הם רוצים מקסימום סמכות עם מינימום אחריות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לוחש באוזנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, 30 ביולי 2023 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
Chaim Goldberg/Flash90
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לוחש באוזנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, 30 ביולי 2023

ישראל ציינה השנה את יובל ה-75 לעצמאותה ואת יום השנה ה-56 לכיבוש, ובראשה הממשלה ה-37 בתולדותיה. ממשלה שמגויסת לשלול מאתנו, באמצעות הפיכה משטרית ללא תקדים, כל סיכוי להחליפה ביום מן הימים בהליך דמוקרטי הוגן.

קיצוני הליכוד, יחד עם הציונות הדתית, פרצו לקדמת הבמה השלטונית ומנצלים את המעמד שרכשו מכוח תלותו של בנימין נתניהו בתמיכתם, כדי לקדם מסכת שלמה, מקיפה וסדורה של פעולות להנצחת הכיבוש עד כדי סיפוח השטחים שנכבשו ב-1967.

קיצוני הליכוד עם הציונות הדתית פרצו לקדמת הבמה השלטונית ומנצלים את המעמד שרכשו מכוח תלות נתניהו בתמיכתם, כדי לקדם מסכת שלמה, מקיפה וסדורה של פעולות להנצחת הכיבוש עד כדי סיפוח

ההפיכה השלטונית וביצור שליטת ישראל בשטחי הכיבוש שלובים וקשורים קשר הדוק: מחד, ביצור היאחזות הימין הקיצוני במנגנוני השלטון, ומאידך ביצור ההיאחזות הישראלית בשטחי הכיבוש וסיפוחם לישראל.

לנגד עינינו הולכת ומתבהרת מציאות בלתי נסבלת, המאיימת על שלמותה ועתידה של ישראל: שלילת זכויות האדם של  העם הפלסטיני, שלילת זכותם לקוממיות בארצם ולשלטון על גורלם. זאת מציאות מבעיתה של אפרטהייד. כידוע, אפרטהייד נתפס בעולם כפשע בלתי נסבל.

כידוע, כל ממשלות ישראל, מאז יוני 1967, פעלו להעמקת השליטה הישראלית בשטחי הכיבוש, תוך פגיעה שיטתית ומתמדת בזכויות הפלסטינים וחתירה לדחיקתם מכמה שיותר שטח. אבל הממשלה הנוכחית, שהמטרה הראשונה הנקובה בקווי היסוד שלה היא קידום התיישבות יהודית בכל המרחב, מתייחדת בהסרת כל רסן, כאילו מדובר במאמץ אולטימטיבי לקיבוע מציאות מדינית, משפטית ושלטונית אחת ואחודה בכל הארץ, מהירדן ועד הים, בשלטון ישראל.

לצד הפעולות ה"רגילות" שנמשכות במלוא הקצב, כהריסת מבנים פלסטינים באזור C שנבנו בלא היתר, שמראש בעליהם מנועים מלקבלו, והשתלטות על כמה שיותר שטחים פתוחים כדי לקטוע את רצף השטח הפלסטיני, העבירה הממשלה חוק לביטול ההתנתקות בצפון השומרון, ובחסותו הכשירה את המאחז הלא חוקי חומש.

כל זאת, בניגוד מוחלט ובוטה להתחייבויות הבינלאומיות שלה וגם בניגוד לשיקולים ביטחוניים מוצהרים של צה"ל.

ההפיכה השלטונית וביצור שליטת ישראל בשטחי הכיבוש שלובים וקשורים קשר הדוק: מחד, ביצור היאחזות הימין הקיצוני במנגנוני השלטון, ומאידך ביצור ההיאחזות הישראלית בשטחי הכיבוש וסיפוחם לישראל

בנוסף, הוחל בהכנות למבצע קליטה של חצי מיליון מתנחלים נוספים בשנים הקרובות, הכפלה של מספרם הנוכחי, ובהתקנת מנגנונים בירוקרטיים חדשים שיקלו על העברת בעלות על קרקע ליהודים.

*  *  *

בה בעת, "הרפורמה המשפטית" עתידה להוביל למזעור האפשרות של הפלסטינים לבלימת נישולם. לאורך השנים נטה בג"ץ להימנע מהתערבות במדיניות המפקד הצבאי בשטחים, אבל לעתים העניק סעד משפטי בעתירות הומניטריות שונות: זכות לקורת גג, לחופש תנועה לצרכים רפואיים, פרנסה או רכישת השכלה – אם בפסיקה ואם תודות לתמריץ שיצרו ההליכים לנציגי המדינה להגיע לפשרה עם העותרים.

הגבלת סמכות בג"ץ לקיים ביקורת שיפוטית, ובמיוחד הכוונה לצמצם מאוד את יכולתו לבקר פעולות ממשלתיות ומנהליות בעילת אי סבירות, תפגע קשות ביכולתם של תושבי הגדה לפנות לקבלת סעד כזה.

גם הכוונה להצר משמעותית את צעדיהם של ארגוני זכויות אדם באמצעות מיסוי התרומות שלהם ממדינות זרות (שהושהתה בינתיים) מכוונת לאותה מטרה בדיוק: רוב הפלסטינים שעותרים לבתי משפט למימוש זכויות יסוד נעדרים את הידע, השפה והאמצעים לעשות זאת ללא תמיכת הארגונים הללו.

הגבלת סמכות בג"ץ לקיים ביקורת שיפוטית, ובמיוחד הכוונה לצמצם מאוד את יכולתו לבקר פעולות ממשלתיות ומנהליות בעילת אי סבירות, תפגע קשות ביכולתם של תושבי הגדה לפנות לקבלת סעד

האירוע שמסמן יותר מכל את הכיוון ההרסני בו מצעידה אותנו ממשלת נתניהו הוא העברת חלק ניכר מסמכויות ניהול השטח הכבוש לידי יו"ר הציונות הדתית ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', בעת שמינה אותו, במסגרת ההסכמים הקואליציוניים, לתפקידו כשר הנוסף במשרד הביטחון.

במינויו לממונה על תיאום הפעולות בשטחי הכיבוש ועל המנהל האזרחי, הפקיע נתניהו את הסמכות הבלעדית על שטחי הכיבוש מאלוף פיקוד מרכז – על פי החוק הבינ"ל – ומינה אזרח ישראלי ל"מושל" הלכה למעשה של הגדה המערבית.

סמוטריץ' אינו מסתיר את כוונותיו ותכניותיו: הרחבה מואצת של ההתנחלויות והתשתיות העומדות לשירותן, ובה בעת ביצוע הריסת מבנים פלסטינים ודחיקת קהילות פלסטיניות משטחי C לשטחי AB ופינוי הארץ מאוכלוסייתה. על פי החוק הבינ"ל, כל המהלכים הללו נחשבים פשעי מלחמה.

המשמעות הברורה היא נסיגה מוצהרת ומוחלטת של הממשלה מהמחויבות למסגרת הנורמטיבית של דיני הכיבוש וחציית הרוביקון מסיפוח דה פקטו אל עבר סיפוח דה יורה. מהלך מובהק של תוקפנות בינ"ל, מעורר חלחלה בתעוזתו המופקרת, אפילו בקנה מידה של הממשלה הנוכחית.

ועל כך יש עוד להוסיף את כוונת הממשלה להחיל באופן מלא את הדינים הישראלים על המתנחלים, באמצעות צווי אלוף. דין אחד "אזרחי" ליהודים ודין אחר, צבאי, לפלסטינים. מה כל אלו אם לא פרקטיקות ברורות וקבועות של אפרטהייד?

המשמעות הברורה היא נסיגה מוצהרת של הממשלה מהמחויבות למסגרת נורמטיבית של דיני הכיבוש. מהלך מובהק של תוקפנות בינ"ל, מעורר חלחלה בתעוזתו המופקרת, אפילו בקנה מידה של הממשלה הנוכחית

שורת יוזמות שסוכמו בהסכמים הקואליציוניים ומחכות למימוש, או שעלו בינתיים כהצעות חוק פרטיות, משדרות כבר עכשיו לכוחות בשטח, כמו גם למתנחלים אלימים, לגיטימציה מוגברת לשימוש חופשי יותר בנשק חם. זאת תוך הבטחה ליחס סלחני ומגונן למי שידו קלה על ההדק, כפי שראינו בפרעות נגד פלסטינים בחווארה, בתורמוס עיא, באום ספא ובמקומות נוספים.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מעוניין בהרחבה ניכרת של זמינות נשק חם בידי אזרחים ישראלים ועידודם להפעילו. הוא גם לא ויתר על ההבטחה להכפיף את פלוגות מג"ב בשטחים למרותו, וחברים בקואליציה מקדמים חסינות לחיילים ולשוטרים מפני העמדה לדין בגין פעילות מבצעית. על שולחן הממשלה מונחת הצעה לאסור תיעוד חיילים בידי ארגוני זכויות אדם.

דו"ח מיוחד של מכון "זולת" מאת עו"ד תמר פלדמן, שפורסם לאחרונה ועסק בהשלכות מדיניות הממשלה על זכויות האדם בשטחים, היטיב להגדיר את קשר הגומלין המשחית:

"המהפכה המשטרית לא רק משקפת זליגה של תפיסות ופרקטיקות סמכותניות מהשטחים הכבושים לישראל גופא, אלא משמשת מכשיר להתרת הרסן של השלטון הסמכותני בשטחים עצמם ומאפשרת לשחרר את המפקד הצבאי, את כוחות הביטחון ואת הממשלה מאחריות לגורלם ולזכויותיהם הבסיסיות של התושבים הפלסטינים, שמוגדרים 'מוגנים' על פי המשפט הבינ"ל".

השגריר (בדימוס) אילן ברוך הוא ממייסדי מכון "זולת" לשוויון וזכויות אדם. בעבר שירת כשגריר ישראל בדרום אפריקה. ברוך משמש יו''ר ''קבוצת העבודה המדינית'' (קע''מ) – צוות וולנטרי של פעילים בעלי רקע אקדמי, דיפלומטי, פוליטי וכן מגיני זכויות אדם. קע''מ פועלת לביצור מתווה ''שתי המדינות'' ולהגנה בזירה הבינלאומית על מגיני זכויות אדם ישראלים ופלסטינים

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 866 מילים
סגירה