצריך להבין כאשר מדברים איתו. הוא בוחן את הדברים בהקשר של האינטרס הצר של ארצות הברית, ואנחנו צריכים לדעת כיצד להתנהל מולו בהקשרים הללו מול איראן".

רוב מאלי, השליח המיוחד לענייני איראן של ממשל ביידן (צילום: AP Photo/Florian Schroetter)
רוב מאלי, השליח המיוחד לענייני איראן של ממשל ביידן (צילום: AP Photo/Florian Schroetter)

מי שעוד יוצאים במפתיע נגד מאלי הם האיראנים עצמם. העיתון "טהרן טיימס", שפרסם את מכתב ההשעיה, טוען באותו מאמר כי מאלי נצא בקשר הדוק עם בכירי הגולים בארצות הברית. לטענת העיתון, בנו של מאלי עובד במכון המחקר "קווינסי" שבראשו עומד ד"ר טריטה פארסי, יליד איראן הנחשב דווקא לתומך במשטר הנוכחי.

מאלי, לטענת "טהרן טיימס", נמצא בקשר קרוב עם שתי דמויות בולטות בקהילה האיראנית הגולה: ואלי נאסר ועלי וואז. השלושה, לטענת העיתון, ליבו את המחאה ברחובות איראן בשנה האחרונה, וניסו לבצע הפיכה פוליטית דרך דמויות מפתח באופוזיציה המקומית.

מאלי, לטענת "טהרן טיימס", נמצא בקשר קרוב עם שתי דמויות בולטות בקהילה האיראנית הגולה והשלושה ליבו את המחאה ברחובות איראן בשנה האחרונה, וניסו לבצע הפיכה

על פי העיתון, השלושה גיבשו רשימה של 14 אישים בולטים שאיתם ארצות הברית צריכה להיות בקשר בכדי להחליף את השלטון. גם המסמך הזה דלף בדרך לא ברורה ל"טהרן טיימס", מבלי שמישהו בממשל האמריקאי התייחס לכך.

"המורשת של רוב מאלי היא דחיקת האינטרסים האמריקאיים במזרח התיכון", טוען קולונל ג'ו בוצ'ינו, שהיה עד חודש יולי האחרון דובר פיקוד המרכז (centcom) של ארה"ב, שתחתיו נמצאות ישראל ואיראן. "הריצה של מאלי לחדש את ההסכם (עם איראן) פגעה בארצות הברית ופגעה בידידותיה הקרובות ישראל ומדינות המפרץ".

קולונל ג'ו בוצ'ינו (צילום: האתר הרשמי של ג'ו בוצ'ינו)
קולונל ג'ו בוצ'ינו (צילום: האתר הרשמי של ג'ו בוצ'ינו)

הדברים החריפים הללו ללא ספק מדגישים את חילוקי הדעות הפנימיים בארצות הברית, ועד כמה הצבא רואה את הדברים בהקשר האיראני אחרת מהבית הלבן. "קשה להבין את הרכות והחיבה שרוב מאלי מפגין כלפי ההנהגה הקיצונית באיראן", מסכם בוצ'ינו במאמר שפרסם בסוף השבוע.

"במקום שיתייחס לאיראנים בספקנות וילחץ עליהם, מאלי התמקד רק בפיוס. הגישה הזו חיזקה מאוד את המשטר בטהרן ולא השיגה דבר בהקשר הביטחון הלאומי של ארצות הברית ובעלות בריתה".

"במקום שיתייחס לאיראנים בספקנות וילחץ עליהם, מאלי התמקד רק בפיוס. הגישה הזו חיזקה מאוד את המשטר בטהרן ולא השיגה דבר בהקשר הביטחון הלאומי של ארצות הברית ובעלות בריתה"

עוד 981 מילים
סגירה