רצח רבין קטע את תהליך השלום? לא ולא

פיגוע אוטובוס ברחוב יפו בירושלים, מרץ 1996 (צילום: Nati Shohat Flash90)
Nati Shohat Flash90
פיגוע אוטובוס ברחוב יפו בירושלים, מרץ 1996

רבים ממחנה השמאל טוענים בעצב: רצח יצחק רבין קטע את תהליך השלום. אם רבין לא היה נרצח – היינו מגיעים לשלום עם הפלסטינים. רבים ממחנה הימין טוענים בשמחה: רצח רבין קטע את תהליך השלום. אם רבין לא היה נרצח – היינו מגיעים, חס ושלום, למדינה פלסטינית.

רוב האנשים בישראל מאמינים שרצח רבין שינה את מהלך ההיסטוריה ועצר את תהליך השלום – שרבין הוביל אותו. אבל זה לא נכון. זאת שטות שנובעת מכך שהאנשים שמשמיעים את הטענה הזאת – פשוט אינם מכירים את העובדות.

רוב האנשים בישראל מאמינים שרצח רבין שינה את מהלך ההיסטוריה ועצר את תהליך השלום – שרבין הוביל. אבל זה לא נכון. זאת שטות שנובעת מאי הכרת העובדות

אוסלו לא הביאה את הפסקת הפיגועים

קל מאוד לגלות את העובדות. מספיק לקרוא את התיאור של רצח רבין בוויקיפדיה. תוכנית אוסלו לא הייתה הצלחה גדולה. ערפאת התחייב להפסיק את פעולות הטרור ואת רצח היהודים. הנקודה הזאת הייתה הקטע העיקרי של רווח לעם ישראל מתהליך אוסלו. אבל הפלסטינים לא קיימו את הסעיף הזה בהסכם. החמאס המשיך בפעולות הטרור – וישראל לא קיבלה את השלום שתוכנית אוסלו הבטיחה.

התוצאה הייתה עליה גדולה בכוחו של מחנה הימין, שבראשו עמד בנימין נתניהו – וירידה גדולה בכוחו של מחנה השמאל של רבין. הסקרים שנערכו לפני הרצח הראו כי התמיכה בתוכנית השלום בציבור – ירדה ב-15 אחוז. כל סקרי ההצבעה לקראת בחירות הקרבות הראו כי נתניהו מנצח את רבין. אם רבין לא היה נרצח – הוא לבטח היה מפסיד בבחירות – ולראשות הממשלה היה עולה נתניהו ברוב ברור.

רצח רבין

רצח רבין דווקא גרם לשינוי בדעת הקהל. מחנה הימין נתפס כאחראי לרצח ראש הממשלה. כל ישראל התמלאה אנשים בוכים, והנוער הדליק נרות, ישבו סביבם ושרו שירי צער. שמעון פרס הפך לראש הממשלה ומנהיג מפלגת העבודה ומחנה השלום, והתמיכה בו הייתה גדולה (30% יותר מנתניהו בסקרי הבחירות).

הפלסטינים לא קיימו את סעיף הפסקת הטרור בהסכם. החמאס המשיך בפעולות הטרור – וישראל לא קיבלה את השלום שתוכנית אוסלו הבטיחה. התוצאה הייתה עליה גדולה בכוחו של מחנה הימין

אם פרס היה מכריז על הקדמת הבחירות (תוך שלושה חודשים) – מפלגת העבודה הייתה זוכה לניצחון אדיר. אבל שמעון פרס לא היה מוכן להקדים כל כך את הבחירות. הוא הניח שהתמיכה בו כיורשו של רבין תימשך גם בבחירות במועד מאוחר יותר. למקורביו הוא אמר: "כל חיי אני חי בצילו של יצחק רבין. אני לא רוצה להגיע לראשות הממשלה רק בזכותו של רבין".

פיגועי 1996

אבל זאת הייתה מחשבה מוטעית. יאסר ערפאת לא היה מעוניין בשלום. יאסר ערפאת אף פעם לא היה מעוניין בשלום, אבל בנקודת הזמן הזאת היה רצוי לו שבראש ממשלת ישראל לא יעמוד אדם שרוצה בשלום. לפיכך הוא לא ניסה למנוע את החמאס, ואת הג'יהאד האסלאמי, מליזום פיגועים קשים. בפברואר 1996 החל גל פיגועי התאבדות אשר בהם נרצחו עשרות אנשים, ונפצעו מאות. רצף הפיגועים הזה גרם לשינוי בדעת הקהל, והסקרים הראו שפרס יורד ונתניהו עולה.

כפר כנא

ואז, במבצע "ענבי זעם" של צה"ל בדרום לבנון קרתה שגיאה קשה. סוללה של תותחנים ישראלים ירתה בטעות על מתחם של האו"ם בכפר כנא, בו שהו אזרחים לבנונים, שברחו מפני המלחמה. עשרות לבנונים תמימים נהרגו שם, אזרחים, נשים וילדים. דבר זה גרם לרבים מאזרחי ישראל הערבים, להצביע נגד פרס, שנתקבל כמי שאחראי למותם של הערבים מלבנון. התזוזה הזאת בדעת הקהל של ערביי ישראל גרמה לכך שנתניהו ניצח את פרס (בבחירות אישיות לראשות הממשלה) ברוב קטן של 15 אלף קולות, 0.5% מקולות הבוחרים.

הירי המוטעה על כפר כנא גרם לאזרחי ישראל הערבים להצביע נגד פרס, שנתקבל כאחראי להרג. תזוזת דעת הקהל של ערביי ישראל תרמה לניצחון נתניהו ברוב קטן של 15 אלף קולות, 0.5% מקולות הבוחרים

מסקנה

מכאן, שרצח רבין לא גרם לעלייתו של נתניהו לשלטון, אלא להיפך. לניצחונו של נתניהו גרמו פיגועי ההתאבדות הקשים של שנת 1996, וגם הטעות הנוראה של התותחנים הישראלים.

יו'ר עמותת 'מנוחה נכונה', בית העלמין האלטרנטיבי בבאר שבע. איש מחשבים, חוקר ומחנך. מחלוצי תעשיית המחשבים בישראל. מורה למחשבים באונ' בן גוריון. הביא את הדואר האלקטרוני לישראל. הקים בבאר שבע פרויקט חינוכי, בו למדו מאות תלמידים. כיום בפנסיה. הסטוריון חובב. מחבר הספר 'רצח ארלוזורוב עוד חי' (באר שבע 2016).

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 584 מילים
סגירה