נתניהו קיווה לקבל פשרה. גנץ לא ייתן לו את התענוג

"אם תביאו את גנץ, אנחנו כבר נסתדר עם הקואליציה שלנו", הבטיח נתניהו להרצוג ● אתמול התברר שלהרצוג אין שום יכולת להביא את גנץ, ולנתניהו אין שום יכולת להסתדר עם שותפיו ● בסביבת נתניהו משוכנעים שמתווה הפשרה הודלף במטרה לסכל אותו, וכי המטרה הושגה ● וכך עשתה אתמול המדינה עוד צעד גדול לאחור - והרע עוד לפנינו ● פרשנות

בני גנץ, בנימין נתניהו (צילום: פלאש90, מונטז')
פלאש90, מונטז'
בני גנץ, בנימין נתניהו

כדאי להקדים ולהפריך כמה אי-דיוקים בדיווחי הימים האחרונים: המתווה המדובר לפשרה על המהפכה המשפטית אינו יוזמה של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

את המתווה חיברו נשיא המדינה יצחק הרצוג ואנשיו, והעבירו את הטיוטה הראשונה לאנשי הצוות של נתניהו – מזכיר הממשלה יוסי פוקס, השר רון דרמר ועו"ד מיכאל ראבילו.

"האם אתם מוכנים לעסקה על הבסיס הזה?" שאל הנשיא.

זה היה מסמך מרחיק לכת וקשה לעיכול מבחינת נתניהו: עצירת החקיקה עד סוף 2024, לשנה ורבע (לא שנה וחצי), ריכוך בחוק של עילת הסבירות וחיים קשים לקואליציה בוועדה לבחירת שופטים.

זה היה מסמך מרחיק לכת וקשה לעיכול מבחינת נתניהו: עצירת החקיקה לשנה ורבע ריכוך בחוק של עילת הסבירות וחיים קשים לקואליציה בוועדה לבחירת שופטים. למרות זאת, נתניהו הסכים

למרות זאת, נתניהו הסכים. הוא כל כך להוט להוציא את המדינה ואת עצמו מהאירוע הזה, עד שיהיה מוכן גם לכרכר סביב ביתו של יאיר לפיד ולשיר לו שירי הערצה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו לוחץ את ידו של השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר בהשבעת הממשלה ה-37 במליאת הכנסת, 29 בדצמבר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ראש הממשלה בנימין נתניהו לוחץ את ידו של השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר בהשבעת הממשלה ה-37 במליאת הכנסת, 29 בדצמבר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

לנתניהו היה רק תנאי אחד. "אם אנחנו מוכנים לעסקה הזו, תוכלו להביא את בני גנץ?" שאל ראש הממשלה. הרצוג השיב בחיוב.

"אוקי, אם תביאו את גנץ, אנחנו כבר נסתדר עם הקואליציה שלנו", הבטיח נתניהו לנשיא המדינה. זו הייתה הבטחה על הקרח, אבל לנתניהו לא היה מה להפסיד.

הצוות של נתניהו ביצע תיקונים קלים והמסמך יצא לדרך. גנץ סיפר אתמול בנאום מול פעילי המחנה הממלכתי שאכן התקיים אצלו דיון ביוזמת הנשיא. מלכתחילה הוא התייחס למתווה הזה בחשדנות גדולה.

ראש הממשלה מצדו תלה במתווה הנשיא תקוות גדולות. הוא ראה בעיני רוחו את סוף עידן הרפורמה שיושבת על צווארו כאבן ריחיים. בנסיעה לקפריסין נתניהו ריחף בספרות גבוהות ואפילו הבטיח הצהרה משמעותית בענייני הרפורמה בזמן הקרוב.

נתניהו תלה במתווה הנשיא תקוות גדולות. הוא ראה בעיני רוחו את סוף עידן הרפורמה שיושבת על צווארו כאבן ריחיים. בקפריסין נתניהו ריחף ואפילו הבטיח הצהרה משמעותית בענייני הרפורמה בזמן הקרוב

בניגוד לעבר, המסרים שלו בביקור הזה היו מתונים, לא תוקפניים, והמקורבים הרגישו שהוא מאמין בפריצת דרך אמיתית וכי אפילו יריב לוין, האיש הכי מושמץ בסביבה, לא יוכל למנוע אותה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת בעת ההצבעה בקריאה ראשונה על ביטול עילת הסבירות, 10 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת בעת ההצבעה בקריאה ראשונה על ביטול עילת הסבירות, 10 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ביום שני בערב, כאשר נתניהו עמד להמריא מלרנקה בחזרה לארץ, החלו להגיע הפושים הראשונים על מתווה המסמך. אנשי ראש הממשלה מילאו את פיהם מים. חלקם לא ידעו דבר, האחרים הופתעו מההדלפה. בסוף יצאה הודעה רשמית מטעם הליכוד כי "הפרסומים לא נכונים ולא הייתה שום הסכמה".

לאנשי נתניהו ברור כי מי שהדליף שלשום את פרטי הנייר של הרצוג רצה להרוס את העסקה והוא גם הצליח, ובגדול. נתניהו ואנשיו מאמינים כי מאחורי ההדלפה עומדים מנהיגי המחאה, שכמה מהם נחשפו לפרטי המתווה במהלך הדיונים שהתקיימו במחנה הממלכתי.

גורם המקורב לנתניהו אמר אתמול לזמן ישראל: "לגנץ, לפיד וגם לראשי המחאה אין שום רצון להוציא את נתניהו מהמלכודת שהוא נתון בה: בידוד מדיני, אופוזיציה חזקה ומתמדת, מחאות רחוב המוניות וחוק גיוס שמאיים להפיל לו את הממשלה".

"לגנץ, לפיד וגם לראשי המחאה אין שום רצון להוציא את נתניהו מהמלכודת שהוא נתון בה: בידוד מדיני, אופוזיציה חזקה ומתמדת, מחאות רחוב המוניות וחוק גיוס שמאיים להפיל לו את הממשלה"

מן הצד שני, מי שנבהל מהמתווה הזה היה יריב לוין. שר המשפטים לא היה בסוד הדיונים ולא התוודע לסעיפי המתווה. אחרי הפרסום ביום שני, לוין השתולל ויצא נגד היוזמה למלחמה תקשורתית שכמוה לא ניהל מאז הפריימריז הראשונים שלו לרשימת הליכוד בכנסת.

לוין הלך לכל ערוצי התקשורת, הכחיש, השמיץ, קילל וביזה את המתווה שנתניהו נתן לו אור ירוק, כאמור. די מהר הצטרפו ללוין גם אנשי המחנה שלו בליכוד, ביניהם אביחי בוארון וחנוך מילביצקי, שאמרו שאסור לקבל מתווה כזה.

מקורב לנתניהו אמר אתמול על לוין: "קשה לנו לשכנע אותו במשהו. לוין ושמחה רוטמן חושבים עד היום שהרפורמה לא הצליחה בגלל שאנחנו הולכים בקצב איטי מדי. עד כדי כך. אין להם מושג על מה שהם מעוללים למדינה הזו".

"קשה לנו לשכנע את לוין במשהו. לוין ורוטמן חושבים עד היום שהרפורמה לא הצליחה בגלל שאנחנו הולכים בקצב איטי מדי. עד כדי כך. אין להם מושג על מה שהם מעוללים למדינה הזו"

אתמול בערב נתניהו עוד ניסה לדבר על ליבו של גנץ כדי שיגיע לשיחות אצלו בלשכה היום בבוקר. מאוחר יותר עלה גנץ לשידור במהלך הנאום שנשא לפני פעילי המחנה הממלכתי. מי שקיווה שגנץ יקבל את המתווה, זכה במקום זאת לנאום בחירות.

את כל התיעוב שלו כלפי נתניהו שפך גנץ לתוך הנאום הזה. בפרוגרמה גנץ דרש מהלכים מוקדמים חד צדדיים ובלתי אפשריים של נתניהו בכנסת, כולל חוקים חדשים להקפאת הרפורמה וריכוך עילת הסבירות.

גנץ נשען בדבריו גם על הקיצוניים בממשלה ובקואליציה וטען ש"אין עם מי לדבר". וכך, היוזמה השלישית של נשיא המדינה ירדה לאבדון, מה שמלמד משהו גם על מעמדו של הרצוג ומוסד הנשיאות בימינו.

המדינה עשתה אתמול עוד צעד גדול לאחור. בימים האחרונים הייתה תחושה שמשהו משתנה, אבל אחרי הפיאסקו האחרון צריך לצפות להמשך המחאה פלוס מלחמה גדולה שתתחולל כאן על רקע חוק הגיוס – שיעלה מיד לחקיקה בתחילת מושב החורף.

בימים האחרונים הייתה תחושה שמשהו משתנה, אבל אחרי הפיאסקו האחרון צריך לצפות להמשך המחאה פלוס מלחמה גדולה שתתחולל כאן על רקע חוק הגיוס

"אין לנו ברירה. אם לא נעביר את חוק הגיוס אין לנו ממשלה", אמר מקורב לנתניהו אתמול. הרע עוד לפנינו.

עוד 770 מילים
סגירה