כתובת השילוח שוב על הכוונת של ישראל

ברקע המפגש המתוכנן מחר בין נתניהו וארדואן בניו יורק, שוב עולים ניסיונות להחזיר את כתובת השילוח לישראל ● במרץ 2022 הטורקים הסכימו לראשונה להחזיר את הכתובת תמורת פריטים ארכאולוגיים מהתקופה העות'מאנית, אולם פרסום ההסכם בזמן ישראל גרם לטורקים לסגת מהעסקה ● גורם במל"ל: "הטורקים הבטיחו לנשיא הרצוג לשחרר את הכתובת, אבל לא עמדו בהבטחתם"

כתובת השילוח (צילום: Eddie Gerald / Alamy)
Eddie Gerald / Alamy
כתובת השילוח

ראש הממשלה נתניהו סיפר לאחרונה לשומעיו סיפור מרתק מימי הקדנציה הראשונה שלו. לפני 25 שנה, בספטמבר 1998, נפגש נתניהו בירושלים עם ראש ממשלת טורקיה באותם ימים, מסוט ילמז. נתניהו הפעיל את מיטב קסמיו הידועים כדי לשכנע את ילמז להעביר לישראל את כתובת השילוח המפורסמת, שנמצאת היום במוזיאון לארכאולוגיה של איסטנבול.

נתניהו אמר לילמז כי הוא מבקש להחזיר את הכתובת למקומה המקורי, מעין השילוח, משם היא נתלשה כנראה בסוף המאה ה-19.

ילמז סירב בתוקף, אבל נתניהו לא ויתר. בשלב מסוים הוא עבר לביזנס. "תקשיב", אמר לילמז, "יש לנו בישראל מוזאונים עם ממצאים מהתקופה העות'מאנית ואוצרות גדולים שלכם. קחו את הכל. מוזאונים שלמים, קירות שלמים, מדפים שלמים, מה שתרצו".

"תקשיב", אמר נתניהו, "יש לנו מוזאונים עם ממצאים מהתקופה העות'מאנית ואוצרות גדולים שלכם. קחו את הכל. מוזאונים שלמים, קירות שלמים, מדפים שלמים, מה שתרצו"

ילמז המשיך לסרב. "אבל מדוע?" שאל ראש הממשלה.

"אם אעביר לך את הכתובת, התנועה האסלאמית בטורקיה לא תניח לי", הסביר ראש הממשלה הטורקי. "הם יאשימו אותי שאני נותן לישראל במו ידיי את ההוכחה הכי מוצקה לכך שיהודים חיו בארץ ישראל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקדם את פניו של ראש ממשלת טורקיה מסוט ילמז עם הגעתו לירושלים, ספטמבר 1998 (צילום: SVEN NACKSTRAND / AFP)
ראש הממשלה בנימין נתניהו מקדם את פניו של ראש ממשלת טורקיה מסוט ילמז עם הגעתו לירושלים, ספטמבר 1998 (צילום: SVEN NACKSTRAND / AFP)

בשיחותיו לאחרונה קשר נתניהו את הפגישה בטורקיה עם העניין הסעודי והפלסטיני. "כאשר הפלסטינים יבינו שהתקווה שלהם לזרוק אותנו מכאן לא זוכה לגיבוי ממדינות ערב, והם יבינו שהיינו ונהיה כאן – זה ישתנה. עד אז אי אפשר להגיע איתם להתפייסות".

"כאשר הפלסטינים יבינו שהתקווה שלהם לזרוק אותנו מכאן לא זוכה לגיבוי ממדינות ערב, והם יבינו שהיינו ונהיה כאן – זה ישתנה. עד אז אי אפשר להגיע איתם להתפייסות"

כתובת השילוח מתארת בכתב עברי קדום אירוע מיוחד מימי חזקיהו המלך, 702 שנה לפני הספירה לערך. זהו מפגש דרמטי בין שתי קבוצות שחצבו את נקבת השילוח משני כיוונים שונים, עד שהתחברו אלה עם אלה.

הכתובת, שנחצבה על קיר נקבת השילוח, התגלתה ב-1880 ומנציחה בעצם גם את המפעל ההנדסי מימי המלך חזקיהו. הנקבה הוליכה את מי הגיחון ממזרח ומחוץ לחומת עיר דוד אל בריכת השילוח בדרום מערב עיר דוד, בתחום החומה שבה הקיף חזקיהו את ירושלים.

נוסח הכתובת:

"תמה הנקבה. וזה היה דבר הנקבה: בעוד החוצבים מניפים את
הגרזן אלה לקראת אלה, וכשנשארו רק שלוש אמות להינקב, נשמע קול איש
קורא אל רעו מקבוצה לקבוצה, כי הייתה זדה בסלע מימין ומשמאל. וביום
שבו הושלמה הנקבה, הכו החוצבים איש לקראת רעו גרזן לקראת גרזן. ויזרמו המים מן המוצא אל הבריכה לאורך 1,200 אמה, ומאה אמה היה עומק הסלע מפני השטח מעל ראש החוצבים".

כתובת השילוח (צילום: Zev Radovan/BibleLandPictures via Alamy)
כתובת השילוח (צילום: Zev Radovan/BibleLandPictures via Alamy)

כתובת השילוח עברה גלגולים רבים מאז שנחשפה. ב-1890 היא נעקרה ממקומה בידי יווני תושב ירושלים עם כמה פועלים שסייעו לו מהכפר סילוואן הסמוך. השלטונות העות'מאניים תפסו את היווני ועוזריו והעמידו אותם לדין. הכתובת המקוטעת שנתפסה הוצגה אז בבית העירייה (סראייה), אבל אחרי תקופה הועברה לאיסטנבול, למוזאון הארכאולוגי בעיר.

נתניהו לא ויתר על השבת הכתובת לישראל. מאז הפגישה הטעונה עם ילמז, הוא העלה במשך השנים את הבקשה בביקוריו ובפגישותיו עם בכירים טורקים. ולא רק הוא. גם מירי רגב ניסתה ולא הצליחה, כמו רבים אחרים.

במרץ 2022 היינו כנראה בסיטואציה הקרובה ביותר להחזרת כתובת השילוח לירושלים. נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ביקש לחדש את היחסים עם ישראל אחרי תקופת שפל והזמין לביקור את הנשיא יצחק הרצוג ברוב הוד והדר.

במרץ 2022 היינו כנראה בסיטואציה הקרובה ביותר להחזרת כתובת השילוח לירושלים. הנשיא ארדואן ביקש לחדש את היחסים עם ישראל אחרי תקופת שפל והזמין לביקור את הנשיא הרצוג ברוב הוד והדר

במהלך השיחות בין הצוותים המקצועיים של הרצוג ושל ארדואן הסכימו הטורקים כמחווה להחזיר את כתובת השילוח לישראל תמורת כמה פריטים ארכאולוגיים יקרי ערך מהתקופה העותומנית, ביניהם פמוט נדיר. הדברים פורסמו לראשונה בזמן ישראל, עוררו סערה גדולה וגרמו לטורקים לסגת לאחור. גורם בכיר בלשכת הנשיא אישר אז את הפרטים.

נשיא המדינה יצחק הרצוג ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בטקס קבלת הפנים בארמונו, 9 במרץ 2022 (צילום: חיים צח / לע"מ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בטקס קבלת הפנים בארמונו, 9 במרץ 2022 (צילום: חיים צח / לע"מ)

נושא הכתובת חזר לאחרונה בשיחות הפנימיות שמנהלים נתניהו ויועציו. גם המל"ל עושה מאמצים מחודשים להביא את הכתובת בחזרה לישראל. גורם  במל"ל אמרהשבוע לזמן ישראל כי "הטורקים הבטיחו לנשיא הרצוג לשחרר את הכתובת, אבל לא עמדו בהבטחתם".

המל"ל עושה מאמצים מחודשים להביא את הכתובת בחזרה לישראל. גורם  במל"ל אמרהשבוע לזמן ישראל כי "הטורקים הבטיחו לנשיא הרצוג לשחרר את הכתובת, אבל לא עמדו בהבטחתם"

מחר (שלישי) אמור נתניהו לפגוש את הנשיא ארדואן בניו יורק, במסגרת ביקורו בעצרת האו"ם. ח"כ עמית הלוי (ליכוד) שהיה מעורב בעבר בניסיונות להחזיר את הכתובת ההיסטורית אומר לזמן ישראל כי "אפשר לדבר עם ארדואן על הכתובת שוב, הפעם ברוח הפיוס הלאומי בין שתי המדינות. זו תהיה מחווה במסגרת הסכמי אברהם".

שאלתי את נתניהו האם הוא מתכוון להעלות את הנושא שוב בפגישה עם ארדואן. "אני אגיד לו שזו בקשה של התקשורת הישראלית", התחמק נתניהו.

במלים אחרות: נתניהו עשוי לחדש את הבקשה גם בסיבוב הזה, אבל במצב היחסים הנוכחי בין מדינות האזור ובזירה הפלסטינית – כתובת השילוח לא תחזור למקומה. נחכה להזדמנות הבאה.

עוד 711 מילים
סגירה