תהיו ברלוסקונים

השרים יריב לוין ושלמה קרעי בישיבת הממשלה השבועית בירושלים, 21 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
יונתן זינדל, פלאש90
השרים יריב לוין ושלמה קרעי בישיבת הממשלה השבועית בירושלים, 21 במאי 2023

מפעים כל פעם מחדש לגלות כיצד הממשלה הנוכחית נחושה שלא לדלג על אף חלקה טובה שאפשר לחרב. הדמוקרטיה הליברלית נמצאת כמובן במרכז לוח המטרה, מערכת המשפט זה ברור, ועכשיו הגיעה תורה של התקשורת החופשית. מישהו באמת חשב שדווקא עליה איכשהו ידלגו? הצחקתם את ד"ר שלמה קרעי ופטרוניו מ"המשפחה הקיסרית".

בכסות של הגברת התחרות וגיוון שוק הדעות, רפורמת השידורים החדשה של שר התקשורת מבקשת למעשה לחולל היפר-פוליטיזציה ברגולציה של התקשורת, שכמעט בכל מדינות המערב צועדת בכיוון הפוך – עצמאות מוחלטת ואי תלות. זה מלמד היטב על התודעה האנטי דמוקרטית שבה שרוי מי שנתן לה אור ירוק, ראש הממשלה בנימין נתניהו.

רפורמת השידורים החדשה של שר התקשורת, המבקשת לחולל היפר-פוליטיזציה ברגולציה של התקשורת, מלמדת על התודעה האנטי דמוקרטית שבה שרוי מי שנתן לה אור ירוק, ראש הממשלה נתניהו

אפשר להתווכח אם התודעה הזו השתכללה בעיקר בשנים האחרונות או שתמיד הייתה שם, אבל ברור שמה שפעם נלחש בהוראות עלומות ובסמסים מחוקים מניר חפץ לאילן ישועה, היום כבר מתבצע מהמקפצה.

הפוליטרוקים שקרעי ימנה יחד עמיתיו, שרי המשפטים והחינוך, לרשות התקשורת החדשה, יחידת סמך במשרד התקשורת – כבר יוודאו שהשידורים יהיו "מדויקים, מהימנים ומאוזנים". הוראה "סמלית בעיקרה"? אשרי המאמין. הרי גם בוואלה מה כבר ביקשה משפחת נתניהו? רק לאזן קצת את השמאלנות המובנית של האתר.

חדור תחושת נקם יותר מאי פעם, מבקש עכשיו נתניהו באמצעות קרעי להוריד לא רק אתר וואלה על ברכיו אלא את כל התקשורת החופשית במדינת ישראל. הוא נחוש גם לרסק את המערכת המשפטית שברוב חוצפתה העזה להעמידו לדין על הטיה עבריינית לכאורה של הסיקור, וגם להבטיח שמעתה והלאה הטיה כזו, מצדו ומצד שלוחיו, תהיה בכל מקרה כשרה למהדרין דה יורה ודה פקטו.

כפי שמראה חוות הדעת של מכון זולת שכתבו פרופ' עמית שכטר ועו"ד עדי שי, כמו גם חוות דעת רבות נוספות, ב-134 עמודי תזכיר החוק של קרעי ניכרת המוטיבציה להפוך כל אבן.

מעבר להכפפה ישירה ומוחלטת של הרשות המקצועית החדשה לדרג הפוליטי, מוצע, בין היתר, להסמיך את הרשות הזו להטיל עיצומים כספיים אפקטיביים על גופי השידור, לבטל את ההפרדה המבנית בין שידורי חדשות לשידורים מסחריים, להטיל על תאגיד השידור הציבורי חובת העברת כל מידע נדרש בידי שר התקשורת ולאסור עליו לשדר פרסומות ברדיו, ולהפחית באופן ניכר את היקף שידורי הסוגה העלית בערוצים ובפלטפורמות השונות.

חדור תחושת נקם, מבקש נתניהו באמצעות קרעי להוריד לא רק אתר וואלה על ברכיו אלא את כל התקשורת החופשית במדינה. הוא נחוש גם לרסק את המערכת המשפטית שהעזה להעמידו לדין בחשד להטיית הסיקור

הכל מצטרף לכדי תמונה כוללת מבהילה של פגיעה שיטתית ומכוונת בעצמאות כלי התקשורת, בחופש הביטוי וביצירה הישראלית המקורית – עוד שמורת טבע ייחודית ומצליחה, שכבר מזמן כדאי וראוי היה לחרב מבחינת פורום קהלת והקהל הקשה של תומכי ההפיכה המשטרית.

במקומה משרטט התזכיר יצירה מקורית אלטרנטיבית – ועדת מדרוג ממשלתית שתחליף את הקיימת, ותפרסם נתונים כמיטב הבנתה הסטטיסטית. סליחה, זו לא יצירה מקורית כחול לבן, גם ברוסיה יש ועדה כזו.

כמובן, לא בכדי תומכי ההפיכה מריעים. מדובר בחלק בלתי נפרד ממנה. קשה לרסק את מערכת המשפט בלי מהלך משלים של דיכוי העיתונות, שכל עוד נשמה חופשית באפה לא תשלים עם המהלך הראשון. אי אפשר לצמצם את הדמוקרטיה למידות המתאימות לשליט בלי לצמצם גם את התקשורת למידות הנוחות לו. הילכו שתי תועבות יחדיו בלתי אם נועדו?

בסוף התהליך, כך מפנטזים כנראה נתניהו וקרעי, תהיה לנו תקשורת עם תכני פח ברמת אלו ששידר סילביו ברלוסקוני שנים בערוציו באיטליה ותודעה מאולפת – נטולת עיתונאים בעלי מצפון ואתיקה עיתונאית.

בסוף התהליך, כך מפנטזים כנראה נתניהו וקרעי, תהיה לנו תקשורת עם תכני פח ברמת אלו ששידר ברלוסקוני שנים בערוציו באיטליה ותודעה מאולפת – נטולת עיתונאים בעלי מצפון ואתיקה עיתונאית

כדי למנוע את תרחיש הבלהות הזה, מערכת המשפט תצטרך להמשיך להגן בלי מורא על תקשורת חופשית ועל חירות הביטוי, והתקשורת תצטרך להמשיך ולהיאבק למען מערכת משפט עצמאית. לא למענן, למען ישראל.

ד"ר רומן ברונפמן כיהן בכנסת בין השנים 1996-2006 ומשמש כחבר בצוות ההיגוי של מכון זולת. מחבר הספר (עם לילי גלילי) על העליה מברה"מ "המיליון ששינה את המזרח התיכון", הוצאת מטר, 2012, הוא מומחה לבריה"מ ומזרח אירופה, חובב קריאה, כתיבה, ואיסוף קרמיקה ישראלית ועתיקות.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 587 מילים
סגירה