תושבי גדרה מפגינים בעקבות אונס האישה בעיר, 3 בפברואר 2023 (צילום: פלאש90)
פלאש90

ראש מועצת גדרה עשוי לשלם את מחיר ההפיכה המשטרית

ברחובות, נס ציונה וגם בגדרה שולטים ראשי ערים המזוהים עם הליכוד ● אולם, המחאה נגד ההפיכה המשטרית עשויה להניע בוחרים רבים לקלפיות באוקטובר ● בגדרה אין תחנת משטרה ונושא הביטחון האישי עומד בלב סדר היום ● המועמדים נגד אחיה של השרה גמליאל אומרים לזמן ישראל: "אנשים בגדרה רוצים לראות שינוי"

בליכוד חוששים שההפיכה המשטרית תשפיע על ראשי הערים המזוהים עם המפלגה בבחירות המקומיות, שיערכו ב־31 באוקטובר 2023.

אחת התופעות שעשויות להתרחש – בהסתמך, בין היתר, על הפגנות הענק נגד ההפיכה ברחבי הארץ – היא שיעור הצבעה גבוה יחסית בחברה היהודית, מה שמקשה על סוקרים מקומיים לחזות את התוצאות השונות.

בבחירות לרשויות המקומיות בשנת 2018 שיעור ההצבעה הכללי עמד על כ־60%, כשבערים הגדולות כמו תל אביב־יפו וירושלים שיעור ההצבעה עמד על כ־38%–45% – שיעור הצבעה נמוך לכל הדעות.

האזורים שבהם עלול לחול השינוי כוללים את הערים רחובות, גדרה ונס ציונה. ראשי הערים המכהנים בערים האלה מזוהים עם הליכוד – וגם אם התושבים שבעי רצון מהניהול העירוני, ראשי הערים עשויים לשלם מחיר פוליטי על הזיהוי הליכודי.

ראש מועצת גדרה יואל גמליאל (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של גמליאל)
ראש מועצת גדרה יואל גמליאל (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של גמליאל)

בגדרה מכהן מזה 15 שנים יואל גמליאל, שקשריו לצמרת הליכוד מובהקים – הוא אחיה הגדול של השרה גילה גמליאל. בגדרה הוא מתמודד עם רשימה מקומית שאינה נושאת את השם "הליכוד" על פרסומי הבחירות

כך, למשל, ראש עיריית נס ציונה שמואל בוקסר – מעומד הנתמך ישירות על־ידי הליכוד. לליכוד בנס ציונה יש גם מועמד לתפקיד חבר מעוצה – אלי קעטבי.

ברחובות השכנה, ראש העירייה רחמים מלול – לשעבר איש ש"ס – מזוהה עם הליכוד. מלול אהוד בעיר אך ברחובות יש הרבה מאוד תושבים חילונים וליברליים – והם מעורבים באופן משמעותי בהפגנות במוצאי שבת. מלול מכהן בתפקיד מאז 2009 ויתכן כי הרצון להחלפתו יגבר.

גם בראשות באר יעקב עומד ראש עיר מהליכוד, ניסים גוזלן. באר יעקב קיבלה מעמד של עיר בתקופתה של שרת הפנים הקודמת, איילת שקד.

בגדרה מכהן מזה 15 שנים יואל גמליאל, שקשריו לצמרת הליכוד מובהקים – הוא אחיה הגדול של השרה גילה גמליאל. בגדרה הוא התמודד בעבר – וגם כיום – עם רשימה מקומית שאינה נושאת את השם "הליכוד" על פרסומי הבחירות, אך השרה גמליאל עזרה לו בקמפיין הקודם בנוכחותה ובשכנוע בוחרים.

הפגנה נגד המהפכה המשפטית בגדרה, 11 במרץ 2023 (צילום: מחאת קפלן)
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בגדרה, 11 במרץ 2023 (צילום: מחאת קפלן)

בראשית המשבר של ההפיכה המשטרית, בפברואר 2023, הצטרף גמליאל למכתב ראשי הערים הליכודיים בהובלת ראש עיריית מודיעין חיים ביבס, וכתב לממשלה שהוא מבקש להגיע להסכמות רחבות בחקיקה

בראשית המשבר של ההפיכה המשטרית, בפברואר 2023, הצטרף גמליאל למכתב ראשי הערים הליכודיים, בהובלת ראש עיריית מודיעין חיים ביבס, וכתב לממשלה שהוא מבקש להגיע להסכמות רחבות בחקיקה המהווה שינוי משטרי.

מול גמליאל מתמודדים שני מועמדים בולטים. הראשונה היא אל"ם במילואים טליה לנקרי, מי שצמחה כמפקדת מבצעית בשריון והגיעה לתפקיד המשנה לראש המועצה לביטחון לאומי. בתפקידה האחרון בשירות הביטחון היא כיהנה כראש חטיבת עורף והייתה ממונה בפועל על הסיוע לאוכלוסייה האזרחית בעת סגרי הקורונה הממושכים.

לנקרי היא אחת הנשים הבולטות מבין הנשים המועמדות ברחבי הארץ. היא חלק מקבוצה לא גדולה של נשים בדרגות בכירות עם רקע ביטחוני, המביאות ניסיון רב בעבודה בגופי הביטחון. לנקרי משמשת גם כפרשנית ביטחונית בערוצי התקשורת מאז שפרשה מהמל"ל לפני כשנתיים.

המועמד הבולט השני בגדרה הוא עו"ד סהר פינטו, חבר מועצת גדרה ומי שנמצא כיום בחופשה ללא תשלום מעבודתו כיועץ המשפטי של עיריית רמת גן. פינטו היה גם ברשימת תקווה חדשה במערכת הבחירות לכנסת ה־24. סיעת המחנה הממלכתי מסייעת לו במערכת הבחירות הנוכחית.

מבט על הכנסה לגדרה (צילום: Yossi Zeliger/Flash90)
מבט על הכניסה לגדרה (צילום: Yossi Zeliger/Flash90)

במושבה הקטנה הוקם אחד מבתי החולים הראשונים לשיקום והבראת חולי ריאה, והפציינטית המפורסמת ביותר הייתה המשוררת רחל, ששהתה שם בימיה האחרונים (ובסוף נפטרה בתל אביב)

השניים – פינטו ולנקרי – מנהלים קמפיין אינטנסיבי בעיר הקטנה (יחסית) בדרום השפלה – עיר שהייתה ידועה כמזוהה עד מאוד עם הליכוד. גדרה, שנוסדה ב־1884 על ידי הביל"ויים, הייתה יעד לעולים חדשים ב־140 שנותיה. ב־1912 גדרה קלטה קבוצה של עשרות משפחות מתימן.

במושבה הקטנה הוקם אחד מבתי החולים הראשונים לשיקום והבראת חולי ריאה, והפציינטית המפורסמת ביותר הייתה המשוררת רחל, ששהתה שם בימיה האחרונים (ובסוף נפטרה בתל אביב). על שמה הוקם בלב המושבה "בית רחל", שהיה לבית תרבות וקולנוע לפני עשרות שנים, אך עומד נטוש ומוזנח כבר שנים ארוכות – ולא משמש את תושבי המושבה.

בשנים של לפני ואחרי קום המדינה הגיעו לגדרה עולים חדשים מגרמניה, רומניה, תימן, עיראק, פולין, הודו, איראן ולוב. בעשור האחרון המושבה התרחבה בשכונות חדשות ובבנייה מואצת, אך נותרה במעמד של "מועצה מקומית" ולא קודמה למעמד של עיר, אף שמספר התושבים עבר את ה־31 אלף איש.

רוב האוכלוסייה נוסעת מדי יום למקומות עבודה בתל אביב – או לערים גדולות אחרות – אך לתושבים יש טענות קשות על כך שגדרה נותרה מאחור מבחינת פיתוח. אחד הדברים שמעסיקים ביותר את התושבים הוא העובדה שאין בכל גדרה אפילו תחנת משטרה אחת.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בגדרה בעקבות אונס האישה בעיר, 3 בפברואר 2023 (צילום: פלאש90)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בגדרה בעקבות אונס האישה בעיר, 3 בפברואר 2023 (צילום: פלאש90)

מגרש מקומי שנחנך בעבר כמיועד לבניית תחנת משטרה חדשה הוסב לבניין עבור המועצה הדתית. זמן ישראל פנה לגמליאל עם שאלות בנושא, אך גמליאל העדיף שלא להשיב

ברחוב הבילויים בעיר מופעלת נקודת משטרה, אך אין מענה מקומי לאירועי פריצה, הצתות – וגם לא לאחד ממקרי האונס הקשים ביותר שאירוע בראשית השנה. תושבי גדרה המעוניינים להגיש תלונה במשטרה צריכים לנסוע לאחת הערים השכנות.

יתרה מכך, מגרש מקומי שנחנך בעבר כמיועד לבניית תחנת משטרה חדשה הוסב לבניין עבור המועצה הדתית. זמן ישראל פנה לגמליאל עם שאלות – ואף ביקש לשוחח איתו על הנושאים המטרידים את התושבים. אך גמליאל העדיף שלא להשיב.

כאמור, נושא הביטחון האישי הוא אחד הנושאים המעסיקים ביותר את תושבי גדרה. לפני כשמונה חודשים ישראלי בן 22 – תושב תל שבע – נכנס לבית של תושבת בעיר, קשר אותה ואנס אותה בזמן שבנה בן הארבע נמצא בבית.

התושבים זעמו על השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר וזה בחר להגיע לזירה יום למוחרת – וליבה את התושבים הנסערים. כמו כל דבר אצלו, הוא הבטיח לטפל, כשהוא מאמין שעצם ההגעה שלו לזירה מהווה התמודדות עם הפשיעה.

מפגינים בגדרה לאחר אונס אישה, 3 בפברואר 2023 (צילום: Flash90)
מפגינים בגדרה לאחר אונס אישה, 3 בפברואר 2023 (צילום: Flash90)

ב־31 באוגוסט נרצח החייל מקסים מולצ'נוב בפיגוע דריסה בצומת מכבים. החשוד ברצח הוא פועל פלסטיני בן 41 שעבד בגדרה והיה בעל רישיון עבודה

מאז התרחשו בישראל מקרי אונס נוספים, אך בן גביר כבר לא דהר לכל זירה. ב־31 באוגוסט נרצח החייל מקסים מולצ'נוב בפיגוע דריסה בצומת מכבים. כמה חיילים נוספים נפצעו. החשוד ברצח הוא פועל פלסטיני בן 41 שעבד בגדרה והיה בעל רישיון עבודה. הוא יצא מגדרה כדי לבצע את הרצח במכבים – וגם האירוע הזה טלטל את תושבי המקום.

המועצה תמשיך להיות ליכודית?

בבחירות לכנסת ה־25, שנערכו בנובמבר 2022, החלוקה הפנים־עירונית של גדרה הייתה כדלקמן: הליכוד זכו ב־30% מהקולות; יש עתיד זכו ב־24%; הציונות הדתית ב־14%; המחנה הממלכתי – 12%; ש"ס – 5% ומפלגת העבודה זכו ב־4%. שאר הקולות התחלקו בשיעורים נמוכים בין מרצ, ישראל ביתנו ויהדות התורה.

בעיר יש כ־20 אלף בעלי זכות בחירה – ושיעור ההצבעה בבחירות הכלליות בגדרה היה דומה לשיעור הכללי במדינה: 72%. למרות החלוקה לעיל בין הליכוד, יש עתיד וסיעות אחרות, מאז שהחלו ההפגנות ברחבי הארץ נגד ההפיכה המשטרית, יוצאים מדי שבת מאות תושבי גדרה להפגין בצומת הסמוכה.

לא מדובר אומנם בהפגנה גדולה כמו במקומות אחרים בארץ, אך עבור היישוב היחסית מנומנם מדובר בהשתתפות משמעותית. בשיחה עם זמן ישראל מספרת טליה לנקרי שיש עייפות גדולה מראש העיר המכהן.

לנקרי: "לגבי ראש העיר גמליאל, אני מרגישה שהמצב שלו פריך מאוד. הוא היה ראש מועצה חזק, אבל עם השנים נשחק. אנשים בגדרה רוצים לראות שינוי, רוצים גדרה עם קידמה"

טליה לנקרי (צילום: קרן זמסקי)
טליה לנקרי (צילום: קרן זמסקי)

"לגבי ראש העיר גמליאל, אני מרגישה שהמצב שלו פריך מאוד. הוא היה ראש מועצה חזק, אבל עם השנים נשחק. אנשים בגדרה רוצים לראות שינוי, רוצים גדרה עם קידמה מענה ושירות מותאם".

מה הדברים שמפריעים לתושבים?
"לתושבים מפריע שהחינוך הא־פורמלי לוקה בחסר, בדגש על תנועות הנוער והספורט. מפריע להם שאין בגדרה היכן לקיים אירועי תרבות. לנוער אין מה לעשות, גדרה מנומנמת לחלוטין. תחושת הביטחון נפגעה בעיקר בגלל האונס שהתרחש בראשית השנה – והעובדה שהמחבל מצומת מכבים, עבד פה ויצא מכאן. הביטחון האישי הוא עניין משמעותי.

איך את רואה את ההתמודדות מול גמליאל, שהוא מועמד מאוד מנוסה ונתמך על־ידי בכירי הליכוד?
"עיקר הפייט הפוליטי הוא על מי יעלה לסיבוב השני. אני מרגישה הרבה מתח וניסיונות של אחרים לתקוף אותי.

"לאחרונה צירפתי אלי את זוהר גוילי, שהייתה חברת מועצה. היא תהיה מספר שתיים שלי. ברור שאנחנו הנהגה נשית, אבל לא מצפות שיצביעו לנו בגלל שאנחנו נשים, אלא בשל ההתאמה לראשות המועצה והניסיון שאני מביאה איתי של שנים במערכות הביטחון ובניהול מערכות מורכבות".

"ברור שאנחנו הנהגה נשית, אבל לא מצפות שיצביעו לנו בגלל שאנחנו נשים, אלא בשל ההתאמה לראשות המועצה והניסיון שאני מביאה איתי של שנים במערכות הביטחון"

עו"ד סהר פינטו (צילום: באדיבות המצולם)
עו"ד סהר פינטו (צילום: באדיבות המצולם)

עו"ד סהר פינטו סיפר לזמן ישראל שעל אף שהמועצה גדלה באופן משמעותי – היא מתפקדת כמו מושבה קטנה, ללא שירותים עירוניים ראויים. "העיר גדלה – והתשתית נותרה של 7,000 איש. אין תחנת משטרה, בריכת השחייה הייתה סגורה במשך שנים. במקום תחנת משטרה בונים מבנה למועצה דתית.

"אפילו התושבים שרוצים להתנדב במשמר האזרחי חייבים לנסוע עד ליבנה לפני משמרת ובסוף משמרת כי כאן אין כאן שירותי שיטור".

למה בוער לך להיות ראש מועצת גדרה?
"זו משימת חיי מבטן ולידה. אבא שלי היה סגן ראש עיר בקרית גת, בימים שראשי הערים בקרית גת היו דוד מגן וזאב בוים. הוא עסק בתחום שיקום שכונות. אני גדלתי בתנועת הנוער בית"ר, שירתי בגרעין. מזה 13 שנים אני תושב גדרה – אני מגדל פה את הילדים ורוצה שיהיה להם עתיד טוב יותר".

פינטו: "העיר גדלה – והתשתית נותרה של 7,000 איש. אין תחנת משטרה, בריכת השחייה הייתה סגורה במשך שנים. במקום תחנת משטרה בונים מבנה למועצה דתית"

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,371 מילים ו-1 תגובות
סגירה