איך הוא שר?

איתמר בן גביר מזלזל באופן חסר תקדים ממש בראש הממשלה בנימין נתניהו, וניכר שהוא לא סופר אותו ● אין מנוס אלא להסיק שבן גביר מעוניין בעימות הזה, שמשרת את תוכניותיו, ושלשיטתו הוא יכול רק להרוויח ממנו ● פרשנות

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר

איתמר בן גביר אינו כשיר להיות שר בממשלת ישראל. כל יום שבו הוא ממשיך לשאת בתואר המפוצץ שדרש לעצמו, "השר לביטחון לאומי", הוא יום נוסף שמסכן את הביטחון הלאומי של ישראל.

בן גביר עושה כל שביכולתו להבעיר את כל הגזרות שכפופות לאחריותו, כנראה מתוך הנחה שכאוס אלים עם הפלסטינים, עם ערביי ישראל, עם תנועת המחאה נגד ההפיכה המשטרית ועם מבקשי המקלט – ישפר את מעמדו מול הבייס הימני הקיצוני שתומך בו.

השר שופך דלק, והמדורות נדלקות בזו אחר זו. בחווארה, בישובים הערבים, בסוף השבוע בדרום תל אביב, ואם לא יעצרו אותו – בעוד סיבוב של עימות אלים עם הפלסטינים.

השר שופך דלק, והמדורות נדלקות בזו אחר זו. בחווארה, בישובים הערבים, בסוף השבוע בדרום תל אביב, ואם לא יעצרו אותו – בעוד סיבוב של עימות אלים עם הפלסטינים

לבן גביר יש אובססיה ידועה ביחס לאסירים הביטחוניים הפלסטינים. הוא התחייב לפגוע בתנאי המאסר שלהם בקמפיין הבחירות שלו, ומרגע שמונה לתפקיד הוא עושה כל שביכולתו לחמם את הגזרה הזו, תוך התעלמות בוטה מכל אזהרות גורמי הביטחון.

נציבת בתי הסוהר רב גונדר קטי פרי והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר במודיעין, 17 ביולי 2023 (צילום: דוברות שב"ס)
נציבת בתי הסוהר רב גונדר קטי פרי והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר במודיעין, 17 ביולי 2023 (צילום: דוברות שב"ס)

בעניין האסירים הביטחוניים, אין שום דבר שקטן על מידותיו של בן גביר. הוא אסר על אפיית פיתות באגפים הביטחוניים (מה שזיכה אותו בכינוי הגנאי "שר הפיתות"), הורה על קיזוז דקות מקלחת של אסירים, הוא פועל לביטול ההפרדה הנהוגה בין אסירי פת"ח לחמאס, ודורש ששירות בתי הסוהר יפעיל מדיניות של העברת אסירים שרירותית בין בתי הכלא.

בסוף השבוע נודע כי בן גביר הורה לשב"ס לצמצם את ביקורי משפחות האסירים מפעם בחודש, כפי שנהוג כיום, לפעם בחודשיים. הצעד הזה מנוגד להמלצות של כל גורמי הביטחון הרלוונטיים, שמתריעים כי הוא עלול להוביל לשביתת רעב בבתי הכלא ולסבב אלימות נוסף עם הפלסטינים, שבן גביר כנראה מייחל לו.

בן גביר הורה לצמצם את ביקורי משפחות האסירים לפעם בחודשיים. הצעד הזה מנוגד להמלצות של כל גורמי הביטחון, שמתריעים כי הוא עלול להוביל לסבב אלימות נוסף עם הפלסטינים, שבן גביר כנראה מייחל לו

בן גביר מזלזל באופן חסר תקדים ממש בראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא לא סופר אותו. ביום שישי, אחרי שהתפרסמה ב"ידיעות אחרונות" הידיעה על כך שבן גביר הורה לשב"ס להגביל את הביקורים של משפחות אסירים פלסטיניים, הזדרזה לשכת ראש הממשלה לפרסם הודעה שהכחישה את הדברים וכינתה אותם "פייק ניוז".

בן גביר מצידו לא מצמץ והודיע לשירות בתי הסוהר שהוא מצפה שהנחייתו תקוים כלשונה, למרות התנגדות לשכת נתניהו. קשה להיזכר במקרה שבו שר בממשלה נכנס לעימות חזיתי בוטה כל כך עם ראש ממשלה.

אין מנוס אלא להסיק שבן גביר מעוניין בעימות הזה, שמשרת את תוכניותיו, ושלשיטתו הוא יכול רק להרוויח ממנו: אם נתניהו יתקפל וימנע מעימות, מעמדו של בן גביר בעיני תומכיו יתחזק, כמי ש"נאבק על האמת שלו". אם נתניהו יפטר אותו, בן גביר יפתח נגדו בקמפיין מימין, שיסבך עוד יותר את מעמדו המסובך ממילא של ראש הממשלה, שנאבק במקביל בחזית המשפטית, הבינלאומית, ומול תנועת המחאה – וממש לא מעוניין להיכנס עכשיו למערכת בחירות.

אם נתניהו יפטר אותו, בן גביר יפתח נגדו בקמפיין מימין, שיסבך עוד יותר את מעמדו המסובך ממילא של ראש הממשלה, שממש לא מעוניין להיכנס עכשיו למערכת בחירות

לראש ממשלה עומדות שתי עילות שונות להדיח שר במקרים כאלה. עילה אחת היא קונפליקט בין השר לראש הממשלה, שמוביל למשבר אמון אישי ביניהם. כך נימק נתניהו את הפיטורים החפוזים של שר האוצר יאיר לפיד ושרת החוץ ציפי לבני בדצמבר 2014, שהובילו לבחירות המוקדמות ב-2015.

נתניהו טען אז כי איבד את האמון בשני השרים, מאחר שלטענתו הם חתרו תחתיו (כעבור זמן הודה נתניהו שהעילה האמיתית לפיטורים הייתה תמיכתם בחוק "ישראל היום"). טענת החתרנות נגד ראש הממשלה היא גם זו שהובילה לפיטוריו של שמעון פרס ב-1990 במסגרת האירוע שזכור מאז כ"התרגיל המסריח".

העילה השנייה להדיח שר מהממשלה היא על רקע פעולות או התבטאויות המהוות הפרה של עקרון האחריות המשותפת.

איתמר בן גביר ובנימין נתניהו במליאת הכנסת, יום לפני השבעת הממשלה. 28 בצדמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
איתמר בן גביר ובנימין נתניהו במליאת הכנסת, יום לפני השבעת הממשלה. 28 בצדמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

על פי עיקרון זה, העומד בתשתית המשטר הפרלמנטרי של ישראל, חברי הממשלה חייבים להתיישר עם החלטות הממשלה וראש הממשלה, גם אם אינם מסכימים להן. אם הם חשים שמצפונם לא מאפשר להם להתיישר עם ההחלטה, הם מצופים להתפטר מהממשלה. אם הם לא עושים זאת – מצופה מראש הממשלה שיפטר אותם.

חברי הממשלה חייבים להתיישר עם החלטות הממשלה וראש הממשלה. אם הם חשים שמצפונם לא מאפשר להם להתיישר עם ההחלטה, הם מצופים להתפטר מהממשלה

כל זמן שנתניהו לא מפעיל את עיקרון האחריות המשותפת על השר הסורר וחסר הכישורים שבידיו הפקיד את האחריות על הביטחון לאומי – נתניהו ובן גביר הם שותפים שווי זכויות ל"חוסר האחריות המשותפת".

עוד 672 מילים
סגירה