שר החוץ אלי כהן פועל לצרף את סומליה להסכמי אברהם, המל"ל מתנגד

פרסום ראשון בסוף יולי כהן ביקר בגאנה וככל הנראה נפגש באותה הזדמנות גם עם גורמים המקורבים לנשיא סומליה ● כהן רוצה להניח תשתית לכינון יחסים דיפלומטיים עם המדינה שכיום אפילו לא מאפשרת לישראלים להיכנס אליה ● אולם במועצה לביטחון לאומי פחות מתלהבים מהרעיון של כינון יחסים עם אחת המדינות העניות בעולם וטוענים שאין לישראל אינטרס חשוב במיוחד שם

מתפללים מוסלמים במסגד שייח' עלי ג'מאלה במוגדישו, סומליה, 21 באפריל 2023 (צילום: Hassan Ali ELMI / AFP)
Hassan Ali ELMI / AFP
מתפללים מוסלמים במסגד שייח' עלי ג'מאלה במוגדישו, סומליה, 21 באפריל 2023

מדינה נחשלת במקום אסטרטגי גורמת לחילוקי דעות בצמרת המדינית בישראל. מדובר בסומליה, מדינה מוסלמית ענייה בין מפרץ עדן לאוקיינוס ההודי. שר החוץ אלי כהן מייחל לפריצת דרך עם הסומלים, ומבקש לצרף אותם להסכמי אברהם. במועצה לביטחון לאומי נלהבים פחות.

גורמים במל"ל טוענים כי אין לישראל אינטרס חשוב במיוחד במדינה, שנחשבת לאחת העניות בעולם. לתוך הוויכוח מתגנבים כמובן גם יחסי המתיחות בין לשכת שר החוץ והמל"ל, שהתגברו לאחרונה בעקבות חשיפת הפגישה בין השר כהן ושרת החוץ של לוב.

כהן רשם בתקופת כהונתו עד כה כמה פריצות דרך דיפלומטיות, בעיקר עם מדינות מוסלמיות כמו סודאן, עומאן, אזרבייג'ן וטורקמניסטן. בסוף יולי כהן ביקר בגאנה ונפגש עם הנשיא ננה אקופו-אדו ועם שרת החוץ שירלי בוצ'וואי.

ככל הנראה כהן נפגש באותה הזדמנות גם עם גורמים המקורבים לנשיא סומליה, חסן שייח' מחמוד. כהן ביקש להניח את התשתית להמשך כינון היחסים בין המדינות, שלא קיימו ביניהן מעולם יחסים דיפלומטיים. סומליה גם לא מאפשרת כניסה של ישראלים לתחומה.

לפני שש שנים, ביולי 2016, נועד בסתר ראש הממשלה בנימין נתניהו עם הנשיא הסומלי בניירובי בירת קניה, אבל מאז לא נרשמה שום התקדמות, למעט שיחות עקיפות עם דיפלומטים זוטרים של שתי המדינות. במרץ השנה הגיעו נציגים סומלים יחד עם נציגים ממדינות אחרות לכנס של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

ישראל לא ייחסה חשיבות עליונה לסומליה, שזקוקה לסיוע ישראלי בכל התחומים. גם היום נוטים לזלזל קצת במדינה, למרות המיקום האסטרטגי והאפשרות להסיט את ההצבעה העוינת המסורתית נגד ישראל.

ישראל לא ייחסה חשיבות עליונה לסומליה, שזקוקה לסיוע ישראלי בכל התחומים. גם היום נוטים לזלזל קצת במדינה, למרות המיקום האסטרטגי והאפשרות להסיט את ההצבעה העוינת המסורתית נגד ישראל

מאחורי המחלוקת בעניין הסומלי עומד גם העימות המסורתי בין משרד החוץ והמל"ל. ב-2014, למשל, פרץ עימות קשה בין שר החוץ אביגדור ליברמן וראש המל"ל יוסי כהן על נגיסת סמכויות ממשרד החוץ.

עימות כמעט זהה נרשם לפני שבועיים בין שר החוץ כהן וגורמים במל"ל על רקע הפגישה של כהן עם השרה הלובית נג'לה אלמנגוש. מקורבי שר החוץ טענו כי גורמים במל"ל הדליפו את הפגישה מתוך קנאה וצרות עין, וניסיון להצר את צעדיו של השר.

שר החוץ אלי כהן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר החוץ אלי כהן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

לעומת זאת, במל"ל וגם בגופי מודיעין נוספים האשימו את כהן בהדלפה ובפרסום פומבי של הפגישה עם השרה הלובית. גורם במודיעין אמר אז לזמן ישראל: "שר חסר חשיבות מחפש חשיבות".

כהן שהה השבוע בביקור מדיני ראשון בבחריין, וחנך את השגרירות במנאמה. הוא טען שוב כי הפרסום של הפגישה עם השרה היה חלק מהתוכנית שנרקמה מראש בין שתי המדינות.

על הסיפור הסומלי לא מוכנים להגיב במשרד החוץ או במל"ל.

עוד 384 מילים
סגירה