חיילים מאבטחים את הכניסה למאחז חומש, 28 במאי 2022. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
Nasser Ishtayeh/Flash90
חיילים מאבטחים את הכניסה למאחז חומש, 28 במאי 2022

הסיפוח כבר לא זוחל

לצד ההפיכה המשטרית והפגיעה האנושה בבתי המשפט ובשומרי הסף, הממשלה מובילה שורה ארוכה של יוזמות לחיזוק השליטה המדינית ביו"ש, לבנייה בלתי חוקית – ולשלטון אפרטהייד דה פקטו ● דוח של מכון "זולת" המפורסם כאן לראשונה מצביע על שינוי רדיקלי: מתמיכה במפעל ההתנחלויות, לסיפוח מואץ ולהחלת מדיניות של "עליונות יהודית" בשטחים

השר איתמר בן גביר הצהיר לאחרונה כי הזכות שלו, של אישתו ושל ילדיו להסתובב בכבישי יהודה ושומרון יותר חשובה מ"זכות התנועה של הערבים" – ועורר ברחבי העולם מהומה. בפעם הראשונה שר בישראל מדבר במונחים של אפרטהייד בשטחים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נזעק "למזער נזקים", אך בפועל לא באמת הסתייג מתוכן הדברים, רק מפרשנותם. משבר "סליחה, מוחמד" הזה השיב לרגע את תשומת הלב הציבורית חזרה לזרוע השנייה של פעילות הממשלה, זאת שבחודשים האחרונים מדברים עליה פחות: חיזוק הכיבוש.

ואכן, שטף יוזמות החקיקה הפרוע של הממשלה בתחום המשפטי – לצד חוקים רבים בתחומים הנחשבים "פרקטיקולריים" (כלומר, כאלה שנועדו להיטיב עם אדם ספציפי או להלבין עוולה באמצעות חוק), יכולים להשכיח מהציבור שמדובר בממשלת "ימין על מלא", כזאת שהצהירה בקווי היסוד שלה את המחויבות להמשך הכיבוש, להאצת הבנייה בגדה המערבית – ולהעמקת השליטה בשטחים.

אולם, בפועל, המצב שונה בתכלית. דוח חדש של מכון "זולת" המתפרסם פה לראשונה מצביע על מדיניות ברורה ואקטיבית של סיפוח זוחל בגדה המופעלת בחודשים האחרונים בידי צמרת ממשלת ישראל, במטרה לחזק את הכיבוש ואולי אפילו להכין את הקרקע לקראת ביטול מוחלט של ההסדרים הביטחוניים שנחתמו בהסכמי אוסלו, שהשבוע מלאו להם 30 שנה.

עבודות של מתנחלים באזור מאחז חומס, 29 במאי 2023 (צילום: פלאש90)
עבודות של מתנחלים באזור מאחז חומש, 29 במאי 2023 (צילום: פלאש90)

"צעדים אלו מעמיקים ומקבעים את אחיזתה של ישראל בגדה המערבית ואת השימוש בפרקטיקת שליטה של אפרטהייד המיטיבה עם היהודים המתגוררים בשטחים על חשבון התושבים הפלסטינים"

"הממשלה נקטה ונוקטת שורה של צעדים ביחס לשליטתה בגדה המערבית, אשר כוללים מינויים, העברת סמכויות, הנחיות מנהליות והקצאות תקציבים, באופן שעולה לכדי שינוי סדרי השלטון שישראל מפעילה בשטחים הכבושים.

"צעדים אלו מעמיקים ומקבעים את אחיזתה של ישראל בגדה המערבית ואת השימוש בפרקטיקת שליטה של אפרטהייד המיטיבה עם היהודים המתגוררים בשטחים על חשבון התושבים הפלסטינים, באופן מובנה, מכוון ומוצהר", מצהירה מחברת הדוח עו"ד תמר פלדמן, לשעבר מנהלת מחלקת זכויות אדם בשטחים של האגודה לזכויות האזרח.

שינוי קיצוני של המצב בשטח

המהלכים המפורטים במסמך אינם רק הצהרתיים. במרץ השנה אישרה ועדת המשנה להתיישבות במועצת התכנון העליונה במנהל האזרחי 43 תוכניות בנייה ב־37 התנחלויות ומאחזים – המסתכמים בבנייה של יותר מ־7,000 יחידות (כולל אזור תעשייה).

אבל הממשלה לא מקדמת רק בנייה בהתנחלויות, שהקמתן אושרה באופן חוקי גם בממשלות הקודמות. חודש לפני כן החליט הקבינט המדיני־ביטחוני להכשיר 10 מאחזים בלתי חוקיים, בתוכם 335 יחידות דיור על פני שטח של מעל לאלף דונם. כמעט מחציתו הם אדמות פרטיות של פלסטינים.

מתנחלים מקימים מבנים במאחז אביתר, 22 ביוני 2023 (צילום: פלאש90)
מתנחלים מקימים מבנים במאחז אביתר, 22 ביוני 2023 (צילום: פלאש90)

הקבינט המדיני־ביטחוני הכשיר השנה 10 מאחזים בלתי חוקיים, בתוכם 335 יחידות דיור על פני שטח של מעל לאלף דונם. כמעט מחציתו הם אדמות פרטיות של פלסטינים

בכך לוקחת הממשלה חלק פעיל בתהליך גזל עברייני מתמשך של אדמות חקלאיות השייכות לפלסטינים – אופרציה שאותה סקרנו גם בתחקירי זמן ישראל. הדוח מזכיר את אחד המקרים המובהקים של הלבנת עבריינות בנייה שכזו – הקמה מחודשת של ישיבת חומש הלא חוקית, "במבצע חשאי בן לילה" במאי האחרון.

המהלך הזה, שנעשה בניגוד לחוק הצבאי באזור אך בהנחיית הדרג המדיני, לווה בתמיכתו של שר הביטחון יואב גלנט ושרים נוספים. הקמת המאחז הלא חוקי בחומש היה המהלך הראשון של ביצוע בפועל של "ביטול חוק ההתנתקות" בשומרון, שנועד להחזיר את תושבי שא־נור וחומש.

באותו החודש הנחה שר האוצר בצלאל סמוטריץ' – המשמש גם שר במשרד הביטחון המופקד על המנהל האזרחי במסגרת פיצול חסר תקדים של סמכויות – את משרדי הממשלה להיערך לקליטת חצי מיליון מתנחלים נוספים בגדה המערבית, ולשפר את התשתיות בהתנחלויות.

סמוטריץ' דרש שהתוכנית תתייחס, בין היתר, להיבטי תחבורה פרטית וציבורית, חינוך ותעסוקה, והבהיר למי ששאל כי להבנתו הוא לא יתקשה לגייס את המיליארדים הרבים שהתוכנית דורשת.

.מחאה פלסטינית נגד הכשרת מאחז חומש, 27 במאי 2023 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
מחאה פלסטינית נגד הכשרת מאחז חומש, 27 במאי 2023 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)

"ההבדל המהותי ביותר בין מדיניות של ממשלה זו לקודמותיה הוא חציית הרוביקון מסיפוח זוחל, או סיפוח דה פקטו, למהלך של סיפוח דה יורה המושתת באופן מוצהר על עקרונות של עליונות יהודית"

הדוח מצביע גם על פעילות הפוכה בצד הפלסטיני, במסגרתה "לצד הכשרת ועידוד הבנייה היהודית בשטחים, פועלת ישראל באופן ישיר לסיכול הבנייה הפלסטינית בשטחים, וזאת באמצעות מניעת תוכניות פיתוח מצד אחד ופיקוח של המנהל האזרחי על בנייה 'בלתי חוקית' של פלסטינים מצד שני".

גם כאן מתכוונת הממשלה לשנות את סדרי אוסלו. השר סמוטריץ' הבהיר כי אכיפה כזאת אינה מוגבלת לשטחי C הנמצאים בשליטת ישראל, אלא תתבצע גם בשטחי A ו־B שבסמכות הרשות הפלסטינית.

הדוח מדגיש כי הקידום האינטנסיבי של הרחבת מפעל ההתנחלויות אינו בהכרח מבדיל את הממשלה הזו מקודמותיה (שרובן, לפחות מאז ממשלת יצחק רבין, כולל ממשלות מרכז, תמכו בהמשך מפעל ההתנחלויות).

אולם, "ההבדל המהותי ביותר בין מדיניות של ממשלה זו לקודמותיה הוא חציית הרוביקון מסיפוח זוחל, או סיפוח דה פקטו, למהלך של סיפוח דה יורה המושתת באופן מוצהר על עקרונות של עליונות יהודית, היינו במעבר לשימוש גלוי ופורמלי בפרקטיקה של אפרטהייד", כותבת עו"ד פלדמן.

בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"הסכם העברת הסמכויות מוביל הלכה למעשה לפירוק המפקד הצבאי מסמכויות השמורות לו באופן בלעדי על־פי המשפט הבינלאומי ולמינויו של השר סמוטריץ' ל'מושל' הגדה המערבית במקומו"

מסקנה זו נסמכת על התקדים הכולל העברת סמכויות ניהול וסמכויות שלטוניות נרחבות מידיו של המפקד הצבאי, כפי שהיה בעבר, לידי שר בממשלה. "העברת הסמכויות האמורות אינה ענין טכני כי אם שינוי מבני של ממש באופן פעולת השלטון הצבאי", כותבת עו"ד פלדמן.

"הסכם העברת הסמכויות מוביל הלכה למעשה לפירוק המפקד הצבאי מסמכויות השמורות לו באופן בלעדי על־פי המשפט הבינלאומי ולמינויו של השר סמוטריץ' ל'מושל' הגדה המערבית במקומו".

יותר כלי נשק, פחות הגבלות פתיחה באש

נתיב נוסף שבו פועלת הממשלה לשינוי המאזן בשטחים ולהגברת השליטה על האוכלוסייה הפלסטינית הוא באמצעות הרחבת השימוש בכוח צבאי ומשטרתי, והעצמת שיקול הדעת הפרטי של אזרחים בהפעלת כוח זה (במקום הסתמכות על כוחות הביטחון).

השר בן גביר מרבה להדגיש את חשיבות נשיאת הנשק האישי, ואישתו הפכה למעין "פרסומת חיה" למדיניות הזו, כשהצטלמה עם שני אקדחים לצד גופה. ההתנהלות הזאת אינה רק גימיק תקשורתי: לאחרונה פורסם כי מספר הנשים שקיבלו רישיון לנשק מאז הקמת הממשלה זינק ב־88%, כשמחציתן הן תושבות יהודה ושומרון.

נשות ראשי הקואליציה במפגש עם שרה נתניהו, 14 בנובמבר 2022
אילה בן גביר חמושה באקדח במפגש עם שרה נתניהו, 14 בנובמבר 2022

המשמעות של "קמפיין בן גביר" לאחיזה בנשק פרטי גורמת בפועל למתנחלים להיסמך על כוחם הפרטי בפתרון סכסוכים במקום להזעיק את הצבא, כפי שקרה לאחרונה בתקרית הירי החמורה בבורקה

המשמעות של "קמפיין בן גביר" לאחיזה בנשק פרטי גורמת בפועל למתנחלים להיסמך על כוחם הפרטי בפתרון סכסוכים במקום להזעיק את הצבא, כפי שקרה לאחרונה בתקרית הירי החמורה בבורקה.

הדוח של זולת מצביע על מדיניות החקיקה והאכיפה החדשה של בן גביר – אותה גיבש במסגרת ההסכמים הקואליציוניים – הכוללת בחינה חדשה של הוראות הפתיחה באש ואת הרפורמה ה"דרמטית" באגף כלי הירייה במשרד לביטחון לאומי, שאמורה לקצר ולפשט את הדרך לקבלת נשק.

לסיכום קושרת פלדמן בין ההפיכה המשטרית לפעולות לחיזוק השליטה בגדה, וגורסת כי האחד מזין את השני: "השינויים במבנה השלטון ובגבולות הפעלת הסמכות והכוח בגדה המערבית מבססים את השליטה על השטח ומשנים את מעמדו דה יורה.

"בה בעת, נטרול הביקורת השיפוטית, הפגיעה בעצמאות מערכת המשפט ובנגישותה מאפשרים בפועל את קיבוע מעמדם של התושבים הפלסטינים כנתינים חסרי זכויות. השילוב של השליטה בשטח יחד עם הפגיעה בסמכות הביקורת השיפוטית מאפשרים לישראל […] להפעיל מקסימום סמכות עם מינימום אחריות, הפעם גם להלכה וגם למעשה".

עוד 1,044 מילים
סגירה